Парламент може зробити помилку і створити ''РЕЄСТР ЗЛИТИХ СПРАВ''
Верховна рада продовжує героїчну боротьбу за виправлення поправок Андрія Лозового. Для тих, хто не памятає, на початку цього року парламент вніс зміни до Криммінально-процесуального кодексу, якими значно ускладнив проведення розслідування злочинів, зокрема змусивши тисячі слідчих звертатись до суду за дозволом для проведення будь-яких експертиз – починаючи від фінансово-економічних і закінчуючи судово-медичних. Як наслідок, люди досі змушені тижнями чекати експертиз, щоб, наприклад, поховати родича або зняти побої.
Цього тижня у порядку денному комітету з правоохоронної діяльності розглядатимуть законопроект N8336 , який частково скасовує скандальні правки Лозового. Якщо він буде прийнятий, це спростить житття тисячам слідчим по всій країні. Але нажаль законопроект не вирішує всі проблеми і пропонує скасувати призначення через суд усіх експертиз, КРІМ тих, що потрібні для розслідування економічних та корупційних злочинів.
М'яко кажучи це виглядає як поступка високопосадовцям, які прямо зараз є фігурнатами економічних, корупційних та службових злочинів, що прямо випливає з переліку статей кодексу, на які і далі будуть діяти правки Лозового.
В той же час у законопроекті містяться норми, які не лише заважають, а й створюють НОВІ серйозні ризики для розслідування корупційних справ.
Зокрема автори пропонують створити єдиний державний реєстр експертиз, куди будуть вноситись вся інформація щодо існуючих висновків у різних справах.
Фактично реєстр судових експертиз та експертних досліджень стане єдиною базою, у якій можна буде знайти інформацію про будь-яку експертизу в будь-якій кримінальній справі із вказанням усіх даних: прізвища експертів, дати, види експертиз, дані медичного обстеження тощо.
Сам реєстр пропонується віддати під керівництво Міністерства юстиції, яке і буде вирішувати, яку інформацію вносити до реєстру та кому давати до нього доступ. На практиці це може призвести до необмеженого витоку інформації про важливі для розслідувань експертизи та можливість фігурантам справ через реєстр контролювати розслідування проти самих себе.
Існування такої бази дозволить безконтрольно зливати матеріали та деталі кримінальних справ необмеженому визначеному колу осіб. Таким чином фігуранти корупційних справ зможуть отримати інформацію про деталі слідства та експертиз щодо їхніх незаконних оборудок, а також імена експертів з метою безпосереднього впливу на результати експертиз.
Ми вже бачили такі дружні чаювання фігурантів кримінальних справ із головами судів та керівниками державних експертних установ у столичних ресторанах. Тепер таких зустрічей буде ще більше – дані експертів можуть опинитись в руках підозрюваних ще до закінчення досудового розслідування.
Чому це так важливо.
Справа в тому, що економічні експертизи у корупційних злочинах мають надважливе значення для розслідувань корупційних справ. Від їх результату, наприклад, встановленого розміру збитків, залежить і тяжкість злочину, і взагалі можливість притягнення до кримінальної відповідальності. Від встановленого експертом розміру збитків залежить на скільки років обвинувачений може опинитися за гратами і чи опиниться взагалі!
Втім цієї помилки можна уникнути. Ми вже зареєстрували відповідні поправки, і я дуже сподіваюсь, що сьогодні комітет врахує їх, готуючи законопроект до другого читання.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.