2 лютого 2023, 17:52

Троянський кінь репарацій рф. ЗП N7198

Ми всі втомилися від війни, хочемо швидкої Перемоги, повернення 14 млн українців додому і життя в мирній, заможній Україні. Для відбудови потрібно багато грошей, і взяти ми їх можемо в рф, якщо всі дії влади всередині країни та на міжнародній арені будуть синхронізованими, прозорими та зрозумілими.

Збитки від війни рф вже зараз сягають $1 трлн з урахуванням окупованого з 2014 року Криму та Донбасу. Але в Україні з 2014 року немає жодного спеціального закону про відшкодування збитків, заподіяних фізичним і юридичним особам війною рф. Хоча проєкти законів були зареєстровані, але чомусь ніколи не розглядалися навіть у комітетах. Сподіваюсь, що через недбалість, а не через вплив рф і п'ятої колони, яка дуже боїться саме трибуналу, збитків і репарацій, а не нашої крові.

Законопроєкт N7198 і повинен був стати таким законом, пройшовши 1 читання ще 10 місяців тому (01.04.22). На його основі мала б правильно збиратися первинна документація про збитки від всіх фізичних та юридичних осіб за період 2014-Перемога. Потім ці збитки повинні покриватися за рахунок міжнародної допомоги, заморожених активів і майбутніх репарацій рф. Зрозуміло, що зібрати зараз інформацію про знищені й пошкоджені об'єкти на окупованих територіях і в зоні бойових дій неможливо, як і неможливо знайти кошти на покриття всіх збитків. Але правильно!!!! зібрана первинна документація про збитки з 2014 – наша гарантія репарацій рф в майбутньому і можливість вести переговори з іншими державами про конфіскацію на користь українців заморожених активів рф.

Але автори зп N7198 вирішили по-іншому. Вони обмежили право відшкодування збитків українцям лише з 24.02.22 і лише фізособам за житло на неокупованих станом на 24.02.22 територіях (тобто без Криму і частини Донбасу). Відтак опосередковано законодавчо визнали війну рф з лютого 2022, а не з 2014, зменшили суми збитків і репарацій рф і паралельно обмежили права українців і бізнесу на отримання відшкодування збитків з 2014 року.

Крім того, що це є дискримінацією українців і порушенням Конституції, це ще й фактична індульгенція рф за репарації з 2014 року і "прекрасний" політичний пас для неї, яким вона неодмінно скористається на міжнародному рівні з наративом "українці самі визнали збитки тільки з 2022 і тільки за житло фізособам".

Про економічні наслідки будівництва винятково житла без повернення соціалки та бізнесу і створення робочих місць можна говорити довго, а результат буде один – люди не повертатимуться в нове житло без роботи, садочків, шкіл, лікарень іншого.

Тепер давайте детальніше подивимося, як за цим зп фізособи отримуватимуть компенсації за житло:

За знищене житло

Заявник – власник знищеного майна – звертається через Дію, ЦНАП, нотаріуса або службу соцзахисту в комісію, що створена місцевою владою, із заявою, документами на право власності і фото знищеного майна.

Заяву можна буде подати протягом воєнного стану + 1 рік.

Комісія розглядає заяву 30 днів і приймає рішення: видавати компенсацію, чи ні, і в якій формі – гроші чи житловий сертифікат. Всі заяви, зокрема пільгові, розглядаються по черзі реєстрації в системі, тобто воїни і ветерани ЗСУ, сім'ї загиблих та діти-сироти (яких взагалі не зазначили в цьому зп) не матимуть першочергового права розгляду заяв.

Рішення комісії затверджує виконавчий орган протягом 5 днів.

Якщо знищений будинок садибного типу, садовий або дачний будинок, то компенсація надається у вигляді грошових коштів на спецрахунок винятково для будівництва аналогічного будинку або у вигляді житлових сертифікатів (за вибором) . Процедура контролю за використанням коштів з спецрахунку в зп відсутня.

Компенсація для квартир і всіх інших житлових приміщень передбачена лише у формі житлових сертифікатів, які є іменними без права передачі/продажу, і видаються на основі рішення комісії.

Житловий сертифікат можна використати лише для купівлі житла на первинному або вторинному ринку. Але житло продається за гроші, а не за сертифікати, тому для отримання готівки власнику житлового сертифіката потрібно звернутися до поки невизначеної юрособи, яка протягом 10 днів повинна надати відповідь щодо наявності грошових коштів. Процедуру таких звернень, черговість, як і підстави для відмови і терміни виплат законопроєктом не визначено. Чи вистачить на всіх грошей в цієї юрособи, і чи не буде вона брати хабарі за те, щоб видати готівку ("аля" сумнозвісна черга на квартири), також незрозуміло, оскільки будь-які запобіжники корупції, як і прозорість її роботи відсутні в зп.

За задумом Мінрегіону такою юрособою – посредником повинна стати Держмолодьжитло (https://www.molod-kredit.gov.ua) на чолі із заступницею міністра Н. Козловською. Дивне рішення, на мою думку. Обсяги виплат будуть мільярдними, з якими банківська система справиться значно краще.

Незрозуміла і логіка, чому, наприклад, за садовий будинок виплачують готівкові кошти на спецрахунок або житловий сертифікат, а за квартиру дають тільки житловий сертифікат. Це також питання справедливості, коли, наприклад, заможні власники дач на Київщині дістануть готівку на відбудову, а власники однокімнатної квартири в Бородянці отримають житловий сертифікат із сумнівною процедурою перетворити його в готівкові кошти і купити житло.

Вартість компенсації = кількість знищених кв.м х вартість 1 кв.м визначеного КМУ (до 2-го читання вартість 1 кв.м із зп зникла) .

Отже, йдемо далі. Якщо Вам пощастило, Ви отримаєте позитивне рішення від юрособи-посередника, і наступний етап – зрозуміти, коли будуть виплачені кошти (зп це не визначає) . До цього часу немає сенсу починати шукати житло, бо продавець або забудовник вимагатиме підписати документи і чітку дату сплати за житло, через що можна потрапити у штрафні санкції за несплату. Власники вторинного житла точно не будуть раді таким складним і незрозумілим процедурам, тому купити там квартиру буде майже нереально.

Якщо ж ви дійшли до етапу отримання готівки за житловий сертифікат, ви повинні будете відписати/відчужити знищене майно державі або місцевим органам влади. Ця послідовність, як і процедура в зп відсутня і буде також встановлена КМУ.

Із позитивного, заявник може доплатити до житлового сертифікату й отримати дорожче або більше житло.

Отримане таким способом житло не можна буде відчужити протягом 5 років. Ця заборона мені нагадує ситуацію із забороною на продаж с/г землі, коли її обходили шляхом укладання договорів оренди на 49 років, від чого з'явився сірий ринок землі і земельні олігархи.

Для пошкодженого житла

Щодо пошкодженого житла, якого насправді буде 80% із загальної кількості, зп не передбачає жодних правил і процедур. Все буде віддано на відкуп КМУ, де вже існує постанова, відповідно до якої ще ніхто нічого не отримав.

Законопроєкт також під шумок дозволяє місцевій владі стати замовником забудови і скасовує необхідність отримання дозвільної документації. Мрія місцевих забудовників.

Всі отримані компенсації за цим ЗП підлягатимуть оподаткуванню – 19.5%, бо автори зп забули внести відповідні зміни до податкового кодексу.

Оскільки закон все ж таки потрібний всім українцям, є базовим для розвитку економіки та повернення наших громадян з-за кордону, авторам зп було б добре відкликати його в комітет та доопрацювати у 2-му читанні, а саме:

1. Додати до ЗП всі збитки для всіх категорій майна: для фіз і юросіб з 2014 року, але через обмеження ресурсів пріоритезувати компенсації відповідно до наявних ресурсів. Наприклад, спочатку компенсацію видати тільки фізособам за житло, яке було для них єдиним, а насамкінець – юрособам. Це дасть можливість зафіксувати всі збитки, мати максимальну суму і переконливу переговорну позицію з урядами інших країн для конфіскації активів і отримання репарацій рф.

2. Прибрати житлові сертифікати як інструмент компенсації. Вони по суті дублюють спецрахунки, і є квазі фінансовим інструментом без чіткого регулювання і сумнівною процедурою перетворення цих сертифікатів на гроші через юрособу – посередника.

3. Чітко виписати процедуру відступлення знищеного майна в зп, не в постанові КМУ. Громадяни не будуть відступати майно, якщо спочатку не отримають гроші.

4. Збільшити період надання заяв протягом воєнного стану + 5 років. Це дозволить не створювати черг, не перевантажувати комісії та держоргани, а також українці встигнуть повернутися з-за кордону, з полону, переоформити спадщину тощо.

5. Чітко виписати черговість розгляду заяв комісіями та юрособою (якщо така буде) та розгляд заяв пільгових категорій громадян (воїнів, ветеранів ЗСУ, сімей полеглих, дітей-сиріт).

6. Виключити можливість місцевої влади забудовувати без дозвільної документації та громадської думки. Інакше будуть корупція, хаос і скандали.

7. Прибрати створення та функціонування комісій на окупованих територіях або в зоні бойових дій. Такі комісії будуть безпорадними, не маючи доступу до знищеного та пошкодженого майна і документів. В деяких регіонах місцева вдала взагалі не функціонує або втекла.

8. Підготувати і прийняти разом із цим зп зміни до податкового кодексу, де вивести отримання коштів за знищене або пошкоджене майно з-під оподаткування.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Шлях до Перемоги через Духовну Незалежність

росія багато сторіч будь-якими засобами та інструментами намагалася знищити Україну: політичною корупцією, економічним впливом, геноцидом та війнами, а основне – використовувала релігію та духовну залежність від російської церкви як інструмент впливу на мозок та душі українців...

Бюджет інфраструктури 2024: Що і кому дістанеться?

Проєкт бюджету 2024, який подав уряд, визначає, що інфраструктура та відновлення не є пріоритетом у 2024 році. Реальних причин цього може бути декілька: загальна нестача коштів на 2024 рік, чіткий меседж українців та міжнародних партнерів, що спочатку треба виграти війну і купляти/виробляти зброю, а не займатися дорогами та відновленням, а можливо зменшення впливу профільного Віце Прем'єра в ОП...

Як вигнати путіна з українських морів? Перший крок

Море для путіна і його кремлівських посіпак є одночасно і серцем дракона, і ахіллесовою п'ятою. Єдиний стратегічний документ, який путін народив і з помпою презентував за час великої війни з Україною у липні 2022, стала морська доктрина рф (до речі, ми не маємо оновленої морської стратегії, але про це згодом)...

Троянський кінь репарацій рф. ЗП N7198

Ми всі втомилися від війни, хочемо швидкої Перемоги, повернення 14 млн українців додому і життя в мирній, заможній Україні. Для відбудови потрібно багато грошей, і взяти ми їх можемо в рф, якщо всі дії влади всередині країни та на міжнародній арені будуть синхронізованими, прозорими та зрозумілими...

Корупційні яйця Міноборони як система, а не технічна помилка

Скандал із цінами на продукти харчування військових не виходить з обговорень Верховної Ради. Журналістське розслідування лише вершина айсбергу...

Як зупинити продовольчий крах і ріст цін у світі?

Важка зброя для України – єдине рішення продуктової кризи у світі, як не дивно це звучить. Для того, щоб зрозуміти глибину проблеми, треба подивитися на цифри...