Освіту українізував не Ющенко, а Кучма з Табачником
Гауляйтер "Русского мира" в Україні Дмитро Табачник висловив сьогодні своє "фе" трьом українським літераторам – Жадану (саме зараз читаю його "Ворошиловград"), Андруховичу та Забужко. Для Табачника кидатися на Забужко – то чорна невдячність людині, яка своїм яким-не-яким авторитетом разом з Ющенком допомагала Януковичу сісти в президентське крісло, а Табачнику – відповідно отримати міністерський портфель. Без них Табачник десь би й досі "прозябав" на маргінесі, бо сидячи в опозиції, він був навіть позбавлений права представляти ПР в ефірах.
Але я про інше. Пан Табачник, як повідомляє УП, заявив, ніби протягом попередніх п'яти років російська мова зазнавала утисків. "В столиці України і у багатьох українських містах, не радячись з батьками і з педагогічними колективами, закривали, розформовували і не давали створювати російські класи", – заявив міністр.
Дійсно, в навчальному процесі в освіті переважає українська мова. Але Ющенко тут ні до чого. Він насправді багато говорив про українізацію освіти, як і про все українське. Але освіту українізував Кучма, в тому числі і за участі Табачника. Принаймні, як глава адміністрації, в якій Леонід Данилович працював президентом, Дмитро Володимирович цьому процесові не перешкоджав.
Це питання я окремо дослідив, укладаючи Мовний баланс: ""В контексті поширених уявлень про прискорення українізації шкільної освіти за президентства Віктора Ющенка, слід, спираючись на статистичний матеріал, зазначити, що найбільший приріст кількості учнів, які навчаються українською мовою, відбувся протягом того часу, коли державу очолював Леонід Кучма.
За правління Ющенка цей показник збільшився не істотно, лише на 3% – з 78,2% в 2005-06 навчальному році до 81,4% в 2008-09 н.р.
За президентства Кравчука питома вага дітей, що навчалися українською, зросла з 49,3% у 1991-92 навчальному році до 54,3% у 1993-94 н.р., тобто на 5%.
За часів правління Кучми кількість таких учнів збільшилися від 56,5% у 1994-95 н.р. до 76,8% у 2004-05 н.р., тобто приріст показника склав 20%...
Перевага української мови в навчальному процесі не означає її домінування в освіті як публічній сфері, позаяк у виховному процесі та позанавчальному спілкуванні поширеним є вживання російської мови. Спроби попереднього уряду забезпечити україномовне спілкування в навчальних закладах з українською мовою навчання зазнали невдачі через втручання Партії регіонів та Конституційного Суду.
Як було встановлено під час фокус-груп у рамках проекту INTAS "Мовна політика в Україні: антропологічні, лінгвістичні аспекти та подальші перспективи", "мовне середовище в навчальних закладах (особливо центральних та східних регіонів) залишається в основному російськомовним. У створених україномовних школах російськомовних міст насправді панує "штучна двомовність": українська мова – мова викладання, мовою спілкування залишається російська".