26 вересня 2016, 20:12

Підсумки другого пленарного тижня: аналіз РПР

Минулий, вже другий, пленарний тиждень роботи парламенту показав, що будь-яке найменше реальне просування реформ в нашій державі наштовхується на явний або прихований опір політиків, яких цілком влаштовує нинішній стан справ, та їх привілейоване місце в існуючій політиній та економічній системі.

Крім того, маємо постійно нагадувати народним обранцям, що поза рамками взаємоконкуруючих партійних цілей, існує спільний реформаторський порядок денний, від реалізації якого залежить, чи збудуємо ми Україну, в якій зможемо жити гідно.

Короткі підсумки за кожним напрямком реформування:

Децентралізація. Парламент ухвалив за основу законопроекти N4772 та 4773, які уможливлюють приєднання нових громад до складу об'єднаної територіальної громади та надають право на перехід на прямі трансфери з державним бюджетом новоутвореним спроможним об'єднаним громадам. Це зніме перешкоди на шляху створення та фінансування ще близько 100 об'єднаних громад до кінця 2016 року. Сподіваємось, що наступного пленарного тижня, ці законопроекти будуть ухвалені в цілому. Однак, парламент відхилив законопроект N3390, що дозволяв уникнути блокування процесу об´єднання громад на рівні окремих обласних рад, які не завжди відображають інтереси місцевих громад. В цьому рішенні позиція фракцій "Батьківщини" і "Радикальної партії" співпала з "Опоблоком" та групою "Відродження", які не дали жодного голосу за цей закон.

Енергетика. Ухвалено Закон про про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг N2966-д. Цим рішенням парламент зробив суттєвий крок до формування незалежного енергорегулятора, що є передумовою для прозорого та економічного обґрунтованого формування тарифів. Нагадаю, до цього часу енергорегулятор діяв у відповідності до указу Президента, який особисто формував його склад. Згідно ухваленого закону, склад НКРЕ формуватимуть 2 представники від Президента, 2 – від Парламенту та 1 – від Уряду. Можна погодитися з оцінками опозиційних політиків, що Президент і надалі зберігатиме надмірний вплив на діяльність НКРЕ, однак ухвалений закон є суттєвим кроком вперед до регулювання тарифів відповідно до стандартів ЄС.

Публічна адміністрація. Цього пленарного тижня депутати не зайшли часу для розгляду законопроекту N4526-д, спрямованого на приведення законодавчих актів у відповідність з новим Законом про державну службу. Замість імплементації Закону, депутати з владної коаліції спробували його скасувати в частині конкурсного відбору на посади голів ОДА та РДА. Йдеться про схвалення Комітетом з питань державного будівництва законопроекту N4370-1, ініціатором якого є представник Президента в парламенті Петра Порошенка Артур Герасимов. Відповідно до законопроекту, конкурс на посади голів МДА буде здійснювати спеціально створена комісія при Адміністрації президента. Це суперечить 118 статті Конституції України, згідно якої таке призначення є прямим повноваженням Кабінету міністрів. Йдеться про явну спробу узурпації владних повноважень Президентом. Минулого тижня, цей законопроект, з різних причин, так і не потрапив до сесійної зали, але може з'явитись там на наступному. Реанімаційний пакет реформ закликає народних депутатів відмовитися від ухвалення цього неконституційного закону. Занепокоєння щодо порушення конституційного балансу між гілками влади також висловив голова представництва ЄС в Україні Х'юг Мінґареллі.

Судова реформа. Верховна Рада провалила очищення судової системи через звільнення понад 700 суддів Януковича. До 30-го вересня Парламент мав можливість винести на розгляд та відхилити подання про призначення пожиттєво суддів-п'ятирічок, які у своїй більшості призначалися у часи Януковича. Цим самим Верховна Рада могла б оновити суддівський корпус на 10%, однак депутати побоялись брати на себе відповідальність за це рішення, переклавши його на Вищу раду правосуддя після запуску роботи реформи. Разом з тим на розгляді у Парламенті знаходяться понад 20 подань про звільнення за порушення присяги суддів, які виносили неправосудні рішення у часи Майдану, а також суддів, які підлягають люстрації. Якщо ці судді не будуть звільнені до набрання чинності змінами до Конституції України, то вони взагалі можуть уникнути будь-якої відповідальності. Зважаючи на такі очевидні загрози бездіяльності, експерти Реанімаційного пакету реформ звертаються до спікера парламенту та голів фракцій і груп з вимогою скликати до 30 вересня 2016 року позачергове засідання Верховної Ради для вирішення цих нагальних питань.

З часу трагедії в Ірані на дорогах України загинуло стільки ж людей як у збитому боїнгу

З моменту трагедії з літаком МАУ на українських дорогах у ДТП загинуло стільки ж людей як у збитому літаку. Вдумайтеся у це: у катастрофі в Ірані загинуло 176 людей і стільки ж людей вмерли в ДТП за 18 днів...

Чи справді Україна парламентсько-президентська республіка?

Звісно, ви всі знаєте, що Україна це парламентсько-президентська республіка. До 2014 року ми були президентсько-парламентською, а потім знову стали парламентсько-президентською...

Скасування недоторканності: змінити Конституцію недостатньо

Сьогодні депутати голосують остаточно за зміни до Конституції України про скасування депутатської недоторканності. Однак, щоб позбутися недоторканності депутатів цього замало...

Вимагаємо розкрити замовників рейтингів

Замовники виборчих соціологічних рейтингів мають бути відкритими. Так вимагає закон. Однак зараз це не так. Ми в Центрі демократії та верховенства права підготували і сьогодні надіслали чотири інформаційні запити...

Замовники рейтингів

Якій соціології довіряти? КМІС сьогодні оприлюднив дані, які суттєво відрізняються від інших: "Слугу народу" підтримують 48,5%, Опозиційну платформу 14,1, Європейську солідарність – 9,2, Батьківщину – 6,2, Голос – 4,4%...

Принципи Торонто

Сьогодні вночі за київським часом у канадійському Торонто завершилася Ukraine Reform Conference – ключова міжнародна подія про реформи в Україні...