18 березня 2016, 23:03

''Жити на одну зарплату'': як вплине на бідних чиновників закон про Е-декларування статків?

Від сьогодні кожен український чиновник зобов'язаний показувати чим володіє він та його родина. Ухвалений цього тижня закон про електроні декларації – вступив в силу. А відтак, посадовці мають декларувати свої прибутки і, що ще більш важливо, видатки. Тож, заховати від очей своїх роботодавців – народу України – міні-Межигір'я, скромні Lexus і Mercedes – стане набагато важче.

Ще працюючи журналістом, я не раз помічав, що найбільше чиновників високих рангів дратують питання щодо їхніх статків. Розповісти "як я жив на одну зарплату" для посадовця важче, ніж покаїтися у всіх смертних гріхах. Тож, процес ухвалення Закону про електронне декларування майна – останнього із "безвізового пакету" – стало битвою року у Парламенті. Нинішні корупціонери робили все можливе у своїх владних кабінетах, аби загальмувати процес переходу від формальних паперових декларацій до нової, прозорої форми звітності про майно.

Нагадаю передісторію цього Закону, яка розпочалася ще з ганебної "бюджетної ночі", коли депутати на осліп ухвалювали головний кошторис країни (зауважу, що наше міжфракційне об'єднання "Народний контроль" не голосувало за держбюджет). "Доопрацьовуючи" поспіхом документ, Рада відклала на рік (до 1 січня 2017 року) запровадження нової системи фінансового контролю державних службовців, що передбачає декларування всіх активів в електронному вигляді. Пізніше стало відомо, що автором скандальної поправки був позафракційний депутат Володимир Мисик.

Щоб якось залагодити ситуацію, в терміновому порядку під час різдвяних свят було зареєстровано законопроект N3755 яким пропонувалося вилучити вищезгадану поправку. Після бою за закон в комітетах, 16 лютого він був винесений на голосування та ухвалений. Але... Не в комітетській редакції, а зі скандальними поправками Вадима Денисенка. Зокрема, ці правки відкладали запровадження відповідальності за неправдиві відомості у деклараціях до 2017 року. Крім того, декларування витрат було підняте з 20 до 100 мінімальних зарплат.

Таке вже звичне для нашого парламенту "шулерство" одразу різко засудили в ЄС. Під тиском Єврокомісарів та обуреної громадськості Президент ветував закон та знову вніс його у Раду вже із своїми компромісними, схваленими ЄС правками.

І у вівторок, майже паралізований політичною кризою парламент, таки спромігся ухвалити цей закон у притомній редакції.

До речі, що стосується власне змісту норм нового закону, то за неповний тиждень вже встигло народитися чимало міфів навколо нововведень, які нас всіх тепер чекають. Тому, хочу розставити всі крапки над "і":

1. Е-декларування статків для посадовців від тепер є обов'язковим. Після доукомплектації, НАЗК буде затверджена форма декларації і розпочнеться відлік для подачі Е-декларацій. Держслужбовці, які обіймають відповідальні та особливо відповідальні посади, зобов'язані будуть повторно подати декларації про доходи, навіть якщо вони їх уже заповнювали за старою паперовою формою. Тож, всі, хто поспіхом у ці дні подавав звітність аби уникнути необхідності робити це за новою формою, – ваші зусилля були марні.

2. В електронних деклараціях потрібно вказувати не лише доходи, а й видатки – тож приховати придбання дорогого авта чи нерухомості не вдасться. Чиновники тепер зобов'язані декларувати готівку, незавершене будівництво, коштовності, тощо, отримані у подарунок чи придбані. Декларувати доведеться все, вартість чого перевищує 100 мінімальних зарплат (близько 140 тис гривень).

3. При е-декларуванні потрібно вказувати не лише власне майно, а й майно родичів. Відтак вкрай популярні до сьогодні пояснення: авто не декларував, бо не моє, а батькове, а пентхауз придбала мама-пенсіонерка на власні збереження і я до того стосунку не маю, – більше не діятимуть.

4. Інформація про майно чиновників буде доступна для їх роботодавців – тобто простих українців, з чиїх податків посадовці й утримуються. Якщо раніше лише окремі декларації піддавалися оприлюдненню, то електронні будуть у відкритому доступі.

5. Збрехати в Е-декларації буде значно важче, тому, що реєстр е-декларацій буде синхронізовано з реєстрами власності. Крім того, за неправдиву інформацію подану у декларації запроваджено реальну відповідальність – від адміністративної до кримінальної.

6. Збором та опрацьовуванням декларацій займатиметься не ДФС (очільник якої досі публічно не "задекларував", хто і за які кошти оплатив його віп-переліт за 50 тисяч євро), а Національне агентство з питань протидії корупції, яке після обрання у середу ще двох представників нарешті може розпочинати роботу.

Всі ці нововведення безумовно вселяють надію, і мене, як законотворця, змушують навіть радіти. Адже, справді реформаторських законів цей парламент ухвалює не так вже багато, як хотілося б

Але, попри оптимізм, більшість з нас, хто причетний до ухвалення цього закону, розуміє й іншу істину – його ухвалення замало. Головне – його належне виконання як з боку правоохоронних органів, так і судів. У Нацагенції і НАБУ, куди передаватимуться відомості про порушення для подальшого розслідування, не так уже й багато часу, щоб довести свою ефективність. Відтак, вже через кілька місяців обидва новостворені відомства мають продемонструвати конкретні результати своєї роботи. Справи що передані до суду...

Секретар Комітету з питань запобігання і протидії корупції,

лідер партії "Народний контроль"

Дмитро Добродомов

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Уряд ''Народної довіри''

Політична платформа партій демократичної опозиції покаже майбутніх міністрів ще до виборів. "Народний контроль" та "Громадянська позиція" ухвалили важливе рішення: створити спільну політичну платформу "Народної довіри" для партій демократичної опозиції...

''Народний контроль'' вимагає дострокових президентських та парламентських виборів

Лише одночасні дострокові вибори президента України та народних депутатів до Верховної Ради зможуть зняти напругу у суспільстві та стабілізувати ситуацію в країні...

''Народний контроль'' пропонує скоротити кількість нардепів та забирати мандати в депутатів-прогульників

Ми пропонуємо скоротити кількість депутатів Верховної Ради з 450 до 300, забирати мандат в нардепа, який прогуляв понад 50% засідань сесії, а також обмежити перебування на посаді народного депутата до двох термінів підряд...

Демократична опозиція має висунути єдиного кандидата в президенти

Наступного року має пройти праймеріз серед кандидатів від партій демократичної опозиції, переможець якого стане об'єднаним кандидатом у президенти...

НАЗК фальшує результати перевірок декларацій: ДОВЕДЕНО СУДОМ

Сьогодні Печерський суд м. Києва не знайшов складу правопорушення в абсолютно фейкових звинуваченнях НАЗК щодо прочитаної мною лекції. НАЗК склало на мене протокол через прочитану лекцію, за яку я отримав гонорар, сплатив усі податки та чемно вказав це у декларації...

''Народний контроль'' пропонує обирати нардепів максимум на два терміни

Ми виступаємо за обмеження перебування на посаді народного депутата до двох термінів підряд та скорочення кількості депутатів у Верховній Раді з 450 до 300...