21 червня 2023, 14:15

Чому закон N8401 поховає малий бізнес в Україні?

Нещодавно мене запитали на одному з ефірів: "Чи на часі сьогодні піднімати податки для українського бізнесу?"

Як на мене, відповідь очевидна – НІ. І аргументів тут чимало.

Але, як не дивно, у Парламенті, Уряді, в інших структурах мають протилежну думку. Хоча нагадаю, Володимир Зеленський ще на початку повномасштабного вторгнення, 7 березня 2022 року, заявляв: Уряд розробив план підтримки бізнесу. Ним передбачалося звільнення від низки податків на період воєнного стану і мінімум на рік після його завершення.

Це дуже правильне рішення. Повністю його підтримую, але є одне АЛЕ – воно не виконується. Захист бізнесу і нашої економіки – зона відповідальності Президента, гаранта Конституції, який до того ж публічно вийшов і дав обіцянку. Сьогодні і Уряд, і Парламент підпорядковуються Президенту, тому і він повинен контролювати виконання своїх обіцянок, а не забувати про них на наступний же день.

Що ми маємо зараз? З 1 липня цього року піднімається ПДВ на паливо з пільгових 7% до 20%. І це подається як перемога, хоча бензин зросте в середньому на 11 грн/літр.

З 1 червня цього року НКРЕКП суттєво збільшило тариф на електроенергію, попри всі мораторії і від Ради, і від Президента. Далі на нас чекає зростання інших тарифів, про це прямо і без сорому кажуть урядовці.

Найбільш скандальною ініціативою в цьому переліку є законопроект N8401, який ледве-ледве, але все ж таки пройшов перше читання, набравши 227 голосів депутатів. У народі цих людей вже навіть прозвали "зрадниками України".

Законопроект передбачає:

- Збільшення податку з 2% до 5% із обігу для платників єдиного податку третьої групи.

- Відновлення штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, а також перевірок для підприємців.

- Скасування можливості для ФОП 1 і 2 групи не сплачувати єдиний податок.

Якщо читати ці норми, то складається враження, що війни вже немає, і в людей все добре. Може в окремих парламентарів все дійсно чудово, але в більшості українців проблем вистачає. Поки, на щастя, законопроект ухвалений лише у першому читанні. Розгляд у другому буде не раніше липня, тобто жодного підняття з 1 липня (як планувалося спочатку) в країні не відбудеться, і це гарна новина.

Так чому цей закон категорично не можна схвалювати?

Щоразу зустрічаючись з бізнесом – від власників невеличких кав'ярень і до керівників великих підприємств – чую від них важливу тезу: не вставляйте нам палиці в колеса. Бізнес готовий платити податки, готовий брати на себе ризики, готовий створювати робочі місця і платити працівникам зарплату, але не готовий до викрутасів з боку держави.

Вкотре повторюю: ну не можна протягом одного року спочатку обіцяти людям пільгову систему і повну підтримку, фіксувати її на рівні законів та рішень Уряду, а потім брати і все скасовувати. Це не тільки б'є по компаніях, по їхніх планах і розрахунках, а й демотивує людей. А ось це вже дійсно найгірше, що може статися в нинішніх умовах.

Ми маємо дякувати та створювати можливості для того патріотичного бізнесу, який попри ракетні обстріли і складну економічну ситуацію не поїхав з нашої країни. Є чимало людей, які незважаючи на численні виклики, продовжують вкладати в Україну кошти, платити зарплати та наповнювати податками державний бюджет. А я нагадаю: сьогодні всі надходження з кошториса направляються на фінансування Збройних Сил, що здобувають нам перемогу над ворогом.

При цьому для бізнесу сьогодні не є великою проблемою переїхати до Польщі, де створені максимально сприятливі умови для наших підприємців. Бо поляки чітко знають – що краще ти ставишся до бізнесменів у своїй державі, то більше грошей отримуєш у бюджет, і багатшими стають твої громадяни.

В Україні зовсім інший підхід. "Це мистецтво общипувати гусака так, щоб він не кричав", – як казав один із "класиків" нинішнього податкового комітету Парламенту.

Замість щоквартального податкового наїзду на бізнесменів, "Розумна політика" більше року пропонує нормальні розумні підходи.

Прогнозоване законодавство, збереження пільг на час війни і, як мінімум, рік після перемоги. Пільгове кредитування бізнесменам, з державними гарантіями, особливо в тих регіонах, які звільнені від окупантів. Ми маємо наводити порядок у фіскальній, митній системах держави, показувати власним прикладом людям – не виїжджайте за кордон, вкладайте гроші, живіть і працюйте в Україні.

У стінах Парламенту вже майже пів року перебуває наш законопроект N8387, який передбачає введення реальної презумпції невинуватості для бізнесу. Платники податків не мають зазнавати необгрунтованого і непропорційного втручання у свою діяльність. І цей принцип має стати державною аксіомою, яку "Розумна політика" пропонує закріпити на рівні закону. Але ні. Через небажання захищати бізнес, профільний податковий комітет і монобільшість продовжують блокувати нашу ідею, навіть не вносячи її у порядок денний.

Паралельно важливо працювати і з нашими міжнародними партнерами. Я дуже вдячний їм і за військову, і за фінансову допомогу. Очевидно, без неї ми би не витягнули фінансування всіх зобов'язань перед нашими громадянами. Але Уряд у таких перемовинах має відстоювати державні інтереси і не погоджуватися на умови, за якими кредит від МВФ нам дають під 6,9%, замість 1-2%, які були раніше. Це проста математика, за якою стоять мільярди гривень, а також економічний розвиток цілого покоління.

Тому я вкотре нагадую всім, хто зараз намагається гратися з нашою економікою, – це дуже погано закінчиться. А законопроект N8401, дуже сподіваюся, не буде проголосований у Парламенті. Принаймні "Розумна політика" точно зробить усе, щоб у другому читанні він був провалений і знятий з порядку денного.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Спроба N2, і знову невдала. Новий закон про мобілізацію від влади: чому всім знову набрехали, і що пропонує "Розумна Політика"?

Епопея з ухваленням законопроекту про мобілізацію триває. Після того, як Уряд відкликав ганебний законопроект N10378, який збурив суспільство, всі чекали адекватної редакції, з урахуванням потреб і позиції військових, що міститиме відповіді на найважливіші і найнагальніші питання...

З Ради на фронт. Чи доречні і реальні військові відрядження народних депутатів?

У нинішній дискусії про мобілізацію чи не основним стоїть питання справедливості. І тут не може бути напівміри – вона або є для всіх громадян України, або її немає...

Нові правила мобілізації/демобілізації та соціальні гарантії військових. Реєструємо альтернативний законопроект

Нові правила мобілізації. Відсутність нормальної демобілізації. Блокування рахунків та обмеження прав ухилянтів. Санкції проти українських чоловіків, які живуть закордоном і не планують ставати на облік...

Строки демобілізації, соціальні гарантії та НІ цензурі. Розумна Політика подала важливий законопроект для військових

Демобілізація. Вислуга років. Грошова допомога. Дострокове присвоєння чергового військового звання. Заборона на поширення інформації військовими...

Силам оборони більше, чиновникам – менше. Пропозиції "Розумної політики" до Бюджету на 2024 рік

Днями Верховна Рада розглядатиме проект Бюджету на 2024 рік. Надважливий документ, який має враховувати і відповідати викликам, з якими сьогодні зіштовхується наша держава...

Що криється під урядовим "збільшенням фінансування" сектору оборони

Середина вересня, в Уряді вирішили внести зміни до Бюджету на 2023 рік. Як завжди, процес супроводжують гучні заяви, які подекуди не відповідають дійсності...