Реформа адмінпослуг: децентралізація, електронний сервіс та антикорупційні заходи
Вже наприкінці липня в Києві запрацює пілотний проект – нова модель офісу з надання адміністративних послуг громадянам та бізнесу. Досвід його роботи з осені ми плануємо поширити і на інші міста.
Адміністративні послуги – це те, з чим щодня зіштовхується кожен: зареєструвати майно, отримати виписку з держреєстру, оформити спадщину, отримати паспорт, подати заяву на укладення шлюбу і таке інше. Все це – адміністративні послуги, які держава через різні установи надає громадянам.
Тільки от всі ті, хто останнім часом отримав ту чи іншу адмінпослугу, можуть підтвердити, що по факту виходить так, що не держава надає послуги людям, а навпаки – люди фактично "вибивають" їх із держави. Мовляв, якщо тобі треба отримати якусь послугу – то це виключно твоя проблема: спершу ти маєш зайняти чергу, вистояти в ній, зібрати купу документів та довідок, заповнити величезну кількість форм, оплатити до десяти різних квитанцій, прийти ще раз і лише тоді отримати вистраждану довідку.
Так бути не повинно. Діючу систему треба ламати. Тому що гірше вже нікуди.
В останні кілька місяців спільно з грузинськими консультантами, які допомагають нам втілювати принципово нові реформи, ми провели так званий загальний стрес-тест системи надання адміністративних послуг в Україні. Ми проаналізували все – починаючи від законів та підзаконних актів, і закінчуючи переліком послуг та конкретними механізмами їх надання.
І це була не тільки аналітична робота по кабінетах. Ми відвідали більше 10 центрів надання адмінпослуг, реєстраційних офісів в Києві та інших регіонах. Приїжджали о 7 ранку без попередження, щоб побачити, що там реально відбувається. Бачили черги з ночі, розпач людей, які не встигли здати документи, бо реєстратор встигає прийняти лише 10-12 пакетів документів на день, чули запевнення чиновників, що черги насправді немає, що її штучно створюють люди.
Вирішити всі ці проблеми, банально приструнивши або звільнивши кількох чиновників, не вийде. Бо те, з чим зіштовхуються люди – це лише верхівка айсберга. Причини цих проблем – набагато глибше. Коротко зупинюся на основних.
Перше. Централізація адміністративних, в першу чергу, реєстраційних послуг.
Друге. Можливість прямої комунікації чиновника, який приймає рішення про надання послуги, з громадянином, якому вона надається. Звідси – спокуса вимагати хабар.
Третє. Складність бюрократичних процедур, паперова волокіта, які суттєво затягують процес.
Четверте. Низька мотивація працівників, які надають послуги. Про що тут говорити, якщо зарплата реєстратора часто складає 1200 грн.
Що пропонуємо ми в рамках реформи?
По-перше. Децентралізацію послуг. Усі повноваження, пов'язані з адміністративними послугами, у тому числі з послугами з реєстрації майна, повинні бути передані місцевим органам влади. Вони ближче до громадськості, і у них найбільша мотивація створювати кращий сервіс, адже його оцінять люди на місцевих виборах.
По-друге. Максимальне спрощення адміністративних процедур і переведення їх в електронний сервіс.
По-третє. Боротьба з корупцією по двох напрямках. Перший – це гідна оплата праці адміністраторів. Другий – розподіл надання тієї чи іншої послуги на дві частини: фронт-офіс, який виконує функції прийому і обробки документів, і бек-офіс – підрозділ, який буде приймати рішення щодо кожного звернення. Через електронну систему буде надходити пакет документів до конкретного виконавця в бек-офісі, який не матиме жодних прямих комунікацій з адміністратором. Адміністратор у фронт-офісі, який спілкуватиметься із заявником, не прийматиме жодних рішень, а відповідно йому не буде за що вимагати хабара. Єдиним його завданням буде швидко і якісно прийняти документи та проконсультувати.
Що стосується фінансової складової процесу та мотивації працівників – центри надання послуг в перспективі працюватимуть за принципом госпрозрахунку. Ті працівники, які найкраще справлятимуться зі своїми обов'язками, отримуватимуть премії. Логіка залізна: хочеш заробити більше – працюй швидше і якісніше.
Перераховані мною реперні точки реформи – це справа не одного дня. Потрібна низка законодавчих змін. Вони вже готові та подані до парламенту. Але чекати рішення парламенту немає часу. Дещо ми можемо змінити вже сьогодні.
І ці зміни зможе оцінити кожен у переобладнаному офісі з надання адміністративних послуг, про який я сказав на початку. Зокрема, буде запроваджено його поділ на фронт- та бек-офіс. Запрацює механізм консультацій усіх відвідувачів. Люди отримають можливість не заповнювати незлічену кількість форм – це зроблять за них працівники офісу. Головне – ми зробимо все, щоб людям не потрібно було займати з ночі і вистоювати безкінечні черги. Обслуговування відбуватиметься максимально швидко. Буде і низка інших новацій.
Часи змінилися. Відтепер держава обслуговуватиме громадян, а не громадяни державу.
Попереду ще дуже багато роботи. Але я переконаний – дорогу здолає той, хто нею йде.
P.S. Про місце і точну дату відкриття нової моделі офісу з надання адміністративних послуг повідомлю найближчим часом.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.