Патріарше богослужіння у неділю Торжества Православ'я
13 березня 2011 року, у першу неділю Великого Посту (Торжества Православ'я), Православна Церква вшановує пам'ять святителя Арсенія (Мацієвича), митр. Ростовського (1772), прп. Василія, сповідника (750), блж. Миколая, Христа ради юродивого, Псковського (1576), сщмч. Протерія, патр. Олександрійського (457), сщмч. Нестора, єп. Магіддійського (250), прпп. жон Марини і Кіри (бл. 450), ікони Божої Матері Кіпрської в с. Стромини Московської області (перехідне святкування в неділю 1-шу Великого посту), та прп. Касіяна Римлянина (435), мч. Феокториста (VIII), прп. Іоанна, нареченого Варсонофієм, єп. Дамаського (V), Девпетерувської ікони Божої Матері (1392) (пам'ять яких переноситься з 29-го лютого).
Торжество Православ'я – це свято перемоги над усіма єресями, які існували з самого початку християнства. Останньою єрессю було іконоборство, яке було засуджене Святими Отцями на VII Вселенському соборі. В честь великої перемоги відновлення іконошанування і було встановлене окреме святкування, яке дійшло як непересічна подія Вселенської Церкви до наших днів.
Напередодні, 12 березня, у суботу ввечері, Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет відслужив Всенічне Бдіння у Свято-Володимирському кафедральному соборі, а в неділю – Божественну Літургію. Його Святості співслужило соборне духовенство.
Після прочитання Євангелія Святійший Владика виголосив проповідь про вшанування ікон: "Дорогі браття і сестри! У першу неділю Великого посту Свята Церква згадує перемогу православ'я над єресями, тому цей день називається "неділею Православ'я". Це свято було установлене у 842р. при візантійському імператорі Михаїлі, його матері Феодорі, коли Константинопольським патріархом був св. Мефодій.
Свято було встановлене після перемоги над іконоборською єрессю. Але так як перемогою над цією єрессю Св. Церква остаточно з'ясувала православне християнське віровчення і сформулювала його у постановах семи Вселенських соборів, то подія ця називається не торжеством іконопочитання, а торжеством православ'я.
Це означає, що після IX в. більше не з'являлося єресей; це значить, що всі наступні єресі, якими б вони не були багаточисельними і різноманітними, засуджуються постановами семи Вселенських соборів.
Серед сучасного християнства найбільш розповсюдженими єресями є невірне вчення про Ісуса Христа, яке найбільш розповсюджене у протистанському середовищі, та не шанування ікон, тобто єресь іконоборська.
Сучасні єретики називають Ісуса Христа як Великого Учителя в історії людства, моральне вчення Якого незрівнянно вище усіх релігій світу. Вони відкидають чудеса Ісуса Христа, І навіть Його Воскресіння тлумачать по-своєму, відкидаючи воскресіння Його тіла. Все це Свята Церква перемогла у боротьбі з єресями на протязі семи століть.
Якщо Ісус Христос не є Син Божий, що народився від Духа Святого і Пречистої Діви Марії, і не воскрес із мертвих, то ніякого спасіння людства не відбулося. За словами ап. Павла ми залишаємося у гріхах і смерть панує над людством. У такому випадку даремним є наше життя. Воно не має ніякого сенсу.
Життя має велику цінність тому, що Господь наш Ісус Христос – втілений Син Божий, один із трьох лиць Святої Трійці, спас нас від гріха і смерті. Яким би праведним не було наше життя, всерівно ми залишались би у рабстві гріха і смерті. Без Христа Спасителя ми є ніщо-прах і попіл. Смерть все знищує: і красоту, і багатство, і любов, і славу. Тому ті християни, які не вірять у Божество Ісуса Христа, є єретики, перемогу над якими Свята Церква сьогодні святкує.
Другою розповсюдженою єрессю сучасного християнства є іконоборство, тобто не шанування ікон Ісуса Христа, Божої Матері і святих. Цією єрессю хворіє все протистанство. Але серед протестантів є такі, що не визнають ікон, а є й такі, що свідомо ведуть боротьбу проти православних християн. Ці єретики називають святі ікони ідолами. В цьому протистанському вченні немає нічого нового. Все це було в історії.
Сучасні іконоборці мають досить примітивну філософію: з їхньої точки зору ікони – це ідол, а друга заповідь Божа забороняє ідолопоклонство. Ось і все обґрунтування. Древні греки мали глибоке філософське обґрунтування. Вони вчили, що матерія є зло. Бог не може з'єднатися зі злом, тому, за їх вченням, Син Божий не може втілитися в стать чоловічу. Біблія відкидає таке вчення. Святе Письмо ясно говорить, що все, що створив Бог, є добро. Матерія є добро, тому що її створив Бог. Бог не створив зла. Тому і плоть наша є добром; навколишнє середовище, весь космос є добро. Тому заперечення втілення Сина Божого безпідставне. Син Божий втілився від Духа Святого і Пресвятої Діви Марії. Церква стверджує цю віру на Вселенських Соборах.
Іконоборці не заперечували, що матерія є добро. Вони не визнавали вчення древніх грецьких філософів, що матерія є зло. Але вони наполягали на тому, що Бог є Дух, а дух зобразити фарбами неможливо. Дійсно Бога як духовну істоту неможливо написати фарбами. Іконоборці були б правими, якби Син Божий не втілився і не став чоловіком. На іконах зображається людська природа Господа нашого Ісуса Христа. А коли зображається Бог Отець і Бог Дух Святий, то у тому вигляді, в якому Бог Отець явився пророку Ісаї, а Дух Святий у вигляді голуба на річці Йордані.
Православні християни Господа нашого Ісуса Христа, Його Пречисту Матір і святих, зображених на іконах, а не дошки і фарби. Крім того, друга заповідь Божа забороняє поклонятися іншим богам – ідолам, а не істинному Богу. Ми – православні християни поклоняємося через шанування ікон істинному Богу – Господу нашому Ісусу Христу, а не ідолу. Для нас Христос Спаситель істиний Бог, а не ідол.
Святкуючи перемогу над іконоборцями, ми святкуємо перемогу також і над сучасними єретиками, які не шанують ікон. Той, хто сьогодні вірує в Господа нашого Ісуса Христа і не шанує Його ікон, той не знає ні правдивого християнського православного віровчення, ні історію боротьби Св. Церкви з єресями. У боротьбі з іконоборством Церква відстояла своє право поклоніння іконам Христа Спасителя, Матері Божої і святих, і цим самим вона захистила істину Боговтілення.
Церква закликає нас: Прийдіть поклоніться священним образам Христа, Пречистої Його Матері і святим, і відкиньте злочесну віру тих, хто злословить. Амінь".
Сайт УПЦ КП
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.