Завдання 2016 року для Генпрокуратури – це відновлення довіри
Виступ на відкритому засіданні Комітету з правових питань Європарламенту 14.06.2016 року
Я завжди починаю свої закордонні виступи з того, що Україна знаходиться у стадії війни. Це не спроба знайти виправдання повільним темпам реформ. Це, на жаль, жорстка реальність. При чому Україна воює не на одній війні із російською агресією, але і на другій війні із системною корупцією та злочинністю, яка дісталась нам у спадок від Радянського Союзу та пострадянського часу.
Скажу відверто, що попереднє керівництво країни створило феномен державної мафії, коли всі державні інституції були підпорядковані діяльності мафіозних інтересів "сім'ї" Януковича. Я був людиною, яка прийшла із другого майдану у парламент. Хочу сказати, що у парламенті ми зробили величезну роботу по зміні законодавства.
Україна зараз має, з моєї точки зору, найсуворіше антикорупційне законодавство у Східній, Центральній Європі. І декілька днів тому приступила до найрадикальнішого перезавантаження суддів, ініційованого Президентом та підтриманого парламентом.
Тим не менше, не дивлячись на великий соціальний попит, Генеральна прокуратура України, попри трьох нових прокурорів після революції, все ще залишається радянським "динозавром". Я до цього часу не можу звикнути, що 9 квадратних метрів тюремної камери змінилося на 900 квадратних метрів одного кабінету Генерального прокурора з персональною перукарнею, караоке та іншими чудесами, до яких нормальна людина звикнути не може. І тим не менше, я почав зміни в прокуратурі з того, що припинив імунітет прокурора на злочини. Так, це було реальністю, коли жоден прокурор в Україні не відповів ні за що, навіть за вбивство. Тому першим своїм наказом я звільнив прокурора, який підозрюється у вбивстві на автошляху, але все ще продовжував працювати у реформістського прокурора підлеглим.
Так, із п'яти моїх заступників я замінив трьох, кожен з них – це людина 30-35 років, які ніколи не працювали у цій системі. Це дипломат, це два юристи, їх завдання – змінити систему. Зміни в регіональних прокуратурах доповнять цей тренд. Зміни стосуватимуться більшої частини керівного складу прокуратури.
Завдання 2016 року є достатньо зрозумілими – це відновлення довіри. Ми будемо спиратись при цьому на кілька основних кроків.
Перше – перший етап очищення системи, який пройде за принципом співставлення декларації доброчесності прокурорів і декларації легальних доходів їхніх сімей. Керувати цією очисткою буде молода 35-річна людина, яка пройшла війну, він був важко поранений окупантами, має 5 дітей, є учасником майдану. І, з моєї точки зору, той, хто пролив кров за Україну, має найбільше право очистити кров в системі прокуратури.
Другим кроком будуть нові конкурси на звільнені після очистки посади. New competition, new faces.
Третім кроком буде створення за допомогою спеціальної програми Сполучених Штатів Америки незалежної Генеральної інспекції, котра проведе уже не поверхневе, а глибинне очищення, і буде мати слідчі та оперативні можливості протистояти корупції в рядах прокуратури.
Друге завдання цього року – це полювання на "велику рибу". Я би сказав, що гасло "fried big fish" не є відповідним до України. Нам потрібно не просто ловити "велику рибу", нам потрібно ловити організації великих риб. Я вже говорив декілька слів про мафію пана Януковича. Ми маємо розуміти, що послідовність його справи є справді унікальною. З перших днів він корумпував і тиснув на Конституційний суд, який дозволив йому узурпувати владу. Другим його кроком було підписання зрадницьких угод, які дозволили Росії завести свої мілітарні частини в Крим, які потім привели до окупації. Третім кроком він створив можливості для розкрадання країни. Лише по двом найкрупнішим схемам, які ми оцінюємо приблизно в 8 мільярдів доларів. Це схема, наприклад, в тому, щоб половина податку на додану вартість платилася в приватні кишені, і лише половина поступала в державний бюджет. Це схема, коли газові і нафтові продукти завозились в Україну без сплати офіційно визначених державних платежів, але попадали у приватні кишені. Закінчилось це все тим, що державний бюджет розвалився, Янукович взяв кредит у Кремлі, ціною якого була українська суверенність. В результаті люди вийшли на майдан з протестами, отримали спочатку побиття, побої, а потім і вбивства. Останнім фінальним акордом пана Януковича було підписання заклику до Путіна ввести війська в Україну.
Так, це величезний злочин, і я маю ще цього року передати його до суду по всім цим складовим. Безумовно, це не означає, що наша активність буде стосуватися лише минулого. Покарання або притягнення до відповідальності нинішніх "VIPів" нового політичного менеджменту країни також ніхто не знімає з порядку денного. Я прекрасно розумію, що країна повірить в нову Генеральну прокуратуру лише при умовах, якщо до суду будуть йти парами: старий і новий, старий і новий представник влади.
Третій стовп цього року – це гуманізація. Радий сказати, що буквально вчора була перша справа, коли змінили запобіжний захід для людини, яка чотири з половиною роки провела в ув'язненні без суду. Список цей узгоджений з пані Омбудсманом і наразі складає 16 справ подібного ґатунку. На жаль, по своєму досвіду знаю, що в українських тюрмах до рішення суду перебувають 1, 4, 10, 14 і навіть 20 років. Ця практика буде зламана у найближчий час. Також ми говоримо про необхідність від'єднання медицини від тюремної системи, що дозволить зберігати людські права в цій особливій частині державної системи.
Тут є карта Генеральної інспекції, їхні можливості, їхні права. Фактично це аналог американської системи, яка запропонована Міністерством юстиції Сполучених Штатів і успішно впроваджена в ряді європейських країн, останньою із яких була Грузія. Сподіваємося, що персонал цієї Генеральної інспекції буде відбиратися на відкритому конкурсі уже починаючи з липня-серпня цього року.
Плани на наступний рік полягають у системній зміні Генеральної прокуратури. Йдеться про те, щоб на конкурсах обиралися всі адміністративні посади на всіх рівнях, а не тільки на найнижчому місцевому. Йдеться про те, щоб нові обличчя, обрані на цих конкурсах, створили нову корпоративну культуру і змогли підійматися по щаблях по спеціальних професійних ліфтах нагору і з наступного року вони отримають право на самоуправління. Впевнений, що таке право можуть отримати лише нові обличчя. Дозволяти самоуправління старій пострадянській корумпованій системі є абсолютно безвідповідально. Це не призводить до жодного соціально-значущого результату. Лише нові обличчя, які пройдуть через конкурси, отримають наступної весни право на самоуправління всієї прокуратури.
Також йдеться про те, що через два роки закінчиться термін, до якого прокуратура матиме право на слідство. По собі знаю, що це не правильно. Я був єдиним депутатом українського парламенту, який голосував проти навіть цих двох років, бо дуже чітко пам'ятаю, як мене вели по коридорам Генеральної прокуратури на двометровому ланцюгу, при чому справа йшов слідчий, який казав, що це законно, а зліва йшов прокурор, який запевняв, що це абсолютно законно. Закінчилося це вироком Європейського суду про незаконний арешт і грошовою компенсацією. Більше в одному офісі слідчий і прокурор не повинен працювати. Ці речі треба розділити.
У нас буде створено Антикорупційне бюро, Державне бюро розслідувань, а прокуратура не матиме жодної функції слідства, а лише наглядатиме за законністю. З моєї точки зору, це завершить системне реформування цієї інституції. Як тільки це відбудеться, я особисто вважатиму свою роботу зробленою.
Нові обличчя, які матимуть кар'єрний ріст, самоуправління, позбавлення небезпечного в наших умовах поєднання прокурорів і слідчих завершить систему змін, на які я наймався на цю роботу.
Хочу одразу відповісти на запитання шанованих мною депутатів: чи є Луценко політично призначеною фігурою. Так, безумовно. Я, виступаючи у парламенті, заявляв, що мені дуже неприємно розуміти, що закон був скорегований для того, щоби я, не маючи професійної юридичної освіти, був обраний Генеральним прокурором. Я дійсно не професійний юрист. Я здобував свої знання чотири роки на посаді Міністра внутрішніх справ і два з половиною роки в тюремному ув'язненні як політичний в'язень. Але зверніть увагу, посадили мене туди суперпрофі з юридичної освіти. І мене, і Тимошенко саджали люди, які мали докторські і професорські звання в юриспруденції.
Очевидно, це означає, що хтось має зламати цю систему зовнішнього управління юристами. І так сталося, що для цього в нашій країні має прийти людина з великою політичною вагою. Ситуація дещо дивна, але саме політичний важковаговик, на думку Президента і парламенту, має убезпечити прокуратуру від будь-якого тиску, в тому числі Президента і парламенту.
Я наймаюся на цю роботу на півтора-два роки саме з такою метою. Перше – дозволити прийти новим обличчям і запустити професійні ліфти. Друге – дозволити притягнути до відповідальності будь-яку посадову особу колишньої чи нинішньої влади всупереч політичному тиску.
Таку задачу ми ставимо перед собою і сподіваюся, що наступного разу я буду виголошувати не плани, а результати.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.