Саша Дрік Голова ГО «Декларації під контролем», член Ради громадського контролю НАБУ

Під виглядом захисту від кібератак СБУ може назажди поховати справи по топ-корупції

02 липня 2018, 12:47

У парламенті зареєстровано законопроект, який може поховати справи по топ-корупції через контрольоване СБУ. Законопроект вводить в Кримінальний кодекс поняття злочинів щодо об'єктів так званої "критичної інформаційної інфраструктури" і передає право їх розслідувати СБУ. Що це таке - мало хто розуміє, тому на нього практично ніхто не звернув уваги. У той час як прийняття такого закону може поховати справи по топ-корупції, зокрема, але не виключно на основі е-декларацій.



Що таке ці "об'єкти критичної інформаційної інфраструктури" – по суті державні інфомаційні ресурси, до яких можна віднести, наприклад, державні реєстри. Депутатам пропонують прийняти закон, який надасть СБУ право розслідувати втручання в такі реєстри; порушення правил їх використання чи захисту інформації, що в них міститься; зміну, копіювання чи поширення здобутої у такий спосіб інформації.

Необхідність прийняття такого закону обгрунтовується, очікувано, "гібридною війною" та повязаним з нею зростанням кібератак. І з першого погляду все ніби логічно і виправдано. В еру цифрових технологій і електронного врядування, коли вдала хакерська атака може призвести не тільки до реальних матеріальних збитків, але й вирішити долю держави у війні, протидія кібератакам стає питанням національної безпеки. Але, як завжди, є одне але. Нереформована та залежна від Президента та його адміністрації СБУ завдяки цьому закону може перетворитися на інструмент викручування рук бізнесу, розправи на політичним опонентам і соціально-активними громадянам та джерело нової корупції.

Наведу приклад, щоби вам одразу стало зрозуміло. Серед тих статей, які пропонується віддати в підслідність СБУ, є, наприклад, ст. 361, яка передбачає максимальну міру покарання у вигляді 3 років вязниці із позбавленням права обіймати певні посади за несанкціоноване втручання в роботу комп'ютерів, систем чи мереж, що призвело до витоку, втрати, підробки, блокування інформації. Саме за цією статею Нацполіцією у 2016 році за нашою заявою було розпочато кримінальне провадження у справі про фальсифікацію зламу системи е-декларування. Нагадаю, що тоді, намагаючись зірвати запуск і дискредитувати е-декларування, за участі державної структури в системі було розміщено фальшиву декларацію, яку депутати від БПП і НФ під час прес-конференції представили як доказ зламу, а відтак - ненадійності системи. Незалежним експертам тоді знадобився 1 день, щоби довести, що ніякого зламу не було, натомість був посадовий злочин, який і донині не розслідуваний. Державна структура, яка допомогла сфальшувати цей злам, управляється органом під назвою Держспецзвязку. Після фальсифікації система е-декларування була передана саме в їхні руки, в яких вона фактично знаходиться і зараз. Ах да, я забула сказати – структуру цю очолює генерал СБУ.

Іншими словами, якби на той час СБУ вже мала би такі повноваження, то причетність до фальшування злами е-декларування структурю на чолі з генералом СБУ розслідувала б... СБУ. Якби на той час СБУ вже мала б такі повноваження, ми б взагалі сьогодні могли не мати системи е-декларування. І ви не будете здивовані дізнатись, що розроблений цей законопроект був все тими ж згаданими Держспецзявку та СБУ відповідно до указу президента. Додайте сюди те, що діяльність підконтрольної президенту СБУ з усіма її надширокими можливостями засекречена, а реформа так і не відбулась. Фактично, це дозволить назавжди поховати в кабінетах СБУ будь-яке втручання не тільки в реєстр е-декларацій, але й будь-який державний реєстр. Припустимо, через таке втручання щось "зникне" або "зявиться" в якомусь реєстрі нерухомості. Одна команда ручному НАЗК перевірити потрібну декларацію і - політичний опонент знищений. Або припустимо, розпочне НАБУ якусь справу – дані одразу підчистять і щоб довести справу до кінця, треба буде щоб СБУ розслідувала і підтвердила таку "зачистку". Так можна буде поховати в СБУ практично назавжди будь-яку справу. А враховуючи численні зловживання окремими офіцерами СБУ, показані вже в багатьох журналістських розслідуваннях, це може перетворитись ще й на нове джерело корупції. Насправді важко навіть передбачити всі потенційні наслідки таких повноважень СБУ. Особливо в контексті виборів, які насуваються, і на яких Президент буде боротися за збереження системи і себе в цій системі не на життя, а на смерть. Тому цей законопроект можуть почати форсувати в будь-який момент.

В одному із випусків своєї програми "Антикорупційний майдан" я розказувала як СБУ перетворилась на ціпного пса президента. Політична залежність нереформованої, з надширокими повноваженнями і засекреченою діяльністю служби потенційно робить її саму загрозою для національної безпеки. Особливо, коли на четвертому році війни голова СБУ раптом заявляє, що не керує Антитерористичною операцією, бо не має на це ресурсів. Тобто СБУ не має ресурсів на здійснення своїх ключових повноважень, але службу при цьому вперто не позбавляють непритаманних їй функцій розслідування корупційних і економічних злочинів. Ба більше, підкидають ще більше роботи, збираючись зобовязати розслідувати нові види злочинів.

Перш ніж надавати СБУ будь-які подібні повановаження, ми повинні розуміти, що вони не будуть використані зі злочинною метою. А це означає - спочатку реформа СБУ, потів надширокі повноваження. І тут одне з двох: або СБУ стане таки Службою Безпеки, або нас поступово повернуть в часи сталінських НКВС та КДБ Радянського Союзу з повним свавіллям та безконтрольним використанням спецслужб для тиску на суспільство, журналістів, депутатів, бізнесменів, потенційних нових політичних еліт. Без реформи це буде червоною лінією, переступивши яку ми ризикуємо ніколи не відновитись.

Кібербезпека: для чого насправді хочуть розширити повноваження СБУ - програма "Антикорупційний майдан" на 24 каналі

powered by lun.ua
Коментарі — 1
fes4214 _ 03.07.2018 18:13
IP: 35.235.227.---
Юрій Михальчишин:
Чергова антикорупційна чучундра розмірковує про реформу національної спецслужби.
Виявляється, захист критичної інформаційної інфраструктури-це не пряма функціональна відповідальність СБУ (зокрема, Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави в сфері інформаційної безпеки, ДКІБ тобто), а підлий план підступних корупціонерів в погонах, щоби не давати працювати добреньким і розумненьким антикорупціонерам, що не вилазять з посольств іноземних держав.
Це ВОНИ вже вирішують, надаватимуть вони спецслужбі "надширокі повноваження" (передбачені існуючою нормативною базою), чи ні. Не РНБО, не законодавчий орган, не профільний парламентський комітет, не професіонали, не офіцери з бойовими заслугами та оперативним досвідом, не широкі верстви безпекової спільноти країни-а підозрілі слимакуваті корифеї і корифейки в усіх без виключення сферах життя від "гей-парадів" до "боротьби з корупцією".
Україна та Європа1065 Aтака Путіна1187 Корупція1288 Уряд реформ392 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter