Про чин анафемствування
Мазепі давно не оголошують анафему. Уже 140 років.
Знову заговорили про анафему Мазепу, в тому числі вже й на УП. Хочеться дещо нагадати з церковної історії з цього приводу.
Чин анафемствування – кульмінація свята Торжества Православ'я. Торжество Православ'я святкується в першу неділю Великого Посту і є символом перемоги Церкви Христа над єресями. Свято установлене на честь VII Вселенського Собору, який подолав єресь іконоборства.
Класна деталь з окулярами із візантійської ікони, присвяченої VII Собору.
На зорі існування Московської митрополії анафему проголошували не тільки єресям, але й людям – кількість імен доходила до кількох тисяч. Але нам це не важливо, бо Київська метрополія тоді (до 1686 року) підпорядковувалася Константинопольській патріархії. У XVIII сторіччі цей список був суттєво скорочений, потім ще більш скорочений, а з 1869 року в ньому залишилися тільки єресі, а всі державні злочинці (до яких зараховувся і наш гетьман) були прибрані.
Потім туди ще втрапляв Лев Толстой, ті, хто пішов на співпрацю з комуністами... Не маю щодо цього достатньої інформації, але Мазепи у цьому списку немає. Отже:
Анафему Мазепі уже 140 років не виголошують, і будь-які інсинуації з цього приводу стосуються політики, а не віри.
Анафема – це не прокляття. Анафема може бути знятою, навіть після смерті. Логічно припустити, що якщо Мазепі вже 140 років анафему не проголошують, то вона є знятою. Думаю, тут варто було б послухати богословів, а не політиків.
Багато фактів можна дізнатися з дуже цікавої статті з офіційного сайту УПЦ Московського партіархату.
Інша стаття з сайту УПЦ, написана дияконом, є ще більш фаховою – той, хто не полінується дочитати її до кінця і розібратися, ніколи більше не стане повторювати застарілих штампів про " (не) зняття анафеми з Мазепи". Називається цей матеріал "Существуют ли канонические основания для анафемы Ивану Мазепе?" Рекомендую.
Що насправді читається у православній церкві під час чину анафемствування, можна прочитати тут.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.