Знати правду, покарати винних. Доповідь ООН щодо Іловайська – чому мовчить українська влада?
Останні серпневі дні для нас, українців, особливо сумні. Ми схиляємо голови та вшановуємо пам'ять про загиблих учасників бойових дій в Іловайську та Дебальцевому. Ми маємо не тільки пам'ятати, суспільство має знати про ту трагедію усе, а усі винні мають бути покарані. Справедливість має бути відновлена.
9 серпня 2018 року на брифінгу у Києві головою Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні Фіоною Фрейзер оприлюднено Доповідь, підготовлену Управлінням Верховного комісара Організації Об'єднаних Націй з прав людини (УВКПЛ), – "Порушення прав людини та міжнародного гуманітарного права в контексті подій під Іловайськом в серпні 2014 року".
Ця доповідь Управління Верховного комісара Організації Об'єднаних Націй з прав людини висвітлює багатопланові, взаємопов'язані та взаємно посилюючі порушення прав людини та міжнародного гуманітарного права, вчинені проти цивільних осіб та осіб hors de combat (позбавлених боєздатності) у контексті подій під Іловайськом у серпні 2014 року. Зокрема, Моніторингова Місія Організації Об'єднаних Націй з прав людини в Україні (ММПЛУ) задокументувала численні порушення права на життя, свободу, безпеку та фізичну недоторканість під час цих подій.
УВКПЛ вважає події під Іловайськом такими, що ілюструють порушення прав людини та міжнародного гуманітарного права, які неодноразово відбувалися під час конфлікту на сході України: обстріли житлових районів, наслідком яких стали жертви серед цивільного населення, вбивства цивільних та інших осіб, захищених за міжнародним гуманітарним правом, незаконне затримання, насильницькі зникнення та катування.
Через чотири роки після подій під Іловайськом сторони конфлікту зробили обмежені кроки щодо розслідування ймовірних порушень міжнародного гуманітарного права, а також порушень прав людини, особливо тих, які вчинені проти цивільних осіб. Генеральна прокуратура України проводить розслідування порушень, скоєних проти українських військовослужбовців та добровольців в Іловайську, таких як позасудові страти, катування та жорстоке поводження в рамках двох комплексних кримінальних справ, які охоплюють весь період збройного конфлікту на сході України. Одним з таких розслідувань є розслідування справ членів "Донецької народної республіки" та "Луганської народної республіки" з приводу "широкомасштабних та систематичних порушень законів і звичаїв ведення війни", скоєних проти цивільних осіб та захоплених військовослужбовців та добровольців у контексті збройного конфлікту на сході України. Також відкрито друге розслідування проти державних службовців та службовців Збройних сил Російської Федерації за "розв'язання та ведення агресивної війни проти України, що призвела до загибелі людей та інших серйозних наслідків". Дії українських сил не охоплюються жодним розслідуванням.
УВКПЛ нагадує, що забезпечення відповідальності та правосуддя є важливими елементами сприяння сталому миру та примиренню. Тому критично важливо мобілізувати національні та міжнародні системи кримінального правосуддя для того, щоб неупереджено, об'єктивно, ретельно та оперативно розглядати всі порушення міжнародного гуманітарного права, а також порушення прав людини, з боку всіх сторін конфлікту, щоб гарантувати, що відповідальність будуть нести всі, незалежно від їх приналежності. УВКПЛ нагадує, що всі жертви порушень прав людини повинні мати однаковий, ефективний та швидкий доступ до правосуддя, для них повинні бути забезпечені ефективні засоби правового захисту, зокрема, доступ до механізмів реабілітації та відшкодування.
У Висновках Управління Верховного комісара Організації Об'єднаних Націй з прав людини зазначається наступне.
Протягом більш ніж чотирьох років збройний конфлікт в Україні мав руйнівний вплив на життя людей та ситуацію з правами людини в країні. Події під Іловайськом у серпні 2014 року є уособленням порушень прав людини та порушень гуманітарного права, які неодноразово відбувалися у конфлікті на сході України: обстріл житлових районів, що призвело до жертв серед цивільного населення, вбивство цивільних осіб та інших осіб, які перебувають під захистом, незаконне затримання, насильницькі зникнення та катування.
Доповідь чітко вказує на участь у бойових діях військових підрозділів Російської Федерації: "До 27 серпня 2014 року українські сили були оточені озброєними групами, що, за даними Уряду України, отримали підкріплення у вигляді озброєних підрозділів та зброї з Російської Федерації. Згідно з Канцелярією Прокурора Міжнародного кримінального суду, інтенсивність боїв в Іловайську пояснювалася "ймовірним притоком військ, транспортних засобів та озброєння з Російської Федерації для зміцнення позицій озброєних груп".
Також документ містить інформацію щодо жорстокого поводження бойовиками ДНР та російськими військовими і із українськими полоненими: "Як повідомлялося, умови тримання під вартою були надзвичайно принизливими, що прирівнюється до жорстокого поводження. Захоплених поділили на дві групи: військовослужбовці Збройних Сил України (професійні, призовники) та добровольці батальйонів. Як повідомляється, останні були в гірших умовах. Під час допитів захоплених військовослужбовців та добровольців катували з метою отримання інформації, покарання за приєднання до добровольчого батальйону або для того, щоб змусити їх приєднатися до озброєних груп. Найпоширенішими формами катувань були побиття, імітація страти та погрози фізичним насильством. Добровольців родом з Донецької, Луганської та Харківської областей озброєні групи вважали "зрадниками" та піддавали більш жорсткому поводженню".
Випадки, задокументовані та проаналізовані у цій доповіді УВКПЛ, свідчать, що під час бойових дій під Іловайськом всі сторони конфлікту вчинили серйозні порушення прав людини, а також порушення міжнародного гуманітарного права, а деякі, можливо, є військовими злочинами. Події під Іловайськом залишили глибокі фізичні та емоційні шрами на цивільному населенні міста та його околиць, а також на тих, хто був позбавлений волі та підданий катуванню та жорстокому поводженню, їх родичах, а також на тих, хто продовжує шукати зниклих без вісти близьких.
У всіх своїх попередніх доповідях про ситуацію з правами людини в Україні УВКПЛ підкреслювало існуючу безкарність за порушення прав людини, вчинених в контексті збройного конфлікту в Україні, це також стосується і подій під Іловайськом. УВКПЛ відзначає зусилля, вжиті Урядом України на сьогоднішній день, але занепокоєне тим, що розслідування, проведені станом на нинішній час, не відображають повного масштабу порушень прав людини та порушень міжнародного гуманітарного права, що мали місце в Іловайську в серпні 2014 року, зокрема, щодо цивільних осіб.
УВКПЛ прагне сприяти реалізації права жертв, їхніх родичів, громад та суспільства в цілому, знати правду за допомогою неупередженого збору та запису показань жертв та свідків порушень прав людини, які мали місце під час подій під Іловайськом у серпні 2014 року. Цей імператив тісно пов'язаний з доступом до правосуддя, правом на отримання ефективного засобу правового захисту та відшкодування збитків. УВКПЛ зібрало надійний інформаційний матеріал, який узгоджується та підтримується численними та надійними джерелами, для того, щоб ініціювати повноцінне кримінальне розслідування відповідними національними та/або міжнародними судовими органами щодо подій в Іловайську та сприяти його проведенню.
УВКПЛ нагадує, що відповідальність та доступ до правосуддя є найважливішими елементами, що сприяють тривалому миру та примиренню. Особливе занепокоєння викликає той факт, що хоча й були розроблені певні законопроекти, все ж, більш ніж чотири роки після початку збройного конфлікту Уряд України ще не запровадив ніякого національного механізму для забезпечення отримання усіма жертвами швидкого та адекватного доступу до ефективних засобів правового захисту, включаючи комплексну реабілітацію, реституцію, компенсацію та гарантії неповторення. Зокрема, це стосується цивільних жертв конфлікту, особливо постраждалих і сімей загиблих.
Також УВКПЛ ООН у Доповіді наводить рекомендації органам влади України, міжнародній спільноті, а також усім сторонам, що брали участь у бойових діях у Донецькій та Луганській областях (включаючи озброєні групи самопроголошеної "Донецької народної республіки" та самопроголошеної "Луганської народної республіки"), які включають в себе негайні та середньострокові заходи, спрямовані на запобігання подальшим порушенням права на життя, свободу, безпеку та особисту недоторканність, а також забезпечення притягнення до відповідальності всіх осіб, відповідальних за такі дії.
На жаль, до теперішнього часу українська влада не надала коментарів щодо цієї Доповіді УВКПЛ ООН. Зокрема, як повідомив постійний представник України в ООН Володимир Єльченко, Міністерство закордонних справ України не коментує Доповідь, бо вважає, що запити, визначені в ній, адресовані Міноборони, СБУ та Генпрокуратурі. Досить дивна позиція відповідальної особи, що представляє нашу державу в ООН.
Закликаю уповноважені державні органи не перекладати відповідальність один на одного, а скоординовано надати інформацію українському суспільству, а також, ще до початку засідання 73 сесії Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй, скомунікувати з ООН, яка упродовж усіх років війни чітко стоїть на позиції національної безпеки і територіальної цілісності Української держави, на захисті прав і свобод українських громадян. Це тільки сприятиме порозумінню в Україні і поважній співпраці з цією міжнародною організацією. Досить зволікати.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.