Кримський виклик. Начерк асиметричної відповіді
Ймовірно, що окупантів у Криму спіткає повстання. Його потужність залежатиме від чисельності та якості середнього класу на півострові. На Донбасі, Слобожанщині та Бессарабії сьогодні ситуація визначається саме цим чинником.
Фейсбук поділився спостереженням: "Ну, чому "офісний планктон" виступає за єдність країни, а люмпени за федералізацію та здачу у Росію?" Тому, що для людей кваліфікованих, компетентних та енергійних особиста свобода є самоцінною. Кількість ступенів свободи людини у Росії та в Україні різні. Не треба пояснювати де їх більше? Саме свободою визначається не так якість життя родини, (хоча це теж дуже значущий чинник), як відчуття можливостей для розвитку – свого і дітей з онуками.
Свобода це, зокрема, і статки. Важкі до нестерпності умови праці, як, наприклад, у шахтарів мають компенсуватися великою платнею – свободою у перспективі – для себе та дітей. Не зустрічав жодного шахтаря, який би бажав синові такої ж долі. Шахтарі за рівнем оплати теж мають належати до середнього класу. А їх перетворюють на жебраків, позбавляючи гідності.
Те саме росіяни намагатимуться зробити з мешканцями Криму. Не вийде, бо кримчани більше двадцяти років жили в умовах відносної свободи – свободи слова, віровизнання, підприємництва, включно із тіньовим. Панування макєєвського клану у Криму не призвело до цілковитого знищення свобод. Навпаки – стимулювало прагнення до них.
Інакшого способу, ніж силовий, для знищення свобод не існує.Отже рано, чи пізно Росія змушена буде застосувати до кримчан брутальну силу. Виникне рух опору. Опиратимуться громадяни України. Байдуже, що Росія їх вважатиме своїми громадянами. Держава Україна муситиме захищати цих людей, використовуючи для цього усі засоби, включно з органами міжнародної юстиції.
Вже сьогодні слід створити реєстр громадян, які перебувають на тимчасово окупованій території. Вони становлять собою групу ризику щодо порушення Росією засадничих прав людини.
Слід прийняти спеціальний Закон про захист прав та законних інтересів громадян України та осіб без громадянства на тимчасово окупованій території. Установи юстиції АР Крим мають бути у цифровій доступності для громадян, які мешкають під окупантами для фіксації злочинів та надання правової допомоги їхнім жертвам.
Вкрай важливо забезпечити участь кримчан у виборах президента. За твердженням Андрія Сенченка виборці з Криму зможуть проголосувати на дільницях у Херсонській та Запорізькій областях. Однак треба створити кілька дільниць і у Криму, наприклад, при мечетях.
На виборах місцевих рад у наступному році потрібно утворити парламент автономії, а тоді – Уряд у вигнанні. Згаданий спеціальний закон має, зокрема, регламентувати їхню діяльність. Кримський уряд водночас має виступати як Державне агентство України з питань реінтеграції – центральний орган виконавчої влади, на який покладеться координація державних програм реінтеграції, розроблюваних у відповідних держустановах.
Окупація є викликом українській державності та, водночас, її потужним стимулом. Гідна відповідь на цей виклик надасть нашій країні нової цивілізаційної якості. Звісно, якщо держава вестиме відповідну інтелектуальтну та організаційну роботу.