8 лютого 2016, 18:38

Про Львів і тотальну амнезію

Написати цей текст мене спонукала стаття Остапа Дроздова "Привласнене місто Львів". Наскільки я зрозумів – це є текст-каяття. Але при цьому на місці автора, я б ніколи не поширював своє скромне "я" до помпатичного "ми". Бо ж це каяття Остапа Дроздова, а таким, як я розумію, є текст, а не, скажімо, Тараса Возняка. Але і мене, як теперішнього мешканця міста Львова, цей текст volens nolens ввібгав у Остапове "ми". Що мені не сподобалося.

Загальний зміст тексту зводиться до простої тези – теперішні мешканці міста Львова (читай – ті, що на наших очах творять новітню українську націю) привласнили (читай – вкрали) місто Львів, а тому всіма силами пробують забути його історію і тих, хто був у ньому разом з українцями, з ким спільно його будували у всіх сенсах слова.

Повністю стаття тут

Ось цитати:

Зачин: "Ми не збудували це місто, ми прийшли на все готове". Хто "ми"? Предки Остапа Дроздова? Чи мої?

Далі: "В якійсь мірі ми його відібрали, привласнили". В склад СССР/УССР і Львів, і Галичину анексували у Республіки Польща Сталін&Гітлер у відповідності з угодою Молотова-Ріббентропа. З ким автор асоціює це "ми" – з Гітлером, чи з Сталіним. Я ні з ким з них себе не асоціюю.

Продовжуємо: "Ми ні в чому не винні. Ґарантом нашої невинуватості є тотальна амнезія, яка стала львівським повітрям. Ми завзято забули, що це не наше місто, що воно нам дісталося не завдяки нашим старанням і не по заслузі". Стало трохи легше – виявляється, що теперішні мешканці Львова його не вкрали – воно впало їм з неба – щоправда не по заслузі. Ну як чехам – Прага, литвинам – Вільнюс, французам – Страсбург, полякам – Ґданськ і Познань з Вроцлавом – список можна продовжувати до безкінечності. Всі невинні і всім "впало з неба". А про українське відродження в Галичині і Львові ні чичирк, про чеське відродження у Празі – ні чичирк, про польське відродження у Познані – ні чичирк. Ну, і, звісно, ні про Франка, ні про того ж "емігранта" у Львові – Грушевського.

І ще, якщо вже говорити жорстко, то за Львів у ХХ сторіччі відбулося щонайменше дві кровопролитні українсько-польські чи польсько-українські війни:

Перша – між ІІ Польською Республікою та Західно-Українською Народною Республікою.

Друга – в рамках ІІ Світової війни між Армією Крайовою та Українською Повстанською Армією чи, якщо комусь більше відповідає, – між ІІ Республікою Польщею в екзилі і Українською головною визвольною радою.

Отож за Львів билися. І то без сентиментів. І не аж так те "ябко впало", як пише автор. І тому він, Львів, є, там, де є. Як і Прага, Ґданськ, Познань, Вроцлав, Страсбурґ. Хоча, може, автору так не здається. З його перспективи.

І вже багато років завдання для української і польської спільнот не розколупувати рани, а шукати шляхи до примирення, важкого примирення, бо з обох боків – кров. Що й робить багато спільнот – спільнота Журналу "Ї", Український Католицький Університет, "Дзиґа", "Музей Ідей", "Центр міської історії" і т.д. Просто роблять...

У всіх тотальна амнезія? Гадаю, що радше йдеться не про те. Тотальну амнезію, якщо говорити про сферу комуністичного впливу, а так насправді – про сферу окупації новітньої російської імперії у формі СССР, насаджував саме комуністичний режим.

Чи депортацію польської людності з Львова теж здійснювали батьки всіх до одного теперішніх мешканців Львова? Чи, може, теперішні мешканці Львова затирали сліди польського спадку у Львові? Так само, як і українського та єврейського спадку? Нагінки комуністичних бонз на будь-який прояв польськості чи єврейськості у Львові і не лише, були нещадними. Людей викидали з університетів, позбавляли права на працю. Змушували доносити одні на одних. Причому вже після Сталіна! Ще в 1970-х! Бути поляком чи євреєм у очищеному від "бандерівців" совєтському Львові було дуже некомфортно. Те саме було і з проявами українства – але про це, гадаю, вже розказувати не потрібно, всі знають.

Так от, завдяки Сталіну у Львові у 1955 році корінних львів'ян у місті було 15%. А етнічних росіян, яких привезли з Росії, 35%. Це щоб не лементувати про зміни, які "якось так" сталися. Не "якось так".

Далі: "Знеісторення – це наша щоденна дія стосовно Львова, який завжди був містом усіх і водночас нічиїм". Про "знеісторення", то тут і говорити нема про що. Автор одним махом перекреслює не лише чвертьвіковий доробок знакових львівських культурологічних інституцій, які всіма силами повертають місто до пам'яті після комуністичної амнезії, а й навіть тих сотень бізнесових проектів, які повертають місту пам'ять. Саме ці маленькі кнайпи, маленькі магазинчики, маленькі цукерні ре-констуюють дух старого Львова. Причому успішно.

Перелічу хоча б головні:

Холдинг Емоцій Fest особливо не до смаку автору. Але ж саме він повернув до львівського міту не лише епопею УПА ("Криївка"), але й першим відважився відтворити дух львівського єврейства ("Під Золотою Розою (Галицька Жидівська Кнайпа) "), навіть повернув у своєрідній формі дух Леопольда ріттера фон Захер-Мазоха ("Мазох café"), містерію масонства ("Найдорожча ресторація Галичини"), культ кави ("Львівська копальня кави"), а ще музей-ресторація "Гасова лямпа", "Майстерня шоколаду" і т.д.

А фантастична мережа ресторанів "Кумпель", з перлиною рестораном "Бачевський", повернув дух високої львівської кухні. Не певен, що у часи минулі, які ми дуже вже ідеалізуємо, був такий рівень кухні. Про горілку "Бачевський" вже й не говорю – це подвиг – вона повернулася до Львова через 70 років совкової амнезії, про яку пише автор. Що це, як не Львів, який відродився?

Чи чудесна австрійська нота мережі ресторанів – "Вероніка" з найкращими солодощами, але не тільки, "Амадеус", з якого не вилазять іноземні дипломати, чи вишуканий "Чорний кіт"?

Чи знакові "Віденська кав'ярня" чи вже культові "Цукерня", "Світ кави".

А ще маса маленьких проектів, які по вінця наповнили наше місто. І це мертве місто?

Варто лише послухати, як ці люди говорять про цю кухню, як кохаються в ній. Люди, які мають імена...

Можемо згадати і готельні проекти. Тут теж не так печально, щоб аж вішатися. Тут знайдеш все – і надрозкішний готель "Цитадель", і піднятий з щурятників (особисто підтверджую, бо сам бачив там лише щурів мало не як пацюків) "Леополіс", і теж знаковий для Львова "Замок Лева" – не одна політична нарада, яка стала доленосною для країни, відбувалася саме у ньому, на тихій тінистій львівській вуличці.

А "Форум видавців" – це не дух Львова? Його можна порівняти тільки з "Галицькою Крайовою виставкою" 1894 року. Але ж можна! – це явища співмірні! Хоча, звісно, "Форум видавців" наш милий Франц Йосиф ще не вшанував своїм візитом – все ще перед нами – мо' й надумає...

Чи гіперінтелектуальні видавництві "Літопис", "Приватна колекція", і наднова зірка – "Видавництво Старого Лева".

А просто зірки – Ігор Калинець, Мирослав Маринович, Мирослав Скорик, Роман Іваничук, Андрій Содомора, Ярослав Грицак, Віктор Неборак, Юрій Ланюк, Володимир Кучинський – перелічую найпомітніших – це що, не Львів? Як можна жити у Львові і їх не зауважувати? Наперед вибачаюся, що не можу всіх перелічити.

Це вони страждають на амнезію?

Все це живі люди, яких ми всі знаємо, які поруч нас. Якщо говорити про таке "ми", то це "ми".

Чи, може, вони гірші від Яна Парандовського, Станіслава Лема, Тадеуша Бой-Желенського чи Збіґнєва Герберта? Чи є, радше, їх співрозмовниками? Далі творять дискурс Львова. Разом з ними...

При цьому ми, звісно, "забуваємо" про найбільшого поета Львова, поета, який найкраще написав про Львів з урахуванням всіх даних Богом мов, Богдана-Ігора Антонича – бо його в конструкції автора у Львові не мало б бути – бо ж він українець.

А хочеться більшого – так зроби. Кожен має вкладати свою лепту у будування свого міста. Ці люди його будують. Не подобаються ці проекти – так зроби свої. Не подобаються ці люди – так стань зіркою більшої величини. Все просто. Але не говори про "ми".

А тепер про інше – про спадкоємність. Так, галицьких євреїв не повернеш. Нацисти заскочили їх у перші дні війни – тому більшість з них було вбито. Врятувалися одиниці. І ті за кордоном. Так, польські мешканці Львова або самі виїхали, цілком слушно боючися бути депортованими до Сибіру, або їх сталіністи так чи інакше депортували. Польська і єврейська громади занадто маленькі, щоб утримати весь величезний спадок, який належить їм у місті Львові.

Спадкоємцями німецьких чи понімецьких пам'яток і пам'яті у Вроцлаві, Гданську, Познані є їх теперішні мешканці – поляки. Так само як спадкоємцями польських чи єврейських пам'яток і пам'яті у Львові є ми – сьогоднішні мешканці міста Львова. Так, більшість з нас українці.

І це зовсім не означає, що і поляки з цілого світу, не лише з Польщі, не мають права відчувати себе спадкоємцями тих самих пам'яток. А якщо ще й активно допомагатимуть у їхньому відновленні та збереженні, у відтворенні пам'яті про Львів – то тим краще.

І це зовсім не означає, що і євреї з цілого світу, не лише з України чи Ізраїлю, не мають права відчувати себе спадкоємцями тих самих пам'яток. А якщо ще й активно допомагатимуть у їхньому відновленні та збереженні, у відтворенні пам'яті про Львів – то тим краще.

І про це мають подбати і домовитись не лише люди, але й держави – Україна, Польща та Ізраїль на державному рівні. Чому б не підписати міждержавні угоди про взаємне збереження спільної спадщини? Бо ж і українську спадщину у Польщі треба зберігати, як і польську в Україні. Сподіваюся, що рано чи пізно це буде врегульовано.

Я вже не один раз писав, що весь світ давно перейшов від дикунської логіки "або-або" – Львів або український, або польський, або єврейський, або ніякий. Львів і польський, і єврейський, і український. Отож час переходити до логіки "і-і". Бо ж ми не заборонимо полякам чи євреям бачити його таким. Хоча можемо так ним заопікуватися, так заопікуватися пам'яттю про нього, що вони самі дійдуть до висновку, що він і український.

Всі чверть постсовєтського століття ми всі відтворюємо і польський, і єврейський текст, дискурс міста. Перекладаємо і пишемо книги, дискутуємо і сперечаємося, по-новому, а не так як у 1930-х осмислюємо природу Львова. Тільки сліпець не побачить!

Корпус книг і текстів про Львів, Львів різноманітний є чи не найбільшим з усіх корпусів текстів про міста в Україні. Може ще тільки Одеса та Київ можуть з нами конкурувати. Тай то не у всьому. "Львівіана" за останні роки зросла фантастично! Принаймні в любові до Міста нам рівня хіба що Одеса-Мама!

Тут я не веду мову у політичних категоріях. З огляду на міжнародне право Львів – українське місто. А Перемишль – польське. І крапка.

А з огляду на дискурс цих міст – вони і українські, і польські, і єврейські.

Ми по новому конструюємо старе місто. Це не проста робота. І її потрібно зробити. Це сучасне місто. Але все таки це конструювання міста, як і конструювання Кракова чи Будапешта, відбувається з врахуванням історичного минулого не лише пам'яток, але й людей. Тому я й пишу про ре-констуювання міста у всіх його вимірах.

Чи треба ще щось зробити у Львові – та, Боже ж мій, – тільки роби!

Єдиним виправданням для автора вважаю перекваліфікувати цей текст у формат інтелектуальної провокації – щоб задумались. Але ж багато людей не лише давно передумали всю цю проблематику, але й приступили до дії.

Так що "Львів... не... перетвориться у німий крик глибоко під бруківкою". Попри ляменти та заламування рук – очевидно таки дух мазохізму витає поміж нас – Львів завдяки старанням тисяч людей за постсовєтські роки доволі швидко повертається, якщо вже не повернувся, до пам'яті.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Вручення ''Ордена Незалежного культурологічного Журналу ''Ї'' ''За інтелектуальну відвагу'''' та прийняття ''Межа року''

Рівно чверть століття тому, у 1999 році, у Львові під Різдво вперше відбулося унікальне не лише для України, але й для всього центрально-східного регіону Европи дійство – своєрідне підведення суспільних та політичних підсумків року, що минув, і вшанування тих, кого цього року середовище Громадської організації "Незалежний культурологічний журнал "Ї"" вважали знаковими для України і регіону публічними діячами, діячами, які особливо заслужилися в царині інтелектуального осмислення часу і мали відвагу це своє бачення відкрито задекларувати та обстоювати...

Про мобілізацію та альтернативну службу

Здається, тепер уже всім стало зрозумілим, що російська агресія щодо України – це надовго, якщо не назавжди. Тобто нас чекає всім відома доля Ізраїлю...

"Morituri te salutant!"

Суспільні, політичні, інтелектуальні, мистецькі процеси останнім часом неймовірно прискорилися. Відносно відсторонене споглядання цих процесів (наскільки це можливо) знову і знову повертає мене до начебто знаної досвідченій інтелектуальній спільноті теми народження/розвитку/розквіту/занепаду/смерті величезних історичних культурно-цивілізаційних формацій...

Промова на Межу року

Щороку у Палаці Потоцьких у Львові відбувається особлива церемонія вручення Орденів "За інтелектуальну відвагу" – саме за інтелектуальну... Ця Церемонія відбувається вже чверть століття – тобто вже є давньою традицією про яку можна дізнатися тут...

Як Олег Іванович та Іван Володимирович Церкві землю не давали. Провінційна історія

Нарешті сталося! Всенародно обрана громадою Жовківська міська рада на чолі з самим паном головою, що ним є Олег Вольський, нарешті показали своє єство – у не такій вже й великій справі, але в ній, як у краплині води, відобразилося все наше сьогодення...

Відвага українців дозволила бути відважним світові

Культуролог та політолог, генеральний директор Львівської національної галереї мистецтв Тарас Возняк в інтерв'ю Миколі Вересню на телеканалі Еспресо розповів про убезпечення ціннісних експонатів, український феномен, наслідковість воєн та різницю культурних парадигм України й Росії Пане Тарасе, ми довго знайомі...