Ольга Богомолець Народний депутат України, кандидат в президенти

Прощавай, зброє, або Як в Україні лицемірно борються з правом людей на захист

04 січня 2019, 10:26

Протягом 2018-го в Україні поліцейські вилучили понад 1800 одиниць вогнепальної зброї, майже 200 тисяч набоїв і близько 2 тисяч гранат, мін і саморобних вибухових пристроїв. Правоохоронці продовжують проводити місячники добровільної здачі зброї серед населення. Поки законослухняний громадянин тижнями чекає дозвіл на мисливську рушницю, злочинець за один день купує черговий пістолет через тіньовий канал зі сходу країни. На чорному ринку зброї тривають "жнива". Підпільні зброярні та цілі арсенали у звичайних квартирах стали реаліями сьогодення. Окремі випадки час від часу викриває поліція, та про переважну більшість, думаю, і досі невідомо. У таких умовах влада має поставити собі досить прості запитання: чи дійсне право українців на самозахист? І навіщо роззброювати народ в умовах, коли його ворог, навпаки, озброєний до зубів?

Упевнена, наші громадяни гідні того, аби й особисто нести відповідальність за власну безпеку. Розмови про легалізацію короткоствольної вогнепальної зброї (пістолети та револьвери) активно посилилися ще у 2014 році. У 2015-му петиція за законодавче закріплення цього права для українців зібрала навіть більше від необхідної (36 тисяч) кількості підписів. Але цей крок ще не зроблено. Я вважаю, що даремне, бо переконана: ми мусимо дати шанс українцям не тільки легально володіти зброєю для захисту свого життя і здоров'я, а й – що надзвичайно важливо! – навчити їх користуватися нею. Суспільну безпеку має гарантувати як урівнювання в праві на самозахист, так і жорсткий моніторинг використання вогнепальної зброї. Має діяти принцип "кожна куля під контролем". До речі, саме облік боєприпасів дозволив би більш оперативно розкривати злочини, адже зареєстрована зброя – запорука того, що виявити того, хто нею володіє, можна миттєво.

Ідеальним прикладом для наслідування можна вважати Швейцарію – країну, яка зберігала нейтралітет упродовж сотень років, бо виховала у громадян загальну готовність захищати свої кордони будь-якої миті, а також справжню культуру володіння зброєю. Водночас, коли в США пістолет є гарантом особистої безпеки, у Швейцарії це швидше запорука безпеки національної. Володіння зброєю в країні пов'язане із необхідністю захищати свою невелику територію від загарбників, а також стимулюється обов'язковою військовою службою для чоловіків. Швейцарці у віці до 50 років перебувають у кадровому резерві. Для школярів усіх кантонів Швейцарської Конфедерації з 12 років проводиться стрілецька підготовка. Діти цієї країни регулярно збираються на змагання зі стрільби по мішенях. Громадян з дитинства навчають повазі до зброї, паралельно тут вибудовується й міцна соціальна норма – змалку у дитсадках та школах навчають, насамперед, шукати компроміси, а не розпалювати конфліктну ситуацію. За показником цивільного озброєння Швейцарія поступається лише США та Йемену. А ось за рівнем криміногенної ситуації ця держава є однією з благополучних країн світу. Часто, коли хтось наводить приклад Швейцарії, опоненти зазначають, що це – особливий випадок, бо то є держава, де століттями вибудовували культуру відповідального ставлення до зброї. А хіба Україна не може так само стати на шлях розбудови подібної системи? Я вважаю, що може і гідна того. Чи варто нагадувати про історичне минуле, коли наші українські козаки були озброєні не лише шаблею, а й пістолем.

Звісно, ми маємо зробити так, аби ліцензію на володіння зброєю можна було отримати лише за умов проходження багатокрокової та детальної процедури перевірки. Приміром, у Чехії, щоб отримати такий дозвіл, потрібно пройти медкомісію, скласти іспит на знання законів та теоретичних засад володіння зброєю (найменування її складових частин, як її зберігати тощо). Також людина зобов'язана скласти й практичний іспит – поводження зі зброєю, розбирання-збирання тощо. Поліція за місцем проживання перевіряє минуле кандидата на отримання дозволу, робить запити на предмет його репутації, стосунків у родині, скарг від сусідів і таке інше. Важливо передбачити й проходження обов'язкової підготовки щодо надання першої невідкладної допомоги постраждалому перед отриманням дозволу на зброю, а також щорічні навчання для підтримки такої кваліфікації. Ми маємо розробити достатньо чітку процедуру, в якій злочинці, психічно нестабільні, нарко- чи алкогольно залежні люди не зможуть отримати зброю у володіння. Важливо й те, щоб ліцензію власник зброї оновлював регулярно.

Ми можемо, до речі, піти схожим на швейцарський шляхом – відновити навчання у шкільних тірах щодо поводження та дисципліни зі зброєю, а у школах – щодо початкової підготовки із захисту власної безпеки. Нема кому викладати? Впевнена, цю проблему зовсім не складно вирішити. Важливо почати рух вперед до справедливості і безпеки, і його можна почати й з малого.

Я впевнена також і в тому, що проблема легалізації зброї полягає в тому, що ніхто в нашій країні наразі не хоче брати відповідальність за організацію самого процесу. Деякі експерти, зокрема, пропонують створити громадську раду, яка матиме функції громадського контролю за обігом зброї. Я вважаю, що можуть бути створені також загони самооборони, які б мали формуватися на місцевому рівні, наприклад, в об'єднаних територіальних громадах і які б відповідали частково за цей процес.

Право на захист власного життя є невід'ємним правом кожного українця – у цьому я абсолютно впевнена. Легалізація зброї – це також можливість самозахисту в умовах зовнішньої агресії щодо нашої країни. Це – стартовий відлік для побудови системи забезпечення захисту, що ґрунтується на відповідальній і дисциплінованій громадянській позиції. Припинімо лицемірити! Нині у багатьох людей в Україні вже є зброя, тож це цілковита дурниця – заплющувати очі на очевидне. Ми маємо невпинно боротися з нелегальним обігом зброї, проте водночас кожен відповідальний та адекватний українець повинен мати право чесно і законно отримати пістолет чи револьвер. Кожен повнолітній громадянин суспільства, дотримуючись усіх інструкцій, маючи підтвердження стану свого психічного здоров'я, зокрема вміння керувати своїми емоціями, за умов детальної перевірки біографічних даних, наявності вдома сейфу, проходження курсу підготовки володіння зброєю та знання усіх теоретичних і практичних засад, який пройшов усі ці етапи та хоче мати зброю для того, щоб відчувати себе в безпеці, спокійніше і впевненіше, повинен мати повне право отримати дозвіл на це. Маємо пам'ятати, що вбиває не зброя – вбивають люди.

powered by lun.ua
Коментарі — 20
Сергей Папков _ 08.01.2019 13:39
IP: 35.235.226.---
Сергей Турянин:
Сергей Папков:
"Браунинг" в Российской империи стоил18 с копейками рублей. Это былр доступно?
А кто сказал, что в Российской империи оружие было в широком доступе (18 рублей тогда были не такие маленькие деньги, по покупательной способности в др. сегментах)? Да и Российская империя была авторитарно-монархистским государством, которое совсем не стремилось к всеобщему вооружению широких народных масс.
Ya Yurkiv _ 07.01.2019 11:49
IP: 37.52.69.---
Мені здається, що сьогодні, в умовах неоголошеної кацапами війни, українці мають чудову нагоду оволодіти навичками поводження зі зброєю і її використання.
І мова йде, не про пістолети та револьвери, а про бойовий арсенал стрілецької зброї, яку має українське військо.
Для цього необхідно створювати не тільки регулярні загони територіальної оборони, але через них залучати до віськової підготовки усі верстви населення, навіть підлітків.
От тоді у громадян з'явиться повага до зброї, а у бандитів повага до громадян, що володіють і мають доступ до зброї.
А з часом, коли закінчиться війна, можна буде дозволити і володіння особистою зброєю таким громадянам, бо вони прошли відповідний вишкіл.
Борис Макаренко _ 07.01.2019 07:34
IP: 35.235.224.---
Мені дуже подобається коли пані та панове провладної коаліції, більше того члени фракції діючого президента розпікають владу. Театр абсурду. Можливо було б варто для початку у знак протеста скаласти депутатські повноваження?
Сергій Снігур _ 06.01.2019 12:57
IP: 37.73.192.---
Пані Богомолець сподобалось бути депутаткою і вона вже тестує вигідні теми для майбутніх виборів.;) Бо ж МОЗ вже не подолати.
Dercu _ 06.01.2019 01:11
IP: 35.235.228.---
У США заборонили володіння зброєю, що може стріляти чергами (bump stock ban). Тенденція до більш глибокої перевірки біографії та психології заявника на право володіння зброєю посилюється на законодавчому рівні. Конституція США напряму дозволяє захищати своє власне життя із зброєю. Проте ця стаття була написана, коли існували лише пістолети револьверного типу. Іншими словами, законодавство адаптується до нових реалій зброї та поведінки людей. У Швейцарії є ціла культура поводження із зброєю. Україна потребує законодавство про володіння зброєю, оскільки в суспільстві дуже багато прикладів агресивної поведінки, яка може загрожувати життю людей. А самозахист вкрай потрібен. Потрібна також законодавча база, яка б захищала особу, що застосувала зброю, захищаючи своє, або інше життя.В школах та по телевізору необхідно вести навчальні лекції, як діяти в агресивному середовищі і коли і як застосовувати зброю. Також практичні державні курси Тоді і буде в Україні своя Швейцарія володіння
Sergii Sichynskyi _ 06.01.2019 01:06
IP: 35.235.226.---
Совершенно справедливо. У всех бандитов (как официальных так и неофициальных – МВД, депутаты, министры и просто Пашинские) оружие и так уже есть. И они не стесняются его использовать.
hrim _ 05.01.2019 23:22
IP: 91.245.79.---
Леонид Шкляр:
У більшості випадків підтримую пані Богомолець. Але я категорично проти легалізації зброї під приводом самозахисту! Легілізація відкриє ящик пандори. Гіркий досвід США у цьому переконує! Право на зброю – один із атавізмів цивілізації!
Атомна зброя – атавізм ХХІ століття. Проте на країни, що її мають ніхто не нападає.
Леонид Шкляр _ 05.01.2019 22:30
IP: 35.235.227.---
У більшості випадків підтримую пані Богомолець. Але я категорично проти легалізації зброї під приводом самозахисту! Легілізація відкриє ящик пандори. Гіркий досвід США у цьому переконує! Право на зброю – один із атавізмів цивілізації!
Сергей Турянин _ 05.01.2019 17:32
IP: 46.219.220.---
Сергей Папков:
"Браунинг" в Российской империи стоил18 с копейками рублей. Это былр доступно?
Сергей Папков _ 04.01.2019 18:24
IP: 35.235.226.---
Борис Макаренко:
Kaпeць. Це точно клініка. Ясно, що в українців на руках безліч зброї, але якщо ще її легалізувати, то точно українці перестреляють один одного. Навіть у таких країна, як США де є відповідна культура та традиції поводження з вогнепальною зброєю, масові вбивства де-факто стали повсякденною рутиною. Одним словом винишення українців продовжується, спочатку відмінили дорожній контроль, як результат на дорогах гинуть тисячі, а тепер ще й озброять.
А що пристрелити когось можна лише із зареєстрованої зброї (якщо вже виникне таке бажання).? Навпаки вбивство із зареєстрованої зброї буде рзслідуване на раз-два (за базою відстрілів). Що стосується спонтанного застосування зброї в стані афекту, то якраз велика ймовірність наразитися на таку ж збройну відповідь буде стримуючим фактором (мало ж хто лізе битися з Усиком чи Ломаченком).
Сергей Папков _ 04.01.2019 18:17
IP: 35.235.226.---
Право громадян на самозахист буде забкзпечено не лише ліберальною дозвільною системою, а й
насамперед адекватною вартістю "стволів" (з урахуванням їх собівартості). Наприклад, в СРСР документальна собівартість АК становила 60-70 руб. (при середній зарплатні в країні 200 руб.)., і саме на цій вартості базувалося відшкодування військовослужбовцями за його пошкодження.
Поки "Форт" (не кажучи вже про "Glock") буде коштувати від 1 тис. доларів (в країні, де середня зарплатня 300 доларів), то будь-які розмови про право пересічного громадянина на самозахист є популістичною профанацією.
Дмитрий Шестов _ 04.01.2019 16:10
IP: 91.194.168.---
Вячеслав Джунь:... є невід'ємним природним правом...
Именно так.
hrim _ 04.01.2019 13:48
IP: 91.245.79.---
Борис Макаренко:
Kaпeць. Це точно клініка. Ясно, що в українців на руках безліч зброї, але якщо ще її легалізувати, то точно українці перестреляють один одного. Навіть у таких країна, як США де є відповідна культура та традиції поводження з вогнепальною зброєю, масові вбивства де-факто стали повсякденною рутиною. Одним словом винишення українців продовжується, спочатку відмінили дорожній контроль, як результат на дорогах гинуть тисячі, а тепер ще й озброять.
...

Не перестріляють.
Досвід європейських країн свідчить про позитив від реалізації Права на Зброю.
Про це давно говорять й українські фахівці.
Реалізація такого Права потребує виконання багатьох умов (реєстрація, безпечне зберігання зброї, періодичні стажування, внески, ...), тобто виливається в чималу суму та проходження багатьох правових й адміністративних процедур.

P. S. Право на Зброю, окрім можливості захистити себе та своїх близьких, є СТРИМУЮЧИМ ФАКТОРОМ від тих, хто її має незаконно.
Вячеслав Джунь _ 04.01.2019 12:38
IP: 92.113.194.---
Для вільної людини право на зброю є невід'ємним природним правом, що має гарантуватись у демократичному суспільстві... Якщо ж влада хоче будувати варіант путінського ерзац-соціуму, тоді ззззза логікою авторитаризму треба забороняти це право...Бандити де-факто мають зброю, олігархи з їх особистою охороною де-юре і де-факто мають зброю, ... а пересічні громадяни не мають ні права, ні зброї...Робить висновки самі...
Борис Макаренко _ 04.01.2019 12:11
IP: 35.235.224.---
Kaпeць. Це точно клініка. Ясно, що в українців на руках безліч зброї, але якщо ще її легалізувати, то точно українці перестреляють один одного. Навіть у таких країна, як США де є відповідна культура та традиції поводження з вогнепальною зброєю, масові вбивства де-факто стали повсякденною рутиною. Одним словом винишення українців продовжується, спочатку відмінили дорожній контроль, як результат на дорогах гинуть тисячі, а тепер ще й озброять.
Yurii V Katasonov _ 04.01.2019 12:02
IP: 46.201.82.---
...дожилися...ну якщо вже нема чоловіків щоб цю проблему *пробалакати-порішати*...то тоді будемо слухати жіноче бачення цього питання...а щодо *алкогольної культури*...так не буде її у нас ще дуже довго...
Петр Щукин _ 04.01.2019 11:40
IP: 35.235.227.---
Александр Бабушкин:
логично
Olga Komarowskaj _ 04.01.2019 11:34
IP: 93.74.41.---
Аби попіаритись хоч на чомусь!
Нема що запропонувати виборцю? Можна ще бляхи бляхарям обіцяти і пенсії пенсіонерам. Студентам можна обіцяти відміну екзаменів і захисти дипломів – загалом, обіцяти всім все, багато і на шару.
През Оля дасть всім бажаючим по парабелуму? Можна і так лізти до влади – у кожного свій шлях
Александр Бабушкин _ 04.01.2019 11:22
IP: 35.235.226.---
Українці знаходяться десь на другому місці у світі по кількості вживаного алкоголю на душу населення (і це не враховуючи самогону, домашнього вина, спиртовмісних ліків, різних шмурдяків...). Навіть пройшовши всі тести для отримання дозволу на купівлю зброї, людина, яка добре хильне "зеленого змія" (а у нас культури вживання спиртного не існує) вже не може контролювати свою поведінку, у тому числі і зі зброєю. Тож спочатку треба навчити наш народ "не плювати на асфальт", тобто навчити етики, моралі, порядності, відповідальності, ..., – цивілізованої європейськості, а вже потім говорити про вільне право на носіння, зберігання зброї. Скажіть відверто – цей допис – варіант вашого передвиборчого піару.
Олександр Дзюбук _ 04.01.2019 11:08
IP: 78.111.190.---
Не дуже полюбляю тексти від пані Богомолець щодо медичної реформи, але тут все викладено дуже конкретно і правдиво. Єдине, що хотілося б зауважити, що видумувати велосипед немає ніякої потреби. Вже кілька років у Верховній Раді поданий відповідний законопроект від ВО Свобода і депутатам варто просто розглянути його і прийняти закон. Разом з тим широко проінформувати українців про тих, хто голосував проти. При цьому ВСІ, хто виступає проти такого закону МАЮТЬ особисту короткоствольну вогнепальну зброю.
Україна та Європа1065 Aтака Путіна1187 Корупція1288 Уряд реформ392 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter