Троянський кінь репарацій рф. ЗП N7198
Ми всі втомилися від війни, хочемо швидкої Перемоги, повернення 14 млн українців додому і життя в мирній, заможній Україні. Для відбудови потрібно багато грошей, і взяти ми їх можемо в рф, якщо всі дії влади всередині країни та на міжнародній арені будуть синхронізованими, прозорими та зрозумілими.
Збитки від війни рф вже зараз сягають $1 трлн з урахуванням окупованого з 2014 року Криму та Донбасу. Але в Україні з 2014 року немає жодного спеціального закону про відшкодування збитків, заподіяних фізичним і юридичним особам війною рф. Хоча проєкти законів були зареєстровані, але чомусь ніколи не розглядалися навіть у комітетах. Сподіваюсь, що через недбалість, а не через вплив рф і п'ятої колони, яка дуже боїться саме трибуналу, збитків і репарацій, а не нашої крові.
Законопроєкт N7198 і повинен був стати таким законом, пройшовши 1 читання ще 10 місяців тому (01.04.22). На його основі мала б правильно збиратися первинна документація про збитки від всіх фізичних та юридичних осіб за період 2014-Перемога. Потім ці збитки повинні покриватися за рахунок міжнародної допомоги, заморожених активів і майбутніх репарацій рф. Зрозуміло, що зібрати зараз інформацію про знищені й пошкоджені об'єкти на окупованих територіях і в зоні бойових дій неможливо, як і неможливо знайти кошти на покриття всіх збитків. Але правильно!!!! зібрана первинна документація про збитки з 2014 – наша гарантія репарацій рф в майбутньому і можливість вести переговори з іншими державами про конфіскацію на користь українців заморожених активів рф.
Але автори зп N7198 вирішили по-іншому. Вони обмежили право відшкодування збитків українцям лише з 24.02.22 і лише фізособам за житло на неокупованих станом на 24.02.22 територіях (тобто без Криму і частини Донбасу). Відтак опосередковано законодавчо визнали війну рф з лютого 2022, а не з 2014, зменшили суми збитків і репарацій рф і паралельно обмежили права українців і бізнесу на отримання відшкодування збитків з 2014 року.
Крім того, що це є дискримінацією українців і порушенням Конституції, це ще й фактична індульгенція рф за репарації з 2014 року і "прекрасний" політичний пас для неї, яким вона неодмінно скористається на міжнародному рівні з наративом "українці самі визнали збитки тільки з 2022 і тільки за житло фізособам".
Про економічні наслідки будівництва винятково житла без повернення соціалки та бізнесу і створення робочих місць можна говорити довго, а результат буде один – люди не повертатимуться в нове житло без роботи, садочків, шкіл, лікарень іншого.
Тепер давайте детальніше подивимося, як за цим зп фізособи отримуватимуть компенсації за житло:
За знищене житло
Заявник – власник знищеного майна – звертається через Дію, ЦНАП, нотаріуса або службу соцзахисту в комісію, що створена місцевою владою, із заявою, документами на право власності і фото знищеного майна.
Заяву можна буде подати протягом воєнного стану + 1 рік.
Комісія розглядає заяву 30 днів і приймає рішення: видавати компенсацію, чи ні, і в якій формі – гроші чи житловий сертифікат. Всі заяви, зокрема пільгові, розглядаються по черзі реєстрації в системі, тобто воїни і ветерани ЗСУ, сім'ї загиблих та діти-сироти (яких взагалі не зазначили в цьому зп) не матимуть першочергового права розгляду заяв.
Рішення комісії затверджує виконавчий орган протягом 5 днів.
Якщо знищений будинок садибного типу, садовий або дачний будинок, то компенсація надається у вигляді грошових коштів на спецрахунок винятково для будівництва аналогічного будинку або у вигляді житлових сертифікатів (за вибором) . Процедура контролю за використанням коштів з спецрахунку в зп відсутня.
Компенсація для квартир і всіх інших житлових приміщень передбачена лише у формі житлових сертифікатів, які є іменними без права передачі/продажу, і видаються на основі рішення комісії.
Житловий сертифікат можна використати лише для купівлі житла на первинному або вторинному ринку. Але житло продається за гроші, а не за сертифікати, тому для отримання готівки власнику житлового сертифіката потрібно звернутися до поки невизначеної юрособи, яка протягом 10 днів повинна надати відповідь щодо наявності грошових коштів. Процедуру таких звернень, черговість, як і підстави для відмови і терміни виплат законопроєктом не визначено. Чи вистачить на всіх грошей в цієї юрособи, і чи не буде вона брати хабарі за те, щоб видати готівку ("аля" сумнозвісна черга на квартири), також незрозуміло, оскільки будь-які запобіжники корупції, як і прозорість її роботи відсутні в зп.
За задумом Мінрегіону такою юрособою – посредником повинна стати Держмолодьжитло (https://www.molod-kredit.gov.ua) на чолі із заступницею міністра Н. Козловською. Дивне рішення, на мою думку. Обсяги виплат будуть мільярдними, з якими банківська система справиться значно краще.
Незрозуміла і логіка, чому, наприклад, за садовий будинок виплачують готівкові кошти на спецрахунок або житловий сертифікат, а за квартиру дають тільки житловий сертифікат. Це також питання справедливості, коли, наприклад, заможні власники дач на Київщині дістануть готівку на відбудову, а власники однокімнатної квартири в Бородянці отримають житловий сертифікат із сумнівною процедурою перетворити його в готівкові кошти і купити житло.
Вартість компенсації = кількість знищених кв.м х вартість 1 кв.м визначеного КМУ (до 2-го читання вартість 1 кв.м із зп зникла) .
Отже, йдемо далі. Якщо Вам пощастило, Ви отримаєте позитивне рішення від юрособи-посередника, і наступний етап – зрозуміти, коли будуть виплачені кошти (зп це не визначає) . До цього часу немає сенсу починати шукати житло, бо продавець або забудовник вимагатиме підписати документи і чітку дату сплати за житло, через що можна потрапити у штрафні санкції за несплату. Власники вторинного житла точно не будуть раді таким складним і незрозумілим процедурам, тому купити там квартиру буде майже нереально.
Якщо ж ви дійшли до етапу отримання готівки за житловий сертифікат, ви повинні будете відписати/відчужити знищене майно державі або місцевим органам влади. Ця послідовність, як і процедура в зп відсутня і буде також встановлена КМУ.
Із позитивного, заявник може доплатити до житлового сертифікату й отримати дорожче або більше житло.
Отримане таким способом житло не можна буде відчужити протягом 5 років. Ця заборона мені нагадує ситуацію із забороною на продаж с/г землі, коли її обходили шляхом укладання договорів оренди на 49 років, від чого з'явився сірий ринок землі і земельні олігархи.
Для пошкодженого житла
Щодо пошкодженого житла, якого насправді буде 80% із загальної кількості, зп не передбачає жодних правил і процедур. Все буде віддано на відкуп КМУ, де вже існує постанова, відповідно до якої ще ніхто нічого не отримав.
Законопроєкт також під шумок дозволяє місцевій владі стати замовником забудови і скасовує необхідність отримання дозвільної документації. Мрія місцевих забудовників.
Всі отримані компенсації за цим ЗП підлягатимуть оподаткуванню – 19.5%, бо автори зп забули внести відповідні зміни до податкового кодексу.
Оскільки закон все ж таки потрібний всім українцям, є базовим для розвитку економіки та повернення наших громадян з-за кордону, авторам зп було б добре відкликати його в комітет та доопрацювати у 2-му читанні, а саме:
1. Додати до ЗП всі збитки для всіх категорій майна: для фіз і юросіб з 2014 року, але через обмеження ресурсів пріоритезувати компенсації відповідно до наявних ресурсів. Наприклад, спочатку компенсацію видати тільки фізособам за житло, яке було для них єдиним, а насамкінець – юрособам. Це дасть можливість зафіксувати всі збитки, мати максимальну суму і переконливу переговорну позицію з урядами інших країн для конфіскації активів і отримання репарацій рф.
2. Прибрати житлові сертифікати як інструмент компенсації. Вони по суті дублюють спецрахунки, і є квазі фінансовим інструментом без чіткого регулювання і сумнівною процедурою перетворення цих сертифікатів на гроші через юрособу – посередника.
3. Чітко виписати процедуру відступлення знищеного майна в зп, не в постанові КМУ. Громадяни не будуть відступати майно, якщо спочатку не отримають гроші.
4. Збільшити період надання заяв протягом воєнного стану + 5 років. Це дозволить не створювати черг, не перевантажувати комісії та держоргани, а також українці встигнуть повернутися з-за кордону, з полону, переоформити спадщину тощо.
5. Чітко виписати черговість розгляду заяв комісіями та юрособою (якщо така буде) та розгляд заяв пільгових категорій громадян (воїнів, ветеранів ЗСУ, сімей полеглих, дітей-сиріт).
6. Виключити можливість місцевої влади забудовувати без дозвільної документації та громадської думки. Інакше будуть корупція, хаос і скандали.
7. Прибрати створення та функціонування комісій на окупованих територіях або в зоні бойових дій. Такі комісії будуть безпорадними, не маючи доступу до знищеного та пошкодженого майна і документів. В деяких регіонах місцева вдала взагалі не функціонує або втекла.
8. Підготувати і прийняти разом із цим зп зміни до податкового кодексу, де вивести отримання коштів за знищене або пошкоджене майно з-під оподаткування.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.