Тетяна Попова эксперт по страткому ГО "Информационная безопасность", екс-зам министра инфорполитики (2015-2016), советник министра обороны (2014-2015)

Що робити із законопроектом про дезінформацію?

23 січня 2020, 17:55

Текст законопроекту обліковали цього тижня і досить серйозно здивували майже весь медіа ринок. Мені ставили питання відносно нього як журналісти державних, так і олігархічних, і західних ЗМІ. Основним питанням було: як таке взагалі могло вийти від українського міністерства? Один представник українських спецслужб з посмішкою навіть запитав, – чи не вважаю я тепер "квіточками" законопроект #6688?

Перш за все, те, що турбувало медіаринок ще до публікації – це посадки для журналістів та для цілих редакцій – всі ці пункти залишилися. Так само як і штрафи від 5 тисяч до 10 тисяч неоподатковуваних мінімум або виправні роботи від 1 до 2 років за мінімальні порушення. За систематичне, тобто два і більше порушень (особливо зроблених за допомогою автоматичного масового розповсюдження інформації) вже пропонується покарання від 2 до 5 років, за фінансування – від 3 до 5 років. А якщо ці дії здійснено організованою групою осіб – до 7 років ув'язнення. Хотіла б нагадати, організована група в такому випадку – це може бути, в тому числі, наприклад, редакція, яка випускає антикорупційні розслідування.

Звісно, цей пункт неприйнятний, що було озвучено ще минулого тижня. Але, після того, як був опублікований повний текст законопроекту та змін до попередніх законопроектів, що вносяться Мінкультом, з'явилося ще більше питань.

Наприклад, мене турбують запропоновані зміни по статтям 171, 345, 347 та 348 КК. Мінкульт пропонує захищати тільки "професійних" журналістів, членів запропонованих ним неконституційного органу, який має бути створений. Це так звана "Асоціація професійних журналістів України". І захищати, відповідно до законопроекту, мають виключно членів цієї асоціації – "професійних" журналістів.

Тобто тих журналістів, які не захочуть туди вступити, або які взагалі не хочуть вступати в будь-які журналістські об'єднання в Україні, захищати не планують. Ця норма суперечить Конституції і праву громадян самостійно об'єднуватися в професійні чи профсоюзні об'єднання та творчі спілки. І відповідно, створює кастову систему серед журналістів, які будуть мати різний рівень захисту, забезпечення і гарантій. Це як мінімум юридичний нонсенс або, як вважають медіа юристи, є порушенням ч.4 ст.36 Конституції: "Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об'єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій."

Крім того викликає питання призначення Кабміном уповноваженого, який в багатьох випадках, по цьому законопроекту, буде підміняти собою рішення суду. Він зможе самостійно вирішувати, що є достовірною, а що є недостовірною інформацією, вирішувати питання, кого штрафувати, а кого – ні, та які ЗМІ можуть бути заблоковані. Звісно, це неприйнятно.

Також в мене є невелике, порівняно з попередніми пунктами, питання відносно обов'язкової акредитації західних журналістів. Введення обов'язкової акредитації може зменшити потік іноземних журналістів до України. А, враховуючи той факт, що в нас зараз взагалі закрито іномовлення, для України це також буде великим мінусом в просуванні інтересів України за кордон. Тому що зараз у нас є досить вільний потік інформації від українських реалій та українських можновладців на західну пресу.

Що ж робити з таким законопроектом? На мій погляд, доопрацюванню він в такому вигляді не підлягає. Для провладної партії я бачу єдину можливість виходу з проблеми, яку створило Міністерство культури, – це реєстрація альтернативного законопроекту по протидії дезінформації, який міг би бути, наприклад, аналогом закону по протидії дезінформації у Франції, який вже проголосований, прийнятний і діє там близько року. Посилання на цей законопроект ви можете побачити тут: http://inform-security.com/ua/content/oficiynyy-zhurnal-francuzkoyi-respubliky-no-0297-vid-23-grudnya-2018-roku?fbclid=IwAR3byvlHniGOJbiX8DKI_81M4ApJUZ8E5Vnd3eyPWG-wpCghUJ2goLziDNw.

На жаль, до критики законопроектів, крім Європейської Асоціації журналістів та багатьох українських медіа-організацій і медіа-юристів підключилися ще й російські ЗМІ. Тож я прогнозую, що у вечірніх новинах сьогодні, завтра, можливо навіть весь наступний місяць українській владі будуть пригадувати цю помилку Міністерства культури.

Я впевнена, що законопроект в такому вигляді не пройде, але велике питання, яке в мене і в багатьох інших критиків виникає: навіщо було взагалі цей законопроект подавати в такому вигляді?

powered by lun.ua
Коментарі — 9
spitfire _ 25.01.2020 16:58
IP: 35.235.226.---
пані, чому ж ви досі соромитесь визнати і прямо зазначити, що вам платять за інформаційний супровід і виправдання цього зе!блядства?
навіщо прикидатись нейтральним спостерігачем чи навіть опонентом ініціатив медіабляді Бородянського?
в цивілізованих суспільствам це називається зловживання довірою публіки і переслідується як кримінальний злочин.
Log Log _ 25.01.2020 11:33
IP: 35.235.226.---
Andrii Lytvynenko:
Або відміняти, або наступна криза влади стане гарантованою.
Його ще не прийняли. Відміняти можна те, що прийнято.
Його потрібно відзивати, і не витрачати час на подібну маячню.
Але якщо приймуть, то застосувати саме до ЗЕкоманди, Там є пункти,
що 100% підходять до технологій, використаних їми у виборах.
Andrii Lytvynenko _ 24.01.2020 10:44
IP: 35.235.227.---
Або відміняти, або наступна криза влади стане гарантованою.
Mikhail Grinberg _ 23.01.2020 20:29
IP: 35.235.227.---
Ну как вам зелёные врезали? Получите "королевство
кривых зеркал" с закрытыми ртами.
Vadym Gladchuk _ 23.01.2020 20:29
IP: 35.235.226.---
За лайк, репост та коментар тепер кожного українця чекатиме тюрма!
У презентації цього тоталітарного законопроекту від режиму сраколизів Кремля говориться, що масовим розповсюдженням інформації або розповсюдження за допомогою засобів розповсюдження масової інформації є поширення інформації через медіа або інші засоби з доступом для необмеженого чи невизначеного кола осіб або з можливістю одержання доступу будь-якій особі з будь-якого місця і у будь-який час за власним вибором, в тому числі за згодою чи дозволом відповідного поширювача масової інформації.
А журналістом зможе працювати лише той, який отримав від путінських зебень "прескарту для підтвердження професійного статусу журналіста".
Таких драконівських норм немає у законах ні в Росії, ні у КНДР чи Китаї.
Коли парламент розглядатиме цей тоталітарний закон ми маємо вийти знову всі разом на Майдан, щоб захистити нашу свободу та права людини.
Mikhail Grinberg _ 23.01.2020 20:27
IP: 35.235.227.---
Ну как вам лохи зелёные врезали? Получите "королевство
кривых зеркал".
Виктор Мельниченко _ 23.01.2020 19:55
IP: 35.235.226.---
Такой закон нужно применять для политиков которые на выборах обещают все. Они обещают и не выполняют. Это и есть дезинформация. За такое давать лет 20 тюрьмы.
Elis _ 23.01.2020 19:30
IP: 35.235.226.---
Що робити з законопроєктом про дезінформацію? Винятково те саме, що роблять з усім непотребом, – відкидати у сміття! Звичайно, дезінформація – явище негативне, але заборона не може стосуватись тільки журналістів, бо мала би стосуватись, передусім, ВЛАДИ, а вже потім решти пересічних. Інакше виходить, що влада залишає за собою право дезінфіормувати своїх громадян, але має побоювання, стосовно журналістів, а тому руху дезінформації в зворотньому напрямку – зась! У нас дезінформацію можна знайти навіть у Конституції України, наприклад, про рівність громадян, про соціальну державу, про безоплатну медицину й освіту і т.д. і т.п. Чому б владі й колишній і теперішній, як урок для майбутньої, не відповісти за всю цю дезінформацію?!
Max Mykhaylenko _ 23.01.2020 18:20
IP: 35.235.226.---
Мдя.
ONLINE
Порошенко2 Свобода слова568 Aтака Путіна1224 Україна та Європа1085 Корупція1335
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter