Вчорашній день показав всю безглуздість процедур у Верховній Раді
Вчора Верховна Рада цілий день розглядала один єдиний законопроект і так його й не прийняла. Це перший такий випадок на моїй пам'яті. Він підкреслює весь той радянський абсурд регламенту, за яким працює Верховна Рада.
Не хочу плодити багато тексту, але, на мою думку, є явний ряд неефективних процедур, які варто виправити. Хочу зауважити, що це лише моя суб'єктивна думка, і я впевнений, що багато депутатів та їх помічників теж мають чудові наміри по реформах. Власне, керівництвом ВР уже підготовлені хороші зміни до регламенту. Тому з великою повагою до всіх задіяних в Парламенті дозволю собі висловитись, в тому числі через розчарування того, що вчора не були розглянуті законопроекти, за які я дуже вболівав.
1. Процедура розгляду поправок до другого читання повинна бути повністю змінена.
Наразі профільний комітет приймає певну редакцію поправок і подає версію з поправками на розгляд залу. Власне, це ми і бачили вчора. Проблема в тому, що в залі будь-який депутат може попросити поставити будь-яку поправку "на підтвердження". Тобто вона має набрати 226 голосів, щоб залишитись в редакції. На практиці це майже ніколи не відбувається, тому що депутатів у залі немає. Навіть якщо є, то далеко не всі розуміють, про які поправки взагалі мова, їх в законопроекті від десяти до тисячі.
На мою думку, профільний комітет краще знає, яка редакція краща. Якщо депутат хоче зняти поправку, він має шукати 226 голосів щоб її відхилити, а не навпаки. Або потрібна хоча б якась кількість депутатів, щоб поставити поправку на підтвердження, або попередня заява від 30-50 депутатів. Це щоб і комітет був готовий, і дискусія була більш конструктивна.
2. Працювати над голосуваннями частіше і довше.
Наразі він працює над голосуваннями раз на два тижні. Формально, інші дні відведені для роботи в комітетах. Але майже всі засідання комітетів відбуваються саме в пленарний тиждень. Тому досить себе обманювати, варто нарешті збільшити кількість днів для голосування. Навіть під час пленарного тижня понеділок не робочий день. Погоджувальну нараду можна перенести і на другу половину п'ятниці.
3. Відмовитись від непотрібних процедур.
Наприклад, наразі все ще присутня процедура депутатських запитів. Вона передбачає зачитування їх з трибуни та голосування. В часи інтернету це зовсім не актуально. Не бачу різниці між звичайним зверненням і запитом. За бажанням, їх можна опублікувати на сайті ВР або на власному телеканалі Верховної Ради. Витрачати на ці запити пів робочого дня, на мою думку, безглуздо.
Окрім цього, в Парламенту є купа невластивих та непотрібних йому повноважень. Це, наприклад, перейменування населених пунктів, призначення виборів в селах, зміна меж сіл, погодження земельних питань і т.п. Впевнений, у багатьох ситуаціях місцеві органи можуть впоратись самі. При цьому, можна зберегти процедуру погодження з Верховною Радою через мовчазну згоду. В разі чого, Верховна Рада відреагувати завжди зможе.
4. Запровадити дистанційне голосування.
Перебування в залі протягом 10 конкретних секунд для голосування є безглуздою вимогою щоб дати свій голос. Робота депутата – не тиснути кнопки, а працювати з громадськістю та іншими депутатами над законопроектами. По багатьох законопроектах у депутатів є стійка позиція. Не бачу проблеми в тому, щоб вони могли дати за них голос напередодні. Або, принаймні, в системі електронного голосування через електронні ключі.
Та й більш відверто. Якщо на голосуванні стоїть законопроект про сертифікацію лікарів, то звідки депутатам, наприклад, з транспортного комітету, знати правильний закон, чи ні? Або як депутати із комітету з питань освіти мають розібратись із законопроектом про систему сертифікації електронних ключів? Насправді, комітети і фракції існують для того щоб консолідувати голоси непрофільних депутатів. Вся ця істерія з особистим голосуванням від грантоїдних активістів є лише способом заробити гроші донорів публічно красивими слоганами без реальної допомоги реформам.
5. Скасувати таку річ, як порядок денний сесії.
Наразі потрібна ціла окрема процедура, щоб включити законопроект в порядок денний сесії, якщо він був нещодавно зареєстрований. Сесія триває півроку. В сучасних умовах непланової економіки потрібно реагувати на виклики оперативно. На практиці так і є. Шанси на те, що за нещодавно зареєстрований законопроект проголосують, навіть більші, ніж за старий. То навіщо грати далі в цю гру з планом роботи? Просто слід голосувати за ті законопроекти, які пропонують комітети і фракції. Усе! По факту так воно і є, тільки витрачається час на ще одне голосування про включення і т.п.