Цього року Мінфін вперше не підготував реального податкового законопроекту під державний бюджет
Щороку під державний бюджет вносяться комплексні зміни до Податкового кодексу. Їх можна розділити на два типи: ті, що стосуються індексації ставок податків та зборів, інші – щодо покращення адміністрування податків.
Частина змін по індексації є необхідною, оскільки багато ставок прописані в гривні і потребують приведення хоча б до рівня інфляції.
Зміни в адмініструванні податків – це набір всіх здорових ідей та виправлення неузгодженостей в Податковому кодексі, розробити норми по яких вдалось протягом року.
Як правило, Комітет з питань податкової та митної політики дуже сильно править даний законопроект, таким чином доводячи його до пуття.
В результаті отримуємо законопроект на сотні сторінок, до якого подаються ще й тисячі поправок. Його вплив на економіку більший, ніж зміни, які зазвичай вносяться до державного бюджету.
Цьогоріч ми, нажаль, не побачили від Мінфіну відповідних змін до Податкового кодексу під держбюджет. По-перше, повністю відсутня частина змін щодо покращення адміністрування сплати податків.
А законопроектів щодо індексації ставок податків та зборів є декілька, і вони по своїй суті між собою не співпадають. Так, в одному Мінфін пропонує всі ставки податків в гривні просто індексувати на прогнозований рівень інфляції. В іншому – пропонує ці самі ставки переводити в євро. В усі інші роки Мінфін з економічних чи лобістських міркувань пропонував диференційовані підйоми ставок.
Тобто, цього року Мінфін тупо "забив" на внесення будь-яких адекватних змін в податкове законодавство. Міністерство не здійснювало будь-якої законотворчої роботи щодо покращення адміністрування податків, а подані законопроекти по індексації податків та зборів, навіть, не дозволяють нормально наповнити державний бюджет.
Це означає, що цього року вже 100% роботи по формуванню законопроекту під держбюджет буде покладено на Комітет з питань податкової та митної політики. На наступне засідання Комітету не виноситься жоден із законопроектів про індексацію податків.
Дійсно, про те, що Комітет фізично немає що розглядати на Погоджувальній Раді в понеділок заявила Голова Комітету Ніна Южаніна: "Я наполягаю на тому, щоб ми все-таки визначилися спочатку з ресурсними законопроектами, у моєму комітеті їх декілька. Починаючи з 3 жовтня я знаходжуся в переписці з Кабінет Міністрів і Міністерством фінансів, прошу надати інформацію щодо розрахунків і фінансово-економічного обґрунтування щодо всіх товарів підакцизних, щодо яких піднімаються ставки акцизного податку. До сих пір жодного розрахунку ми не отримали, крім – зведену таблицю щодо взагалі ресурсів, які даються цими проектами законів... В подальшому я навіть на наступний... в цю середу на наступному засіданні комітету не можу розглянути дані законопроекти, про це я сьогодні широко повідомила листом вас, шановний пане Андрію [Парубію], в зв'язку з тим, що ми не можемо далі рухатися в плані розгляду двох законопроектів, які до того ж редакційно не співпадають навіть між собою. До цього діалогу ні з урядом, ні з представниками Міністерства фінансів у комітету не було."
При цьому, згідно з планами уряду, проект закону про державний бюджет мав бути розглянутий цього тижня у вівторок, а вже в четвер зміни в Податковий кодекс. Та розглядати, насправді, зараз нічого. Тому, розгляд бюджету перенесено на наступний тиждень. Ймовірно, може переноситись знову й знову.
Дійсно, зараз дуже важливо, щоб уряд таки напружився і дав аргументовані, не суперечливі одна одній пропозиції щодо індексації ставок. Економічне обґрунтування також є важливим.
Для прикладу, через непродумане підвищення ставок офіційне виробництво горілки в Україні за останні 10 років впало в 3,5 рази, пива – у 2 рази. Сигарет продовжують споживати більше, незважаючи на різкий ріст акцизів, оскільки Мінфін ніяк не закриє діри щодо продажу сигарет без сплати податків. Індексація ставок по радіочастотах також викликає питання в контексті купівлі компаніями ліцензій на 4G. І подібне відбувається по багатьох видах податків.
Наразі виглядає так, що Комітет з питань податкової та митної політики буде змушений сам, без підтримки уряду, формувати відповідний законопроект під держбюджет.
Дуже сумно, що один із найбільш важливих законів, що приймається в країні протягом року, не отримує заслуженої уваги з боку уряду, та, очевидно, відсутня адекватна комунікація із профільним Комітетом.