Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеційська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Воєнний стан чи апогей правового хаосу, як складової політичної кризи?!

30 листопада 2018, 14:25

Починаючи із 2014 року я маю публічну позицію, яка полягає у тому, що в Україні, починаючи із моменту анексії Росією Криму, склалися всі підстави для введення воєнного стану. Тому, звичайно, для мене було б цілком логічним вітати це рішення, хоча воно було прийняте із мінімум чотирирічним запізненням.

Але я за безумовне дотримання конституційного порядку у державі. Тим більше у такому надзвичайному випадку, коли мова йде про введення воєнного стану. Цей крок, без сумніву, просто зобов'язаний мати належну конституційну і демократичну легітимність, правову чистоту, пропорційність і правову визначеність.

На превеликий жаль, змушена констатувати, що нещодавня акція щодо введення в державі воєнного стану, була позбавлена усіх перелічених правових чеснот. Це ознака піку політико-правової кризи, що триває в Україні з квітня 2016 року, коли у парламенті у неконституційний спосіб був сформований уряд за відсутності коаліції депутатських фракцій.

Як має бути


28 листопада о 15 год. 18 хв. усі інформагенції України повідомили, що у газеті "Голос України" опублікований Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" за N393/2018 та Закон України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" за N2630-VIII.

Отже, з початку розгляду питання про введення воєнного стану минуло 2 доби, допоки влада офіційно оприлюднила у спеціальному випуску парламентського видання (за N226) відповідні указ і закон, які одночасно і набули чинності, як того вимагає Конституція, а також Закон України "Про правовий режим воєнного стану", Закон України "Про Регламент Верховної Ради України", та власне й самі офіційно опубліковані документи про введення воєнного стану.

З урахуванням усіх дискусій, значного міжнародного значення самого факту введення воєнного стану та подій, що фактично відбулися на печерських пагорбах, є необхідність детально проаналізувати правові аспекти ходу підготовки рішень, процедури їх ухвалення, набуття ними чинності, їх змісту та початку забезпечення виконання правового режиму воєнного стану.

Насамперед, маю підкреслити, що наше національне законодавство України однозначно – дуже зрозуміло та ґрунтовно описує правовий механізм, про який йде мова та встановлює чіткі і конкретні вимоги щодо процедур та документів.

Стаття 5 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначає відповідний порядок. Як формується пропозиція, яким чином видається Указ Президента України, як і у які строки збирається Верховна Рада України, як офіційно оприлюднюються і коли набувають чинності відповідні документи. Стаття 6 цього ж Закону з урахуванням визначення воєнного стану та його видів (згідно статті 1 Закону) чітко визначає, що має бути в обов'язковому порядку зазначено в указі президента.

При цьому Регламент Верховної Ради України у статтях 189, 190 Глави 31 "Розгляд питань про затвердження Указів Президента України про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або часткову мобілізацію...", чітко встановлює парламентську процедуру розгляду питання та її правові наслідки.

Закон України "Про Раду національної безпеки і оборони України" встановлює вимоги до ухвалення рішень цим органом, який готує пропозиції для президента.

Діють Закони "Про національну безпеку України", "Про оборону України", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", які мають бути обов'язково враховані при ухваленні рішень щодо воєнного стану.

Цей докладний опис є необхідним для розуміння того, що згідно конституційного порядку та законодавчого механізму його реалізації саме Президент України, згідно пункту 20 частини першої статті 106 Основного Закону, ухвалює відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.

Відповідно до пункту 31 частини першої статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить затвердження протягом двох днів з моменту звернення Президента України указів про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або часткову мобілізацію.

Тобто, президент держави вводить воєнний стан, а парламент лише затверджує його рішення законом.

Хроніки правового хаосу та піку парламентської кризи

З огляду на перелічені положення Конституції та спеціального законодавства України, процес, свідками якого ми усі стали, виглядає апогеєм правового хаосу та піком кризи парламентаризму в Україні. Якщо чесно, повним його крахом!

В ніч з 25-го на 26 листопада 2018 року на засіданні РНБОУ приймається рішення рекомендувати президенту введення воєнного стану в усій Україні. Ці рекомендації президент затверджує своїм Указом N390. На підставі цього рішення РНБО та указу президента, яким воно затверджене, підготовлено інший Указ – "Про введення воєнного стану в Україні" за N391. Це саме той варіант, у якому фігурує термін 60 днів воєнного стану на усій території України із максимальним пакетом можливості тимчасового обмеження прав і свобод. Цей Указ передається до парламенту.

Те, що відбулось у парламенті далі, відомо. Після депутатського "бунту", де насамперед проявили себе фракції Олега Ляшка, Юлії Тимошенко та Самопоміч, з самого початку засідання парламенту о 16 годині 26 листопада 2018 року щодо терміну введення воєнного стану, обмеження свобод громадян і географії, президент зробив вигляд людини, схильної до компромісів. І одразу звернувся до народу, а згодом – за декілька годин – з парламентської трибуни до парламенту, заявивши, що вніс відкоригований з урахуванням пропозицій ВР відповідний Указ. Він є зареєстрованим у парламенті. І з цього місця треба, як кажуть, "стежити за руками". Тільки згодом виявилося, що "відкоригований" варіант – це 393-й указ президента. Мало того – у тексті були ретельно збережені положення щодо обмеження прав і не йдеться про окремі території. Тільки термін дії воєнного стану був скорочений до 30-ти днів, уточнено час. Тобто відкоригована була відповідно лише перша стаття указу. Усі інші його складові – від назви і до останнього положення, залишилися, як у попередньому варіанті.

Більш того, як випливає опосередковано із виступу президента, а також безкінечних реплік про "під стенограму" від спікера парламенту в ході засідання парламенту, а головне за інформацією депутатів – народні обранці не мали тексту указу президента і проекту відповідного закону! Це той, що за словами спікера, буде техніко-редакційно доопрацьований. Не було обов'язкової також процедури першого читання та прийняття закону у цілому. Також голосуванням у парламенті не змінювалася встановлена законом спеціальна парламентська процедура. Для спікера Парубія – це звичайна справа – голосувати з голосу, без проектів, без дотримання процедур. Одним голосуванням – 276 "за". Але з точки зору Конституції і законів – це злочин!

27-го листопада "Урядовий кур'єр" друкує Указ Президента України за N390 від 26 листопада 2018 року та Рішення РНБОУ у редакції – 60 днів, обмеження прав, територія усієї країни. Від цього факту суспільство почало відчувати стійкий когнітивний дисонанс. Який посилюється заявою в FB об 11:35 нардепа Вікторії Сюмар, яка зауважує, що воєнний стан – не та тема, довкола якої можливі будь-які маніпуляції датами, формулюваннями чи неточностями і повідомляє, що в парламенті триває техніко-редакційне (пресловуте – авт.) опрацьовування Закону про затвердження відповідного Указу.

Не дивлячись на ці заяви, ситуація поступово занурюється у хаос і з огляду на те, що у варіанті Указу, який підкладено під відповідний Закон, немає переліку областей, у яких вводиться воєнний стан, тобто воєнний стан знову-таки вводиться в Україні!!!

Звичайно, таких акул законотворчості, як спікер Андрій Парубій, може влаштовувати усне озвучення переліку областей президентом під стенограму. Але Закон України "Про правовий режим воєнного стану" такої "гнучкості" не передбачає. Він вказує, що пропозиції у цьому питанні формує для президента РНБОУ і (увага!) не передбачає можливостей для Верховної Ради коригувати сам текст Указу Президента! Парламент не може доповнювати також його правове регулювання. Що є логічним. Якщо пояснити це зрозумілою для Парубія мовою – парламент у ході дебатів може напрацювати пропозиції, застереження, передати їх президенту, якщо вважає, що ці застереження мають бути враховані президентом. Який, погоджуючись, збирає РНБО, де формуються нові пропозиції для президента, готується новий текст Указу президента, який затверджується парламентом. Втручатись у зміст указу, самостійно доповнити його зміст правового регулювання своїм законом парламент не може!

Тому його застереження у законі, яким затверджувався указ, як щодо можливості проведення часткової мобілізації в період дії воєнного стану, так і про визначення переліку окремих територій для введення воєнного стану, насправді так і залишились його застереженнями – "для історії", так би мовити.

Щоб президент не крутив парламентом, як "циган сонцем", спікер Парубій і парламент мали б знати, що Верховна Рада України при затвердженні указу Президента України про введення воєнного стану може прийняти такі рішення: 1) схвалити повністю; 2) частково, з рекомендаціями та/або застереженнями; 3) відхилити проект закону про затвердження відповідного указу Президента України. Більш того, на випадок, коли парламент дає рекомендації та/або застереження, законодавець установив, що чинними, згідно частини другої статті 190 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", є положення відповідного указу Президента України, затвердженого Верховною Радою України, який набирає чинності одночасно з законом. Все. Крапка.

Фантомні засідання РНБОУ і де саме та коли введено військовий стан


От такі справи. До змісту указу та інших акцентів, з ним пов'язаних, ми ще повернемося. А зараз лише два моменти щодо його підготовки.

Перший. Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", пропозиції, як відомо, для президента подає РНБО. Рада ухвалює свої рішення згідно статті 9 Закону України "Про Раду національної безпеки і оборони України", на засіданнях, які є основною організаційною формою іі діяльності, де її члени голосують особисто. І уся країна спостерігала за тим, коли уночі 25-26 листопада 2018 року таке засідання проводилося – на ньому було ухвалено Рішення, що затверджене Указом Президента України N390/2018, що й було опубліковано в "Урядовому кур'єрі" 27 листопада. А от звідки з'явилося наступне Рішення РНБО від 26 листопада 2018 року "Про внесення зміни до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 листопада 2018 року "Щодо надзвичайних заходів із забезпечення державного суверенітету і незалежності України та введення воєнного стану в Україні", і вже затверджене Указом Президента України N392/2018, що було опубліковано в "Урядовому кур'єрі" вже 28 листопада, достеменно не відомо. Жодної публічної інформації про проведення засідання РНБО немає. У тому числі і на сайті РНБО. У зв'язку з цим у мене питання до президента і секретаря РНБО – чи дійсно відбулося таке засідання? Чи голосували особисто за це рішення члени РНБО, як того вимагає закон?

Другий. Згідно частини шостої статті 107 Конституції, у засіданнях РНБО може брати участь Голова Верховної Ради України. От тут пан Парубій міг би озвучити пропозиції парламенту і наполягати на відповідних змінах у Рішенні РНБО, а відтак і в указі президента. Зміг би. Якби володів відповідними знаннями і розумінням того, що вимагає від нього Конституція України. Якби міг усвідомити міру своєї відповідальності, як голови парламенту. Якби так не поспішав до Брюсселя для рукостискань та заяв.

Отже, наразі маємо жахливу картину правового хаосу унаслідок правового свавілля у результаті нехтування, незнання, недотримання Конституції і законів України, відсутності взаємодії у вищому керівництві держави, а також прояву відвертої неповаги до народу України.

З правової точки зору, державні рішення такої надважливої ваги, міжнародного і внутрішньодержавного значення, у такий ганебний спосіб не ухвалюються! Я вже не кажу про політичну, етично-моральну атмосферу у яких приймались рішення про введення воєнного стану.

У сухому залишку, нині з часу виходу спецвипуску "Голосу України" N226 від 28 листопада 2018 року, з моменту офіційного оприлюднення разом із Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" набув чинності і діє Указ Президента України за N393/2018 "Про введення воєнного стану в Україні".

Однак, з точки зору конституційного порядку в державі, це продовжує ланцюг незрозумілих "граблів". Бо указ президента не містить чіткої правової визначеності, яка вимагається при ухваленні таких ключових для суспільства і держави нормативних актів. Маю на увазі відсутність однозначного розуміння його змісту.

Аргументую свою позицію

Перше. Назва Указу і увесь текст його статей чітко вказує на введення воєнного стану в Україні. Як відомо, Конституція і спеціальне законодавство України розрізняє послідовно і системно різні види воєнного стану: 1) в Україні, тобто на території усієї держави; 2) в окремих її місцевостях.

Формула "указ президента про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях" присутня у всіх спеціальних законодавчих актах України, оскільки повторює конституційну формулу "введення воєнного стану в Україні або в її окремих місцевостях" (п.31 ч. першої ст. 85, п.20 ч. першої ст. 106 Конституції). Іншого, окрім як чітко визначити та вказати, з метою однозначного розуміння, який вид воєнного стану введено указом на той чи інший момент часу у державі, не дано. Сьогодні, виходячи із назви та змісту чинного Указу президента, запроваджений воєнний стан в Україні, а застереження парламенту, що стосуються введення воєнного стану у Вінницькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернігівській, а також Донецькій, Запорізькій, Херсонській областях та внутрішніх водах України Азово-Керченської акваторії, фактично повисли в повітрі, залишившись просто застереженнями. Сам президент Петро Порошенко, видавши Указ одного змісту, також наполягає публічно на виконанні свого ж акту у інший, ніж передбачений законодавством та указом, спосіб. Це нонсенс, якого світ не бачив! На цьому ж наполягають уряд та інші державні чиновники. Новостворена ЦВК, очевидно, не аналізуючи фахово законодавство України, услід за президентом вже поспішила звернути увагу суб'єктів та інших учасників виборчого процесу місцевих виборів, що проводяться у Вінницькій, Донецькій, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Херсонській, Чернігівській областях, у яких введено воєнний стан, на неухильне дотримання вимог частини першої статті 19 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" щодо заборони проведення виборів. А там нехай самі вирішують, як діяти. І у цих регіонах, і в інших.

Тобто держава та й світова спільнота наразі дезорієнтована у питанні території режиму воєнного стану.

Друге. В Указі встановлено, що воєнний стан вводиться із 14 години 00 хвилин 26 листопада 2018 року строком на 30 діб до 14 години 00 хвилин 26 грудня 2018 року. Однак Указ і відповідний Закон набули чинності не 26 листопада до 14 години, а 28 листопада 2018 року. Як відомо, відповідно до частини першої статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

У зв'язку з чітким конституційним порядком дії у часі законів та інших актів України, та у зв'язку з чітким визначеним конституційним порядком набуття чинності законів, що передбачений частиною п'ятою статті 94 Конституції України, а також спеціальним порядком набуття чинності документів про введення воєнного стану, є очевидним, що воєнний стан в Україні чи в її окремих місцевостях не може бути введений "заднім числом". Звідси і різне бачення президента і, наприклад, нардепа Івана Вінника із Комітету з питань оборони, які в обідній час 28 листопада 2018 року по-різному коментують наявність воєнного стану. Президент України наполягає, що такий стан вже є, а депутат, – що ні.

Закон вимагає вказати в указі час введення, але той же закон не допускає, що час введення воєнного стану може починатися в умовах, коли ще немає чинних Указу і спеціального Закону.

Крім того, вже сьогодні очевидно, що невизначеним є і час завершення дії воєнного стану.

Держава і у питанні часу дії воєнного стану дезорієнтована.

Третє. Пункт 5 частини першої статті 6 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" чітко встановлює "вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв'язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень".

Однак, на порушення цієї вимоги закону, в статті 3 Указу надається приховане право самому президенту чи комусь іншому вирішувати, чи будуть обмежуватися права і свободи людини, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також чи будуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Як відомо, ця стаття 8 Закону має надзвичайно широкий спектр не тільки обмежень, а й примусу від імені держави!

Такий прихований, свавільний, не визначений чітко підхід у державі, яка не є повною мірою правовою, щоб не назвати речі своїми іменами, застосовується лише до громадян України. Бо згідно статті 7 Указу, для світової спільноти пропонується інший підхід, оскільки Міністерству закордонних справ України наказується забезпечити інформування в установленому порядку Генерального секретаря ООН та офіційних осіб іноземних держав про введення в Україні воєнного стану, про обмеження прав і свобод людини і громадянина, що є відхиленням від зобов'язань за Міжнародним пактом про громадянські та політичні права, та про межу цих відхилень і причини прийняття такого рішення.

Тобто, треба розуміти, що межі відхилень від конституційного обсягу прав людини, наприклад, щодо гарантій недоторканості житла, таємниці листування, телефонних розмов, іншої кореспонденції чи втручання в особисте життя, свободи думки і слова тощо буде визначати очолюване Клімкіним відомство, що є поза межами його компетенції? І про це будуть знати лише в ООН і офіційні особи іноземних держав?!

На мою думку, МСЗ України може лише поінформувати про ті межі обмежень прав та свобод, інтересів, які чітко та конкретно визначені безпосередньо в Указі Президента. Визначені! Тобто завчасно названі і систематизовані, а не такі, що теоретично можуть бути лише колись визначеними і обмеженими довільним (не визначеним) колом осіб, часом і підставами такого обмеження. Черговий нонсенс.

І як тут "жити звичайним життям"?

Отже, абсолютно очевидно, що процедура введення воєнного стану, як конституційна, так і законодавча порушена такою мірою, що його легітимність, як конституційна, так і демократична з точки зору національного права, повністю підірвана. За таких умов створено підстави для недовіри з боку міжнародних партнерів, якщо вони нададуть усьому, що відбулося, правову оцінку. Сьогодні немає однозначного розуміння і сприйняття самою владою. І що найголовніше – громадяни України дезорієнтовані під час воєнного стану у ключових питаннях: конституційності та законності процедур його введення, правової визначеності щодо часу його запровадження та припинення, території дії та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, вичерпного переліку обмежень прав і свобод людини та обмежень прав та законних інтересів юридичних осіб, та відповідно строків їх дії. Через цю невизначеність громадяни України не отримали можливості знати свої права та обов'язки та розуміти пропорційність (відповідальність) цих обмежень ситуації з введенням воєнного стану. Вони не мають впевненості, що їх не дискримінуватимуть, не рейдеруватимуть...

Така неправова вседозволеність дає карт-бланш і уряду, іншим органам в державі діяти також свавільно. Дотепер відсутня інформація про те, що Кабінет Міністрів України ввів у дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні, не дивлячись на те, що це прямо передбачено пунктом 1 статті 4 Указу президента. При тому, що президент наполягає на введенні воєнного стану ще з 26 листопада, на найближчому засіданні уряду 28 листопада питання не розглядалося. Мабуть, у якості компенсації, прем'єр Гройсман закликав країну "жити звичайним життям, працювати і навчатись". Після чого із почуттям виконаного обов'язку і цей відбув до Німеччини. І нехай увесь світ зачекає з реальним забезпеченням того воєнного стану.

На підставі статті 19, 68 Конституції України, президент, парламент, РНБО, усі вони зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а відтак зобов'язані негайно привести ситуацію з введенням воєнного стану до існуючого конституційного порядку держави! Тобто у відповідність із Конституцією та законами України. Негайно! Принести вибачення народові України.

За цих умов ще раз наполягаю – усе українське суспільство є свідками не просто серйозного загострення політичної кризи у державі, а самого піку політичної кризи у державі, передовсім кризи парламентаризму! За такі речі, які стались під час ухвалення рішення про введення воєнного стану, має настати відповідальність. Щонайперше, політична! Такою ситуація залишатися надалі не може.

Коментарі — 19
Ігор Юрченко _ 03.12.2018 11:15
IP: 93.73.66.---
Petr Harchenko:
Вам би розум пошукати для себе десь у нетрях шоколадної фабики. Бо несете якусь хрєнь, а по суті є зауваження? Мова про те, що правовий механізм, що мав би дотримуватись бездоганно, Петрушка як завжди підстелив під свої потреби. Вам подобається жити в умовах, коли право приватизується колишнім міністром Януковича і одним з папіків партії регіонів? То живіть, ви того варті.
Log Log _ 02.12.2018 13:33
IP: 46.133.67.---
Володимир Євтєєв:
кто такая Марина Ставнийчук- простите за столь нелицеприятное выражение, но приучен все называть своими именами- подстилка регионалов. Интересно, кто это все, из украинцев, будет читать.
Нешановний хаме, якщо Ви пишете, то прочитали. Тобто у Вас відсутня елементарна логіка.
При всьому моєму критичному ставленні до Ставнійчук, вважаю, що таких як Ви потрібно нещадно банити.
Ya Yurkiv _ 02.12.2018 12:23
IP: 46.200.203.---
Воєнний стан чи апогей правового хаосу, як складової політичної кризи?!
==========
Трохи інакше, пані Марино: "Воєнний стан чи апогей політичного хаосу, як складової державної кризи?!"
Володимир Євтєєв _ 01.12.2018 19:48
IP: 91.225.171.---
2.Хочу сказать несколько слов о Порошенко – нынешнего президента УКРАИНЫ. Его ненавидит кремлевский "вождь" и "царь" Путин с известной приставкой – х...о. А почему? Да потому,что путлеру никак не удается нагнуть Петра Алексеевича, как это удавалось х...лу нагибать Кучму и Януковича. А за что вы,граждане УКРАИНЫ, так настроены против Порошенка Петра? Возможно за то, что возродил армию УКРАИНЫ, за то,, что при нем все же, не смотря на противодействие прокремлевских сил с "опоблока", и других спрятавшихся за вывесками других партий вчерашних регионаловУкраина получила БЕЗВИЗ Или за то, что УКРАИНА стоит на пороге получения томоса? Проснитесь украинцы, будьте рассудительны и не поддавайтесь лживым обещаниям политиканов и прохвостов в политике
Володимир Євтєєв _ 01.12.2018 19:46
IP: 91.225.171.---
1, Сегодня на устах граждан Украины, под воздействием политиков и политиканов-ВЫБОРЫ. ВЫБОРЫ! Хочу спросить простого избирателя-что вы ждете от выборов 2019 года?- Дешевого газа, обещанного аферисткой Ю.В.Тимошенко или пенсии в размере от 7-до 10 тысяч гривен обещанных вилоносом-корововодом Ляшком или мира обещанного бойками,шуфричами, вилковыми,рабиновичами, мураевыми, которые и привели войну в УКРАИНУ, шутами популистами, "спасителями" и "защитниками" прав и свобод украинцев каплиными кивами? Ничего всего это не будет. На мой взгляд,сегодня граждане УКРАИНЫ не способны трезво оценить каждого из кандидатов и отдать голос за более -менее достойного кандидата на пост президента УКРАИНЫ. Исходя из настроений украинской громады считаю: – ВЫБОРЫ ПРОВОДИТЬ В УКРАИНЕ В БЛИЖАЙШИЕ ЛЕТ 5-7 НЕЛЬЗЯ!!! ЭТО БУДУТ ВЫБРОШЕНЫ ДЕНЬГИ НА ВЕТЕР.
Володимир Євтєєв _ 01.12.2018 19:40
IP: 91.225.171.---
Коментар видалено автором блогу
Karina La _ 01.12.2018 13:47
IP: 94.231.70.---
Petr Harchenko.Саме ваші зауваження щодо " писанини старіючої..." неадекватні здоровому глузду.Ваша старість буде саме такою,якою ви заслуговуєте своїми дурними образами інших людей.Вона буде потворною.Амінь.
Karina La _ 01.12.2018 13:35
IP: 94.231.70.---
ЗАКОНИ в Україні трактують вільно всі – і в судах,чиновники всіх мастей, І в АП теж діють по радянській зеківській системі "по понятіям". В АП давно мали би бути заготовлені всі потрібні, правильно оформлені документи щодо запровадження воєнного стану, на всякий випадок,який давно перезрів. А про "закон не має зворотної дії", тобто не може бути прийнятим заднім числом, знають всі. Юристи,які готували воєнний стан,мають застрелитись за своє невігластво або бути звільнені.І маємо знати всіх по прізвищах!
Petr Harchenko _ 01.12.2018 11:38
IP: 92.112.42.---
Читаю: "Негайно! Принести вибачення народові України. За цих умов ще раз наполягаю..." Колишня наставниця Януковича наказує Президентові, РНБО, парламенту принести вибачення народові України. Ну
, чи не зійшла з розуму?! Писанина старіючої Стафійчук стає дедалі неадикватною здоровому глузду, якими б словечками не виражалась, вроді "правова чистота", "демократична легітимність", "правова визначеність"... Це ті писаки, що розхитують Україну в угоду Кремлю, чи власним амбіціям.
Petr Harchenko _ 01.12.2018 11:38
IP: 92.112.42.---
Коментар видалено автором блогу
meua _ 30.11.2018 20:31
IP: 93.72.11.---
Сегодня президент хвастался перед студентами, что ему в студенческие годы было разрешено "свободное посещение занятий". Те, кто с ним учился, рассказывают, где он проводил время вместо занятий, а мы пожинаем плоды, когда гарант соблюдения Конституции и законов считает, что может ВОЛЬНО их соблюдать. Отсюда и генпрокурор, который не знает законов, а спикер, который практически 100% законов принимает с нарушениям регламента и для которого главный критерий – политическая "важность".
Поэтому при желании все законы, принятые нынешней властью, можно оспорить, как принятые с нарушением законов. То, о чем пишет М.Ставнийчук, просто апогей законодательного бардака, который породил гарант, свободно посещавший университетские занятия.
Taras Bobul _ 30.11.2018 20:27
IP: 35.235.226.---
Солопій Черевик:
а советникам какого Президента Украины надо верить народу?
Солопій Черевик _ 30.11.2018 20:14
IP: 35.235.227.---
І ось виходить всю в білому і пухнаста радник Януковоча (1 апреля 2011 г. была назначена заместителем главы Секретариата президента Виктора Януковича. Однако уже 5 апреля в ходе админреформы попала под сокращение штата и была переведена на должность советника президента – руководителя Главного управления по вопросам конституционно-правовой модернизации Администрации президента. Уволена с этой должности указом президента Петра Порошенко 21 октября 2014 года.) і все нам невігласам розтулмачує. Браво! Цій заслуженій (у кого заслужила) юристці вірь народе!
Корж Микита _ 30.11.2018 20:01
IP: 95.132.135.---
Слепые поводыри слепых...
Мы являемся свидетелями самого пика экономической катастрофы, уважаемая Мария. Это первично.
Знаете как всё происходило в Эстонии? Там есть город Нарва, с 90%русскоязычным населением, почти такой же город Тарту.И кипели националистические страсти и угрожала Россия анексией... Только политики в Эстнии ответственные люди и перед своей страной и перед своим народом. С независимостью там начались жесткие экономические реформы. Все предприятия обрели новых хозяев. Стоимость доли предприятий на один приват ваучер работников колебалась от 1500-2500 у.е. А вы помните сколько стоил ваш ваучер?
Была жесткая привязка эстонской кроны к немецкой марке (кажется на 10 лет) под гарантии немецких банков и в страну хлынули инвестиции.
А теперь попробуйте выдернуть русскую Нарву и Тарту в русский мир. Не получится.
Вот вам и весь рецепт. А вы перемудрили. Всё это безумно глупо, что вы тут все морозите.
Вячеслав Джунь _ 30.11.2018 17:01
IP: 37.53.201.---
Max Belodub:
Здається Україні прийдеться рити Чорноморсько-Азовський судохідний канал, це близько 120 км. Суттєве питання одне: де взяти гроші на будівництво...? Цим каналом можна доповнити систему фортикаційних споруд (яких немає) проти можливої агрресії Росії з Криму. Екологію відкладаємо у сторону, цінність національної безпеки має пріоритет...Цим же каналом назавжди унеможливлюється прохід прісних вод Дніпра до Криму. Такий пасьянс...
Вячеслав Джунь _ 30.11.2018 16:47
IP: 37.53.201.---
Загалом можна погодитись з правовим аналізом авторки про спосіб запровадження можновладцями воєнного стану. Проте Марина Ставнійчук, як ій властике, не утрималась від деяких пересмикувань. Наприклад, викликає великий сумнів висновок авторки про те, що "... межі відхилень від конституційного обсягу прав людини, наприклад, щодо гарантій недоторканості житла, таємниці листування, телефонних розмов, іншої кореспонденції чи втручання в особисте життя, свободи думки і слова тощо буде визначати очолюване Клімкіним відомство, що є поза межами його компетенції..." Звісно можна за бажанням і так протлумачити відповідну норму Указу, але боюсь, що Марина надто засліплена давньою особистою образою до Президента та деяких очільників його адміністрації, що вкладає явно викривлену інтерпретацію даної норми... Ставнійчук хоче бачити такий зміст норми, щоб було можливим скомпрометувати президентську команду. Проте остання й так має багато власних "гріхів", навіщо на них навішувати зайві...
Max Belodub _ 30.11.2018 15:52
IP: 194.44.219.---
Петя Потрошенко:
Не дуже ти щось розумієш у ситуації, Шурік)) Хоча, троллям це і не потрібно! Європа не може психологічно налаштуватися на неминучість Великої Війни. Україна зараз чекає, коли крок за кроком світ налаштується на реальність. А реальність така: Путіну – пофіг, він готовий воювати. Україна сама не вистоїть у двобої з РФ, але ще нікому не вдавалося перемогти світ. Якщо РФ перекрила вхід до Азову, треба перекрити вхід/вихід Росії до/з Чорного моря (для усіх її кораблів). Усі не можуть зрозуміти, що перемовини з Пу не дадуть результату. Реальне військове протистояння на боці України може щось змінити. А дип. стосунки розриваються у випадку війни, яка не була ще оголошена. Без "Карибської кризи" у Чорному морі ситуація буде лише погіршуватись. І останнє – знаєш кого світ не поважає над усе – ТЕБЕ, йолопе!:)))))
Max Belodub _ 30.11.2018 15:29
IP: 194.44.219.---
Ви хотіли воєнний стан? – Ви його одержали. З "папірцями" щось не так? – Виправте, оформіть за усіма правилами. Що по суті змінюють усі Ваші зауваження до процесу введення воєнного стану? Стан введений, області перераховані, права і своботи не утискаються, вільне переміщення не обмежується. Що конкретно не зрозуміло? Вам не подобається, що Порошенко не чітко, як в театрі, зіграв роль президента у сцені "Вводимо военний стан"? – Так, він – перший з президентів, хто на таке зважився, і, мабуть, не було часу потренуватися це робити кінематографічно. А Ви своїми "роз'ясненнями" точно відвернете від України усіх наших прихільників! Хіба не зрозуміло, що воєнний стан введено для можливості миттєвої і жорсткої відповіді на будь-які подальші наступальні дії РФ, а не для того, щоб лякати людей комендантським часом, чи гальмувати і так кволу економіку?
Александр Мудрый _ 30.11.2018 15:20
IP: 94.244.158.---
Шановна Марина Ставнійчук!
.Навіщо витрачати свій час для ось такоі змістовноі аналітичноі статті,та й ще на УП у розділі "БЛОГИ"
Розумній частині суспільства і так усе зрозуміло.А дурням,хочь КОЛА на голові загострюй-все марно.
Зараз набіжать ЗОРГАНІЗОВАНІ ВЛАДОЮ КРИКУНИ-КРИТИКАНИ І ПОЧНУТЬ ЛИТИ УСЯКИЙ БРУД.
Вважаю ви ж не для цього усе це написали.

З ПОДЯКОЙ!
Україна та Європа983 Уряд реформ358 Свобода слова558 Корупція1210 Aтака Путіна1145
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter