8 січня 2013, 04:57

REBOOT-2012: Український політичний інтернет

В 2012 році українські політики нарешті звернули увагу на інтернет. Всі партії, які претендували на проходження в парламент, тратили гроші на просування в мережі. Минулорічні вибори стали першими, на яких інтернет зміг вплинути на результат волевиявлення.

Наступні великі вибори будуть за пів року – в Києві обиратимуть міську раду та мера. Без інтернету виграти ці вибори буде важко.

Київ – цифрове місто. З найвищим рівнем проникнення інтернету, добре розвиненими горизонтальними зв'язками між людьми. Тут проживає 90% лідерів думок українського інтернету. Представникам влади не вдалось отримати жодного мажоритарного округу в столиці. Хто б повірив, що так станеться ще за тижні до виборів.

Переможцями на парламентських виборах в Києві стали Батьківщина та Свобода. Хоча УДАР й був другим, та цей результат виявився значно меншим, ніж очікувалось.

Свободі та Батьківщині вдалось мобілізувати свого виборця в столиці. На прикладі Києва вони тепер розуміють, що з втратою доступу до основних ЗМІ, інтернет залишається для них єдиним інструментом роботи з прихильниками. І цей інструмент можна ефективно використовувати.

Свобода

Найефективніше працюють в інтернеті прихильники Свободи. Зверніть увагу на будь-які голосування в соцмережах та на політичних сайтах. В 90% випадків Свобода має якщо не перше, то гарантовано друге місце.

Причина не в тому, що це найпопулярніша партія, а найорганізованіша. Тисячі її прихильників публічно оголошують, що вони підтримують Свободу. Причому роблять вони це голосно і ефектно. Навіть голоси прихильників Батьківщини – найпопулярнішої опозиційної сили – губляться на їх фоні. Можна не любити Свободу, але не можна не захоплюватись їхньою організованістю.

Лідери Свободи користуються в першу чергу Фейсбуком і тут в партії висока підтримка, але й у ВКонтакте справи теж йдуть непогано. Тут створено чисельні групи підтримки, зорієнтовані переважно на студентське середовище:



Та є одна вада в Свободи – вони схожі на "мурах з викрутками". Їх багато, вони щось роблять. Але стратегії роботи в соцмережах у них нема.

УДАР

Напередодні парламентських виборів багато хто вірив в щасливу зірку Кличка, рейтинг якого ріс, як на дріжджах. Його електорат в інтернеті – це молодь, яка не дуже цікавляться політикою. Але знають Кличка.

Ті, хто активно користуються соцмережами, ще в серпні могли звернути увагу, як активно захищали Кличка його прихильники. Тільки з'являвся негатив – налітали десятки людей (реальних, а не ботів), які готові були "пасть порвать" за нашого Віталіка.

Але в жовті ситуація кардинально змінилась. Зі зростанням рейтингів, почала зростати кількість людей, яких цікавило, а хто ж такий Віталій Кличко. І чим він проявив себе як політик.

Це було сприятливим ґрунтом, на якому швидко почала ширитись інформація про минуле Кличка – як правдива, так і вигадана. Кількість негативу щодо колишнього боксера різко зросла, а охочих публічно захищати його в соцмережа вже в середині жовтня стало значно менше.

УДАР не запропонував нічого своїм прихильникам в інтернеті. Хоча вони чекали. На офіційних сторінках УДАРу окрім фотоальбомів, де Віталій роздає автографи після чергового мітингу, були лише прес-релізи партії. Час від часу в партії створювали креативні шедеври:



Проти Кличка працювали як прихильники інших політичних сил, так і самі партії. В результаті повного ігнорування інтернету УДАРом, багато молодих українців вперше вивчили нове для себе слово "політична тушка" в прив'язці саме до Віталія Кличка:



Якщо до жовтня головними персонажами фотожаб були переважно Королевська та Азаров, то в останні тижні перед виборами, Кличко якщо й не вибився в лідери, то склав їм гідну конкуренцію.







Деякі речі в команді Кличка виглядали аж надто непрофесійно. Наприклад, велкам-пейдж офіційної фейсбук-сторінки УДАРу ще за тиждень до виборів повідомляв, що ця політична сила має 4-й рейтинг в Україні, хоча в самій партії заявляли, що вони вже мало не N2:



Зважаючи на те, що окрім інтернету, в Кличка більше не було суттєвих проблем в інформаційному полі, різке падіння його рейтингу напередодні виборів можна списати саме на проблеми в цифрових комунікаціях.

Комуністи

Цікаво заявили про себе на цих виборах комуністи. Їх контент-стратегію в інтернеті можна назвати антимажорщиною та антибуржуйщиною. "Дай мажору в морду", "забери в буржуя завод". Правда, не зрозуміло, під яку цільову аудиторію вони працювали. Все було яскраво, але малопродуктивно.

КПУ має групи "Вернем страну народу" у ВКонтакте та Facebook. Правда, комуністи після виборів чомусь прибрали лінки на ці групи зі свого сайту kpu.ua. Але представництво у ВКонтакте продовжує працювати. Хоча там розміщуються матеріали доволі дивного змісту. Наприклад, ось таке зображення на Різдво:



Батьківщина

Неочікувано пізно в боротьбу включилась Батьківщина. На президентських виборах 2009 року штаб Юлії Тимошенко найпродуктивніше працював з інтернетом. Цього разу з 5 партій-лідерів, Батьківщина останньою відкрила представництва в соцмережах. Хоча потім компенсувала це своєю активністю. І була найпомітнішою.

Партія виготовила з десяток різноманітних відеороликів, заточених під інтернет:



На сторінках Батьківщини в соцмережах було розгорнуто кампанію "Різниця є". Ймовірно, щоб убезпечити себе від помилки 2009 року, коли під гаслом "всі вони однакові" піднявся рух противсіхів:



Батьківщина єдиною дала своїм виборцям зручну інформацію про всіх своїх мажоритарників:



Піднімала через соцмережі активістів для захисту результатів виборів на дільницях:



Зовні виглядає на те, що Батьківщина мала чіткі плани на роботу як в передвиборчий період, так і в день виборів і після виборів:



Україна-Вперед

Не протрималась до виборів Королевська. Її представництва були відкриті ще восени 2011 року, і активно розкручувались протягом кількох місяців. Але весною 2012 Наталія Юріївна, здається, охолола до соцмереж.

За рік до виборів в Королевської була доволі жива та цікава сторінка у Фейсбуку. Але згодом вона перетворилась на стінгазету. Замість формування партії народних героїв, чого очікували, напевно, від неї потенційні виборці, Королевська принесла пластмасових політиків. А мрія, як згодом виявилось, залишилась лише у Королевської.

Але їй вдалось стати народним героєм фотожаб. Особливий сплеск був одразу після проведення знаменитого кукурудзяного з'їзду:



Партія Регіонів

Несподівано для багатьох Партія регіонів також пішла в соцмережі. Зважаючи на повне несприйняття цієї політичної сили в українських інтернетах – досвід для регіоналів був цікавим.

Одразу після відкриття сторінки у Facebook сотні людей пішли висловлювати своє відношення до "покращення" в країні. Всіх їх пачками банили, про що забанені користувачі з гордістю повідомляли своїм друзям.

Тішила Партія регіонів своєю цікавою рекламою. Інколи було сміливо, інколи, на грані фолу:



Мала Партія регіонів осмислений підхід до дизайну. Чим разом з Батьківщиною вирізнялась на фоні інших політичних сил. Але на відміну від Батьківщини, де для соцмереж творився оригінальний контент, регіонали займались виключно ретрансляцією повідомлень прес-служби.

Стандартна графічна форма для повідомлень знайшла відгук в серцях українських фото-жаберів:



Мажоритарники

100-200 кандидатів в мажоритарних округах, переважно в містах мільйонниках, використовували можливість таргетувати рекламу по конкретних містах з метою реклами себе своїм виборцям:



Але великих бюджетів ніхто не вкидував в соцмережі, тому результат також був не надто успішним.

День виборів

Вперше українці активно ділились зі своїми друзями в соціальних мережах інформацією про те, за кого вони проголосували. І тут безумовними лідерами були Батьківщина та Свобода – їх прихильники як у ВКонтакте, так і Фейсбуку повідомляли про те, що вже проголосували, просили друзів, щоб і ті пішли на дільниці.

Батьківщина навіть мала окрему кампанію в цей день:





Нещодавно було проведено дослідження, яке підтвердило, що найбільшим стимулом людей прийти на виборчу дільницю є повідомлення від їх друзів, що вони вже свій вибір зробили, і проголосували саме за цю політичну силу.

В США, Франції, Канаді та багатьох інших країнах політичні сили в День виборів вже не один рік проводять окремі онлайн-кампанії, суть яких полягає у стимуляції виборців ділились зі своїми друзями інформацією про волевиявлення.

Сайти

Сайти партій, як і раніше, виконували єдину роль – розміщення прес-релізів. Основна цільова аудиторія цих сайтів – ЗМІ. Наповненням цих сайтів займається прес-служба. Сенсу в таких сайтах – жодного. Адже всі зацікавлені ЗМІ та окремі журналісти отримують релізи політичних сил напряму через їх розсилки.

Класичну роль, яку мали б виконувати сайти – взаємодія з прихильниками – поки що не змогла опанувати жодна українська політична сила.

Цікаво в Україні склалось з назвами доменів політичних сил. Наприклад, офіційний сайт УДАРу – klichko.org, а не якийсь udar.ua. Партія регіонів має англійську назву partyofregions.org.ua. А офіційниий сайт Батьківщини – byut.com.ua. БЮТ – це "Блок Юлії Тимошенко", а не "ВО Батьківщина".

Реклама на сторонніх сайтах

Тут безумовним лідером була Комуністична партія. Важко знайти людину, яка б не бачили їх шедевральних банерів:



Масштаби цієї кампанії були чималі, але вона тривала недовго – і вже у вересні завершилась.

Інші сили майже не тратили бюджети на пряму рекламу. Було трохи чорнухи – коли на інформаційних сайтах розміщувалась інформація негативного змісту про конкурентів, а потім через банерну рекламу ці статті рекламувались.



В порівнянні з президентськими виборами кількість такої чорнухи впала в рази.

Приватні екаунти

У політиків з'явився Фейсбук, але у Фейсбуку їх нема

Facebook став обов'язковим атрибутом для більшості українських політиків. Але що з ним робити – вони ще не розібрались.

Українські політики бояться бути собою в інтернеті. Бояться людей, які там є. Бояться обпектись.

Їм варто повчитись в ізраїльського президента Шимона Переса, який, не зважаючи на свій поважний вік, випустив сміливий відеокліп, в якому закликає будувати мир у світі і додавати його в "друзі" на Facebook:



Близько 100 парламентарів мають екаунти в соцмережах, але мало хто з них розуміє, для чого їм це потрібно. Леся Оробець, Андрій Шевченко, Сергій Тігіпко, ще можна назвати до 10 імен, які з користю для себе опанували соціальні медіа.

Леся Оробець дуже вміло використовувала Facebook для підняття інформаційного шуму навколо оборудок, які здійснювали представники влади. Переважно, пов'язаних з тендерами.

Сергій Тігіпко багато експериментував. Онлайн-конференції, твітер-день (протягом дня політик через твітер повідомляв чим він займається), різноманітні інфографічні відеоролики про реформи Мінсоцполітики.



За підсумками року Тігіпку вдалось залишитись українським політиком N1 у Facebook.

Активним намагався бути й Азаров. Хоча, всі його активності обмежувались 2-3 онлайн-спілкуваннями на місяць. А завзятість адміністраторів його сторінки, з якою вони вичищали будь-який негатив, лише шкодила прем'єр-міністру.



Відкриттям цього року став Віктор Балога. Справжній політичний онлайн-хуліган. Хороше почуття гумору, цікава подача інформації, витончений тролінг. Чого тільки варта ось ця публічна переписка між ним (на той час міністр з надзвичайних ситуацій) та Михайлом Кулиняком (міністр культури), який, здається, так і не розібрався з тонкощами дружби у Facebook. За кілька тижнів після цієї переписки екаунт Кулиняка закрився, на жаль.



Люди, які ведуть сторінку Литвина, умудрялись розмістити на одному екрані 5 однакових фото спікера.



Медведчук дружив з клубом успішних жінок:



Ірина Бережна з Партії регіонів створила новий мем "Пост в Фейсбук":



Королевська тішила простинями зі своїм іменем написаним трьома мовами:



2013

В 2013 році нас чекають цікаві вибори в Києві, які стануть тренувальним майданчиком для наступних президентських. Це стосується й інтернет-технологій.

Київ на рік-два випереджає в своєму інтернет-розвитку більшу частину України (за виключенням сіл – там розрив значно більший). Те що можна зробити зараз в Києві, можна буде зробити по всій Україні в 2015 році.

Це розуміють в штабах. Розуміють, що вже не можливо будувати загальну стратегію кампанії без включення в неї онлайн-компоненти. Що онлайном повинні займатись фахівці, які розуміються не лише в цифрових, а й в політичних комунікаціях.

Перед ними стоїть складний технологічний виклик – формування сучасних баз-даних прихильників, сегментація прихильників за віком, інтересами, географією. Побудова сегментованої контентної політики. Створення системи, де прихильник стає агітатором.

Київські вибори покажуть, хто зміг опанувати все це, і хто по справжньому готується до вирішального бою в 2015 році.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Соцмережі стали ефективним інструментом руйнування демократій

Ми часто обурюємось бездіяльністю Фейсбука (як й Інстраграма) щодо дезінформаційних кампаній росіян. Так само ми обурюємось відвертим шкідництвом Фейсбука щодо контенту, який створюють українці (коли вас можуть банально забанити за те, що ви пишете правду про злочини росіян)...

Instagram в Україні вперше випередив Facebook за аудиторією

Instagram за 6 місяців стрімко зріс – до 17,3 мільйона користувачів (+2,3 млн). Facebook за півроку збільшив українську аудиторію на 800 тисяч користувачів – до 16,8 мільйона...

Суспільні травми та ІТ-підприємництво

Кожного разу, коли з'являється чергова крута історія про успіх українських ІТ-підприємців, виникає купа коментаторів, які починають копатись в тому, де зареєстрована компанія, де її хедофіс, скільки часу проводить підприємець в Україні, чи немає раптом у нього подвійного громадянства і купа всього іншого...

Про маски в ліфтах

У ліфтах нашого бізнес-центру все рідше можна побачити людей у масках. Таких певно відсотків 10-20. Часто їздять групками по 2-4 людини. На обід, на каву, додому...

Губернатор Каліфорнії заборонив Президенту США робити будь-які заяви на території штату

"Губернатор Каліфорнії заборонив Президенту США робити будь-які заяви на території штату" – звучить дивно? Але це приблизно те, що відбулось з баном низки соціальних мереж акаунтів Трампа...

Як ваше спілкування в Zoom може допомогти мільйонам українців

Комунікаційна агенція plusone знайшла рішення для безкоштовного просування ініціатив українських регіональних антикризових штабів. Для цього використовується фон у сервісі відеозв'язку Zoom...