Сергій Дацюк Філософ

ПОВІЛЬНА РЕВОЛЮЦІЯ В ГРОМАДСЬКІЙ КОМУНІКАЦІЇ

07 лютого 2017, 11:43

Зміни в громадській комунікації відбуваються дуже повільно. Це пов'язано з тим, що найбільш масова комунікація завжди найбільш піддається інерції звичок.

Водночас ми переживаємо час, коли комунікація змінюється принципово. На наших очах вмирають безліч функцій найбільш масового донині каналу комунікації – телебачення.

З самого початку телебачення створювалося як лише трансляція. Тобто з технологічної точки зору пафос телебачення полягав саме у монологічній передачі зображення та звуку стандартизованих програм, зокрема в сфері новин та розваг.

Зростання конкуренції призвело до появи авторських аналітичних програм та ток-шоу, які були покликані дати поживу для вибагливих телеглядачів.

Аналітичні програми творили складний дискурс, але водночас і робили їх творців незалежними, дорогими на ринку та малокерованими (малоконтрольованими) з боку влади та/чи власників телеканалу.

Знищення авторських аналітичних програм на українському телебаченні зробили його винятково реакційним і нерефлексивним. Авторська аналітична телепрограма річ надзвичайно дефіцитна в Україні.

Ток-шоу як спроба масової комунікації з'явилися як додаткова функція для телебачення. І одразу ж проявилися усі недоліки телебачення як комунікатора: 1) тематика ток-шоу провела межу між актуальністю для влади-бізнесу та актуальністю для громади, відтак порядок денний з часом там став повністю трешевим; 2) добір учасників комунікації (політиків та експертів) провів межу між запрошуваними зручними і легко керованими та самостійно мислячими, яких або не запрошували, або запрошували дуже рідко і не в прайм-тайм, відтак суспільство бачить одних і тих же зручних чи поверхнево-скандальних медіа-персон, але не бачить справді змістовних і самостійно мислячих персон; 3) телеаудиторія могла оцінювати задані теми та заданих медіа-персон, але так і не змогла впливати на відбір в першому та другому випадках; 4) пряма цензура (примус до тем та їх контекстів) була замінена з часом на форматну цензуру (коли небажані для влади та/чи власників телеканалів теми та гості перестали потрапляти у ефір через невідповідність їх формату).

Всі спроби якось організувати зворотній зв'язок так і не стали ефективними: ані дзвінки в студію телеглядачів на експертних телепрограмах, ані голосування безсловесної аудиторії і таким чином рейтингування учасників комунікації в ток-шоу принципово не змінили ситуацію. Бо критичним для ток-шоу було би пряме і недвозначне рейтингування тем і рейтингування гостей напередодні ток-шоу.

Ви мабуть хочете запитати – як така проста річ не приходила в голову творцям ток-шоу?

Приходила і не раз.

Але влада та власники телеканалів, позірно рекламуючи свій лібералізм, жодного разу не підтримали формат з рейтингованими громадою темами та учасниками в себе на телеканалах. Тобто гроші власники телеканалів дають під певний (винятково маніпулятивний) телеформат. І потім вже не дуже і потрібно його контролювати – спеціально запрошувані учасники телекомунікації (ті ж політики та зручні експерти), отримуючи переважаючий час та провідну роль в комунікації, не дадуть незручним політикам та контраверсійним експертам суттєво вплинути ані на зміст ток-шоу, ані на сам формат.

Тобто з телебачення зникли справді актуальні для громади теми, звідти вивільняються (вимиваються) експерти на позиції громади, а формат не передбачає можливості якось це змінити.

На українському телебаченні зникають контрдискурсії, а домінуючий владно-олігархічний дискурс робить всі інші дискурси позірно маргінальними.

Маніпуляція та цензура стала більш складнішою, але нікуди не поділася.

На місце темників початку 2000-х прийшли форматники 2010-х.

Чи можна зламати телеформат, в який тебе заганяють?

Я сам пробував цим займатися останні місяці на українському телебаченні.

Є два виходи з цієї ситуації.

Або потрібно вести дискурсивну війну з ведучими протягом всього телеефіру, як це було у мене на "News One".

Або потрібно просто виражати протест, іти з ефіру і припиняти співпрацю з телеканалом, як це вийшло в мене на "112 Україна". Не шукайте відео цього епізоду, телеканал його відцензурував і вирізав. До речі, чи є за українським медіа-законодавством цензура відеозапису ефіру теж цензурою?

Зі мною також солідаризувався Олексій Арестович, який теж заявив про припинення співпраці з телеканалом "112 Україна".

Тут дійсно не залишається нічого іншого, бо справа не в персональній образі на ведучих чи на режисерів. Ведучі взагалі виглядають як ляльки з керуванням через наушники у вухах. Їх можна тільки пожаліти. Навіть зустріч з режисерами нічого не дасть, бо дійсні ляльководи знаходяться за межею доступності.

Проблема знаходиться саме на рівні телеформату. А це проблема власників телеканалів, проблема недосконалого законодавства в українському телепросторі і проблема відсутності громадського протесту проти такого телебачення.

Сумно мені за наше українське телебачення. Я вже не вперше піднімаю цю тему. Шкода що вона не знаходить підтримки серед експертів та широкої підтримки серед громади.

Можна звичайно і далі не звертати на це уваги. Але тоді це все призведе до швидкого руйнування українського телебачення в його нинішньому вигляді і до поступового наростання домінування Інтернет-телебачення.

Очевидно, що потрібно переходити саме туди – в Інтернет.

Українське телебачення в його нинішньому вигляді з точки зору громадської комунікації приречене.

powered by lun.ua
Коментарі — 25
Наталія Костіна _ 21.02.2017 13:37
IP: 37.229.244.---
Телебачення деградує. Новини я давно шукаю в інтернеті.
Денис Чкалов _ 12.02.2017 22:09
IP: 46.133.191.---
Казбек Музакаев:
Казбек Музакаев:
однозначно согласен
Денис Чкалов _ 12.02.2017 22:07
IP: 46.133.191.---
украинское тв это просто пропаганда всеобщего одебиливания населения, там просто думающему человеку нечего смотреть. Единственный источник информации и-нет.
Елена Величко _ 08.02.2017 15:42
IP: 46.201.234.---
Життя – не в телевізорі. Так, нам продають картинку,а що реальне покажуть,що зробили?
Doroshenko Vlad:
Треба спочатку знати з КИМ робити, а ще в економіці треба ресурс мати,от таке коло – усе у тих,хто не хоче нічого робити -тобто економічна база повинна бути у тих,хто хоче якісних змін, а де її взяти?...а ті,хто усе
захопили – не хочуть нічого міняти = Тому КАРТИНКУ нам показують-ЖИТТЯСТАЛО КРАЩЕ,тай повторюють...
Татьяна Маковская _ 08.02.2017 14:29
IP: 46.33.62.---
ваще! 112-й сослался на затмение! нет слов, одни выражения!... ПРАВИЛЬНО, ЧТО УШЕЛ!...
Doroshenko Vlad _ 08.02.2017 12:03
IP: 93.72.70.---
Чого Дацюк не хоче коментувати снігопаді? А де його смислоутворення щодо виходу країни з останнього місця по подушному ВВП в Європі? Де його новий світ України? Де його філософія виходу з щеневмерлості до слави, про яку всує добавляють в кінці промов наші очільники? Він хоче, щоб все телебачення щохвилини відповідало, як нам краще жити і перемагати=знищити олігархат з шлейфом продажних чиновників і досягти антимонополії у всьому і рівноправної конкуренції? Так ми всі таке хочемо. Але владі=олігархату вигідно нас дурити, обдирати, лохотронити своїм телебаченням, тарифами, всією філософією наживи. А що протиставити філософії наживи, котра готова довести країну до повної вмерлості? За цією філософією Яник продавав всю Україну, не те що зараз по окремим офшорам та чемоданам готівки. Дацюку не перемогти філософією наживи (в бідній країні вона як метод виживання в банкотараканії), принцип відняти-сховати і опускає нас. Як іншої філософії (нагірної проповіді) нема, то хай коментує сніг
Takozh _ 08.02.2017 11:57
IP: 176.119.78.---
Форматна пропозиція – записаний план для форматної програми. Формат каналів новин запозичений, злизаний з відомих успішних аналогів. Закордонні зразки не мають за мету маніпулятивність, тільки інформація, далі робіть висновки самі.
Радянське телебачення привчило глядачів до іншого формату, в кінці стане зрозуміло, як "вірно" і про це повідомлять. Запрошені гості приходять з настановою повчити, але не мають нової змістовної для глядача інформації. Інформація більша за новини не передбачена, з чим і стикаються крупноформатні запрошені. Виглядає все це жалюгідно. Гадаю, що після Королевської "112" треба робити висновки про плінтус.
Logic2009 _ 07.02.2017 22:00
IP: 91.196.178.---
Казбек Музакаев:
хвилософом.
А Ви, треба розуміти "проффесор", отримали освіту там
де Янукович читав лекції "без папірця"?
Теж мені Шафаревич.
Це Ви тупий українофоб, а звинувачуєте когось.
"украинство само по себе тоталитарно" – типовий тросійський шовінізм.
Якщо хтось "кастрюлеголовый", то Ви просто безмозглий.
Щось від Вас мочою попахує.
Уролог?
Казбек Музакаев _ 07.02.2017 19:44
IP: 104.199.49.---
Кстати, насчет охаянных хвилософом "News One" и "112 Україна". Эти два канала (ну, пожалуй, еще и "Интер"), к слову, считающихся ватными, – вот и все площадки на украинском ТВ, где еще возможна хоть какая-то дискуссия. Остальные украинские каналы, плотной колонной стоящие на ярко выраженных ура-патриотических позициях, представляют собой жуткое зрелище – информационное поле на них зачищено до состояния выжженной единственно верной – русофобской – точкой зрения земли. Это потому, что украинство само по себе тоталитарно, оно не способно вести аргументированный диалог с оппонентами, т.к. не чувствует за собой правоту, отсюда и та стадная агрессивность, с которой кастрюлеголовые атакуют всех, кто имеет мнение, отличное от их, и которой (агрессивностью) они (кастрюлеголовые) пытаются прикрыть свою идеологическую пустоту.
Shtaller Sergey _ 07.02.2017 19:26
IP: 35.185.24.---
:
Fuck you shit!!
Shtaller Sergey _ 07.02.2017 18:58
IP: 35.185.24.---
Грайте в Diablo 3 -хороша гра!! І не треба нарікати -що в телевізорі нічо не показують
Shtaller Sergey _ 07.02.2017 18:55
IP: 104.196.209.---
Напишу строго від себе!! Я прожив 21 рік в Ізраілі -повірте телевізор дивився дуже рідко -крім спорту -розуміється -коли грало Динамо в ЛЧ!! Я купив собі комп'ютер -зайнявся іграми-але коли хотів подивитися якусь класну передачу чи спорт- чи топовий фільм -я підключав комп до телевізора і дивився що хтів!! теж саме я роблю зараз в Німеччині- набираю Гугль -і вперед!!
Татьяна Маковская _ 07.02.2017 17:08
IP: 46.33.62.---
погано дуже, страх погано у тій чужині пропадать, а ще поганше на Украйні – дивитись, плакать і мовчать...
Казбек Музакаев _ 07.02.2017 17:05
IP: 104.155.104.---
А Дацюк, однако, еще тот жук. Это же надо какой хитрый ход он придумал для того, чтобы разрекламировать свои выступления на "News One" и "112 Україна".
Vladimir Khotenko _ 07.02.2017 16:26
IP: 104.155.101.---
Ну я где-то догадывался, что Дацюк сродни Орестовичу. Но чтобы так... Тот тоже "специалист по общим вопросам".
Не совсем ясен наезд именно на 112 и NewsOne. А что другие – интер, 1+1, 5-й и прочие-другие – приглашают и показывают вовсю Дацюка? И только эти два – отщепенцы? Что-то мне подсказывает, что даже вовсе и наоборот – только эти два и пригласили. И тут началось... эпическое видите ли противостояние.

Почему бы не прийти на 5-й и не рассказать всему миру про олигархический консенсунс и как олигархи проплатили майдан. Людям было бы интересно и познавательно.

Однако ж.
Valerii Drotenko _ 07.02.2017 16:09
IP: 130.211.91.---
Карл Волох ще 2015р. написав, що припинив приймати їхні запрошення на ефіри.
virosvit _ 07.02.2017 13:37
IP: 89.252.61.---
:
:
virosvit:
При Яныке больше демократии было во всём, прошу не путать популизм с демократией.
Не підпрядайтеся кремлівський пропагандист, Ваш душок несвободи, візантійщини і неправди чутно за кілометр. А зі своєю владою ми Громада, розберемось самі без вашої помочі.
Поки не пізно реформуйте свою країну, правда до цього треба ДОРОСТИ, порозумнішавши.
Слава Україні!
(Я надіюсь у Вас хватить духу відповісти – Героям слава.)
Anatoly Parnenko _ 07.02.2017 13:28
IP: 176.37.198.---
Українського телебачення в Україні не існує, а тим більше державного. Те що залишилось із обласних студій з тим же рівнем розвитку 80 років, не може конкурувати сьогодні з ФСБшними каналами NewsOne, "112", "Інтер" і каналами олігархів. Інформаційний простір повністю відданий ворогу! Лозунг боротьби за свободу слова повністю програний державою і суспільством. Мозги пудрять українцям всі кому не лінь!
virosvit _ 07.02.2017 13:09
IP: 89.252.61.---
Попередня "злочинна" влада нищила свободу слова, цензурувала медіа темниками. Напрошується запитання, а чому нинішня демократична влада не виправить цю ситуацію і не впровадить Громадське телебачення за бюджетний кошт, де б змогли конкурувати суспільно-політичні авторські передачі (не ток-шоу). Дивіться як вправно нинішні "демократи у вишиванках" витіснили рейтингову програму Шустера з усіх телеканалів, яка з 1 січня змушена була закритись. Знайшлось тільки 20.000 ГРОМАДЯН, які фінансово його підтримали, сумно за інших які не розуміють необхідності 4-ї влади, як інструменту контролю та корекції зарозумілих та користолюбивих політиків. Марно надіятись на комерційні олігархічні канали "1+1", "Інтер". Коломойський образився на владу і закрив передачу "Право на владу", колись на 5-му була програма Ганни Безулик, але її переманили на "Інтер" напевно великим контрактом, а потім закрили (знищили).
Громадянське суспільство повинно вимагати від парламентарів створення Громадського телебачення.
Andrey Kononenko _ 07.02.2017 12:45
IP: 188.163.73.---
В Украине возобладал тотальный бла-бла-дискурс. И виноваты не только собственники телеканалов, но и многие независимые "звёзды" фейсбука, пописывающие галиматью в том же духе. Для власти это выгодно: можно бесконечно подменять дела словами и разводить котят. А ведь многие не понимают, что референдум по НАТО, референдум о минимальной зарплате $2000 и обсуждение параметров украинских поселений на марсе – это одно и то же, один бла-бла-дискурс...
Юрій Горяйнов _ 07.02.2017 12:29
IP: 80.91.189.---
:
Милий дописувач! Вам слід менше дивитись всякої пакості на кшталт расєйско1 преси і телебачення, і вам зразу стане легше. В світі вашу расєю з рівнем виробництва на рівні Гондурасу ніхто навіть регіональною силою не вважає, просто обходять боком мавпу з іржавою гранатою і затуляють носа від воні. Так що не треба так сильно надувати щоки – репнуть же.
Андрій Павловський _ 07.02.2017 12:22
IP: 104.199.49.---
"На місце темників початку 2000-х прийшли форматники 2010-х.

...
Андрій Павловський _ 07.02.2017 12:15
IP: 193.104.178.---
Згоден з автором...
Timoty Kean _ 07.02.2017 12:14
IP: 104.199.9.---
Alex Wright:
А разве вы сами этого не заметили?
Igor Ferrari _ 07.02.2017 12:00
IP: 193.93.217.---
... а мені не сумно за укр і інотелебачення (впевнений, що і автору також – в душі) все неефективне і слабе – вмре, а щодо "net" він теж ділиться соціально на аднакласнікі, вкантактє і личкокнижку – монохромності не буде – нас все більше розділяють, і ми все менше розуміємо один одного (((
Уряд реформ392 Aтака Путіна1186 Корупція1287 Україна та Європа1064 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter