Виконання Мінських домовленостей теж перенесуть на 2017-й?
Керівники військово-цивільних адміністрацій Донеччини та Луганщини в унісон закликають перенести місцеві вибори на Донбасі з осені цього року на 2017-й. Про аргументацію цієї ініціативи нижче. Спочатку про відповідність цього Мінським домовленостям.
МІНСЬКІ ДОМОВЛЕНОСТІ ПЕРЕДБАЧАЮТЬ МІСЦЕВІ ВИБОРИ НА ДОНБАСІ У 2015-МУ
Звинувачуючи "експертів" та "поборників Закону" Георгію Туці та й Павлу Жебрівському варто було оновити знання про домовленості, яких досягли взимку у Мінську.
Читайте: Комплекс заходів з виконання мінських угод. ПОВНИЙ ТЕКСТ
У п.9 цього документу йдеться: "Востановление полного контроля над госграницей со стороны правительства Украины во всей зоне конфликта, которое должно начаться в первый день после местных выборов и завершиться после всеобъемлющего политического урегулирования к концу 2015 года...".
Чи варто окремо пояснювати, що місцеві вибори на окупованих нині територіях мають відбутися до кінця 2015 року? Ще раз: це має відбутися за Мінськими домовленостями.
І тут постає питання: Тука та Жебрівський пропонують перенести місцеві вибори лише на підконтрольних територіях, чи ще й переглянути Мінські домовленості?
Офіційний Київ жодного разу не заявляв про відмову від виконання цих домовленостей або про внесення змін до документу. Тобто ми досі прагнемо провести вибори за українським законодавством у, наприклад, Єнакієвому до кінця 2015 року. То чому тоді вибори в Артемівську або Лисичанську вже ініціюємо перенести на 2017-ий? Щось не зв'язується одне з іншим...
АРГУМЕНТИ ТА КОНТРАРГУМЕНТИ ПЕРЕНЕСЕННЯ ВИБОРІВ
У різній інтерпретації озвучують наступні аргументи необхідності перенесення місцевих виборів на Донбасі:
1) За нинішніх умов неможливо провести вибори, бо є небезпека терактів.
2) Регіон досі контролюють ФПГ та екс-регіонали.
3) Місцева "вата" голосуватиме за сепаратистів, і ті отримають свої більшості у місцевих радах.
На перший пункт дуже добре відповів молодий депутат від "Батьківщини" Олексій Рябчин: дивно, що організовувати концерти у Слов'янську та Маріуполі можна, а голосування – ні.
І не лише концерти. Варто нагадати, що під час АТО українці двічі приходили на виборчі дільниці 25 травня та 26 жовтня. І якщо весною за Президента голосували лише у 10 з 34 округів Донбасу, то восени своїх нардепів обрали у більшості округів – у 17 з 32. Якщо можна було тоді, то чому не можна восени 2015?
25 травня вибори пройшли у 10 з 34 округів Донбасу
26 жовтня вибори пройшли у 17 з 32 округів Донбасу
Але якщо ж все таки будуть така небезпека, що вибори дійсно не можна буде провести, тоді потрібно задіяти норми законодавства. Стаття 19 закону "Про правовий режим воєнного стану" передбачає, що в умовах воєнного стану забороняється проведення виборів, у тому числі і місцевих. Але у цьому випадку Верховна Рада повинна буде призначити вибори у тримісячний термін після скасування воєнного стану...
По другому пункту аргументів. ФПГ та екс-регіонали дійсно контролюють регіон. І вони досі мають вплив на місцеві ради. Бо ці ради обиралися у 2010-му "за Януковича". І більшість у цих радах мали саме регіонали. Так, частина їх розбіглася. Але ті, що залишилися, вони хіба не екс-регіонали? Хіба їх не призначали місцеві царькі, які пов'язани з ФПГ, які залишилися?
Ці ради вже проявили себе навесні 2014-го. І хтось хоче переконати нас, що ці місцеві депутати мають залишитися до 2017-го?
Ну і пункт третій. Сепаратисти можуть увійти до органів місцевої влади? Нам це теж не подобається. Але більше бісить, що ці сепаратисти залишаються на свободі. А, відповідно, у них залишається право балотуватися.
Півтора роки було недостатньо, щоб пересаджати сепаратистів? А додаткових 2 роки точно вистачить?
І знову ж таки. Якщо офіційний Київ припускає, що на тимчасово окупованих територіях у майбутньому зможуть балотуватися сепаратисти, то чому ці сепаратисти не можуть балотуватися на звільнених територіях? Єдине, чого вимагає Київ – це проведення чесних виборів. І от на цьому варто було б сконцентруватися Жебрівському та Туці.
Читайте: Порошенко допускает участие главарей ДНР/ЛНР в выборах в Донбассе
"Согласно украинскому законодательству они (главари боевиков, – ред. liga.net) имеют право принимать участие в выборах в качестве кандидатов. И если на свободном волеизъявлении граждане Донецка и Луганска их поддержат, это будет абсолютно другая процедура. Мы будем иметь дело и уважать любой выбор донецких и луганских жителей", – отметил президент.
Щодо місцевої "вати" на Донбасі. Багато хто запитує, які настрої у місцевих. Електоральні настрої за рік не змінилися. І вони вказують, що проросійськи налаштованих у двічі-тричі, ніж проукраїнськи налаштованих виборців Донбасу.
Нагадаю, що Порошенко на президентських виборах отримав лише третину голосів Донбасу. Це за умови, що він не мав сильного проросійського опонента.
Парламентські вибори показали ще гірші результати проукраїнських політичних сил – на рівні 20-25%. Ось розподіл виборців по уподобанню Партії регіонів та комуністів проти БПП та Народного фронту, які голосували 26 жовтня.
ПР та комуністи отримали значну перевагу над БПП та Народним фронтом у 10 з 12 округів Донбасу на парламентських виборах 2014 року
До 2017-го їхні погляди навряд чи кардинально зміняться. Щоб регіон став у переважній більшості проукраїнським потрібні щонайменше 5-10 років, якщо не 1-2 покоління. То що, будемо чекати "світлого майбутнього" без виборів?
Є інший підхід, як обмежити влив "вати" на розвиток України. Ще з весни 2014-го року почали лунати заклики на обмеження громадянських прав сепаратистів, зокрема, виборчих. Але у Верховній Раді ця ініціатива не отримала підтримку.
ЗАГРОЗА УЗУРПАЦІЇ ВЛАДИ
Скасування та перенесення виборів, як це пропонують керівники адміністрацій, це ніщо інше, як узурпація влади.
Як би нам це не подобалося, але 2010-го жителі Донбасу обрали собі місцевих депутатів та мерів таких, які вони є. І надали їм мандат на 5 років, як це передбачає Конституція. Ця ж Конституція передбачає проведення чергових місцевих виборів "в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах".
Подобається це комусь чи не подобається, але повага до Основного Закону має бути абсолютною. Бо якщо хтось порушує норму Конституції щодо місцевих виборів, то він такий же порушник Конституції, як і той, хто своїми діями зазіхає на територіальну цілісність України. Різниця лише у мірі відповідальності.
Отже, на яких підставах далі працюватимуть місцеві депутати та голови, якщо вибори перенесуть на 2017-й? Єдине джерело влади – народ таке право їм не надавав. Хто готовий перебрати на себе права народу? І якщо ця людина або група людей зроблять це одного разу, то чому вони зупиняться другого, третього, десятого?
З аргументами Жебрівського та Туки можна скасовувати вибори у будь якому регіоні.
Хіба на Закарпатті не контролюється усе кланами? У Дніпропетровську вже позбулися впливу ФПГ? В Одесі та Харкові вже немає сепаратистів та їхніх прихильників?
Чи може у Чернігові з чергами за гречаною крупою та до "туристичних автобусів" з конвертами по 400 грн. робили вибір свідоміше, ніж "вата", яка йшла на "вибори ДНР" за дешеві овочі на дільниці?
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.