9 липня 2014, 01:33

Оксана Забужко: Про поневолений розум України і непочутий голос Донбасу

Оскільки пані Оксана останній блог на УП розмістила аж 2011 року, дозволю собі оприлюднити її

Відкритий лист до Українського ПЕН-Центру у своєму блозі, бо вважаю цей лист посутнім саме тепер. Отож:

"Шановний пане Президенте, шановні колеґи,

скандальний заклик від ПЕН-центру Словенії "просити Росію вреґулювати український конфлікт", якщо розглядати його "в пакеті" з іншими численними сьогоднішніми актами пропутінського тиску на Україну з "західного фронту", незаперечно потверджує: попри очевидний провал сценарію "поділу України", Кремль зовсім не збирається капітулювати, і "проект Новоросія", наразі зірваний ціною непомірних жертв і страждань українського народу, всього лиш тимчасово "відкладається", до кращих для Кремля часів. Які, можна не сумніватись, не забаряться, якщо українці не почнуть врешті переходити до кроків "на випередження".

У зв'язку з чим хочу внести на ваш розгляд пропозицію, яка давно назріла і "висить у повітрі", – а нині, на мій погляд, могла б стати з нашого боку саме таким кроком.

Спершу трохи контексту. Гадаю, ні для кого з нас уже не секрет (це років 4-5 тому ще можна було сумніватися!), що "проект Новоросія" цілеспрямовано підготовлявся Росією насамперед через програмову, багаторічну, послідовно здійснювану "деукраїнізацію" т.зв. "Юговостока" – коли нижче, сказати б, "лінії Керзона", взятої з електоральних мап 2004 р., культурний та інформаційний продукт з виразно українським маркером у мейнстрім не допускався (лише влітку минулого року, коли стартувала "агітація за ЄС", намітились були тенденції до зрушення: концерт Положинського в Донецьку, гастролі з "Солодкою Дарусею"...), а всякий такий продукт місцевого походження – інформаційно глушився й витіснявся на марґінеси (умовно кажучи, шансів у Донецького університету носити ім'я Василя Стуса було не більше, ніж у дніпропетровського проспекту Карла Маркса – ім'я Валер'яна Підмогильного, а потрапити в київський ефір україномовній співачці, коли вона, як Ольга Акулова, з Донецька, а не з Івано-Франківська, годі було й мріяти: навіть про Олега Скрипку якось на ТВ-шоу оголошено було, ніби він "представляє Західну Україну", – тільки "Західній", за цим сценарієм, дозволялось у нас "бути українською"!). І так з року в рік усе робилося для того, щоб у суспільства в цілому (і в міжнародної спільноти також) склалося стійке враження, ніби поза Західною Україною ("Галичиною") – України нема (мене й саму в європейських ЗМІ не раз іменували "західноукраїнською письменницею" – sic! – так що владу пропаґандистського стереотипа можу оцінити напряму). Активна медіалізація, в т.ч. в Росії, Сергія Жадана як "винятка з правила" це саме правило тільки потверджує – і в найдрімучіші "щербицькі" часи на партійних з'їздах обов'язково мав бути один україномовний виступальник, тож "одного україномовного поета" на всю проектовану "Новоросію" якраз і мало вистачити сповна.

Говорити про все це, відтворюючи "по цеглинці" загальну панораму "зачистки", можна до нескіченности (історія одеського каналу АТВ, який 8 років, від 2006-го по 2013-й, утоптував мізки одеситів на суцільне "Куликове поле", може тут слугувати за case study!), а про історію багатолітньої, як у мур головою, боротьби наших видавців за доступ української книжки на Донбас (а від 2009 р. – і на Південь: на Миколаївщину, Херсонщину...) впору вже монографії писати, – нагадаю лише, що коли в Луганську торік відкрилась була українська книгарня, її закрили одразу ж, як тільки вона виявилася комерційно успішною і власник необачно похвалився пресі, що "міф про непопулярність української книжки на Сході розвіяно". Паралельно весь цей час у центральних ЗМІ накручувався мем "двох Україн", "проросійського Донбасу", і т.д. – словом, інформвійна "за Новоросію" велася системно і по-спецслужбівському професійно – килимовою атакою. І, ясна річ, не могла лишитися без наслідків.

Одним із таких наслідків стало те, що й досі – по трьох місяцях війни на Донбасі – ніхто з українських журналістів не спромігся не те що відвідати в Луганську і взяти інтерв'ю в одного з найвидатніших українських поетів 20-го століття – Василя Голобородька, а бодай би поінформувати громадськість, чи він там іще живий, чи кудись виїхав, і чи йому нічого не загрожує (щойно минулого тижня мелькнула піврядочком згадка в "Урядовому Кур'єрі", з якої випливало, що таки живий – і, як переважна більшість жителів Донбасу, яких якраз ніхто "не чує", бо їм "вимкнено звук", і ніяка Тальявіні до них не приїде, хоч би скільки вони, важачи життям, чіпляли на себе жовто-блакитних стрічечок, – нікуди з рідного міста не поїхав: що ж, добре знати, спасибі й на тому!). В свідомості пересічного українця (бо саме його представляють ЗМІ) поета Василя Голобородька – нема, "зачищений", вкупі з усім його німим-непочутим – приреченим на мовчазне страждання – українським Донбасом. Зате часу й місця на різної міри витончености філіппіки проти Донбасу, який буцімто "ненавидить все українське", в інформпросторі й далі знаходиться з подостатком, тема "не закрита", – і от уже німецькі колеґи переказують мені слова галицької поетки, що "пора вже той Донбас віддати Росії", а австрійське телебачення приїздить розпитувати (для окремого фільму!), чому в нас "тільки в Галичині існує українська культура". (Можна хіба пожаліти тих галичан, які роками радо "таскали набої" для таких "мінометів", не розуміючи, як дешево – всього лише за підігрів "п'ємонтського еґо", за почухане самолюбство! – путінські режисери їх купують і використовують – незгірше, ніж призначених "на м'ясо" озброєних тубільців на "лугандонських" блокпостах.)

Зрозуміло, що в образ "антиукраїнського Донбасу" поет формату Голобородька не вписується ("неформат", як кажуть на ТБ українським музикантам!), – як не вписувався він свого часу і в УРСРівські ідеологічні лекала, і тому ні в радянській, ні в пострадянській Україні належного йому місця на літературному Олімпі так і не посів. За його біографією взагалі можна скласти графік українських "свобод" за останні півстоліття: як тільки в Москві заходить "лібералізація" (Хрущов, Горбачов, Єльцин) – Голобородька в Україні друкують, читають, преміюють і визнають за видатного поета; як тільки Москва починає чергову масштабну "спецоперацію з замирення України" – Голобородька звідусюди виключають, викреслюють, заганяють в шахту, в робітничий гуртожиток, і визнають уже тільки за кордоном (востаннє – в 2010-му, на Болонському книжковому ярмарку, де його дитяча "Віршів повна рукавичка" одержала "Білого крука"). Гадаю, саме час нарешті виправити цю велику історичну кривду в стосунку до так по-шевченківському "архетипально" національного Поета – заодно довівши тим і самим собі, і всьому українському народові, що його інтелектуальна верства – не лише підмет для чужих політтехнологічних маніпуляцій, а має власну суб'єктність. Зокрема і в тому, щоб, як то належить інтелектуальній верстві в кожній європейській нації, самостійно виставляти та боронити національні ієрархії культурних цінностей.

Звідси й моя пропозиція: щоб Український ПЕН-центр ініціював номінування Василя Голобородька на Нобелівську премію з літератури. Це, зрештою, досконало збігається з нашими статутними обов'язками: адже замовчування – одна з найпоширеніших форм контролю за інформацією, а в цьому випадку контроль здійснює на нашій території ворожа держава, послуговуючись ним як інструментом терористичної війни. Кому ж, як не нам, повертати тепер Донбасу його непочутого Поета?...

Додатковий плюс тут у тому, що кращої кандидатури від України нині взагалі годі шукати – у Голобородька, крім любимої Нобелівським Комітетом дисидентської біографії "ідеаліста в пейзажі століття", є поетичні книжки в якісних перекладах на європейські мови, є міжнародні відзнаки, а значить, уперше за роки нашої незалежности Шведська Академія отримала б не просто "нове ім'я в списку", як то було з раніше номінованими Ліною Костенко та Борисом Олійником, – а таки реального кандидата для серйозного вивчення (і напевно зраділа б його внутрішній спорідненості з Транстрьомером!). А Україна, своєю чергою, відкрила б, яким дивовижним поетичним голосом, за всі свої німі муки, обдарував її Донбас – цей трагічний український "Гулаг-лайт" (вічно-зяюча, всім нам на пам'ятку, "непромита-знеславлена" рана сталінської індустріалізації!), що з ним його Поет так символічно розділив його долю, – і через ту долю багато що змогла б зрозуміти про себе-сьогоднішню, з того, що їй так довго не давали зрозуміти за гуркотом чужих "інформбатарей".

На цьогорічну номінацію, зрозуміло, вже запізно, а от заходитися коло новорічної – саме впору. Впевнена, що така кампанія, коли до неї належно взятися всім миром, буде мати неоціненну культурно-символічну вагу. Ба більше – вона могла б покласти початок найтруднішому (і, припускаю, найзатяжнішому) етапу нашого визволення: визволенню свідомости українського суспільства від вживлюваних у неї за роки інформаційної окупації, як чіпи, чужих міфів – і наскрізь сфальшованих уявлень про себе самих. Саме за цю – найвитонченішу і найнепомітнішу – форму поневолення (за Мілошем, "поневолений розум"!) Україна й змушена нині розплачуватися такою страшною ціною. Бо коли у висліді багатолітньої повзучої "інформвійни за Новоросію" уже ні донбаський журналіст, ні галицька поетка не асоціюють Луганська з Василем Голобородьком, це означає, що в міста (і цілого реґіону) украдено "культурний паспорт", перетворено на "нічийну землю". І тоді вже обстоювати "паспортну приналежність" такої землі залишається тільки фізично – людською масою, живою плоттю і кров'ю.

Авжеж, ту багатолітню "повзучу" інформвійну, яка передувала нинішній воєнній агресії, Україна програла путінській імперії "за неявкою", попросту вчасно її не розгледівши, – і в тому безперечно є вина інтелектуальної верстви, нас усіх. Нині, коли українці, в т.ч. й призначені на "віддання в Новоросію", вкотре в історії героїчно довели свою готовність ставати в обороні свободи й незалежности своєї країни "живим щитом", прямий обов'язок інтелектуальних середовищ – так само об'єднатися, для повернення країні її потрощеної й закаламученої самосвідомости, без чого жодна військова чи політична перемога ніколи не буде остаточною. Ініцювавши висунення Василя Голобородька на Нобелівську премію з літератури 2015 року, Український ПЕН-Центр міг би стати каталізатором цього процесу. Зрештою, як відомо, дорога в тисячу лі починається з першого кроку.

Щиро сподіваюся, що ця пропозиція знайде у вас відгук і підтримку.

Сердечно,

Оксана Забужко

07.07.2014"

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Про мобілізацію та альтернативну службу

Здається, тепер уже всім стало зрозумілим, що російська агресія щодо України – це надовго, якщо не назавжди. Тобто нас чекає всім відома доля Ізраїлю...

"Morituri te salutant!"

Суспільні, політичні, інтелектуальні, мистецькі процеси останнім часом неймовірно прискорилися. Відносно відсторонене споглядання цих процесів (наскільки це можливо) знову і знову повертає мене до начебто знаної досвідченій інтелектуальній спільноті теми народження/розвитку/розквіту/занепаду/смерті величезних історичних культурно-цивілізаційних формацій...

Промова на Межу року

Щороку у Палаці Потоцьких у Львові відбувається особлива церемонія вручення Орденів "За інтелектуальну відвагу" – саме за інтелектуальну... Ця Церемонія відбувається вже чверть століття – тобто вже є давньою традицією про яку можна дізнатися тут...

Як Олег Іванович та Іван Володимирович Церкві землю не давали. Провінційна історія

Нарешті сталося! Всенародно обрана громадою Жовківська міська рада на чолі з самим паном головою, що ним є Олег Вольський, нарешті показали своє єство – у не такій вже й великій справі, але в ній, як у краплині води, відобразилося все наше сьогодення...

Відвага українців дозволила бути відважним світові

Культуролог та політолог, генеральний директор Львівської національної галереї мистецтв Тарас Возняк в інтерв'ю Миколі Вересню на телеканалі Еспресо розповів про убезпечення ціннісних експонатів, український феномен, наслідковість воєн та різницю культурних парадигм України й Росії Пане Тарасе, ми довго знайомі...

Майбутнє вже входить в нас

17 грудня 2022 року Капітула Незалежного культурологічного часопису "Ї" традиційно провела церемонію вручення Ордену "За інтелектуальну відвагу"...