Сергій Дацюк Філософ

ПОЛІТИКИ НА РОЗДОРІЖЖІ

25 грудня 2014, 12:40

Україна опинилась на роздоріжжі. Або більш-менш прийнятний мир, або холод і темрява. Або деолігархізація, або дефолт. Або швидкі реформи і саботаж, або повільні реформи і громадянський гнів на Майдані.

Головний вибір для політиків полягає у визначенні того, з ким вони – на боці широкої громади, яка виборювала шанс для України на Майдані, чи на боці відірваної від громади політики, якою вона і була до Майдану-2013-2014.

В політиці свої розклади, свої торги, свої корпоративні інтереси, свої інтриги.

Цей вибір для політиків у нинішній ситуації виглядає як такий, який не можна оминути.

В останній час три важливі процеси це показали наочно – бюджетний процес, безпековий процес та процес реформ.

Найбільшою проблемою в такому процесі стала недовіра – парламентської коаліції до Уряду (проблеми навколо бюджету на пакету законів задля його наповнення), Парламенту в цілому до Президента (закон для розширення повноважень РНБО в першій спробі голосування провалений), і парламентських фракцій всередині коаліції одна до одної (проблеми в прийнятті цілого ряду законів, через що коаліція опинилася під загрозою розколу).

На тлі такої недовіри саме українська громада має виступати арбітром, контролером, миротворцем, постачальником нових ідей і примусом до єдності.

Бюджетний процес

Нинішній бюджетний процес розкриває більшість проблем парламентської коаліції.

Уряд постав перед дилемою – звідки взяти в державний бюджет гроші, які необхідні для підвищення обороноздатності, для реформ, для відновлення зруйнованої економіки, для обслуговування боргів, для оплати за енергоносіїв і т.д.

Тут був перший вибір – гроші можна було взяти у олігархів або ж у малого та середнього бізнесу, бюджетників і пільговиків.

Взяти гроші у олігархів найважче – їх важко знайти, важко вилучити, важко втримати вилучені гроші в бюджеті з огляду на наступні судові процеси. Коротше, олігархічні гроші це важкі гроші.

Найлегше взяти гроші в малого та середнього бізнесу, у бюджетників та пільговиків.

Інакше кажучи, і депутати, і Уряд опинилися заручниками неспроможності до радикальної і негайної деолігархізації.

Тобто від деолігархізації вони в принципі не відмовляються, але для бюджету гроші потрібні вже. Деолігархізація не зможе дати в бюджет гроші негайно: навіть націоналізоване олігархічне майно неможливо продати за прийнятну ціну в умовах війни та руїни.

Другий вибір: яким чином будувати нинішній державний бюджет – централізовано, як завжди, чи децентралізовано, у відповідності до стратегічних намірів революції, які полягали, як ми пам'ятаємо, у децентралізації влади.

І тут знову Уряд і Парламент чекав облом. Неможливо розпочати бюджетну децентралізацію, не розпочавши політично-владну, тобто адміністративну, децентралізацію. Перше завжди пов'язане з другим.

З іншого боку, неможливо передати більше повноважень у регіони країни, якщо на це в бюджеті не передбачена відповідна зміна структури видатків, для чого більше грошей має залишитися на місцях, а менше має піти у центральний бюджет.

Отже, в бюджетному процесі ідея децентралізації на нинішній 2015 рік підтримки не знайшла. І є побоювання, що децентралізація буде дуже довго не на часі. То загроза дефолту, то війна, то відбудова зруйнованого війною. Коротше кажучи, ще дуже довго будуть причини, щоб уникати децентралізації влади на конституційному рівні.

Третій вибір: як розробляти державний бюджет – кулуарно, як завжди, чи публічно, всередині широкомасштабного процесу публічного обговорення. Поки що лише фракція Батьківщини зробила спробу хоч якось обговорити з громадськістю бюджетні проблеми.

Водночас цього не достатньо. Зрозуміло, що дуже часто державний бюджет приймається в Україні в ситуації авралу. Це стало навіть вже не дуже доброю традицією.

Під час революції, війни та початку реформ Україна переживає Аврал Авралів.

Але не варто все-таки ігнорувати громадськість. Опублічнення бюджету це фактично вимога Майдану.

Дуже погано, що знову не передбачено в бюджетному процесі перехід на повністю прозоре виконання держбюджету – онлайн на веб-сайті держбюджету, день-в-день, секунда-в-секунду, стаття за статтею доходів та видатків. Українська громадськість має право знати щодня і щохвилини, які гроші звідки прийшли і куди пішли. Бо це власне її, української громади, гроші.

Безпековий процес

Безпека України сьогодні корениться у баченні політичною елітою найближчої перспективи. Або ми знаходимося напередодні можливої континентальної війни з Росією, або ми знаходимося напередодні миру. В залежності від того, як той чи інший представник політичної еліти бачить найближчу перспективу, така буде і його позиція.

Скажемо ще точніше – ті, хто повірили в заспокійливі слова Президент щодо миру і довготривалої загрози, якої потрібно боятися, але яка може і не вилитися у війну, ті менш готові до радикальної та інтенсивної роботи по підвищенню обороноздатності країни. Справді – навіщо підвищувати обороноздатність, якщо загроза в ситуації миру не є війна?

Як сприймати в цьому контексті прийняті 25-го грудня 2014 року поправки до закону про РНБО, які розширюють повноваження цієї структури? В основі цього розширення лежать суттєві конституційні недоліки, більш докладно розкриті в моїй статті "Сподівання на РНБО". В цьому сенсі завжди існує ймовірність перетворення Президентом РНБО на структуру з диктаторськими повноваженням, оскільки це питання не унормоване в Конституції.

Конфлікт на Сході України досі неврегульований. Переговори в Мінську 24-го грудня 2014 року нічим важливим не закінчилися.

Справа доходить до скандалу – ось вже тиждень поширюється інформація спеціальної моніторингової місії ОБСЄ про намір спільного патрулювання з 28-го грудня українськими та російськими військовими вздовж контрольованих сепаратистськими бойовиками територій Луганської та Донецької областей.

На це повідомлення немає реакції ані Президента, ані Уряду, ані Парламенту. Повідомлення демонструє, що в ситуації вакууму виконавчих рішень військові генерали здатні самі брати на себе повноваження приймати такі рішення.

Спільне патрулювання території України російськими та українськими військовими означає втрату суверенітету України над цією територією. Ця втрата суверенітету над частиною Сходу України можливо означає не окупацію цієї території, як це говорить Президент України та Секретар національної ради безпеки та оборони України, а перехід її в режим спільного протекторату України та Росії.

Спільний протекторат України та Росії над частиною території Сходу України це режим квазісуверенітету, який вигідний Росії, але ні в якому разі і в жодному розумінні невигідний Україні. Цей режим означатиме, що військова техніка, боєприпаси і військові будуть продовжувати надходити з Росії на цю територію, а Україна нестиме більшість бюджетних витрат по забезпеченню цієї території та постійно втрачатиме життя своїх солдат, яких дезорієнтувала і довела до морального розкладу нездарна політика київської влади.

Київська влада нездатна бути хунтою, і українська громада дуже жаліє про це.

Система безпеки країни в ситуації війни стає повністю залежною від статусу країни та статусу конфліктних територій. Раз війна не визнається як реальність, то і система безпеки не може бути реструктурована під ситуацію війни.

Якщо влада не здатна унормувати режим в країні та визначити режим територій на Сході України, то це доведеться робити українській громаді – вже не оглядаючись ані на закон, ані на владу.

Продовження політичного ідіотизму з невизначеністю режиму в країні вже серйозно загрожує національній безпеці країни. Що в Україні – мир чи війна? Який статус територій Сходу України – зона АТО, сепарована територія в складі України (прообраз автономії), спільний протекторат України та Росії, окупована Росією територія?

Якщо в найближчий час Президент та Парламент не зможуть вирішити цю проблему, Президент та Парламент самі стануть проблемою для української громади.

Процес реформування

Оскільки від самого початку Стратегія-2020 була візією, а не програмою чи власне стратегію, то говорити про програмне розуміння послідовності кроків реформування не доводиться.

Минулому Уряду, який пов'язаний з нинішнім своїм керівником, дуже часто закидали зволікання з реформами. Всередині бюджетного процесу Уряд запропонував великий пакет реформістських законів, без яких прийняття нового державного бюджету було неможливим.

Такий підхід одразу викликав серйозні проблеми:

1) Депутати заявили, що вони фізично неспроможні хоча б прочитати всі закони, не кажучи вже про їх осмислення та критику;

2) Конфлікт між парламентською коаліцією та коаліційним Урядом став публічним;

3) Коаліція в Парламенті опинилися під загрозою розколу.

4) В Парламенті в одній з крупних фракцій виділилися олігархічні групи і знову почалися закулісні торги.

Отже зрозуміло, що причина зволікання з реформами є не стільки повільність чи млявість Уряду, скільки повільність та млявість Парламенту, а отже і всієї владної системи. Тобто владна система України просто не вміє працювати швидко та злагоджено. І якщо було б інакше, то не потрібні були б реформи цієї системи.

Якщо ж узагальнити існуючі проблеми, то всі вони торкаються конституційної системи України:

1) дві гілки виконавчої влади (Президент, що обирається загальним голосуванням, та Прем'єр-міністр коаліційного Уряду, що обирається в Парламенті і значно залежний від нього);

2) по суті два парламента в Парламенті – партійний та мажоритарний;

3) два суди – Конституційний та загальної юрисдикції, обидва по-різному підпорядковані іншим гілкам влади.

Тобто в політичній системі зроблено вся для того, аби гілки влади не були незалежними одна від одної, аби ускладнити прийняття будь-яких рішень, аби розпорошити повноваження різних гілок влади, аби збільшити корупційну ренту кожної гілки влади як за її обсягом так і за кількістю корупційних рентоотримувачів.

Головною реформою для Парламенту є Конституційна реформа. Більшість сьогоднішніх проблем з конфліктами між гілками влади пов'язані саме з відсутністю конституційної реформи.

Зміни політичної системи в Україні можливі або насильно під тиском Майдану, або усвідомлено під тиском кризи та війни. Причому схоже, що війна вже більше не справляє враження на еліту країни. Політична та бізнесова еліта України не тільки призвичаїлася до війни, але вже стала і заробляти на ній. Це надзвичайно небезпечна тенденція.

Без конституційної реформи існуюча політична система в Україні буде перебувати в неефективному стані хиткої нерівноваги, генеруючи конфлікти.

Конституційна реформа має стати системоутворюючою реформою для решти реформ.

Почати процес конституційної реформи потрібно негайно. Бо інший варіант конституційної реформи – третій Майдан та конституційні збори – навряд чи сподобається нинішнім політикам.

powered by lun.ua
Коментарі — 46
Юрий Воронов _ 26.12.2014 17:17
IP: 74.125.18.---
Прийняття закону про вiдмову вiд позаблокового статуса України, навіть запізно... це треба було робити одразу після окупації путлеровцами Криму.
А сьогодні він виглядає як заміна-обманка оголошенню відповідно до Закону і Конституцією воєнного стану, масштабної мобілізації і переведення всієї економічної і політичної життя країни на воєнні рейки.
Тобто і з цим законом Україна, як і раніше, буде сидіти і чекати в холодних і недоозброєних окопах в одну переривчасту лінію і в холодних будинках – нових путінських ударів.
Що це є? Так, це є Зрада та замилювання очей народовi.
Теодор Дяків _ 26.12.2014 00:24
IP: 95.132.153.---
Безумовно, головною є Конституційна реформа.
Але іі зміст, сутність (визначення моделі нового суспільно-політичного устрою, новоі системи формування і функціонування ключових інститутів влади та суспільства) має виходити з належним чином сформованого бачення і позиціі суспільства. І тут за суспільство цю роботу ніхто інший не виконає.
Yuri Yurieff _ 25.12.2014 22:44
IP: 92.113.197.---
Никакие конституции с этой "элитой" Украину не спасут.
Михаил Ведич _ 25.12.2014 19:39
IP: 95.215.36.---
grigoriy777:
Авгиевы конюшни коррупции у нас поручено чистить Сизифу.
5 баллов!
grigoriy777 _ 25.12.2014 19:01
IP: 46.211.134.---
Авгиевы конюшни коррупции у нас поручено чистить Сизифу.
Анатолій Півненко _ 25.12.2014 18:54
IP: 46.200.57.---
Бути "на роздорiжжi" – це означае мовою науки синергетика "продовжувати бути в станi хаосу близько до точок бiфуркацii". Отже, треба виходити на атрактори. У спiльнотах людей це означае: маемо свободу вибору, тож обираймо в точках бiфуркацii свiдомо оптимальнi рiшення в багатокритерiальних задачах вибору. На жаль, депутати цього не вмiють робити, такого предмету в системi масовоi освiти ще нема... I куди дивиться МОНУ? Сергiй Миронович Квiт куди дивиться?
Михаил Ведич _ 25.12.2014 18:49
IP: 95.215.36.---
Вспоминаю один фильм про кораловый риф.
Чистая вода, красивейшие кораллы, сотни рыб одна прекраснее другой, все весело плавают... идилия полная. Прямо рай под водой...
Вдруг одна рыбка делает ОДНО неловкое движение, и СРАЗУ со ВСЕХ сторон на неё бросаются СОТНИ рыб, причём многие меньше её самой.
Несчастная рыбка еле проскальзнула между разкрытыми ртами и спряталась в кораллах...
Это очень точно отражает наш Мир, и взаимоотношения между странами.
Михаил Ведич _ 25.12.2014 18:42
IP: 95.215.36.---
Между странами ВСЕГДА действовали законы джунглей!
А те кто как мантру повторяет: Запад нам поможет, Запад нам поможет.
Либо получают деньги от иностранцев, либо глупы. Мягко говоря. За десятки лет можно было бы допереть!!!!
Михаил Ведич _ 25.12.2014 18:39
IP: 95.215.36.---
kren:
"Это подтверждают ВСЕ страны Мира, ВСЕ территории"- повторяю во второй раз свои слова из первого поста.
Такое ощущение. что у Вас сдвиг по фазе на россиянах.
ВЕЗДЕ и всюду их пихаете.
Если б украинцы не были глупыми и эгоэстичными, равнодушными – то Украина была бы сильной, и НИКТО бы даже не попытался на нас напасть!
А если видят – нация глупых людей. не могущая защититься – то ВСЕ нападают.
Разными путями. Например давая взятки нашему руководству. чтобы то принимало выгодные им законы. указы и постановления правительтва.
А что, иностранцы должны действовать в ущерб СВОИМ интересам, ради наших интересов?!
kren _ 25.12.2014 17:27
IP: 188.0.104.---
Юрий Наш:
Ну так за шо ж і боротьба,кому потрібна прозора влада з публічним прийняттям рішень,ще й зі
звітами про доходи свої і своєї сім*ї...
Юрий Наш _ 25.12.2014 17:23
IP: 46.203.200.---
уж не знаю,как вам еще доходчивей озвучить корень проблемы... Пока в стране будет действовать персонализация,а не институциолизация власти,все будет оставаться,как было... Каждый из приходящих к феодальному корыту,будет стремиться это корыто максимально приватизировать,монополизировать вплоть до передачи по наследству своим петушиным детям... Одни"депутаты" – сыновья и прочие гниды того же разлива чего стоят... А в глобальном смысле я лично считаю,что без фонарной люстрации мы никуда не двинемся,без принятия драконовских законов о коррупции,мы никуда не двинемся,без команды хотя бы претендующих на честность,а не лгущих в глаза,мы никуда не двинемся...
kren _ 25.12.2014 17:20
IP: 188.0.104.---
Михаил Ведич:
Чим погана методичка світогляду-коли в ній нема такого пункту де вказано,що тре
ба робити в такому то випадкові-носітєль-методички,не знаючи,що йому робити,робить
все за готовою колодкою.99%-украінцєв-...а -расєянці-?там з екологієт-чіста канкрєтна-?
Далі диспут не можливий,бо на всякий аргумент буде-99% -украінцєв-.Як у кам*яної жо
пи-Молотова.- так визначали його здібності- таваріщі па партіі-.Котрий у всіх переговорах
бігав до телефону -посовєтоваться- з тов. Сталіним.коли такої змоги не було,перемовини
заходили в глухий кут.Бо на всі питання,кам*яна жопа говорила-ми нє дадім діскрєдітіро
вать савєцкій саюз-.Але ви не полишайте своїх щирих потуг,вас помітять,можливо,і чілавєк
прібліжонний прі случає атблагадаріт-.
mihaylenco _ 25.12.2014 17:09
IP: 82.207.104.---
Ніякого роздоріжжя в цих політиків не було. Від самого початку вони знали, яким шляхом підуть. Лише повний ідіот міг сподіватися, що олігарх Порошенко, та мажор Яценюк поступляться інтересами олігархів перед інтересами українців. Я жодного разу не голосував за Порошенка. Ніколи. Бо він олігарх. Так само, жодного разу не голосував за Яценюка. Ніколи. Бо він – мажор. Обидва вони закінчені покидьки. Нелюди.
Кожному українцеві, перш ніж робити вибір, слід тричі перечитати "І мертвим, і живим, і ненародженим" Великого Тараса.
kren _ 25.12.2014 17:03
IP: 188.0.104.---
anno_domini:
Вибачаюсь,що не можу відповісти, "мордер"- тулить-заборонену лексику.
Михаил Ведич _ 25.12.2014 16:53
IP: 95.215.36.---
kren:
Всё очень просто. Тебе правда колет в глаза
Вот и всё.
Легче обвинять кого-то другого чем себя
Лично я не пользуюсь даже общественным транспортом, потому что транспорт даёт 95% загрязнения в городах. Хожу везде пешком. Это и полезно для здоровья. Кроме того бензин и ДТ – из РФ. Прямо или косвенно.
Нечего тут втирать про плановую экономику.
Да 99% жителей Украины в СССР было ПЛЕВАТЬ на будущие поколения и Природу. И они валили всё на некую плановую экономику.
А когда её не стало -НИЧЕГО гне изменилось
ВСЕ проблемы от эгоизма, сребролюбия, зависти, злобы, лени, глупости, равнодушия и прочих грехов.
99% украинцев жили по принципу: после меня хоть Потоп.
И вот Потоп приближается, НЕ МОГЛО быть иначе!!!
Yury Voronov _ 25.12.2014 16:50
IP: 74.125.18.---
Додам, що як щойно повiдомив Цензор, ФСБ викидає у Криму з приватизованих кватир родини iз дiтьми українських військовослужбовців, що не зрадили присязi, загрожує тортурами.
А вiдвертий держзрадник Яценюк дав наказ постачати в цей Крим електроенергiю та газ у повному обсязi (бо так йому з Москви гебешнi "куми" наказали). Теж саме стосується окупованих районiв Донбасу...

Навiть не зробили спроби обмiняти постачання на українських заручникiв (у т.ч. й тих кримчан, що у Москвi тримають за гратами як "терористiв") – щоб не ставитих своїх "кумiв" у незручне положення.
shasta _ 25.12.2014 16:41
IP: 109.162.82.---
ключове питання взагалі – відповідальність. от леви, наприклад, живуть собі прайдами, головний лев – цар і бог, навіть на полювання ходять левиці))) але завдання лева – захищати здобич впольовану, територію і сам прайд. Не впорається – програє в прямому сенсі слова: або зжеруть його гієни, або інший лев вижене геть і жодна левиця слідом не побіжить...
у людей трішки складніше: некомпетентного, неуспішного або злодійкуватого "царя" часто просто різали (або урочисто приносили в жертву богам, яких він прогнівив, чим спровокував нещастя для народу) – і обирали нового.
Пеєця, Сєня і Ко вже заробили на взірцево-показовий каюк.
anno_domini _ 25.12.2014 16:37
IP: 109.106.20.---
kren:
У Вашому науковому степені явно просліджується-пралжтарская -генетика освіти.
Але коли у Вашому та нашому гаманці пшик, то назва тут ні при чому. Сама гарна освіта – то життя, яке підказує де краще, а де погано. Коректив потрібно робити. Питання перше: був референдум народний на те, щоб всі надра, підприємства віддати в руки однієї чи іншої банди? Ні. Народ кинули і продовжують кидати, це вже в понятті таких людей – "я хочу – я візьму!... Що зараз влада зробить? – віддасть віртуально щось на місця – робіть, що хочете з тим. Коли на місцях ті ж банди, які частиною потрапили на верхи, то де народ буде щось мати для свого благополуччя. Ви подивіться, що робиться вже зараз – йде переділ впливу. Потім знову прийдуть інші – буде інший переділ, це не закінчиться ніколи, поки не настане міра терпіння.
kren _ 25.12.2014 16:29
IP: 188.0.104.---
Mike_Kharkov
...Лишається додати, що шлях переходу від феодалізму до ринку в умовах 21 ст. теж потрібно ще знайти.
З т.з.диванного філософа-цей шлях давно відомий і мало того,ним рухається не одна держава.Тут і питання то,знову ж таки з т.з. того ж самого-давно відоме і філософське... Котре вже з лишнім як
2 тис.р. сказав Месія;-про багацтво,верблюдів,і вушко голки-...Пам*ятаєте?))).
Bogdan_D _ 25.12.2014 16:29
IP: 46.201.33.---
Аби не було в подальшому такої безвідповідальності,в майбутній конституції бажано ліквідувати пост прем"єр міністра,а кабінетом міністрів нехай керує президент,а не був таким собі сумнівним весільним генералом.
shasta _ 25.12.2014 16:26
IP: 109.162.82.---
Mike_Kharkov:
на рівні ідей і принципів за тисячоліття людської цивілізації нічого не змінилося. Є ширнармаси з прошарком успішних господарів, які становлять основу популяції демографічну й економічну. Є прошарок духовно-релігійно-науково-ідейної еліти (шамани, жерці, вчені), яка забезпечує біології вищий сенс існування і обгрунтування правил спільного життя та стосунків із зовнішнім світом в широкому сенсі. Є центральна влада, яка забезпечує захист від зовнішніх ворогів (армія) і утримує внутрішній лад (правосуддя й правопорядок), завдяки чому забезпечується процвітання популяції, яка в свою чергу має давати досить ресурсів (людських і матеріальних) на виконання владою своїх завдань.
і є завдання кадрового відбору: щоб кожен займався тим, що йому властиво і виходить найкраще, і не ліз у чужі справи при постійному оновленні персоналій (соц.ліфти). + відповідальність на всіх рівнях. баланс – все добре, порушується – жди біди.
shasta _ 25.12.2014 16:19
IP: 109.162.82.---
чорнозем:
нашою єдиною елітою був цілий Ющенко. але він – один єдиний, на жаль, на одинці з цілою Україною
та чого ж один? а любі друзі?))) кістяк команди Ющ успадкував від татка-Кучми, тепер передав Пєці. Досить вже носитися з цим миздобулом як з писаною торбою
Mike_Kharkov _ 25.12.2014 16:13
IP: 94.179.51.---
shasta:
виступаючи ПРОТИ чогось ми традиційно недуже уявляли ЗА ЩО. Чіткої, конкретної і притомної стратегічної програми дій НЕМАЄ. Максимум є спроби окремих осіб (того ж Дацюка) чи малих груп щось таке накреслити.
Роберт Неф пише:
"Наилучший политический путь к сужению централизма и расширению нонцентрализма
еще предстоит определить или изобрести, и его следует понимать не как возврат, а
как прорыв, возможно – как самую большую и захватывающую политическую задачу
либерализма в только что начавшемся столетии."
.
Лишається додати, що шлях переходу від феодалізму до ринку в умовах 21 ст. теж потрібно ще знайти.
kren _ 25.12.2014 16:13
IP: 188.0.104.---
2 Михаил Ведич:
...Украинцы вымирают по-экспоненте. Я написал причину этого.
вішайте свою локшину на розлогі вуха-вати-уралвагонзаводам і валдайським студентам-ви добре вилизуєте путінським холуям...вони до вас, -как нібудь,приі случає,соблаговолят-.
чорнозем _ 25.12.2014 16:10
IP: 91.202.128.---
нашою єдиною елітою був цілий Ющенко. але він – один єдиний, на жаль, на одинці з цілою Україною
Корупція1296 Україна та Європа1068 Aтака Путіна1189 тітушки19 Уряд реформ392
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter