Ігор Попов експерт Українського Інституту Майбутнього

Державне управління в кризу і після кризи

03 квітня 2020, 10:16

Україна веде боротьбу з кількома кризами одночасно. Залишається без вирішення війна та питання реінтеграції окупованих територій. Додалася пандемія, з усіма її медичними та організаційними викликами. Ми входимо в економічну та фінансову кризу. У владі черговий переділ форматів, посад та коаліцій, відповідно маємо і політичну кризу. І з усім цим має перш за все справлятися державна машина. Переважна більшість державних службовців працює не зважаючи на карантин, під тим же гаслом "Ми працюємо, щоб ви могли залишатися вдома".

Але, сама система органів влади перебуває у інституційній кризі. За останні півроку над нею ставили експерименти, і не завжди вдалі. У вересні 2019 скоротили посади віце-прем'єрів, щоб у лютому 2020 створювати ці посади наново. Міністерства об'єднали, процес об'єднання не встигли завершити, і вирішили наново роз'єднувати. Десять місяців пройшло з часу інаугурації нового Президента, а в десятках районів до цього часу не призначені голови районних державних адміністрацій. Голови обласних адміністрацій в кількох областях змінюються втретє. Верховна Рада внесла зміни до закону про державну службу і спростила звільнення з роботи державних службовців. Бажаючих працювати на державу в таких умовах стає все менше.

Криза вимагає від державного управління залучення та утримання професіоналів, перш за все на керівних посадах, починаючи з міністрів. Експерименти з "новими обличчями" у владі показали свої результати, тепер прийшов час призначати управлінців-технократів. Основа українського уряду була замінена якраз напередодні епідемії, часу на розкачку не було, проте вже видно покращення процесінгу. Серед видимих індикаторів – ефективніший діалог з Верховною Радою. Минулий уряд чомусь не вважав за потрібне погоджувати свої дії з депутатами. Щодо нового уряду, то навіть у надчутливому питанні бюджетного секвестру є впевненість, що з другого разу оновлений бюджет буде підтриманий Радою. В тому числі через запровадження парламентського контролю за використанням коштів Фонду боротьби з епідемією. Його використання буде погоджуватися з профільним комітетом Ради. Також швидким плюсом в карму уряду стало відновлення прямих трансляцій його засідань. В онлайні виборці бачать професійний рівень кожного міністра, мабуть, тому минулий уряд так і не наважився на прямі трансляції.

Наступний тренд у державному управлінні буде притаманний не лише Україні. Боротьба з пандемією та світова економічна криза об'єктивно збільшать роль держави в економіці та суспільному житті. Починаючи з заборон під час карантину, і далі в напрямку посилення державного регулювання та збільшенню частки державної власності. Під час кризи та для її подолання зросте частка фінансів, які перерозподіляються через бюджет. Ліберальні реформи будуть згорнуті або відкладені. Гарантія мінімальних соціальних стандартів стане більш пріоритетним завданням для держави, ніж надання можливостей для вільного підприємництва. У кожну кризу держава націоналізує крупні компанії, банкротство яких не може допустити. Після минулої кризи в Україні частка державних банків і так стала більшою за частку приватних. Противникам посилення ролі держави пояснять, що це насправді альтернатива воєнному комунізму і картковій системі.

Відповідні посткризові тенденції проявляться і у політиці. Зросте запит на "сильну руку", виборці будуть готові поступитися особистими свободами та правами задля забезпечення безпеки та здоров'я. Відповідно, підтримку отримають політичні лідери, які покажуть професіоналізм у боротьбі з кризою, готовність взяти на себе більше відповідальності та повноважень. В багатьох країнах уже ухвалюються рішення щодо обмеження демократичних процедур, надаються додаткові надзвичайні повноваження виконавчій владі. Якщо ці повноваження будуть використані ефективно, то і на виборах їх носії отримають відповідну підтримку.

Чи готова українська система державного управління до додаткового навантаження? Система послаблена, проте відновлюється і просто змушена буде повертати на службу втрачених професіоналів. Тим більше, що кількість вакансій в приватному секторі буде зменшуватися.

Карантин уже вплинув на процес призначення кадрів у структури нового уряду. Нацдержслужба розробила методики проведення співбесід з кандидатами онлайн. Проте тестування віддалено не проведеш. Скажемо чесно, будуть списувати. Тому конкурсні відбори логічно зупиняться на стадії тестів. До того часу уряд може призначати виконуючих обов'язки, або вибирати кандидатів з-поміж переможців минулих конкурсів. Там терміни відбору подовжені, і кілька призначень ще можна провести. Так, 2 квітня було призначено трьох замміністрів.

В самій Нацдержслужбі в останні півроку також проводили експерименти. Потрібно сказати, що ця структура – за визначенням має бути суперконсервативною. У питаннях призначень, звільнень, службових розслідувань – важлива кожна кома і дотримання буквальних процедур. Інакше постраждають кар'єри конкретних осіб, потім відновлення ухвалами судів, скасування рішень, і колапс у роботі органів влади. Запровадження інноваційних методів роботи та ігрових технік може бути допоміжним, але не заміняти виконання офіційних постанов. Уряд Д.Шмигаля звільнив керівника Нацдержслужби, проте нового ще не призначено, знову ж таки конкурс не проведеш. Колектив працює успішно і виконує покладені завдання, держслужбовців навчають працювати віддалено, і при цьому не втрачати соціальні гарантії.

Вже майже рік продовжує працювати без призначеного Президента Академія державного управління. Цей орган може і повинен якраз забезпечити і системний підхід в реформі органів влади, і навчити кандидатів у керівники, і надавати методичну підтримку призначеним особам. Академія держуправління – це той кадровий ліфт, який працює в сильних державах. Хоча, і в ній треба провести реформи і адаптувати задачі до нових викликів. Але не "ліквідувати просто так" і не "віддати для модернових експериментів".

Інституційну кризу можна ще побороти. На посади у виконавчій владі нарешті почали призначати не тих, хто показує красиві слайди, а тих, хто може керувати тисячами підлеглих і координувати десятки процесів. Треба підбирати і готувати ще сотні і тисячі професіоналів. Вони повинні вступати з ходу в бій на кількох фронтах, але хто говорив, що буде легко?

powered by lun.ua
Коментарі — 12
Breda _ 04.04.2020 07:57
IP: 95.132.150.---
У владі черговий переділ форматів, посад та коаліцій, відповідно маємо і політичну кризу. (с)

Це не поліична криза – а безперервний процес української прости господи політики. Нічого нового – виключно плекання сфери своїх інтересів. Слідкувати за руками – це вще потрібно по відношенню до політичних еліт.
Vasyl Shtager _ 03.04.2020 14:30
IP: 178.133.57.---
Якщо в Українському Іституті Майбутнього всі експерти такі, як "експерт" Попов, то Україна не має майбутнього. Так можна було погодитися, що головна проблема в Україні – війна, яку веде Путін, це продовження політики, яку веде РФ з моменту появи незалежної України. Інша справа – поліз би Путін в Україну, якби вона не була олігархічною? Донбас Путіну фактично здав Ахметов, бо він там був господарем. І не тільки Ахметов, в минулому році Україну Путіну здав Коломойський. Вони привели до влади цю зелену команду клоунів, щоб вирішити свої питання: одному подальше грабування України, другому – затягнути її ОРДЛО. Попов експертує дії нового уряду, і цей "політик" сидів у Раді, одержував гроші з держбюджету, а політики не навчився, мабуть навчився лизати нову владу – може оцінять.
_ABM_ _ 03.04.2020 14:29
IP: 77.222.153.---
Ильяс Ростовский воронежский Взадов и еще 1001 ник🐐 🇷🇺💩 💨:
Елена Величко:
Назад...
Взадов, не морочь девушке голову.
Лучше расскажи как в инфекционной больнице короновали♛ вашего сцаря.
Елена Величко _ 03.04.2020 14:10
IP: 46.201.189.---
Ильяс Ростовский:
"А кто нибудь из Вас читал договор о ассоциировать и беспошлинной торговли с ЕС!?
- как Заленский, под прикрытием короновируса протолкнул закон о земле, так же Европа под "революцией гидности" протолкнула этот договор с Украиной." (ваша цитата)...
Цю Угоду писали 10 років десь, й при Я-чі теж.
Це саме про що я пишу, кожен виторговував для себе грошики чи лобіював за гроші, що до речі й зараз... – нічого не змінилось, а про Україну та нас громадян ніхто не думав, те саме стосовно землі наразі – але все змінюється ЗАРАДИ ЖИТТЯ.
Елена Величко _ 03.04.2020 13:55
IP: 46.201.189.---
Щодо медицини, то є що робити підприємцям та навіть науковцям – то шити такі костюми,
що можна носити постійно як захисні – отака мода майбутнього,
та ставити такі як у Кореї проходи з дезінфекцією людей – в нас же повно спирту???
До речі, маски шити тим підприємствам, що шили, перчатки...
Ще знадобляться шприци...
Тобто, вже можна починати думати про НОВУ економіку та розрахунково-планову, якщо хочете частково соціалістично – суспільну,що поставить як ОСНОВНЕ – якісне життя громадян.
Віктор Совщак _ 03.04.2020 13:49
IP: 188.163.12.---
Криза вимагає від державного управління залучення та утримання професіоналів... Всі зі страху память втратили... Коли це в Україні з часів незалежності і хто це сповідували ДЕРЖОВОТВОРЕННЯ... Ніколи і ніким цього не робилося. Будь-яка влада намагалася сама чи з допомогою тільки ЗБАГАТИТИСЯ... Так для замилювання очей щось робилося в державі... – Результат ми бачимо і бачили... Нагадаю, що Віктор Федорович навіть пенсії збільшив, а Юлія Володимирівна роздавали по 1000... Що все то було для блага народа. Аякже, згадайте для виборів... Чому всі так хотять у владу... Казалось би матюкають на чому світ стоїть, а вони всеодно тудт лізуть... ГРОШІ. ВЛАСНІСТЬ (яка приносить гроші) ось відповідь. А народ -то останнє діло...
Елена Величко _ 03.04.2020 13:45
IP: 46.201.189.---
Й да СТАНОК ТРЕБА ВКЛЮЧИТИ, але почати формувати умовний дохід як соціальні кредити без %, що будуть повертатись с ЗП, УСІМ наразі, хто має дохід менше 5 тис. грн. у місті та 4 тис. грн. у селі.
Крім того необхідні кроки, щоб не було мародерства – банківський та % інших фінансових структур до 30% у рік, перерахувати з початку року 2020, зберігання усіх застав до кінця 2020 року,
ПОЧАТИ ЗМЕНШЕННЯ ВЗАЄМОЗОБОВ'ЯЗАНЬ, у тому числі й за рахунок ПЕРЕРАХУНКУ за газ та світло, наразі газ прив'язаний до ціни нафти?...
Елена Величко _ 03.04.2020 13:43
IP: 46.201.189.---
Щодо змін. Треба переходити до масового виробництва за участі держави – тобто частина економіки
НЕОБХІДНОГО, що створити як суспільна.
Тобто суспільний мобільний сегмент ВЛАСНОЇ ЕКОНОМІКИ забезпечення та розвитку створити,
тому не треба розпродавати усе та робити приватним – В НАС та не тільки в нас – НЕ ПРАЦЮЄ,
бо "бізнес" наразі не утримує суспільство, а використовує, тобто НАШЕ ЖИТТЯ постійно під загрозою
у такій системі де нічого нема, бо ГРОШЕЙ НЕМА достатньо.
Елена Величко _ 03.04.2020 13:31
IP: 46.201.189.---
Ильяс Ростовский:
Я ж знаю хто ви та відношення, але Майдан визнаю як революцію Гідності,
у тому сенсі, що болото вже було неможливо змінити аніж...
А для Гідності для громадян однієї революції недостатньо, бо гідні треба зробити умови,
а простір заповнено брехливими мантрами, що дезорієнтують людей + нема структури економіки,
що забезпечує людей, уся псевдоЕкономіка залежна в основному від негідного – от чому не вийшло,
все те саме, що 28+ років продовжується згідно плану, а нам говорять, що "самі" зробл.ять – ОТ БАЧИМО що нам зробили.
Елена Величко _ 03.04.2020 12:47
IP: 46.201.189.---
Й про що саме я писала нижче? А про те, що НЕМА чому вчити у всіляких таких Академіях,
бо насправді треба спочатку знати для ЧОГО САМЕ РОБИТИ та для КОГО й що саме є ДЕРЖАВНЕ
управління.
Державне управління – то система, що працює ДЛЯ ВСІХ верст населення задля забезпечення життя
за рахунок СПРАВЕДЛИВОЇ організації суспільства та похідного від того, справедливого розподілу,
бо коли надали УСІ ресурси купці та об'явили їх "ефективними", а ця купка розпродала те, що коштує сотні мільярдів у.о. за мільйони та привласнила, розвалила усі необхідні соціальні інституції, підкупляла суди, зробила неможливим спротив свавіллю та навіть злочину, – то не було державне управління, не було та НЕ Є,
Сергей Папков _ 03.04.2020 12:46
IP: 93.73.23.---
"Проте тестування віддалено не проведеш. Скажемо чесно, будуть списувати. " (Попов).
Це як розробити е-тести:)... Наприклад, висвітлюється питання та 3 варіанти відповіді на нього на 10 секунд; якщо не встиг вибрати правильний варіант, відповідь вважається "false" і висвічується наступне запитання. При такому варіанті ти або відповідь знаєш, або не знаєш, а щось знайти вже під час тестування і списати навряд чи вдасться.
Елена Величко _ 03.04.2020 12:41
IP: 46.201.189.---
"Вже майже рік продовжує працювати без призначеного
Президента Академія державного управління." – а хто там навчає?
В нас проблема виникла у зв'язку з виокремленням "втручання влади в економіку", запустивши барижну економіку, фактично економіку не створення, а відбирання та викачування, а також "перегону", влада й бариги мантрували про "зменшення", й що? У владі почали виконувати забаганки такої "економіки" феодалів та кріпаків...Більш того, знаючи про чистий кримінал псевдоекономіки 90-х, влада взагалі виокремилась від управління, гроші так брали, але "не дивлячись"...Й треба сказати, що про людей ніхто й не подумав...Й що вийшло? "Народна творчість" за копійки, невиплати та аутсорс – тобто робота на розвиток інших країн, - а тут що? А тут тепер УСІМ потрібна державна допомога, по-простому гроші,
бо замість ДАВАТИ ГРОШІ на справжню справу та розвивати необхідні галузі економіки в пропорціях, вкрадене вкладали "у нерухомість" невідомо для чого та кого, та банки робили %%%.
Україна та Європа1103 Зеленський41 Aтака Путіна1243 Донбас19 Корупція1363
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter