Денис Іванеско журналіст

7 фактів, щоб пишатися: чим український Закон ''Про доступ до публічної інформації'' кращий за американського ''батька'' – Freedom of Information Act (FOIA)

04 травня 2012, 12:46

Наш закон "про доступ" обходить американський щонайменше за 5 базовими параметрами. Я мало знаю сфер, де ми б мали таку ж заявку лідерство. Чим не привід для гордості?

Нещодавно один з працівників нашого управління повернувся з поїздки до США, де він разом з журналістами і держслужбовцями, які відповідають за реалізацію закону про доступ, мав можливість побачити, "як це працює" у них. Виявилося, наші громадяни мають більше прав, інструментів і можливостей, щоб отримати доступ до публічної інформації.

9 травня, у День перемоги, виповниться перший рік, як працює закон "про доступ". Може ці факти комусь стануть у пригоді)

Факт #1

Сфера застосування. Наш закон поширюється на ширше коло суб'єктів, ніж американський.

Автори FOIA вивели з-під його дії законодавчу гілку влади (Конгрес, Сенат). Не підпадає під дію FOIA також Президент США. (!) Підписані ним нормативно-правові документи оприлюднюються в межах The Presidential Records Act (PRA). Директивні документи оприлюднюються в рамках FOIA агенціями, яким ці директиви спрямовані (зовнішня політика – Держдеп, внутрішні розпорядчі документи – Мін'юст, тощо).

Розпорядником інформації про забезпечення роботи апарату Президента США, організацію заходів за участю Президента є DHS (секретна служба США). Вона підпадає під дію FOIA, але практично вся наявна інформація закрита грифом "Виключення В1" (засекречено згідно з Указом про захист інтересів національної безпеки і охорони). Фактично розкривається інформація лише за формуляром VSSS – доступ не до документу, а до цифри з документу.

Як у нас?

Автори українського Закону поширили його дію на всіх суб'єктів владних повноважень: парламент, Уряд, Президента, місцеві адміністрації і ради, суди, а також на підприємства та організації, які фінансуються з бюджету або займають монопольне положення на ринку.



Факт #2. Універсальність
. Це суттєва перевага українського Закону.

FOIA є обов'язковим для виконання лише у федеральних органах. На рівні кожного штату приймається власний закон за аналогією з FOIA. Проте, ці документи не є ідентичними FOIA – в окремих штатах законодавство є більш жорстким за федеральне, в інших – надає менші можливості запитувачам. Все залежить від позиції окремих штатів.

Особливості застосування встановлюються судами в порядку прецеденту. Тому, практика застосування однієї ж і тієї норми може суттєво різнитися в різних штатах.

У нас закон про доступ є обов'язковим для виконання розпорядниками інформації всіх рівнів на всій території України. Запитувач не повинен розумітися на відмінностях законодавства регіонів, а може писати запит за однією формою – байдуже в уряд чи до району.

Судова гілка влади під час розгляду позовів на неналежне виконання закону про доступ має користуватися нормами закону та єдиного Науково-практичному коментарі до Закону.



Факт #3. Об'єкт доступу
. Це, напевно, ключова відмінність законів. Є певні переваги та недоліки як в одній, так і в іншій системі розкриття публічної інформації.

В рамках FOIA надається виключно документ. Запитувач має максимально чітко вказати, доступ до якого документу йому потрібен. Службовцям заборонено в межах FOIA давати будь-які пояснення, а також здійснювати вибірку чи узагальнення інформації. Можливий лише пошук документу в базах та архівах. Такий підхід вважається захистом від впливу посадовців на зміст та обсяг інформації. В окремих штатах (напр. Колорадо) документ без чітко вказаних реквізитів не надається.

В Україні за запитом надається будь-яка публічна інформація, яка знаходиться у розпорядника. Можуть бути надані дані з різних документів. Можливе уточнення запиту, якої саме інформації потребує запитувач. Хоча наш закон не зобов'язує розпорядників створювати нову інформацію в процесі підготовки відповіді.

Факт #4. Які у вас є документи?

В Україні передбачений механізм, за яким громадянин може дізнається про наявність документу, якого він потребує. Цього немає в США.

В Сполучених Штатах не передбачено створення єдиної системи, яка б давала можливість громадянину зрозуміти якими документами володіє той чи інший орган.

В США є федеральний "Довідник законів" – типізація документів по кожному агентству. Кожне агентство зобов'язано викласти на сайті опис, чим воно займається. Запитувач має або дізнатися з власних джерел про наявність потрібного документу, або, виходячи з опису функцій, зробити припущення, що необхідний йому документ є в цьому агентстві.

В Україні кожен розпорядник інформації зобов'язаний вести та оприлюднювати реєстр публічної інформації, яка перебуває в його розпорядженні.



Факт #5. Терміни відповіді. У нас відповідають в чотири рази швидше.


Це чи на найбільш виграшний для наших громадян пункт. У США дають відповідь на запити за 20 робочих днів. У нас – за 5. У чотири рази швидше!

У них цей термін не поширюється на запити в сфері міжнародних відносин, правоохоронних органів, розвідки. Посадовець може збільшити термін, якщо зможе аргументовано довести, що затримка відбувається з об'єктивних підстав.

В Україні базовий термін – 5 робочих днів. У надзвичайних випадках – 48 годин. І лише коли запитують багато документів, термін може бути продовжений до 20 днів. Ця вимога є жорсткою і порушення термінів розгляду вважається порушенням Закону.

Факт #6. Виключення.

США. Існує 9 виключень (В1-В9) і 3 "спеціальних виключення" (С1-С3). Застосовуються на розсуд посадовця, який працює над запитом. Специфіка застосування окремим нормативним документом не прописана (приклади застосування в окремих випадках викладені в Інструкції Мінюсту). Кожен документ розглядається щодо виключень в індивідуальному порядку. Підстави виключення не пояснюються, поруч з "чорним полем" ставиться лише відповідний індекс виключення.

Хоча рішення посадовця може бути оскаржене в судовому порядку.

Україна. Закон передбачає три види виключень: конфіденційна інформація, таємна інформація та службова інформація. При цьому розпорядник має скласти детальний перелік питань, які можуть бути віднесені до службової інформації. Цей перелік є публічним. У разі запровадження обмеження необхідність його використання має бути аргументована через трискладовий тест.



Факт #7. Вартість послуг. У нас, зрозуміло, дешевше)


США. На федеральному рівні поділяють запитувачів на 3 рівні: ЗМІ, освітні та наукові некомерційні організації; комерційні організації; інші особи. Всі мають платити 10 центів за сторінку друку та 28 доларів за годину роботи фахівця (пошук документу). Запитувач з першої та третьої категорії має право на дві години безкоштовного пошуку. Для першої категорії плата за друк вимагається лише із 99 сторінки. Друга категорія платить за все. На практиці в 99% плата не береться. Принаймні, ніколи не вимагають оплати, якщо сума послуг менше 14 доларів.

Україна. Для всіх запитувачів послуги безкоштовні. Плата береться лише за роздруківку документів обсягом понад 10 сторінок. Гранична вартість сторінки – 15 центів. Це рекомендації уряду. В АПУ, наприклад, до 2 центів. Але ми ще жодного разу не брали гроші за документи. Лише кілька разів надіслали рахунок, але запитувачі передумали платити і обмежили свій запит отриманням інформації через електронну пошту.

Які є переваги "у них"? Раз на кілька років вони видають "Guide to FOIA", де описано, як застосовувати закон в тих чи інших випадках. Це, наче, тлумачний словник, який "модернізовує" практику виконання закону, що дозволяє користуватися базовим текстом 1966 року.



Український закон про доступ посів 9 місце серед 89 країн світу за рейтингом забезпечення права на інформацію, розробленим двома провідними міжнародними організаціями Access Info Europe (Іспанія) та Centre for Law and Democracy (Канада). FOIA – 37 місце.

Звичайно, ми маємо "дещо відмінну" від США практику застосування закону про доступ, адже йому виповнюється тільки рік. У них майже немає випадків, які б не розглядав суд. Там інформацію надають майже автоматично. Ми лише на початку цієї дороги. І якісний закон є запорукою того, що напрямок обрано правильно.

Ініціаторами і головними лобістами закону про доступ були журналісти та медіа-юристи.

З цим законом ми запізнилися років на 10. Але навіть 3 роки тому – у 2009 здавалося фантастикою, щоб такий закон почав працювати в Україні. Тепер це сприймається як даність.

Скільки таких законів має бути ухвалено у нас, щоб громадяни відчули цю державу своєю, як американці відчувають своєю державою Сполучені штати?

powered by lun.ua
Коментарі — 134
compositor _ 04.05.2012 23:18
IP: 130.185.33.---
kazap4uk:
Денис Іванеско журналіст, керівник головного управління забезпечення доступу до публічної інформації АПУ
Я бы убрал "журналіст"
Но добавил бы "молдаванин" ("я не мав на увазі націю" – (с) дрищенко)
kazap4uk _ 04.05.2012 22:38
IP: 46.117.54.---
Денис Іванеско журналіст, керівник головного управління забезпечення доступу до публічної інформації АПУ
Я бы убрал "журналіст"
La Rossa _ 04.05.2012 21:48
IP: 93.74.246.---
Bulkin:

Селянка:
-Grafo-:

.
У Юлі Володимирівни поки що нерівномірно схудли ніжки...
Селянка, прежде я думал, что Вы притворяетесь.
Ну..., намеренно изображаете из себя сельскую дурочку.

Теперь же понимаю, что в Вашей голове,действительно, кроме сена и соломы, ничего отродясь не было. (((

Не могли бы Вы прислать свою фотографию?
Очень охота на Вашу породу посмотреть.

Черно-пестрая, холмогорская или голштинская?)))
Ой, пан Магомаєв... Ви занадто галантний:))
Це – піструха звичайна. Привчена їсти з руки.
Convex2 _ 04.05.2012 20:42
IP: 94.153.0.---
Селянка:
Convex2:
Ви знаєте, про вишки чи про розбудови до ЄВРО цікаво розмовляти із людьми, що знаються на цих справах. Тобто самі купували чи будували подібні об'єкти.
--
А про Януковоща пасує говорити тільки президентам, ну, "на худой конец", британській королеві і брунейському султану:)

Це нічого, що Бойко сам блеяв, що вишка дійсно дорожча від нормальної ціни, тому що разом з нею придбані якісь нев.бенні і незамінні послуги?
soc _ 04.05.2012 19:14
IP: 217.66.98.---
США – настоящая федерация, в которой нужно получать согласование на передвижение федеральных войск у губернатора, за недостоверный ответ можно засудить, в которой рассекречиваются документы о секретных операциях, в которой толкованию конвенции по ведению войны посвящен один из уставов ВС, ну и понятно, там бьют белых, там Усама президент и др и пр.
А Украина... страна, чуть меньше (по территории) чем штат Техас, по государственному бюджету – чем город Чикаго, и
судя по всему,
по уму, сообразительноьсти,
школьным оценкам по физике и русскому языку (если не понимаешь систему, то хоть не сравнивай задNNницу с пальцем, это про дешевле, минимальные зарплаты и степень воровства из бюджета, из которого и дешевле, т.е. привелегия)
чиновников АП – совокупным мозгам населенного пункта Буфорд штата Вайоминг.
spesh _ 04.05.2012 19:12
IP: 95.132.31.---
Надеюсь, автор во второй части своего бурного восторга опишет практическое применение закона. По-моему мнению, этот закон в Украине НЕ РАБОТАЕТ!
Nimiru _ 04.05.2012 18:29
IP: 94.27.87.---
Bulkin:
Северянин:
Sumerky:
Автор, по-моему, просто сбрендил, у нас этот закон просто не действует... Столько следом за ним, появилось исключений, некоторые проведены через КС, что вообще стыдно об этом говорить. Интересно, где это у нас отвечают в течение 5 дней??? Как можно так беспардонно врать?
----------
+ 100! Особенно вокруг Межигорий.
Пора призвать Лещенко для оценки гимнов Иванеску.!)))
Пожалуй, он – лучший эксперт и практик в этой теме.
А ещё – Татьяну Коробову (но где она?).Будет не по-женски жёстко, но точно убойно в цель.
Bulkin _ 04.05.2012 18:23
IP: 91.209.51.---
Северянин:
Sumerky:
Автор, по-моему, просто сбрендил, у нас этот закон просто не действует... Столько следом за ним, появилось исключений, некоторые проведены через КС, что вообще стыдно об этом говорить. Интересно, где это у нас отвечают в течение 5 дней??? Как можно так беспардонно врать?
-------------
+ 100! Особенно вокруг Межигорий.
Пора призвать Лещенко для оценки гимнов Иванеску.!)))
Пожалуй, он – лучший эксперт и практик в этой теме.
виталий иваненко _ 04.05.2012 18:20
IP: 212.87.185.---
Дмитро Купач:
Не читал, но согласен:-))
Bulkin _ 04.05.2012 18:20
IP: 91.209.51.---
Селянка:
-Grafo-:

.
У Юлі Володимирівни поки що нерівномірно схудли ніжки...
Селянка, прежде я думал, что Вы притворяетесь.
Ну..., намеренно изображаете из себя сельскую дурочку.

Теперь же понимаю, что в Вашей голове,действительно, кроме сена и соломы, ничего отродясь не было. (((

Не могли бы Вы прислать свою фотографию?
Очень охота на Вашу породу посмотреть.

Черно-пестрая, холмогорская или голштинская?)))
Северянин _ 04.05.2012 18:16
IP: 46.200.88.---
Sumerky:
Автор, по-моему, просто сбрендил, у нас этот закон просто не действует... Столько следом за ним, появилось исключений, некоторые проведены через КС, что вообще стыдно об этом говорить. Интересно, где это у нас отвечают в течение 5 дней??? Как можно так беспардонно врать?
-----------------
+ 100! Особенно вокруг Межигорий.
Logic2009 _ 04.05.2012 17:41
IP: 95.132.234.---
VNC:
Цілком з Вами згоден.
"За что же, не боясь греха, Кукушка хвалит Петуха..."
Ви, як і Янукович, не маєте уяви про реальність і несете маячню.
Logic2009 _ 04.05.2012 17:41
IP: 95.132.234.---
VNC:
Цілком з Вами згоден.
"За что же, не боясь греха, Кукушка хвалит Петуха..."
Ви, як і Янукович, не маєте уяви про реальність і несете маячню.
Sumerky _ 04.05.2012 17:37
IP: 178.92.107.---
Автор, по-моему, просто сбрендил, у нас этот закон просто не действует... Столько следом за ним, появилось исключений, некоторые проведены через КС, что вообще стыдно об этом говорить. Интересно, где это у нас отвечают в течение 5 дней??? Как можно так беспардонно врать?
-Grafo- _ 04.05.2012 17:32
IP: 194.44.153.---
Nimiru:
Денис Іванеско:
Роман Шрайк:
Оприлюдните ви ці 25 фактів. А до того ще сотні фактів оприлюднювались. Що далі? Ця владна т.з. "відкритість" та "демократичність" – ліцемірство та лукавість.
Цей дійсно потрібний суспільству закон недолугі рулящі перетворили в пшик.
===
Рулящі, що перетворили цей закон у пшик, навіть дуже долугі
Для себе
.
Дмитро Купач _ 04.05.2012 17:25
IP: 95.135.180.---
Стаття – Унилоє Гівно
Nimiru _ 04.05.2012 17:17
IP: 94.27.87.---
Тут селянка втюхує нам комуністично-соціалістичні принципи (мабуть, добре жилось їй в ті незабутні часи). Працюйте, люди, добре на благо країні, не скигліть, бо всі негаразди від поганих працівників – ледарів та нездар. Ось так. Геніальне викриття. Й геніальне "відкриття": А "золоті унітази із діамантовими клозетами" – декоративне маскування власного нехлюйства. І не смєть владних професіональних трудоголиків поганити!
Так відбілювати чорне, наскрізь прокопчене, як це робить селянка, – не може бути, що тільки за ідею. Дуже брудна така робота.
Селянка _ 04.05.2012 17:11
IP: 82.193.114.---
Convex2:
Ви знаєте, про вишки чи про розбудови до ЄВРО цікаво розмовляти із людьми, що знаються на цих справах. Тобто самі купували чи будували подібні об'єкти.
А наші УП-вські розмови на сей рахунок схожі на бабські пересуди:
– почім купували, кумонько?
–...
– ну, це Ви переплатили. Я знаю жіночку, що колись, десь купила те саме, але значно дешевше.
totem1 _ 04.05.2012 17:09
IP: 141.138.107.---
Один з багаточисельних прикладів дії "найкращого закону"
в країні "найкращого президента", пане Іванеску, читайте на ЕП: "Податкова: брехня, полювання на відьом та допити" – "Незабаром після отримання запиту ЕП пан Клименко віддав наказ організувати грандіозне "полювання на відьом" в своєму відомстві. Майже кожен працівник центрального апарату був допитаний."
-Grafo- _ 04.05.2012 17:07
IP: 194.44.153.---
Селянка:
-"Хай мені спочатку заплатять достойно, а вже потім я покажу на що я здатен" – це мітологема, що допомагає почувати себе впевнено кожній нездарі й ледацюзі на нашій землі.
Людина або вміє працювати, або ні. І виправдовувань не може бути ніяких.
Лікар, що не може діагностувати хворобу – злочинець, вчитель, що забув те чого ніколи не знав – злочинець, комунальник, що береться до мітли з тіко з перепію – злочинець.
А "золоті унітази із діамантовими клозетами" (на Вашу вимогу) – декоративне маскування власного нехлюйства.
===
Ну-у-у, Селянка вже як вправний фокусник, висмикує з колоди непідходящі карти
Мало не шлепер
:))
Хіба я казав: заплатіть, а потім буду працювати?
Мої слова були: я відпрацюю чесно й ретельно, але вироблений продукт розділимо по-справедоивості, а не Ахметову – 50%, Януковичу – 50%, а мені – хрен цілих, фіг десятих
Про це була мова
А нехлюйства, якщо вже є клозет, бути не може
Якщо не мочитися поза нього
Селянка _ 04.05.2012 17:03
IP: 82.193.114.---
-Grafo-:
Селянка:
Доброго здоровячка, Grafo!
Вважаю, що колонія Юлі Володимирівні тільки на користь.
Бачите, сидить жіночка вивчає й коригує новий КПК. На роботі ж не до того було.
".
===
Еге ж
Ще би тільки влада прибрала із віп-гуртожитку рефрижератор з хавкою
Коли людина голодує по-справжньому, у неї покращуються розумові здібності й очищується совість
Приблизно на 40 день
Очищена й покращена Юля Володимирівна ще може стати у пригоді для України
.
У Юлі Володимирівни поки що нерівномірно схудли ніжки. Це вчора засмучені БЮТ-івці транслювали. Засмучені, бо не знають чи зможуть такими ногами переконати виборця у своїх принадах.
Щодо користності Юлі Володимирівни, то я за те щоб Вона допомагала Пану Полковнику "абустраивать" Росію. Нам вже досить.
dimsel _ 04.05.2012 17:02
IP: 83.170.202.---
VNC:
Про що Ви?;))

Про освіченість та неосвіченість...про радників і зрадників...
уже 5 годин! додому Вам не час?
-Grafo- _ 04.05.2012 16:59
IP: 194.44.153.---
Селянка:
Доброго здоровячка, Grafo!
Вважаю, що колонія Юлі Володимирівні тільки на користь.
Бачите, сидить жіночка вивчає й коригує новий КПК. На роботі ж не до того було.
".
===
Еге ж
Ще би тільки влада прибрала із віп-гуртожитку рефрижератор з хавкою
Коли людина голодує по-справжньому, у неї покращуються розумові здібності й очищується совість
Приблизно на 40 день
Очищена й покращена Юля Володимирівна ще може стати у пригоді для України
.
Nimiru _ 04.05.2012 16:58
IP: 94.27.87.---
Денис Іванеско:
Роман Шрайк:
1 факт, чтобы не гордиться этим законом – он нихуя не действует.
Романе!
Я думав, що Ви відрізняєте записи на парканы від місця для коментарів на УП, адже маєте тут блог як і я.

Щодо того, як працює закон – поговоримо в понеділок. Ми оприлюднимо 20, може 25 фактів, які б ви ніколи не дізналися, якби не було закону про доступ.Готовий звітувати за кожен з них як і за кожну відповідь на понад 4100 запитів.

З повагою)
Оприлюдните ви ці 25 фактів. А до того ще сотні фактів оприлюднювались. Що далі? Ця владна т.з. "відкритість" та "демократичність" – ліцемірство та лукавість. Цей дійсно потрібний суспільству закон недолугі рулящі перетворили в пшик.
Convex2 _ 04.05.2012 16:57
IP: 194.44.152.---
VNC:
Селянка:
-Grafo-:
-"Хай мені спочатку заплатять достойно, а вже потім я покажу на що я здатен" – це мітологема, що допомагає почувати себе впевнено кожній нездарі й ледацюзі на нашій землі.
Людина або вміє працювати, або ні. І виправдовувань не може бути ніяких.
Лікар, що не може діагностувати хворобу – злочинець, вчитель, що забув те чого ніколи не знав – злочинець, комунальник, що береться до мітли з тіко з перепію – злочинець.
А "золоті унітази із діамантовими клозетами" (на Вашу вимогу) – декоративне маскування власного нехлюйства.
Чудово сказано!
З ПОВАГОЮ!
--
Я зворушений! Яник з міжнародною ізоляцією держави, Бойко з вишками за подвійною вартістю, Колесников з розпилом наколо Євро, Ганька Хервам з убивством українського дубляжу – вони вміють працювати! А ви, нездари, смокчіть лапу!
тітушки18 Україна та Європа1057 Aтака Путіна1181 Вибори-2014158 Уряд реформ386
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter