19 жовтня 2016, 20:33

Порошенко не подає е-декларацію – прагне перенесення дедлайну і змін в закон

Президент Петро Порошенко досі не подав електронну декларацію про доходи та витрати за 2015 рік. Президент воюючої країни, який особисто гарантував запуск електронного декларування, боїться показати своє збагачення за перший рік після війни. Закон дає йому та іншим високопосадовцям, які в цьому році мають першими декларувати свої статки, час до 31 жовтня.

Днями влада запустить "план Б", щоб відтермінувати цей строк іще на два місяці та виграти час для скасування найважливішої частини реформи декларування.

По суті, українська влада діє у питаннях прозорості статків держслужбовців так само, як Путін із Мінськими домовленостями. Всі все обіцяють та імітують бурхливу діяльність, а на практиці – підтримують гібридне, а не електронне, декларування.

23 міністри, 414 парламентарі, генеральний та антикорупційний прокурори, керівник НАБУ, 2 із 4 членів НАЗК, апаратчики з міністерств та Адміністрації Президента, керівники ЦОВВ та державних служб, судді, прокурори – мінімум 70% ТОП-чиновників, які мали подати декларації до кінця жовтня... завмерли в очікуванні цього рішення і не подають їх. Це ті перші особи держави, які обіцяли всім міжнародним партнерам, зокрема ЄС, США та МВФ, що електронне декларування запрацює в повному обсязі та в терміни, визначені законом.

План "Б": продовжити дедлайн на 60 днів

Так, за результатами нещодавньої наради з правоохоронцями та МінЮстом, організованої після копача Гройсмана, НАЗК вирішило "виробити зміни до форми декларації".

"Відповідно до цього рішення, з метою усунення всіх критичних аспектів подання електронних декларацій, в найкоротші терміни буде здійснено технічне корегування форми е-декларації",- йдеться у офіційному повідомленні НАЗК від 19 жовтня, за 1,5 тижні до дедлайну, коли в Реєстр уже занесено більше 12 000 щорічних декларацій.

Більше того, учасники робочої групи висловлювали бажання змінити не тільки форму е-декларації (і софт, відповідно), але і внести зміни в основний закон – про запобігання корупції, недоторканість якого обіцяв гарант Конституції.

Простіше кажучи, Корчак і Ко дала прямий сигнал декларантам: не рипатися, бо система все одно буде змінюватися, а пізніше – і закон поміняємо, бо необхідність у продовженні кінцевого терміну подачі декларацій – неминуча. Ті ж, хто рипаються, уже зіткнулися із проблемами суто технічного характеру, коли заповнений документ неможливо зберегти як чернетку або завантажити в публічну частину Реєстру.

Для замилення громадського ока Корчак видала іще один меседж, а з ним – і весь план влади зі зриву електронного декларування: "Для тих, хто дуже сильно переймається питанням "чи витримає система е-декларування тисячну кількість користувачів?", відповідь очевидна: система витримує навантаження, і те, що зараз в ній працюють майже 45 тис. осіб, тому підтвердження".

Ключова ідея цього повідомлення – 45 000 чиновників начебто зареєструвалися в системі і працюють в поті чола над деклараціями. Перевірити це – неможливо, тож треба вірити слову НАЗК, яке до цього неодноразово брехало.

Що виходить?

Більшість держслужбовців найвищих рангів (за різними підрахунками це – до 50 000 осіб) які в цьому році мають першими декларувати свої статки, уже в процесі заповнення декларацій.

І єдине, що може завадити цьому процесу – зміни в форму декларації, які НАЗК змушена внести, бо так вирішила робоча група за дорученням Гройсмана. Чому цього не було зроблено до сих пір – точно знає керівник ДССЗТІІ Євдоченко, чиї спєци "покращили" форму декларації так, що вона перестала відповідати підзаконним актам НАЗК.

Але що ж робити із десятками тисяч сумлінних декларантів, які вчасно не зможуть заповнити форму, яку будуть доопрацьовувати?

Вихід – змістити дедлайн ще на 60 днів. Так само зрозуміли натяки НАЗК і в Антикорупційному комітеті Соболєва, який сьогодні вкотре заявив про неприйнятність перенесення дати подання декларацій. "Усі декларації мають бути подані в систему до 30 жовтня" – йдеться у рішенні Комітету.

Цього акурат вистачить для того, щоб президент переконав непохитних європейців та американців у необхідності змінювати закон в частині е-декларування. Наприклад – скасувати кримінальну відповідальність за брехню в декларації. Або прибрати з публічного доступу ВСЮ інформацію про статки чиновника, щоб доступ до неї мали тільки правоохоронці і саме НАЗК. Або зменшити обсяг інформації, яка декларується.

Два місяці – достатній строк для того, щоб Конституційний суд виніс потрібне владі рішення про неконституційність окремих положень закону про запобігання корупції в частині декларування та розкриття інформації (ми, як і інші експерти, надіслали на прохання КСУ свою аргументацію з цього приводу).

Звичайно, що додаткових 60 днів вистачить і парламенту, аби ухвалити необхідні зміни і засобами відвертого популізму вгамувати занепокоєну громадськість та міжнародних партнерів.

Власне, тільки цим можна пояснити відсутність електронних декларацій керівників держави у Реєстрі.

Наразі декларацій прем*єр-міністра Гройсмана, чий уряд відповідає за отримання Україною безвізу та наступних траншів від МВФ та ЄС; спікера Верховної Ради Парубія, який дотискав народних депутатів голосувати за впровадження нової системи декларування чиновницьких статків; Президента України, який особисто обіцяв західним партнерам-гарантам Мінських угод невтручання та безперебійну роботу електронного декларування, у Реєстрі немає.

Замість того, щоб подати їх першими і особисто унаочнити результат антикорупційної реформи, ТОП-менеджери країни хочуть подати свої декларації останніми.

Це – позиція слабака.

За 2.5 роки війни Україна взнала чимало прикладів, коли відважні комбати йшли в атаку на ворога першими, беручи весь вогонь на себе. Тільки так – власним вчинком – можна переконати своїх побратимів чинити аналогічно.

На жаль, на антикорупційному фронті наш головнокомандуючий чинить геть інакше.

І це – ганьбить не тільки його. Це ганьбить всіх молодих і відчайдушних реформаторів, які щодня, попри шалений опір влади, намагаються змінити державу на краще.

Якщо дедлайн для подачі декларацій буде відтерміновано, це стане кінцем всієї тривалої боротьби за фінансову прозорість та підзвітність чиновників. Не матиме значення, що буде далі. Буде тільки гірше. Немає жодної причини чи проблеми, яка не дозволяє чиновникам задекларувати своє майно за чинною редакцією закону, яких би технічних правок вона не вимагала. Всі зміни можна вносити потім – коли 50 000 високопосадовців подадуть свої декларації. Адже саме в цій інформації приховане найцікавіше.

powered by lun.ua

Відправляв фігурантів за кордон та зливав справи: хто буде проходити передостанню співбесіду на керівника САП

Сьогодні, 5 липня, конкурсна комісія з відбору керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури буде проводити передостанню співбесіду. Наразі цей відбір вдалося пройти лише двом кандидатам...

Перший мільйон. Як ЦПК гуртує українців для очищення парламенту

Цього місяця команді ЦПК вдалося зібрати перший мільйон пожертв на покарання зашкварених депутатів за допомогою нашого проєкту "Серпом по рейтингу"...

Joe Biden у петиції щодо Татарова, діра в державній ІТ-інфраструктурі і ФСБешні онлайн-"українці"

Учора Joe Biden підписав петицію про звільнення Татарова і я написав, що цю фальсифікацію зробив Офіс президента. Ми вже відправили заяву про злочин у відповідні органи...

Що не так із проголосованим законом про брехню в деклараціях та чому його ветує Президент

Учора Верховна Рада знищила систему електронного декларування, проголосувавши законопроєкт N4651. Всього кілька поправок звели нанівець ініціативу президента відновити реальне покарання за брехню в декларацію – не має значення, яка відповідальність, якщо її точно не буде...

Війна за крісло керівника САП: як представники Ради зривають конкурс на догоду Татарову

У понеділок та вівторок відбулися перші співбесіди, на яких обирають керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Учора на засіданні Конкурсної комісії відбулися безпрецедентні порушення порядку проведення конкурсу...

Спікер Ради Разумков сказав неправду, виправдовуючи затягування ліквідації ОАСКу

"Для того, щоб потрапити законопроекту в зал, ... він повинен пройти комітет, бути підготовленим до розгляду. Станом на сьогодні ще цей законопроект НЕ ПІДГОТОВЛЕНИЙ", - сказав спікер Верховної Ради Дмитро Разумков...