21 листопада 2025, 12:30

Культурно-цифровий фронт: як в голови росіян й в російський цифровий простір заходить одна українська гра – ніби "міна" з дистанційним керуванням

Знаєте, що таке когнітивна війна? Це боротьба за розум, за вибудовану в головах людей систему цінностей. Тобто – це боротьба за свідомість мільйонів, а, можливо, й мільярдів людей по всій планеті. Росія методами інформаційного зомбування програмує систему сприйняття реальності й поведінкові реакції не лише своїх громадян, а й мешканців інших країн. Саме інжинирінгом свідомості росіянам вдалося досягти бажаного для них ефекту: сприйняття війни і вбивств людей як потрібної і бажаної політики (путіна), яку підтримує більшість росіян. Зрозуміло, що методи протидії зомбуванню мають бути інноваційні і точно не симетричні. У нас просто не вистачить студій і телеканалів, щоб перекричати російських пропагандистів – воєнних злочинців. Тому наступний досвід є вельми цікавим з точки зору протидії російському інформаційному вторгненню.

Інформаційна контратака, яка заскочила ворога зненацька

Кілька днів тому з москви прилетіла новина, яка звучить майже як анекдот, якби не йшлося про війну. Генпрокуратура рф визнала "небажаною" українську компанію GSC Game World – творців S.T.A.L.K.E.R. і "Козаків". Формулювання знайоме: компанія "спонсорує ЗСУ", "формує образ Росії як держави-агресора" й "поширює дискредитуючі матеріали". Така кількість піни з рота ворога є, погодьтеся, приємним явищем – операція з віртуального проникнення на територію рф і в голови зазомбованого населення виявилась вдалою. Для росіян це, очевидно, нові відчуття, адже вони виключно себе вважають майстрами проникнення в голови як вірнопідданих російського диктатора, так й іноземної публіки. А тут така несподівана й масштабна контратака на "скрєпи" русского міра! Окремо російські прокурори наголосили: у 2022 році GSC переказала близько 17 млн доларів фонду допомоги українським військовим, на які закупили ударні дрони та автомобілі.

Тобто їхньою мовою це називається "нежелательная организация". На нашій – компанія, яка чесно називає війну війною, а окупанта – окупантом, і ще й допомагає тим, хто щодня тримає фронт. Тож, на росії тепер навіть купівля гри може потенційно трактуватися як участь у діяльності "небажаної організації" – із штрафами й кримінальною перспективою. Сподіваємось, що росіяни вміють користуватись VPN сервісом (якщо ще не всі вміють – будемо вчити) щоб обходити бар'єри і заборони – щоб отримувати пігулки для роззомбування й підтримувати ЗСУ.

Усе це збіглося за часом з іншим важливим для нас сюжетом: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl виходить на PlayStation 5 – 20 листопада, у річницю релізу гри. Українська студія закриває коло: після ПК та Xbox Зона заходить і на консоль Sony, а отже стає справді глобальним IP, присутнім на всіх ключових платформах. Символізм прозорий: поки там криміналізують навіть піксель із написом "Chornobyl", тут українська гра тихо займає місце поруч із найбільшими світовими релізами.

І саме тут я згадав іншу історію – двомісячної давнини. У вересні я писав колонку "Коли гра рятує життя" – про спільний проєкт ДСНС та S.T.A.L.K.E.R. 2. Тоді йшлося зовсім не про консолі. Йшлося про міни.

На той момент ДСНС разом із розробниками запустили інформаційну кампанію для підлітків: головний герой гри, сталкер Скіф, у відео пояснює базові правила мінної безпеки – "не підходь, не чіпай, запам'ятай шлях назад, телефонуй 101". Кампанія націлена на хлопців 14-17 років – найризикованішу групу, яка добре знає правила, але любить перевіряти їх на міцність.

23% території України – потенційно заміновані, це десятки років роботи для саперів. У грі завжди є другий шанс: перезавантажився – і пішов інакшим маршрутом. У житті такого шансу немає. Саме про це був той ролик: використати знайомий підліткам світ Зони, щоб пояснити реальну небезпеку на реальних полях, де замість артефактів лежать розтяжки й касетні боєприпаси.

Я тоді писав, що це рідкісний випадок, коли попкультура входить у нашу повсякденність не як втеча від реальності, а як спосіб цю реальність пережити й вижити в ній. Сьогодні до цієї картини додалася нова деталь: Кремль офіційно оголосив студію, яка допомагає рятувати українських дітей від мін, "ворогом".

Є ще один вимір цієї історії – суто бізнесовий, і він теж важливий. S.T.A.L.K.E.R. 2 робили під час повномасштабної війни: частина команди релокована до Чехії, частина залишалася в Києві, працюючи під сиренами, блекаутами й обстрілами. Попри атаки, кібервтручання й людські втрати, студія довела гру до релізу, продала мільйон копій за два дні, а тепер виводить її на третю велику платформу.

За цим стоїть не лише талант і впертість команди, а й довгий горизонт (гра в довгу) інвестора Максима Кріппи – підприємця, який паралельно інвестує в NAVI, медіастудію Maincast, київську нерухомість і волонтерські проєкти. Що ж, можна тільки вітати, що під час війни гроші бізнесу не йдуть традиційним українським маршрутом – із країни, а навпаки – через власні структури та партнерські фонди підтримуються Сили оборони: від пікапів і мікроавтобусів до безпілотників, про які так нервово пишуть тепер російські прокурори у своїх рішеннях.

Тобто ми маємо дуже нетиповий для нашої реальності трикутник:

гра, створена під час війни – приватний український капітал – реальна допомога армії й цивільним, включно з проєктами мінної безпеки. І саме цей трикутник Москва намагається криміналізувати. І це цілком показово.

Рішення Генпрокуратури РФ має ще одну цікаву деталь. Вони прямо звинувачують GSC у тому, що компанія "формує образ Росії як держави-агресора". Це сказано про гру, в якій Чорнобиль – український, зона – український простір, а російська армія – окупант, який прийшов на чужу землю. Тобто проблема навіть не в дронах і не в 17 мільйонах. Проблема в тому, що хтось, окрім російської пропаганди, описав реальність такою, як вона є.

На цьому тлі PS5-реліз виглядає як голосування справами. Світова платформа номер один, м'яко кажучи, не поділяє російського уявлення про "нежелательность". Навпаки – S.T.A.L.K.E.R. 2 отримує свою поличку в PlayStation Store і шанс дотягнутися до мільйонів гравців, які ніколи не чули про українські подкасти, що звучать у грі, чи про українські міста, заміновані на карті.

Коли дивишся на ці дві новини разом – російське рішення й вихід на PS5 – то бачиш, що мова не лише про індустрію ігор. Мова про те, ким ми є в цій війні.

З одного боку – країна, яка боїться до істерики всього українського, навіть гри, бо в ній Росія називається агресором, а українська армія – захисниками. Країна, яка саджає своїх громадян за донат на дрони й хоче карати тих, хто натиснув кнопку "купити" в цифровому магазині.

З іншого боку – країна, де та сама гра допомагає ДСНС пояснювати підліткам, як не підірватися на міні. Де частина прибутку від продажів іде на автомобілі й БПЛА для фронту. Де студія, яку ворог називає "небажаною", створює один із найпомітніших культурних продуктів року, вплетений у контекст реальної війни.

Колись ми будемо розповідати цю історію простіше: була собі українська гра про Зону, яка допомагала рятувати життя, лікувати травми війни і будувати економіку майбутнього. І була імперія, яка оголосила її загрозою.

Сьогодні це ще не легенда – це низка новин у стрічці: про мінну безпеку, про 17 мільйонів на дрони, про PS5 і про "нежелательную организацию". Але якщо подивитися на них разом, то відповідь на головне запитання – "чи є в України завтра?" – стає трохи яснішою.

Так, у нас заміновані поля й діти, яким Скіф із екрану каже: "не підходь, не чіпай". Так, у нас все ще падають ракети й гинуть військові, серед яких – ті самі гравці й розробники. Але водночас у нас є студії, інвестори й рятувальники, які роблять спільну справу – від Зони на екрані до справжньої землі під ногами.

І коли Росія намагається заборонити навіть цю гру, вона, по суті, визнає: наш культурний продукт і наша здатність тримати слово перед своїми – теж зброя. Можливо, не така гучна, як артилерія, але в довгій війні за майбутнє вона не менш важлива. Тому що заходить в голови росіян і активує там ті нейрони головного мозку, які відповідають за процеси мислення, а не перетравлення російського пропагандистського сміття. Так, це "гра в довгу", але вона матиме неочікуваний для московського режиму результат.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Культурно-цифровий фронт: як в голови росіян й в російський цифровий простір заходить одна українська гра – ніби "міна" з дистанційним керуванням

Знаєте, що таке когнітивна війна? Це боротьба за розум, за вибудовану в головах людей систему цінностей. Тобто – це боротьба за свідомість мільйонів, а, можливо, й мільярдів людей по всій планеті...

Підрозділ Юрія Касьянова. Яким він був

Бойовий підрозділ розформують? Вранці мені зателефонував Юрій Касьянов і сказав: "Ви ж хотіли побачити можливості підрозділу. Нас розформовують...

Коли гра рятує життя. Важливі основи протимінної безпеки

Україна нині одна з найбільш замінованих країн світу (ООН вважає, що найбільш замінована). Потенційно забруднено мінами близько чверті території, 139 тис...

Хто і навіщо підштовхнув країну до провалля?

Закон 4555, який встановив перепідпорядкування НАБУ і САП Генеральному прокурору міг би мати катастрофічні наслідки для України. Якщо подивитись на мапу світу, слід визнати очевидне: реальних партнерів, які допомагають Україні, не так вже й багато...

I gironi infernali di Putin e la resistenza dell'Ucraina. Кола пекла Путіна й стійкість України (Італійською)

Читати українською. Scrivo queste righe nella notte, durante l'ennesima ondata di intensi attacchi missilistici e di droni contro l'Ucraina...

Cosa possono fare gli Stati nucleari con uno non nucleare. Un esempio ammonitore dall'Ucraina disarmata, a cui non sono state fornite sufficienti garanzie di sicurezza. (Italiano)

Читати Українською The English version of the article is available at this link. Non tutte le persone che oggi vivono sul pianeta Terra ricordano che l'Ucraina aveva riserve sufficienti di armi – comprese armi nucleari di diversi tipi – che avrebbero potuto svolgere una funzione di deterrenza contro l'aggressione da parte di qualsiasi paese...