Чому КСУ не розглядає множинне громадянство і до чого тут ЄС?
Мережею ширяться заклики звернутися до Конституційного Суду, щоб той роз'яснив конституційність множинного громадянства.
Насправді це вже відбулося, причому більше трьох років тому. Але рішення досі немає. І це піднімає відразу декілька проблем.
1. Склад і заполітизованість КСУ.
КСУ традиційно оминає "складні" політичні теми (хоча навпаки, бути арбітром у них – його основна функція). Наприклад, подання про конституційність Антикорсуду (першого вибраного з міжнародними експертами) скоро 10 років як гнитиме в стінах будівлі на Жилянській.
Для чого? Замість уберегти важливі реформи від політичного тиску, судді КСУ залишають для влади можливість через свої рішення "прибити" політично незручний інструмент. Так було, наприклад, з е-декларуванням і НАЗК у 2020 році. І так зараз є з міжнародними експертами. Недаремно щодо нього 15 Слуг спільно з ОПЗЖ і БЮТ подали недавно нове, ще жорсткіше подання.
Чому так? Бо суддів КСУ традиційно призначали за квотним принципом, без жодного конкурсу. І виконували вони те що треба політичній владі, а не людям. Нарешті це змінилося, коли на вимогу ЄС ми прийняли закон, що запроваджує добір суддів КСУ з вирішальною роллю міжнародних експертів. Але -
2. Чинна влада на увазі мала незалежний КСУ, так само як і, схоже, інтеграцію до ЄС.
Тому вже практично 4 місяці не призначає відібраних на конкурсі П'ЯТЬОХ суддів КСУ за квотами Президента і ВР.
Тому в КСУ вже кілька місяців немає кворуму.
Більше того, влада всіма силами намагається результати конкурсу обнулити. Бо аж "надто незалежними" виявилися відібрані кандидати. Уявіть, зайдуть зараз аж цілі п'ятеро, яких ці ж міжнародники і вибирали. І зацементують конституційність інструменту. Як тоді лояльних суддів і прокурорів призначати?
І це все на тлі того, що конкурс до КСУ був вимогою #1 серед семи, за які нам дали кандидатство в ЄС і відкриття перемовин про вступ. А Посол ЄС Катаріна Матернова нещодавно в інтерв'ю прямо наголосила, що ці призначення нарешті мають відбутися. Як і решта судової реформи.
А ми сидимо й думаємо чого ж це в нас уже далеко не тільки з Угорщиною назрівають проблеми з подальшим рухом до ЄС.
3. Тут би ще щось сказати про регламент КСУ. І про необхідність Етичного кодексу для суддів КСУ. І решти процесуальних речей.
І все це, звісно, важливо. І має бути. Але порівняно зі складом КСУ – сильно другорядне.
Так що нехай кожен сам собі зробить висновок зараз – чи важливі міжнародні експерти в доборі суддів і загалом євроінтеграція чи готова країна прямо зараз від них відмовитися.
P.S. До речі, крім громадянства і Антикорсуду до компетенції КСУ входять тауі питання як воєнний стан, мобілізація, корисні копалини, території і, звісно ж, вибори.
fb автора
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.