15 березня 2011, 10:06

Знову снуються плани чергової ліквідації УГКЦ

Ні для кого вже не є таємницею плани Російської православної церкви і її частини у Україніні УПЦ МП стаханівськоми темпами ліквідовувати УПЦ КП. Програма мінімум – загнати в маргінес. Але на цьорму далекосяжні плани московських геополітиків у рясах не зупиняються. Наступною жертвою може стати українська греко-католицька церква. І провідні московські клірики вже навіть не соромляться про це говорити перед світовим співтовариством. У цьому контексті знаковою є стаття Джорджа Вайґеля, яка піднімає завісу над цими планами РПЦ.

Отож:


Джордж Вайґель

Рим і Москва


9 березня 2011 року

Недавній візит президента Російської Федерації Дмитра Медведєва до Ватикану, під час якого відбулася зустріч із Папою Венедиктом XVI, окремі експертні кола розглядають як ще одне свідчення стрімкого прориву у відносинах між Святим Престолом і Росією, а також між Римо-католицькою Церквою та Російською Православною Церквою. Хоча я хотів би, щоб це було саме так, однак існує доля скептицизму саме через досвід минулого.

Під час так званих "виборів" у грудні 2010 року, білоруський президент Олександр Лукашенко повернувся знову на свою посаду. Майже всі міжнародні спостерігачі взнали ці "вибори" шахрайськими і засудили арешти та ув'язнення опозиційних кандидатів, які відбулися одразу після виборів. Однак незабаром після оголошення результатів виборів, патріарх Кирило I, лідер російського православ'я, надіслав вітальне послання А.Лукашенку, з похвалою за те, що "він чесно служить всій країні та її громадянам", а "результати виборів показали велику довіру, яку народ має до нього".

Потурання диктаторам не є чимось новим у християнській історії. Однак, новими є неодноразові заяви Московського Патріархату про те, що сьогодні російське православ'я є єдиним джерелом релігійної самобутності народів стародавньої "Русі" (росіяни, білоруси, українці), а також їхнім головним культурним гарантом. Таке ототожнення етнічності з російським православ'ям викликає серйозні богословські питання, навіть, якщо й не звертати увагу на спрощення складної історії, яку творили кілька різних культурних і релігійних течій.

Ще тривожнішими стали зауваження, які висловив у лютому під час візиту до Вашингтона митрополит Іларіон, керівника відділу зовнішніх зносин Московського Патріархату, головний екуменіст Російської православної церкви. Багатогранність постаті Іларіона може вражати: вільне володіння англійською, гарне почуття гумору, його біографія містить велику кількість публікацій, а також музичних композицій. Але коли я запитав його, чи Львівський собор 1946 року, який насильно навернув Греко-Католицьку Церкву в Україні до російського православ'я, перетворивши греко-католиків у найбільшу в світі нелегальну церковну спільноту, був "теологічно законним церковним актом", Іларіон, не вагаючись, відповів: "Так". На моє зауваження, що провідні історики описують Львівський Собор, як акт сталінської держави, який здійснили НКВС, (попередник КДБ), Іларіон відповів, що "модальності" в історії є завжди складні. Він також додав, що в будь-якому випадку, завжди є законним навернення заблукалих членів Російської православної пастви – якою він вважав українських греко-католиків, – до справжнього дому, тобто, до російського православ'я.

Упродовж усієї наради Іларіон плавно намагався вбити клин між Папою Венедиктом XVI і Папою Римським Іоанном Павлом II, котрого два патріархи з Москви, пов'язані з КДБ, відмовилися запросити в Росію. Він наголосив, що заклики Венедикта до "нової євангелізації" в Європі, в тому числі відновлення класичної християнської моралі, можуть бути втілені через спільні ініціативи Римо-католицької церкви та Російської православної церкви. Іларіон також розповів, як буцім то весь колишній "радянський простір" є ексклюзивним церковним тереном РПЦ.

Тепер по порядку подам окремі роз'яснення.

Діалог між католиками та РПЦ явно потребує нового богословського калібрування (theological recalibration). Якщо керівництво Російської православної церкви справді вважає, що церковний переворот 1946 року, проведений сталінською таємною поліцією є "теологічно законним церковним актом", тоді постають основні питання, що стосуються природи Церкви та її ставлення до державної влади, які Рим і Москва повинні ретельно обговорити між собою. Серйозні богословські питання виникають також у контексті наполягання Московським патріархатом на віртуальній відповідності етнічної приналежності та еклезіології – це позиція, яку Рим не може поділяти, бо Рим не вважає, що гени визначають чиюсь церковну приналежність (ecclesial home).

По-друге, вимагають чіткого прояснення взаємини керівництва РПЦ з Медведєвим/Путіним та їхніми зусиллями відновити де-факто, якщо не де-юре, стару сталінську імперію. Похвали Патріарха Кирила диктаторові Лукашенку, як і його втручання в українську політику, дають підстави стверджувати, що, можливо, керівництво РПЦ функціонує як орган (рука) російської державної влади, подібно до того, як це було з 1943 до 1991 року. Якщо це не так, то варто Патріарху Кирилові і митрополиту Іларіону довести це і словом, і ділом.

Перекладено за:

http://www.insidecatholic.com/feature/rome-and-moscow.html

Джордж Вайґель (George Weigel) - католицький теолог, філософ, соціолог, автор загальновідомої біографії Івана Павла II "Свідок надії" (Witness to Hope), автор майже 20 книг, один з провідних американських експертів з проблем взаємозв'язку релігії та суспільного життя.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Вручення ''Ордена Незалежного культурологічного Журналу ''Ї'' ''За інтелектуальну відвагу'''' та прийняття ''Межа року''

Рівно чверть століття тому, у 1999 році, у Львові під Різдво вперше відбулося унікальне не лише для України, але й для всього центрально-східного регіону Европи дійство – своєрідне підведення суспільних та політичних підсумків року, що минув, і вшанування тих, кого цього року середовище Громадської організації "Незалежний культурологічний журнал "Ї"" вважали знаковими для України і регіону публічними діячами, діячами, які особливо заслужилися в царині інтелектуального осмислення часу і мали відвагу це своє бачення відкрито задекларувати та обстоювати...

Про мобілізацію та альтернативну службу

Здається, тепер уже всім стало зрозумілим, що російська агресія щодо України – це надовго, якщо не назавжди. Тобто нас чекає всім відома доля Ізраїлю...

"Morituri te salutant!"

Суспільні, політичні, інтелектуальні, мистецькі процеси останнім часом неймовірно прискорилися. Відносно відсторонене споглядання цих процесів (наскільки це можливо) знову і знову повертає мене до начебто знаної досвідченій інтелектуальній спільноті теми народження/розвитку/розквіту/занепаду/смерті величезних історичних культурно-цивілізаційних формацій...

Промова на Межу року

Щороку у Палаці Потоцьких у Львові відбувається особлива церемонія вручення Орденів "За інтелектуальну відвагу" – саме за інтелектуальну... Ця Церемонія відбувається вже чверть століття – тобто вже є давньою традицією про яку можна дізнатися тут...

Як Олег Іванович та Іван Володимирович Церкві землю не давали. Провінційна історія

Нарешті сталося! Всенародно обрана громадою Жовківська міська рада на чолі з самим паном головою, що ним є Олег Вольський, нарешті показали своє єство – у не такій вже й великій справі, але в ній, як у краплині води, відобразилося все наше сьогодення...

Відвага українців дозволила бути відважним світові

Культуролог та політолог, генеральний директор Львівської національної галереї мистецтв Тарас Возняк в інтерв'ю Миколі Вересню на телеканалі Еспресо розповів про убезпечення ціннісних експонатів, український феномен, наслідковість воєн та різницю культурних парадигм України й Росії Пане Тарасе, ми довго знайомі...