Щодо ідеї підвищення акцизів на пальне
На початку тижня медійний простір наповнився новинами стосовно можливого підвищення акцизів на бензин. Голова уряду Микола Азаров назвав чутки про підвищення акцизів черговою "страшилкою", хоча Міністерство фінансів все ж підтвердило, що вони розглядають таку можливість. Сьогодні підвищення акцизів на пальне виглядає скоріше малоймовірним, проте ці ініціативи нагадують про можливість знову запитати: наскільки ефективно використовуються гроші, які сплачують водії на дорожню інфраструктуру, і якої якості пальне ми змушені купляти. Нафтовики та експерти наголошують, що замість підвищення податків Міністерству доходів і зборів (в склад якого тепер входить Митна служба) та Держспоживінспекції насправді слід краще контролювати якість імпортного бензину на кордонах, що в свою чергу дійсно дозволить підвищити надходження в бюджет та надати водіям якісний продукт.
28 травня Мінфін опублікував прес-реліз, у якому вказав, що: "В Мінінфраструктури була розроблена низка пропозицій, серед яких і проект Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо ставок акцизного податку на нафтопродукти) ", яким пропонується здійснити поетапне збільшення ставок акцизного податку на нафтопродукти". За день до прес-релізу Мінфіну у Верховній Раді був зареєстрований законопроект, який передбачає підвищення більшості ставок акцизного збору на паливо рівно вдвічі.
"Остання чергова страшилка – це нібито підвищення акцизів на автомобільне паливо наполовину", – сказав Микола Азаров і закликав "довіряти тільки офіційній інформації уряду".
Існування пропозиції у рамках навіть кількох міністерств дійсно не означає, що весь склад уряду одностайно їх підтримує. Але активне обговорення в пресі та реєстрація відповідного законопроекту показує, що за пропозиціями стоїть потужне лобі.
Для чого підвищувати акцизи (офіційна версія)
Автори ідеї пояснюють, що збір повинен бути використаний для покращення стану українських доріг. Те, що українським дорогам, м'яко кажучи, потрібен суттєвий ремонт – це факт. Останнім часом зростає незадоволення населення погіршенням стану українських доріг. Популярності набув флеш-моб під назвою "Я ненавиджу Автодор".
Проте цікаво, що протягом останніх років ми не бачимо суттєвого скорочення витрат на дорожнє господарство. Частка видатків зведеного бюджету на дороги не опускається нижче 3%, і це на фоні тотального скорочення капітальних державних інвестицій у інші сектори. Наприклад, до кризи на різні програми підтримки та інвестицій у сільське господарство направлялось біля 4% всіх бюджетних витрат, у 2013 очікується, що цей показник скоротиться всього до 0,2%.
Джерело: Державне Казначейство
Можливо, принаймні, частково проблему фінансування покращення якості українських доріг можна вирішити шляхом здешевлення вартості їхньої побудови та ремонту. Як свідчить фінансовий звіт Автодору за 2011 рік, середня вартість будівництва та реконструкції 1 км дороги склала 32 млн. грн.
Джерело: The Economist, Укравтодор
Багато чи мало коштує кілометр дороги в Україні є дискусійним питанням, адже вартість кілометру залежить від категорії та якості дороги. Разом з тим, як свідчать дані престижного видання The Economist, в Україні, а також в Росії спостерігається вища середня вартість кілометра дороги, ніж у країнах Євросоюзу. Теоретично одним із можливих пояснень є те, що у ЄС будують більше доріг нижчої категорії чи якості, ніж в Росії та Україні. Але це вже на розсуд водіїв. Як би там не було, але перш ніж активно збільшувати витрати на нове будівництво, слід приділити увагу офіційній вартості кілометра нових доріг в Україні.
Для чого підвищувати акцизи (неофіційна версія)
Говорячи про акцизи на бензин, слід враховувати чутки, що принаймні частина палива в Україні завозиться неофіційно. Прибуток сірих дилерів пальним якраз в основному і складається з акцизів. Якщо зараз недобросовісні учасники ринку отримують 200 євро прибутку з тони бензину, то після підвищення акцизів їхній прибуток зросте до 400 євро – таке пояснення було надано президентом асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів" Леонідом Косянчуком.
Очевидно, що для більших доходів бюджету від акцизу слід також приділяти більше уваги контролю над тіньовим ринком. В Україні практично відсутній державний контроль якості палива, оскільки Держспоживінспекція не отримує необхідного бюджетного фінансування. В результаті на АЗС продається неякісний бензин з вітчизняних підпільних мінізаводів.
Важливим є також питання оцінки вартості ввезеного пального на кордоні, адже, як кажуть деякі учасники ринку, частина пального ввозиться в Україну у вигляді напівфабрикатів для мінімізації митної вартості та ухилення від сплати податків. Також, за словами нафтовиків, на кордоні часто відсутній відповідний контроль якості бензину. Кращий контроль над ввозом пального на кордоні з боку митників, які тепер працюють в складі Міністерства доходів та зборів, дозволить не тільки наповнити державний бюджет, але й надати нарешті українським водіям доступ до якісного пального.
Хто постраждає від підвищення акцизів
Пальне – це кров економіки, його подорожчання викликає ріст цін на всі види продуктів. Першими ефект від росту вартості палива відчують аграрії, у яких якраз через місяць почнеться збір урожаю озимих. Пропозиція підвищення цін на паливо стане четвертою за останні два місяці масштабною новиною для аграріїв про можливе підвищення податків. Агропромисловому комплексу уже встигли пообіцяти відміну податкових пільг, підвищення фіксованого сільськогосподарського податку та податку на землю. Таким чином ріст цін на паливо в першу чергу може відбитись на продуктах харчування. Традиційно із підвищенням цін на паливо про ріст вартості проїзду у громадському транспорті заявляють приватні перевізники.
Історично, за останні 10 років, кожні 10% росту вартості пального призводили до росту загального показника інфляції на 2,5%. Якщо ідея росту акцизів у її теперішній формі таки стане реальністю, то літр бензину може подорожчати на 2 грн., а літр дизпалива на 0,5 грн. Зважаючи на відповідні частки споживання бензину та дизпалива в Україні, запропонований ріст акцизів може збільшити рівень інфляції приблизно на 3-4%.