15 квітня 2020, 21:26

"Тимчасове керівництво" на державній службі в час карантину

Хочу розказати вам знову – про слабкість непрофесійного держуправління (думаю, ми це зараз відчуваємо ще більше, ніж будь-коли), про конкурси на державну службу, які на час карантину зупинили, та як ми тепер отримаємо "тимчасових керівників" на час карантину.

Щиро вважаю, що в такий час, як зараз, найкраща зрада – це та, яка не сталася, не вилилася у новий публічний скандал, і яку частково вдалося зупинити)

Вже тепер можу розказати цікаву історію, як у нещодавно прийнятому новому Законі про бюджет країни (для порятунку на час пандемії) – з'явилася стрічка про скасування всіх конкурсів на держслужбу у країні та призначення усіх держслужбовців БЕЗ них.

Саме так)

Розумієте, до прийняття бюджету декілька непростих днів і ночей у нас непублічно тривали переговори та робота стосовно того, що ж робити з конкурсами /призначеннями на державну службу на час карантину.

❗Проблема така: багато посад державної служби зараз є вакантними через те, що:

(а) співбесіда або призначення керівника після конкурсу так і не відбувалися, АБО

(б) конкурс провести не вдається – бо Центр оцінювання кандидатів на посади державної служби призупинив свою роботу, адже зберегти в центрі соціальну дистанцію за комп'ютерами для 20-40 кандидатів фізично не можливо.

Як результат – там, де конче потрібні керівники для прийняття непростих рішень під час пандемії – їх немає, а діючі В.О. інколи явно не справляються, в той час як нових В.О. можна призначити лише з дуже обмеженого кола осіб в органі.

➡Вирішити цю проблему можна було б дуже по-різному.

У більшості країн Європи та у Великобританії, наприклад, все просто: конкурси ще місяць назад спокійно собі перевели в онлайн режим, написали тести для онлайн тестування, рекомендації що і як робити, співбесіди проводять через скайп або інші онлайн можливості із записом кожної співбесіди на відео.

❗У нас – Уряд вирішив, що це чудова можливість конкурси нарешті відмінити і всіх призначити – у довільному порядку.

У першому проекті бюджету Уряд запропонував:

ВІДМІНИТИ усі конкурси на державну службу на час карантину та 30 днів після нього (?), зупинити дію декількох статей Закону "Про державну службу" (при чому, не лише статей про конкурси) і дозволити призначити на всі посади державної служби будь-кого, кого визначить сам керівник.

Цікаво?

Просто мрія для керівника, якому не потрібні ні професійні найкращі кандидати на державні посади, ні різні там "ускладнення" у вигляді конкурсів, які заважають призначити свого кума.

Ну і також повне повернення до державної служби часів Януковича, або – кінець усім розмовам про наше професійне держуправління.

Отак, під шумок пандемії та карантину вирішили призначити без жодних процедур своїх людей, які потім, звісно, залишаться керівниками у держслужбі назавжди.

➡Цей варіант змін до державної служби був поданий без жодного обговорення з нашим профільним Комітетом, чи з експертами з державної служби, чи з нашими європейськими партнерами, які нам дають гроші на цю реформу. Отака історія.

⛔Не пройшов цей варіант – лише через жорстку позицію Парламенту. Завдяки позиціям більшості фракцій у Верховній Раді, і особливо позиції Спікера – вдалося донести неможливість такої редакції.

➡Який же варіант було прийнято в Законі про бюджет?

Найкращим варіантом, який пропонувала я, було б: переведення конкурсів швидко в онлайн режим (до речі, до цього часу подібні зміни до постанови про онлайн конкурси так і не прийняті), і можливість розширити перелік посад, з яких можна буде призначити тимчасових в.о. на час карантину на державну службу.

Втім, після перемовин, в бюджеті нарешті з'явився виправлений варіант – який став не ідеальним, але компромісом:

• Якщо переможця не було визначено за конкурсом, то – лише на час карантину – на посаду державної служби може бути призначена особа за допомогою укладення строкового контракту – на строк дії карантину.

• Така особа буде обиратися не по конкурсу (бо у цьому ж і проблема), а через співбесіду з керівником.

• Критерії та вимоги до такої особи – щодо освіти, знання української мови та проходження перевірки – залишаються тими ж самими.

• Після завершення карантину – має бути терміново оголошений та проведений конкурс на цю посаду.

➡ Таким чином, ми зараз отримаємо частину призначень без конкурсу людей на службу, але лише на час карантину. Таких собі "тимчасових керівників" для карантину.

Від себе можу обіцяти, що:

🔺 По-перше, ми будемо дуже уважно слідкувати за процедурою таких призначень (яка зараз розписується у проекті постанови).

🔺 По-друге, будемо слідкувати за кожним таким призначенням в усіх органах влади і робити його максимально публічним.

🔺 Також за пару тижнів запитаємо у кожного органу, скільки таких призначень вони здійснили, і які саме.

🔺 Ну і перевіримо, чи стали такі призначення ефективними і чи показали краще стримування пандемії. Сподіваюсь, що ця норма буде застосовуватися дуже обмежено та без зловживань. Час покаже.

І нагадую знову і знову елементарну істину: жодного кращого механізму добору на будь-яку посаду, ніж прозорий конкурс – competition – у світі НЕ ІСНУЄ. Подобається вам це чи ні, але це факт.

Конкурси – це механізм. І працює цей механізм, коли є бажання та вимога обрати найкомпетентнішу людину на посаду. Не важливо у бізнесі, чи на державній службі.

І як будь-який механізм, він може працювати ідеально, а може стати ширмою для протягування "потрібних" людей.

Проблема слабкості і непрофесійності нашого державного управління – що непрофесійний керівник і не буде шукати професіоналів чи сильних кандидатів на посади.

І ще проблема МЕТИ для призначення на посаду – чи ми шукаємо людину для "антикризових рішень", чи для ефективного управління органом і галуззю, чи для "очолення" конкретних грошових потоків, чи для "забезпечення" конкретних доручень...?

Варіантів багато.

...Але от в наш час – слабке непрофесійне управління з людей, які ніколи з кризами не стикалися та декілька місяців лише "вчаться" – це державний злочин.

-

І нагадую, що більше пишу у своєму Телеграм-каналі.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Звіт Єврокомісії про розширення – найкращий для України за три роки

➡ Європейська Комісія оприлюднила звіт у межах Пакета розширення ЄС-2025. 🇪🇺🇺🇦 Для України це – найкращі за три роки оцінки й чіткий сигнал: рухаємося вперед без жодних "відкатів назад"...

Японія допоможе Україні пройти цю зиму

➡ Провела більше 10 зустрічей із міністерствами, агентствами та бізнесом Японії. Головна задача: термінова допомога щодо проходження цієї зими та відновлення після обстрілів росією критичної інфраструктури...

Внутрішньо переміщені особи з ТОТ отримають допомогу на нове житло

Внутрішньо переміщені особи, чиє житло залишилось на ТОТ – зможуть отримати допомогу для купівлі нового у безпечніших регіонах. Продовжую інформувати про рішення Уряду у сфері Мінрозвитку...

Запускаємо найбільший інвестиційний проєкт у портовій сфері за всю історію України

➡ Разом із Прем'єр-міністром України Юлією Свириденко та Віцепрем'єр-міністром з відновлення – Міністром розвитку громад і територій України Олексієм Кулебою – дали старт першому під час повномасштабної війни публічно-приватному проєкту в портовій галузі...

Конференція з відновлення України в Римі

🇺🇦 Це була перша для мене Конференція з відновлення, де я була не як учасник, а як співорганізатор – наше Міністерство було відповідальне від української сторони за окремі блоки конференції разом з Мінекономіки, МЗС та іншими...

Ще 84 мільйони доларів на компенсацію за пошкоджене житло

🇺🇦 Минулого тижня, у День вишиванки, поки стрічка мереж майоріла кольорами української ідентичності – ми підписали надзвичайно важливу Угоду...