"Тимчасове керівництво" на державній службі в час карантину
Хочу розказати вам знову – про слабкість непрофесійного держуправління (думаю, ми це зараз відчуваємо ще більше, ніж будь-коли), про конкурси на державну службу, які на час карантину зупинили, та як ми тепер отримаємо "тимчасових керівників" на час карантину.
Щиро вважаю, що в такий час, як зараз, найкраща зрада – це та, яка не сталася, не вилилася у новий публічний скандал, і яку частково вдалося зупинити)
Вже тепер можу розказати цікаву історію, як у нещодавно прийнятому новому Законі про бюджет країни (для порятунку на час пандемії) – з'явилася стрічка про скасування всіх конкурсів на держслужбу у країні та призначення усіх держслужбовців БЕЗ них.
Саме так)
Розумієте, до прийняття бюджету декілька непростих днів і ночей у нас непублічно тривали переговори та робота стосовно того, що ж робити з конкурсами /призначеннями на державну службу на час карантину.
❗Проблема така: багато посад державної служби зараз є вакантними через те, що:
(а) співбесіда або призначення керівника після конкурсу так і не відбувалися, АБО
(б) конкурс провести не вдається – бо Центр оцінювання кандидатів на посади державної служби призупинив свою роботу, адже зберегти в центрі соціальну дистанцію за комп'ютерами для 20-40 кандидатів фізично не можливо.
Як результат – там, де конче потрібні керівники для прийняття непростих рішень під час пандемії – їх немає, а діючі В.О. інколи явно не справляються, в той час як нових В.О. можна призначити лише з дуже обмеженого кола осіб в органі.
➡Вирішити цю проблему можна було б дуже по-різному.
У більшості країн Європи та у Великобританії, наприклад, все просто: конкурси ще місяць назад спокійно собі перевели в онлайн режим, написали тести для онлайн тестування, рекомендації що і як робити, співбесіди проводять через скайп або інші онлайн можливості із записом кожної співбесіди на відео.
❗У нас – Уряд вирішив, що це чудова можливість конкурси нарешті відмінити і всіх призначити – у довільному порядку.
У першому проекті бюджету Уряд запропонував:
ВІДМІНИТИ усі конкурси на державну службу на час карантину та 30 днів після нього (?), зупинити дію декількох статей Закону "Про державну службу" (при чому, не лише статей про конкурси) і дозволити призначити на всі посади державної служби будь-кого, кого визначить сам керівник.
Цікаво?
Просто мрія для керівника, якому не потрібні ні професійні найкращі кандидати на державні посади, ні різні там "ускладнення" у вигляді конкурсів, які заважають призначити свого кума.
Ну і також повне повернення до державної служби часів Януковича, або – кінець усім розмовам про наше професійне держуправління.
Отак, під шумок пандемії та карантину вирішили призначити без жодних процедур своїх людей, які потім, звісно, залишаться керівниками у держслужбі назавжди.
➡Цей варіант змін до державної служби був поданий без жодного обговорення з нашим профільним Комітетом, чи з експертами з державної служби, чи з нашими європейськими партнерами, які нам дають гроші на цю реформу. Отака історія.
⛔Не пройшов цей варіант – лише через жорстку позицію Парламенту. Завдяки позиціям більшості фракцій у Верховній Раді, і особливо позиції Спікера – вдалося донести неможливість такої редакції.
➡Який же варіант було прийнято в Законі про бюджет?
Найкращим варіантом, який пропонувала я, було б: переведення конкурсів швидко в онлайн режим (до речі, до цього часу подібні зміни до постанови про онлайн конкурси так і не прийняті), і можливість розширити перелік посад, з яких можна буде призначити тимчасових в.о. на час карантину на державну службу.
Втім, після перемовин, в бюджеті нарешті з'явився виправлений варіант – який став не ідеальним, але компромісом:
• Якщо переможця не було визначено за конкурсом, то – лише на час карантину – на посаду державної служби може бути призначена особа за допомогою укладення строкового контракту – на строк дії карантину.
• Така особа буде обиратися не по конкурсу (бо у цьому ж і проблема), а через співбесіду з керівником.
• Критерії та вимоги до такої особи – щодо освіти, знання української мови та проходження перевірки – залишаються тими ж самими.
• Після завершення карантину – має бути терміново оголошений та проведений конкурс на цю посаду.
➡ Таким чином, ми зараз отримаємо частину призначень без конкурсу людей на службу, але лише на час карантину. Таких собі "тимчасових керівників" для карантину.
Від себе можу обіцяти, що:
🔺 По-перше, ми будемо дуже уважно слідкувати за процедурою таких призначень (яка зараз розписується у проекті постанови).
🔺 По-друге, будемо слідкувати за кожним таким призначенням в усіх органах влади і робити його максимально публічним.
🔺 Також за пару тижнів запитаємо у кожного органу, скільки таких призначень вони здійснили, і які саме.
🔺 Ну і перевіримо, чи стали такі призначення ефективними і чи показали краще стримування пандемії. Сподіваюсь, що ця норма буде застосовуватися дуже обмежено та без зловживань. Час покаже.
І нагадую знову і знову елементарну істину: жодного кращого механізму добору на будь-яку посаду, ніж прозорий конкурс – competition – у світі НЕ ІСНУЄ. Подобається вам це чи ні, але це факт.
Конкурси – це механізм. І працює цей механізм, коли є бажання та вимога обрати найкомпетентнішу людину на посаду. Не важливо у бізнесі, чи на державній службі.
І як будь-який механізм, він може працювати ідеально, а може стати ширмою для протягування "потрібних" людей.
Проблема слабкості і непрофесійності нашого державного управління – що непрофесійний керівник і не буде шукати професіоналів чи сильних кандидатів на посади.
І ще проблема МЕТИ для призначення на посаду – чи ми шукаємо людину для "антикризових рішень", чи для ефективного управління органом і галуззю, чи для "очолення" конкретних грошових потоків, чи для "забезпечення" конкретних доручень...?
Варіантів багато.
...Але от в наш час – слабке непрофесійне управління з людей, які ніколи з кризами не стикалися та декілька місяців лише "вчаться" – це державний злочин.
-
І нагадую, що більше пишу у своєму Телеграм-каналі.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.