23 лютого 2014, 18:23

У нас немає права на помилку. Іншого шансу в України може і не бути

Прийшов час зробити кардинальний поворот до якісно нового етапу розвитку країни. Народу України більше ніколи не потрібні "гарантії" однієї людини та самі "гаранти". Народ є джерелом влади і гарантом її реалізації.

Ініціюючи Конституційний договір, ми виходили насамперед з того, що потрібен не просто договір, а національний діалог, який ґрунтується на широких світоглядних засадах, що має відбутися глибоке усвідомлення необхідності перезавантаження системи влади, а не зміна прізвищ у кріслах президента та міністрів.

Зрозуміло, що події останніх днів були настільки складними, що можуть дати право політикам на деякі тактичні помилки, але на стратегічні – ніколи!

Ми продовжуємо наполягати на участі представників народу в усіх процесах, що відбуваються, бо саме громадянське суспільство має бути гарантом справедливості і правдивості усіх домовленостей, а також гарантом моніторингу відповідальності політиків за взяті на себе зобов'язання.

Верховний представник Євросоюзу з питань зовнішньої політики і політики безпеки Кетрін Ештон змушена була сьогодні вночі заявити, що "всі сторони в Україні повинні продовжувати брати участь у конструктивному діалозі для довгострокового вирішення політичної кризи". Пані Ештон закликала всіх нас до "дотримання верховенства права і Конституції". Мова йде про "необхідність довгострокового вирішення політичної кризи, яке включає конституційну реформу, формування нового інклюзивного уряду і створення умов для проведення демократичних виборів".

Як каже життєва мудрість, мета ніколи не виправдовує засоби. Україна вже побачила криваві наслідки зловживання верховенством права. Наша спільна мета – віднайти вірний і правдивий механізм виходу з кризи. Тому знову змушена стверджувати, що спрощений підхід до вирішення глибокої конституційної кризи не допустимий.

Вимогою поточної ситуації є дострокові перевибори Президента України та зміна Уряду – однак це напівміри.

Формування передумов для перезавантаження системи влади – це стратегічна мета, у зв'язку з цим необхідно:

* Сформувати новий Уряд за фаховою ознакою із врахуванням позицій відповідних фахових співтовариств та громадянського суспільства, а сама діяльність Кабміну має знаходитися під інституйованим громадянським контролем.

* Почати відкритий конституційний процес через парламентську процедуру з залученням представників Конституційної Асамблеї,інших представників громадянського суспільства. Підготовка тексту змін до Конституції України має відбуватися в он-лайн режимі із максимальним залученням думок і пропозицій громадян.

* Невідкладно внести зміни у виборче законодавство стосовно виборів президента, парламенту, виборів в АРК,а також виборів місцевих рад та виборів сільських,селищних,міських голів.

Окремо хочу звернути увагу на необхідність парламентських виборів.

По-перше, парламентська, парламентсько-президентська республіка вимагає партійного структурування, внутріпартійної демократії, зміни взаємостосунків партій з виборцем,нової якості парламентської демократії. Отже, потрібна нова виборча система,яка забезпечить ці умови – пропорційна система відкритих списків.

По-друге, за теперішньої ситуації є серйозні ознаки втрати конституційної легітимності змін до Конституції при більш менш дотриманні демократичної легітимності цього процесу. Така проблема не може існувати тривалий період часу. Це очевидно. Однак ймовірно не для усіх, оскільки відповідно до постанови ВРУ "Про текст Конституції..." від 22 лютого 2014 року N750-VII Верховна Рада нинішнього скликання має діяти до набуття повноважень ВРУ,обраної на чергових виборах в останню неділю жовтня 2017 року. Це не виправдано ні з політичної,ні з конституційної точок зору.

* Отже, є необхідність проведення дострокових виборів Верховної Ради України після ухвалення змін до Конституції України, але не пізніше грудня 2014 року... Сьогоднішні парламентські політичні сили також причетні до виникнення кризи та того, що вона розв'язується у таких трагічний для суспільства спосіб. Має бути новий мандат довіри і нова політична відповідальність парламентських політичних сил. Це справедливо і демократично.

* Розпочати реформу місцевого самоврядування в частині розширення прав територіальних громад, формування основи їх спроможності, наділення органів місцевого самоврядування повноваженнями та відповідним ресурсом. Має бути забезпечена повсюдність місцевого самоврядування в контексті децентралізації та збалансування державної політики та сталого розвитку регіонів. Проведення дострокових місцевих виборів також має бути передбаченим після змін до Конституції України.

У нас немає права на помилку. Іншого шансу в України може і не бути...

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Суддям не варто забувати про свій законний інтерес – презумпцію компетентності та доброчесності

Схоже, нескінченні реформатори судової влади щиро вірять, що їм в руки вклали щит і меч рідної держави. Адже і ухвалювані закони, і практика їх застосування доволі часто визначаються миттєвими політичними потребами...

''Недооголошена'' війна. Чому для нас важливо оголосити стан війни через агресію РФ проти України

Повернутися у публічній площині до теми щодо суті нерозривного зв'язку між розумінням збройної агресії РФ проти України у міжнародному праві і юридичним фактом оголошення Верховною Радою України за поданням Президента України стану війни через збройну агресію у національному конституційному праві, мене змусили декілька обставин останніх днів...

Дебати: виборчий процес має наповнитись сутісним змістом

І ще раз до теми дебатів. Декілька моїх попередніх тез з цього приводу. Перше. На сьогодні питання проведення передвиборних теледебатів за рахунок коштів Держбюджету під час проведення повторного голосування визначено статтею 62 Закону України "Про вибори Президента України" з урахуванням, звичайно, духу усіх статтей Закону, передовсім, обмежень передвиборної агітації...

Воєнний стан чи апогей правового хаосу, як складової політичної кризи?!

Починаючи із 2014 року я маю публічну позицію, яка полягає у тому, що в Україні, починаючи із моменту анексії Росією Криму, склалися всі підстави для введення воєнного стану...

Парубій і Ко пробили правове дно

У парламенті прийнятий, вибачте за відвертість, абсолютно дебільний закон про внесення змін до статті 6 Закону України" Про Центральну виборчу комісію" щодо збільшення чисельного складу ЦВК...

Україна і криза світового правопорядку: нові реалії. Чи розуміє влада тонкощі процесу?

13-го вересня розпочнеться 15-та Щорічна зустріч Ялтинської Європейської Стратегії (YES) "Майбутнє покоління всього". Попри загальну назву, учасники YES будуть дискутувати з дійсно актуального кола запитань: "Якими будуть завтрашні загрози суспільству, економіці та політиці? Які глобальні виклики чекають на нас? Яке майбутнє Сполучених Штатів, ЄС, НАТО, Російської Федерації? Як захистити демократію від маніпуляцій іззовні та як протидіяти дезінформації"...