4 жовтня 2021, 15:08

Коронавірусні закупівлі зараз містять більше ризиків, ніж навесні 2020

Замість скоротити перелік того, що можна купувати за прямими договорами, останні зміни в Закон лише заплутали правила.

Наша країна не була готова до боротьби з COVID-19, як і більшість країн світу. Навесні 2020 року лікарні стикнулися з дефіцитом засобів захисту, ліків і обладнання. При цьому часу було обмаль, а усе це потрібно було вже зараз.

Тоді Transparency International Ukraine підтримала виведення закупівель для боротьби з коронавірусом з-під дії Закону "Про публічні закупівлі". До Закону внесли зміни, щоб певні товари, послуги і роботи, перелік яких визначив Кабінет Міністрів, можна було купити за прямими контрактами.

Загальна користь від ковідних закупівель у перші місяці коронавірусу все-таки переважала над усіма ризиками. Попри те, що деякі замовники одразу почали зловживати новими правилами, лікарні могли купувати все необхідне, запасалися і ринок поступово приходив до норми.

Приблизно через рік – навесні 2021 – ціни остаточно стабілізувалися.



Водночас деякі замовники почали послуговуватися конкурентними процедурами буквально за кілька місяців після початку пандемії – купувати через аукціони на Prozorro. Зокрема у такий спосіб деякі з них стали придбавати ті самі маски. І це дозволило суттєво знизити вартість.



Робимо висновки: деякі замовники навчилися планувати свої закупівлі для боротьби з COVID-19 і купувати на аукціонах. Відповідно вже тоді можна було починати поступове повернення коронавірусних закупівель у конкурентне поле. ТІ Україна закликала це зробити ще восени минулого року.

Однак замість скоротити перелік того, що можна купувати за процедурою COVID-19, депутати створили нові заплутані правила з новими корупційними ризиками.

У липні Верховна Рада ухвалила закон, який розділив закупівлі COVID-19 на три сценарії:

Ліки можна купувати напряму, однак лише з переліку, який Кабмін мав ухвалити протягом місяця, проте ледь ухвалив за два.

Будь-які товари з визначених категорій теж можна купувати напряму:

вакцини і медичні вироби для вакцинації;

імунобіологічні препарати;

розхідні матеріали;

медичне обладнання для ковідних лікарень;

системи постачання медичних газів.

Водночас для них переліку не передбачили. Тобто лікарня може без тендерів купувати будь-яке обладнання на будь-яку суму.

Третій сценарій – решту закупівель для боротьби з COVID-19 можна проводити як спрощені. Спрощені – це торги, які відбуваються, навіть якщо на них прийшов лише один учасник. Тоді замовник може одразу підписати договір. Якщо ж пропозицій більше – відбудеться аукціон.

У чому ж корупційний ризик? Замовники ніяк не обмежені у тому, що їм може знадобитися для боротьби з коронавірусом. Можна в обґрунтуванні написати, що хоч будівництво доріг потрібне для протидії COVID-19 – і купувати за спрощеною процедурою. А вона має багато недоліків: зокрема її не можна оскаржити, а Держаудитслужба не має права моніторити такі закупівлі. Отже, там можна прописати дискримінаційні вимоги і придбати за завищеними цінами. А ймовірність понести за це відповідальність буде мізерною, бо робота правоохоронців залишає бажати кращого.

Як це виправити? Єдиний шлях – знову внести зміни у Закон "Про публічні закупівлі" і зобов'язати Кабмін ухвалити окремі переліки того, що для боротьби з COVID-19 можна купувати напряму без аукціонів, а що – за спрощеними.

Трансперенсі Інтернешнл Україна закликає депутатів якомога швидше розробити відповідний законопроєкт і врегулювати ситуацію.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Як ми змінилися за 10 років – приклад однієї організації

Чесно кажучи, я дуже багато думаю про роботу. І то не дивно, бо за роки, що очолюю Transparency International Ukraine, вона стала практично частиною мене...

Звіт Єврокомісії-2024: які три реформи ми вважаємо пріоритетними на наступний рік

Два дні тому Єврокомісія оприлюднила черговий Звіт щодо розширення ЄС щодо України як країни-кандидатки за 2024 рік. У досить об'ємному 99-сторінковому тексті наші партнери згадали чимало важливих для нашої євроінтеграції речей, проте зараз я хочу зупинитися на тих трьох реформах, які вважаю головними для нас у 2025 році – Рахункової палати, публічних закупівель та Агентства з розшуку і менеджменту активів...

Дзеркало трансформації: що важливого в оновленому меморандумі з МВФ

За вихідні якось загубилася у вирі повідомлень про спеку, обстріли та вибори у Франції новина про четвертий перегляд програми України з МВФ. ЗМІ здебільшого написали про те, що Фонд погодив виділення Україні траншу у $2,2 млрд...

Три запитання про розслідування витоків інформації в НАБУ

Маємо нарешті перші рішення НАБУ щодо скандалу з витоком інформації. Заступника директора НАБУ Гізо Углаву відсторонили від виконання обов'язків за його ж заявою про потенційний конфлікт інтересів...

5 думок до другої річниці великої війни

Сьогодні буде багато спогадів і рефлексій, багато розмов про плани. Але мені видалося важливим зафіксувати ті 5 ключових для мене особисто речей станом на 24 лютого 2024 року...

Бачити перемоги – це не страшно

Другий рік повномасштабного вторгнення суттєво відрізняється від першого. Минулий 2022-ий радше запамʼятався нам як рік обʼєднання українців у бажанні відбити російську навалу...