3 липня 2009, 16:19

Чорний PR та політреклама в Україні

На цю тему надихнув мене початок президентської передвиборчої кампанії в Україні. І декілька нових "політрекламних перлів" (наприклад, реклама Яценюка), які ми побачили в ці дні.

Після того, як в світі визнали передвибочу кампанію 2004 року в Україні найкращою президентською кампанією в світі, щось подібне ще раз створити в Україні буде дуже важко. І політтехнології – телевізійні роліки, рекламні більборди, ключові повідомлення, слогани, сценарії, психологічне тестування рекламної продукції – розглядається в порівнянні з найкращими українськими зразками.

Але і після помаранчевих подій створювалися дуже цікаві політтехнологічні проекти на виборах різного рівня в Україні. Таким чином слід зазначити, що українська школа політичних технологій вважається дуже сильною. І завдяки постійним виборам в демократичних умовах багато українських спеціалістів тримають високу планку. На відміну від російських, у яких в Росії немає де "розвернутися" на фоні адміністративного тиску влади та "Єдиної Росії".

Успішних президентських кампаній в Україні було небагато, тому що країна наша тільки перетнула межу повноліття. Цікавими, з точки зору технологій, були вибори 1994 та 2004 року. Це були роки реальної зміни владної команди. Кравчук-Кучма та Кучма-Ющенко. В 1994 році команда Кучми вміло використала "сіру пропаганду". Тобто Кучма зміг залучити політтехнологів (такого ще терміну в Україні не було), і несподівано виграти вибори. Навіть виграти теледебати Кравчук-Кучма.



Леонід Кучма прийшов до влади зі своєю управлінською командою, яка складалась з радянських чиновників різних рівнів. Кампанія 1999 року була нецікавою з різних точок зору, але пару цікавих політтехнологічних рухів можна відмітити. Це затягування Мороза до "канівської четвірки" (Мороз міг вийти в другий тур і перемогти) та недопущення його до другого туру. А з Симоненко Кучмі було легко змагатися, тому що налякавши країну поверненням черг, дефіциту та розстрілів НКВС, – люди проголосували за стабільне майбутнє.

Кампанія 2004 року стала можливою після успішної парламентської кампанії 2002 року, коли Блок Віктора Ющенка "Наша Україна" взяв найбільшу кількість відсотків на виборах у ВР. І технології політичної реклами мали тут далеко не останнє місце.



Про Помаранчеву революцію вже багато було написано, якщо хтось цікавиться логікою та стратегією цієї кампанії, то можна подивитись мою презентацію

З появою демократичних виборів в Україні з'явилася і антиреклама, і т. з. "чорний PR". Якщо в Америці вибори проводяться більше 100 років, і антиреклама з контрпропагандою пройшла певні етапи розвитку, то в Україні ці технології тільки починають вчитися використовувати. Це дуже делікатні технології і зробити гірше конкуренту складніше, ніж собі, тобто тим, хто застосовує такі технології.

З 1994 року я став збирати цікаві екземпляри, класифікувати і на сьогодні це ціла виставка "Чорний PR, Україна, 1994-200Х" і налічує близько 1000 екземплярів.



Цікавим розділом моєї виставки є розділ "шедеври власних штабів", це коли сам штаб робить непрофесійну агітаційну продукцію. І в ситуації, коли політики приймають технологічні рішення – виходять гумористичні екземпляри.



До цього розділу вже потрапив плакат "Арсеній". Я розумію, задумом авторів, було, по-перше – привернути увагу, по-друге, пов'язати слово "фронт" з Яценюком. Але таке привернення уваги не тільки не додає Яценюку, а в цьому випадку – шкодить. Якщо замислитись на яку цільову аудиторію розрахований цей плакат, то стає все зрозуміло. І чи чекають виборці та прихильники Яценюка такого образу від нього – велике питання.

На жаль, залучити професійну команду технологів – це теж вміння політичного лідера. Якщо кандидат в Президенти України Арсеній Яценюк, буде залучати такого ж рівня команду політичну та адміністративну, надія на нових політичних лідерів в Україні знов таки згасне. І ми будемо обирати або Тимошенко або Януковича. І на сьогодні інші вже практично не мають шансів.

П'ять безпекових сценаріїв російської війни в Україні на 2024-2025 роки: наслідки та політичні рекомендації західним партнерам (GLOBSEC)

Вийшло важливе дослідження майбутніх сценаріїв цієї війни у #globsec Приймав участь в цьому дослідженні. Це дослідження організувала Юлія Осмоловська з командою GLOBSEС https://www...

VICTORY MATRIX OF UKRAINE 2023

Denys Bohush and the "8 owls" analytical group Ukraine, Kyiv, March 2023 Forecasting is still possible Looking into the future and predicting events and scenarios in our time is a very thankless business...

МАТРИЦЯ ПЕРЕМОГИ УКРАЇНИ 2023

Денис Богуш та аналітична група "8 сов" Україна, Київ, березень 2023 Прогнозування можливе Заглянути у майбутнє та прогнозувати події і сценарії в наш час, дуже невдячна справа...

Розмінування української території (слухання у Конгресі США)

130 000 кв. км української території на сьогодні забруднено вибуховими пристроями та заміновано. За даними Гельсінської комісії Конгресу США та українців, щоб її очистити, знадобиться понад 20+ років і понад 73 мільярди доларів...

ЩЕ РАЗ ПРО 9 КІЛЕЦЬ І ГАРЕМ ПУТІНА

Те, що росіян на цій війні називають орками, а росію – мордором, команда путіна вирішила зробити собі на користь. Так як у творі "Властелин колец" є єпізод, що утворилося Братство з дев'яти персонажів для боротьби зі злом, то вони вирішили це використати...

50 підземних заводів та антипутінська коаліція

Що є Перемогою України? Таке питання звучало вчора на форумі "Розвиток подій у російсько-українській війні: оцінки експертів" Який організувала Академія Фольке Бернадотта та Центр безпекових досліджень "СЕНСС"...