Реформа дорожньої галузі: нова методика обрахунків вже діє
Поки сусіди-неандертальці марять денацифікацією, ми зробили ще один, дуже важливий крок до цивілізованого світу.
Тридцять років втечі від "совка" українські замовники та підрядники обраховували проєктування, будівництво та утримання дорожньої інфраструктури за старими радянським нормами та правилами.
Рік тому ми поставили собі мету позбавитись цих рудиментів. І, навіть, попри війну нам це вдалось. В Україні скасовані і більше не використовуватимуться старі "квадратно-гніздові" правила калькуляції вартості дорожніх робіт.
Замість них набрала чинності нова Методика ціноутворення вартості дорожніх робіт та послуг. Нові правила більш прозорі і вимагають підготовки кошторисів на основі реальних і достовірних ринкових даних.
У багатьох аспектах ми не вигадували велосипед, і покладались і адаптували світовий досвід. Зокрема, запроваджено обов'язкове складання відомості обсягів робіт, BOQ (Bill Of Quantity) за міжнародними системами вимірювання. У тому числі – розроблений британцями стандарт Civil Engineering Standard Method of Measurement (CESMM4), яка вже більш 40 років використовується у багатьох країнах світу.
І ми вже знаємо, що перехід на використання міжнародних систем – це дуже вагомий аргумент для участі у відбудові пошкодженої і знищеної української інфраструктури для великих іноземних компаній, які не були готові працювати за радянськими стандартами.
Окрім того, нова Методика передбачає покриття ризиків та інфляції (механізм, який взагалі був відсутній у практиці), уніфікували та створили єдиний підхід до опису та найменування робіт та послуг, зробили більш прозорим і оперативним аналіз звітів і кошторисів тощо.
Якщо чесно, я без пафосу вважаю, що це нехай і маленька, але все ж таки історична подія. Впевнений, вона значно спростить роботу не лише гравцям ринку, а й усім контролюючим органам, які отримали низку додаткових запобіжників зловживань та упередження корупційних ризиків.
Скажу чесно, це було не легко. Ринок, м'яко кажучи, не простий і гравці на ньому "дорослі", з дуже різним і цікавим досвідом. Найважче було посадити за один стіл замовників та підрядників і змусити домовитись про спільні правила, не викручуючи один одному руки. Зрештою я радий, що нам вдалось знайти спільні мову.
Між тим Методика не є аксіомою, і вона може і буде удосконалюватись. У найближчі місяці ми будемо уважно слідкувати за тим, як приживаються нововведення. Ми відкриті до будь-яких зауважень – як з боку замовників та підрядників, так і з боку усіх експертних та антикорупційних організацій.
Повний текст Методики та відповідний наказ вже оприлюднені на сайті Мінінфраструктури.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.