3 липня 2020, 12:27
Укроборонпром: перезавантаження (колонка Світлани Панаіотіді)
(колонка була опублікована на сайті Інтерфакс-Україна 2 липня 2020 року)
Українська оборонка потребує грошей та розвитку. Галузь колосально недофінансована. Нам потрібно посилювати керованість, впроваджувати сучасні інструменти контролю, нагляду та підзвітності. І обов'язково впроваджувати прозорість. Перехід до стандартів ОЕСР зробить українські оборонні підприємства зрозумілими для міжнародної спільноти, а це – здешевить капітал, відкриє двері для інвесторів та нових технологій. Зрозумілий механізм та порядок прийняття рішень – це доступ до довгих та дешевих грошей. Впровадження реформи управління – це наша захищеність та розвиток. Саме з цією метою разом із народними депутатами ми працювали на розробкою проєкту закону "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності". Це, по суті, законодавчий старт для реалізації комплексної стратегії з трансформації оборонної галузі та державного концерну "Укроборонпром". Цей документ – необхідний та базовий крок для обговорення.
Корпоратизація – це насправді "десовєтізація" вітчизняної оборонки.
Цей законопроєкт застряг у часі, а не випередив його. Він мав бути ухвалений іще 2015-го року, коли в Україні розпочалася реформа управління державною власністю і впровадження корпоративного управління на державних підприємствах, які вже зараз забезпечують наповнення державного бюджету.
Та усі ці роки, поки державні підприємства інших галузей мали можливість розвиватися та трансформуватися, "Укроборонпром" був в тисках законодавчих анахронізмів Радянського Союзу, бранцем кволої політичної волі.
Сьогодні новий законопроєкт нарешті дозволить розпочати перетворення оборонної галузі. Це лише перший, але – комплексний крок по створенню правової бази щодо залучення інвестицій в ОПК та оздоровлення вітчизняних оборонних підприємств.
ЩО КОНКРЕТНО ВИРІШУЄ ЗАКОНОПРОЄКТ?
Перш за все, він відкриває шлях для перетворення оборонних підприємств на державні акціонерні товариства. Проєкт пропонує юридичний механізм утворення господарських товариств. Для цього в законопроєкті виписана спеціальна процедура. Вона визначає, як саме підприємство концерну буде перетворюватися на господарське товариство. Головне, що зберігаються договори, у яких підприємство є стороною; документи, необхідні для провадження діяльності (державна таємниця, ліцензії, сертифікати, інші документи дозвільного характеру у межах строку їх дії); статус суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності та повноваження на здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять державну таємницю; пільги та інші види державної підтримки підприємства.
Важливо, що акції господарських товариств можуть вноситися до статутного капіталу іншого господарського товариства, яке здійснюватиме функції акціонера та управляє підприємствами, але без згоди Кабміну цього зробити неможливо. І це є гарантією контролю держави над оборонно-промисловим комплексом.
Далі, фактично, йдеться про ліквідацію Концерну "Укроборонпром" в тій ролі, в якій його було створено. Норми проєкту закону визначають, як перетворити Концерн в акціонерне товариство і запровадити модель управління найбільш поширеної у світі практики та прийнятною для застосування в українських реаліях.
Законопроєкт спрощує застарілу систему управління і розпорядження майном підприємств-учасників концерну. Зокрема, спрощує процедуру передачі між учасниками Концерну майна, продукції, грошей, контрактів та фінансових зобов'язань. Непрофільні підприємства, що втратили значення для оборонного сектору, мають бути передані до Фонду держмайна. Це необхідно для підготовки підприємств оборонної галузі то повноцінної та швидкої трансформації, що, за нашими розрахунками, може тривати від 6 місяців до року (в залежності від особливостей кожного конкретного підприємства).
Також, проєкт законодавчо розділяє функції з управління об'єктами державної власності і регуляторні функції держави шляхом впровадження загально визнаних міжнародних стандартів корпоративного управління на підприємствах Концерну уже на етапі їх перетворення. Це відкриває можливість для співпраці з міжнародними партнерами, оскільки однаковість стандартів в управлінні – це запорука розуміння порядку прийняття рішень та наша інституційна здатність заходити в партнерства. Запроваджуються процедури контролю, підзвітності та нагляду через корпоративне управління на новостворених акціонерних товариствах. Ця модель управління зробить роботу підприємств більш чіткою, прозорою та прогнозованою.
Законопроєкт відкриває можливість залучення інвестицій у державні компанії оборонного призначення без втрати контролю над технологіями та майном. Підприємства Укроборонпрому отримають можливість створювати спільні підприємства з вітчизняними та іноземними партнерами, таким чином залучати прямі інвестиції для розвитку науково-дослідної та виробничої бази.
Законопроєкт запроваджує інструменти перетворення підприємств на привабливі для інвестора, прогнозовані для партнерів, підзвітні акціонерам та суспільству, рентабельні оборонні компанії нового зразка.
Я сподіваюсь, що у нас вийде працювати над цим документом з метою прийняття виваженого рішення для можливості розвитку нашого ОПК.
(колонка була опублікована на сайті Інтерфакс-Україна 2 липня 2020 року)
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.