20 січня 2020, 19:52

Чи справді Україна парламентсько-президентська республіка?

Звісно, ви всі знаєте, що Україна це парламентсько-президентська республіка. До 2014 року ми були президентсько-парламентською, а потім знову стали парламентсько-президентською.

І будучи парламентсько-президентською на першому місці має стояти парламент, а не президент! Не дивно, що так часто можна зараз побачити слова обурення від журналістів про порушення Конституції через нехтування парламентсько-президентською формою правління.

Тільки, чесно кажучи, із цим є декілька проблем.

У світі немає класифікації, яка б містила таку назву як "парламентсько-президентська" республіка.

Стривайте, тобто немає парламентсько-президентської форми правління?! Ми вигадали це самі?

Схоже – так.

Навіть якщо вигадали, але ж це записано у Конституції. Ми маємо поважати її, адже це основний закон держави.

Не зовсім. У Конституції нічого не написано про парламентсько-президентську республіку. Так, немає слів "парламентсько-президентська" взагалі. Так само, як і не було слів "президентсько-парламентська" у тексті Конституції, який діє з 2014 року (а раніше ця версія діяла у 2006-2010 роках), норми якої зменшили повноваження Президента і збільшили повноваження Верховної Ради. Проте, експерти та журналісти почали писати, що тепер Україна – це парламентсько-президентська держава, а інші підхопили.

Повернімось до класифікації. То як називають форму правління в Україні?

У західному світі багато назв різних форм правління. Ті, що мають ознаки парламентської та президентської республіки часто називають "напівпрезидентськими" (semi-presidential). Термін ввів французький науковець Моріс Дюверже у 1970 році, щоб описати Францію за її Конституцією в редакції 1962 року. В українській політичній науці ще використовується термін "змішана" форма правління. Ми вважаємо термін "змішана" невдалим, оскільки, назва не пояснює суті. Не зрозуміло, що там з чим змішали.

Напівпрезидентські республіки поділяють на два головні підвиди. Перший – президентсько-парламентські республіки. А другий...

О, а другий парламентсько-президентські?!

Ніт. Другий має назву "прем'єрсько-президентська" (premier-presidential) форма правління. Зазвичай типовою рисою останньої є те, що лише парламент може звільнити прем'єра. А в президентсько-парламентській звільнити прем'єра має повноваження президент і саме він відіграє більшу роль у формуванні уряду.

Які ще є "прем'єрсько-президентські" країни?

Франція, Польща, Румунія, Литва, Шрі-Ланка, Монголія, Туніс, Мадагаскар, Єгипет, Алжир та ще трохи інших.

Давайте відверто, у нас головний президент, а не прем'єр. Прем'єр Гончарук сам визнає, що він є членом команди президента. Он і заяву про відставку Президенту подав! То це ж він наплював на нашу Конституцію і форму правління?

Крім правил записаних у законах, завжди мають значення політична розстановка сил і політичні традиції. Якщо у прем'єрсько-президентській республіці лідер партії виграє президентські вибори, а потім його партія перемагає на парламентських і формує більшість, тоді фактично вся повнота влади у руках президента. І навіть, не маючи формальних повноважень звільняти прем'єра, реально розв'язує це питання президент. А члени його партії дослуховуються до його рішень. Це не означає порушення Конституції і так саме це не є авторитаризмом.

Та яке взагалі має значення як це називати! Назва ні на що не впливає.

Не зовсім. Сама лише назва підштовхує людей до певних висновків. Задає певну рамку мислення і не випускає за її межі. Назва "парламентсько-президентська" сформувала дискурс, що повноваження треба забирати у Президента і передавати Верховній Раді, бо саме вона головна і стоїть на першому місці. Якби люди більше мислили рамкою прем'єрсько-президентської республіки, то більше б говорили про збільшення повноважень прем'єра та уряду. Тоді б ви почули "у прем'єрсько-президентській республіці Бюро фінансових розслідувань має підпорядковуватися Прем'єр-міністру".

Або, наприклад, коли зараз точиться суперечка про префектів замість голів ОДА, то найголосніше мали б говорити про зменшення повноважень Президента щодо призначення префектів або позбавлення його таких повноважень взагалі. У прем'єрсько-президентській республіці виконавча влада на місцях має бути підпорядкована Кабінету міністрів. І ніякої "президентської вертикалі".

А є ще терміни "вигадані" так само українцями?

Так, наприклад, "монобільшість" і "монокоаліція".

powered by lun.ua

З часу трагедії в Ірані на дорогах України загинуло стільки ж людей як у збитому боїнгу

З моменту трагедії з літаком МАУ на українських дорогах у ДТП загинуло стільки ж людей як у збитому літаку. Вдумайтеся у це: у катастрофі в Ірані загинуло 176 людей і стільки ж людей вмерли в ДТП за 18 днів...

Чи справді Україна парламентсько-президентська республіка?

Звісно, ви всі знаєте, що Україна це парламентсько-президентська республіка. До 2014 року ми були президентсько-парламентською, а потім знову стали парламентсько-президентською...

Скасування недоторканності: змінити Конституцію недостатньо

Сьогодні депутати голосують остаточно за зміни до Конституції України про скасування депутатської недоторканності. Однак, щоб позбутися недоторканності депутатів цього замало...

Вимагаємо розкрити замовників рейтингів

Замовники виборчих соціологічних рейтингів мають бути відкритими. Так вимагає закон. Однак зараз це не так. Ми в Центрі демократії та верховенства права підготували і сьогодні надіслали чотири інформаційні запити...

Замовники рейтингів

Якій соціології довіряти? КМІС сьогодні оприлюднив дані, які суттєво відрізняються від інших: "Слугу народу" підтримують 48,5%, Опозиційну платформу 14,1, Європейську солідарність – 9,2, Батьківщину – 6,2, Голос – 4,4%...

Принципи Торонто

Сьогодні вночі за київським часом у канадійському Торонто завершилася Ukraine Reform Conference – ключова міжнародна подія про реформи в Україні...