І ще раз до питання виконання Януковичем передвиборчої програми
Завзяття, з яким громадянське суспільство та медійна спільнота підготувалася до святкування річниці Януковича викликає захоплення і надію на те, що не все ще втрачено.
Додам ще "5 копійок" в скарбничку різноманітних моніторингів того, що було обіцяно і було зроблено. Дослідження підготували хлопці з політологічного клубу "СПІЛКА". Сухо, прагматично, без дифірамбів та істерик.
P.S. Швидкість публікацій блогів на "УП" сьогодні наближєаться до швидкості кулеметної черги. Поки макетував свій блог виявилося "витіснив" дописи одразу Медведєва, Отара і Забужко. Вибачайте, не хтів ((
Один рік Президента Януковича
Андрій Осаволюк
Ігор Савченко
Дмитро Прокопчук
Висока політична культура неодмінно передбачає відповідальність народних обранців за свої передвиборчі обіцянки. Їх виконання є одним із найбільш наочних мірил успішності того чи іншого уряду, ефективності і старанності тієї чи іншої партії. Посада Президента є чи не найзручнішим об'єктом аналізу такої успішності, оскільки перша особа держави несе персональну відповідальність, за нинішньої редакції Конституції має чимало можливостей для втілення своїх обіцянок у життя.
Даний аналіз проводився щодо тих пунктів програми Віктора Федоровича Януковича, про які можна говорити з висоти одного року президентства. Задля актуальності та обґрунтованості дослідження були розглянуті лише ті обіцянки, які стосувалися останніх 12-ти місяців, або ті, на перспективу виконання яких останні 12 місяців суттєво вплинули.
За підсумками аналізу виконання передвиборчої програми в перший рік правління Віктора Януковича, можна зробити декілька основних висновків:
• Досягнення в економіці є дуже двозначними. І хоча підготовка до Євро-2012 та відновлення окремих галузей української промисловості є помітними досягненнями, вони затьмарюються дискримінаційною політикою стосовно дрібних та середніх підприємців.
• Зрушення в соціальній сфері відбуваються вкрай повільно і доволі неефективно.
• В сферах розвитку демократичних інститутів, захисту прав та свобод людини відбувається регрес, спостерігається наростання політичного переслідування замість наполегливої боротьби з корупцією.
• Україна повертається до більш збалансованої міжнародної політики, втім внутріполітична ситуація не викликає помітних позитивних змін для сприйняття України в очах світових лідерів.
ВЖЕ НЕ ВИКОНАНО
До цієї категорії відносяться, в основному, ті обіцянки, які спрямовувалися на вирішення проблем у соціальній та економічній сферах.
"Входження України до списку 10 країн з максимальною свободою ведення бізнесу"
За даними світового банку, у 2010 році Україна посіла 145 місце в глобальному рейтингу легкості ведення бізнесу (серед 183 держав). Прогрес, порівняно з 2009 роком, становить 2 позиції. З такими темпами Україні за найближчі роки буде важко пробитися навіть у першу сотню рейтингу.
"Фінансування медицини – не менше 10% ВВП"
Сьогоднішня цифра – 3-3,5%. У 2011 році вона навряд чи суттєво зросте, оскільки у вже прийнятому бюджеті на це не передбачено коштів.
"Зниження рівня ПДВ до 17% в 2011 році"
Відповідно до нового, прийнятого торік Податкового кодексу України, передбачається зниження ПДВ до рівня 17% лише з 2014 року. Протягом же наступних трьох років він буде залишатися на теперішньому рівні – 20%.
"Я проведу військову реформу і забезпечу перехід на контрактну армію з 2011 року"
У владних верхах тема якнайшвидшого переходу до контрактної армії поки що знята з порядку денного. Натомість в експертних колах найбільш популярною датою переходу на контрактну армію є 2025 рік.
"Зниження податку на прибуток до 19% у 2011 році. Поетапне зниження до 16%"
Новим Податковим кодексом заплановано зниження ставки податку на прибуток у 2011 році до рівня 23% (станом на 1 січня 2011 року ставка податку – 25%). Зниження ставки податку до 16% передбачається до 1 січня 2016 року.
"Захист пенсії від інфляції"
Інфляція в Україні за підсумками 2010 року склала 9,1%. Натомість мінімальний розмір пенсії за віком зріс всього на 6%. Водночас у бюджеті на 2011 рік запланований рівень інфляції становить 8,9%, а зростання мінімальної пенсії – 7%. Очевидно, що пенсія не захищена від інфляції.
"Мінімальна пенсія – на 20% вища за прожитковий мінімум"
Відповідно до проекту Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", поданого Кабінетом Міністрів України, мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму. Поки що ж владі не вдалося не те що збільшити розмір пенсії до обіцяної цифри, але й навіть дотягнути цей показник до рівня прожиткового мінімуму, як передбачено в проекті Закону. У бюджеті на 2011 рік передбачено зростання прожиткового мінімуму на кінець року до 953 грн, а мінімальної пенсії – лише до 800 грн.
Будівництво об'єктів спортивної інфраструктури, щороку не менше:
- 500 футбольних полів;
- 50 льодових катків;
- 50 басейнів
У 2010 році почала діяти Всеукраїнська програма будівництва багатофункціональних ігрових спортивних майданчиків – "1000 майданчиків", одним із положень якої є щорічне введення в експлуатацію 15 критих льодових палаців і 15 плавальних басейнів. Така цифра суттєво відрізняється від тієї "щорічної", яка була обіцяна у передвиборчій програмі.
"Моя мета – 50 мільйонів громадян України вже до 2020 року"
За січень-листопад 2010 року населення України скоротилося на 167 тис. осіб. Природне скорочення – 181,5 тис осіб (з урахуванням тих, хто виїхав з України). Загальне населення України станом на 1 грудня 2010 року – 45 млн. 795,9 тис. осіб. Якщо ці темпи скорочення збережуться на теперішньому рівні, то у 2020 році населення України буде становити приблизно 43 млн. 900 тис. осіб. Щоб досягти результату в 50 млн. осіб до 2020 року, потрібно мати природній приріст населення приблизно на рівні 450 тис. осіб в рік або +1%. До цього показника не дотягує навіть український рекордсмен із приросту населення у 2010 році – місто Київ (+0,87%).
ВИКОНАНІ ТА ЗРУШЕНІ З МІСЦЯ ОБІЦЯНКИ
Із усіх обіцянок найповніше виконаними є ті, що стосуються міжнародних відносин, зокрема відновлення дружніх стосунків з Росією, хоча ця тема лишається дуже дискусійною в українському суспільстві. Також відбулося повернення до позаблокової політики, яку міжнародні експерти часто оцінюють як прояви багатовекторної політики часів Леоніда Кучми.
Поступово йде просування у підготовці до Євро-2012.
В освітній сфері було надано право вибору мови при складанні ЗНО.
Також було виконано обіцянку про новий податковий кодекс. Разом з тим це кодекс спричинив до протестів підприємців. Отже і тут виникла проблема, спільна для багатьох пунктів програми Президента, які почали виконуватися – а саме половинчастість їх реалізації.
"Щорічне введення в експлуатацію не менше ніж 1000 км нових автошляхів"
За 2010 рік в Україні було побудовано та відремонтовано майже 1000 км. автошляхів. Але все це відбувається в рамках підготовки до Євро-2012.
"Розвиток авіабудування"
Фактична "реанімація" корпорації "Антонов". Укладені контракти на постачання кількох десятків літаків типу "Ан" до Росії, договір з Китаєм про виробництво в КНР ліцензійних модифікацій Y-7 i Y-8 українських літаків Ан-24 і Ан-12Бк відповідно; є перспектива постачання нових модифікацій "Ан" до Венесуели.
"Розвиток автомобілебудування"
У лютому 2011 року Запорізький автомобілебудівний завод (входить до корпорації УкрАВТО) запустив масштабне виробництво нового легкового автомобіля (українсько-китайського) на платформі китайського Chery (двигун об'ємом 1,5 літра, кузов – седан і хечбек) під власним брендом ZAZ Forza. Спільний проект передбачає складання автомобілів з локалізацією виробництва на території України понад 50% (що передбачає створення нових робочих місць). Щорічно заплановано випускати близько 35 тис. українсько-китайських автомобілів. Розмір інвестицій на даний момент – $200 млн.
"Будівництво швидкісних залізничних магістралей"
У даному разі також йдеться насамперед про проекти, що реалізуються в рамках підготовки до Євро-2012: введення денних швидкісних електропоїздів за напрямками Київ-Донецьк, Київ-Харків та Київ-Львів, підписання договору з корейською корпорацією "Hyundai" на виробництво 10 електропоїздів. Також планується побудова швидкісного залізничного сполучення між Києвом та аеропортом "Бориспіль".
"Працюючим пенсіонерам – і зарплату, і пенсію"
Внаслідок пенсійної реформи, яку намагається провести Уряд, передбачається часткове урізання пенсії для державних службовців та ще 10 категорій працівників, які прирівнюються до них. Відповідні категорії будуть отримувати пенсію не в розмірі 80% від заробітної плати, з якої нараховується пенсія, а приблизно 50%. Решта "працюючих пенсіонерів" отримуватимуть пенсію за старим механізмом.
"Першочергове забезпечення житлом безквартирних офіцерів"
В грудні 2010 Уряд ухвалив (де-юре, вніс поправки до діючої з 1999 року програми) "Комплексну програму забезпечення житлом військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу, посадових осіб митної служби та членів їх сімей", яка передбачає протягом 2011-2017 років забезпечити житлом усіх (45 тис. сімей) військовослужбовців, які перебували на черзі станом на 1 січня 2010 року. Для порівняння, у 2009 році військовослужбовцям було передано 85 квартир. За весь період незалежності було передано 83 тис. квартир.
Показово, що кінцевий термін виконання програми припадає на середину гіпотетичного другого терміну президентства Януковича. Тобто якщо Віктора Федоровича не переоберуть, він зможе заявити щось на кшталт "не дали завершити почате". Натомість, у разі обрання Януковича на другий термін, виконання програми можна затягнути на кілька років.
ШВИДШЕ ЗА ВСЕ НЕ ВІДБУДЕТЬСЯ
До цієї категорії ми віднесли ті обіцянки, успішне виконання яких до кінця каденції Президента Януковича теоретично є імовірним, проте поточні тенденції змушують сумніватися в реалістичності сподівань виборців.
Одноразова допомога при народженні:
• першої дитини: 25 тис. грн.
• другої дитини: 50 тис. грн.
• третьої дитини: 100 тис грн.
На даний момент допомога при народженні складає:
• перша дитина: 22 прожиткові мінімуми для дитини до 6 років (17 578 грн.);
• друга дитина: 45 прожиткових мінімумів (35 955 грн.);
• третя дитина: 90 прожиткових мінімумів (71 910 грн.).
І хоча напередодні 1-ї річниці президентства Януковича Кабінет Міністрів затвердив новий порядок виплат при народженні дитини, де збільшив ці виплати, однак вони все одно менші від тих, які були задекларовані у передвиборчій програмі.
"Моя мета – Україна серед 20-ти найбільш економічно розвинених країн світу (G-20) "
Входження в цей список означає автоматичне усунення когось зі світових лідерів, що входять у нього. Шанси на це здаються щонайменше примарними.
"Відмова від обов'язкового зовнішнього тестування"
Повністю зовнішнє незалежне оцінювання нинішній владі скасувати не вдалося, проте його роль зменшилася. У 2010 році при формуванні конкурсного балу абітурієнта враховувалися не лише результати ЗНО, але й середній бал атестату. Але це нововведення розроблялося ще за Вакарчука. А от у Правилах прийому до вишів на 2011 рік є дійсно цікаві новинки від діючої влади. Мова йде про запровадження додаткового балу, яким може бути або додатковий бал за перемоги на олімпіадах, або бали за складання іспиту за результатами підготовчих курсів ВНЗ (правда, підготовчі курси передбачено для вузького кола спеціальностей – математичні, технічні та педагогічні).
"Введення системи виборів за відкритими виборчими списками"
За чинним законодавством народні депутати України обираються виключно за пропорційною системою із закритими виборчими списками. Натомість місцеві вибори 2010 року проводилися за змішаною виборчою системою.
Наступні чергові парламентські вибори відбудуться у 2012 році, а механізму проведення виборів за відкритими списками досі нема. З боку влади лунали заяви про те, що чергові парламентські вибори також можуть проводитися за змішаною системою. Але це свідчить тільки про те, що обіцянку щодо пропорційної системи з відкритими списками виконувати ніхто не збирається.
"Я доб'юсь, щоб і президент, і пересічний громадянин були рівними перед законом"
Вкрай мляво розвивається справа Лозинського, було закрито кримінальну справу проти О. Омельченка за звинуваченням у тому, що він збив людину. Також було закрито кримінальну справу проти М. Рудьковського (порушену через його авіапереліт до Парижа за державні гроші). Закрито кримінальну справу проти Р. Боделана (порушили у 2005 році за підозрою в незаконних операціях із земельними ділянками). Не ведеться розслідувань щодо роздачі земель у Києві та під Києвом Л. Черновецьким.
Відкрито багато кримінальних справ проти лідерів опозиції. Деякі запобіжні заходи, які застосовуються до обвинувачених не є виправданими.
Було порушено кримінальну справу проти організаторів "Податкового майдану", чиї намети пошкодили плитку на Майдані Незалежності. Водночас ніяких санкцій не було застосовано до організаторів акції на підтримку Партії Регіонів у 2007 році, які теж розбивали на Майдані наметове містечко.
"Верховенство права".
На сьогодні в Україні принципи верховенства права нівелюються, підмінюючись верховенством політичної волі. Конституція і Право не є джерелом вироблення політики, а інструментом для маніпуляції у руках політиків.
Підходи до процесів творення конституції та забезпечення верховенства права не публічні. Кон'юнктурний інтерес підміняється загальносуспільним. Залученість громадянського суспільства до реформування Конституції є недостатньою та неефективною, точніше, суто декларативною.
За рік президентства Януковича відбулося, як мінімум, три найрезонансніших конституційних конфлікти, які стали ілюстрацією порушення підвалин конституціоналізму та верховенства права:
1. Конфлікт навколо питання конституційності перенесення Верховною Радою виборів місцевих рад. 16 лютого Верховна Рада скасувала свою постанову про призначення виборів до місцевих рад на 30 травня, мотивуючи це рішення відсутністю бюджетних коштів на проведення виборів.
2. Конфлікт навколо питання конституційності внесених змін до Регламенту Верховної Ради, що визначають порядок формування парламентської коаліції. Парламент ухвалив законопроект про внесення змін до Регламенту Верховної Ради, який роз'яснює процедуру формування парламентської коаліції, згідно з якою парламентська більшість може формуватися з окремих депутатів. Конституційний Суд визнав ці зміни такими, що відповідають Основному Закону, не зважаючи на те, що це повністю суперечило його попередньо прийнятому рішенню, яке давало роз'яснення: коаліцію можуть формувати тільки депутатські фракції.
3. Скасування Конституційним Судом Закону України "Про внесення змін до Конституції України" N2222-IV (жовтень 2010 року). Венеціанська комісія скептично сприйняла це рішення і поставила під сумнів легітимність діючої влади в Україні.
Ці події засвідчили не лише дискретизацію авторитету Конституційного Суду, але й підірвало легітимність самої Конституції. Нинішня влада вважає за необхідне забезпечувати баланс сил не шляхом досягнення компромісів, а методом усунення будь-яких можливостей для своїх конкурентів істотним чином впливати на прийняття стратегічних рішень Не бажаючи грати за погодженими правилами гри, влада воліє радше змінювати їх під себе.