Сергій Таран Політолог, співзасновник та голова Правління Центру соціологічних та політологічних досліджень "Соціовимір", директор Міжнародного інституту демократій (Україна)

Підвищення прохідного бар'єру: біганина між "мажоритарною" та "пропорційною" соснами

15 квітня 2011, 17:13

Раптові ідеї влади підвищити прохідний бар'єр та запровадити змішану систему виборів до Верховної Ради позбавлені головного – мети нововведень.

Від "маргінальних" партій додача пари відсотків до прохідного бар'єру не захистить, оскільки свою екстремістську діяльність, – а саме у цьому згідно базових розумінь політології і є основна небезпека "маргінальних" партій, – вони чудово можуть розгорнути свою діяльність і поза парламентом. А завдяки системі "тушок" будь-яка партія, потрапивши в парламент, за нинішньої політичної системи та бажання влади може легко перетворитись на "маргінальну".

Насправді, чи буде у нас прохідний бар'єр у три, чотири, чи п'ять відсотки, чи буде мажоритарна чи змішана система – це все лише способи, інструменти. Головне – стратегічна мета законодавчих змін.

Як на сьогодні, головними проблемами, які має вирішити нове виборче законодавство, це, по-перше, витіснення з парламенту безбарвних кнопкодавів, охоронців, водіїв, осіб з кримінальними нахилами та, натомість, прихід до парламенту справжніх професіоналів.

А, по-друге, – забезпечення максимально відкритого та демократичного виборчого процесу. Саме з цих задач потрібно починати, а потім вже говорити про інструменти – прохідні бар'єри, терміни виборчої кампанії, способи формування виборчих комісій та способи висунення і голосування за кандидатів у депутати.

А таких інструментів насправді дуже багато. У світі існує близько 250 виборчих систем – їх різних модифікацій та варіантів, які відображають поточні політичні потреби кожного суспільства. В Україні, зважаючи на досвід 20-ти років відносно демократичних виборів, чомусь переконані, що таких систем лише три – суто мажоритарна, суто пропорційна і змішана – формування парламенту за принципом – 50% на 50%. І єдине, як можна удосконалювати виборче законодавство, – це змінювати прохідний бар'єр, або, наприклад, скорочувати термін проведення кампаній.

Ми заблукали серед 3-ох сосен наших виборчих систем, обираючи якийсь один варіант, який, на думку влади, може принести їй дивіденди на найближчих виборах, тоді як починати треба зі стратегії виборчих інновацій.

Нинішня дискусія про 3, 4, чи 5 % прохідного бар'єру, – дискусія, яка захопила і експертні кола, – виглядає сумною. Це так, як будуючи будинок, ми би не обговорювали його проект, дизайн чи розташування кімнат, а до нестями сперечались про колір дверної ручки...

...А потім, визначившись з тим кольором, влада, непевно, звично оголосить це "довгоочікуваною реформою виборчого законодавства".

powered by lun.ua
Коментарі — 11
Олег з Калуша _ 18.04.2011 02:05
IP: 178.94.27.---
Факт, винесений у заголовок статті. не має жодного значення. Адже за Конституцією 27 березня 2011 року ПОВИННІ були проведені вибори і мав бути вже новий склад Верховної Ради. А щодо мотивації, ніби-то вони продовжили собі повноваження. Завдяки покійному Сироті (хай земля буде йому пухом) таке взагалі неможливо. Отож усі так звані "депутати" – самозванці. Наступне – самозванців не може стосуватися жодна депутатська недоторканість за узурпацію влади.
Anti-ZEK _ 16.04.2011 16:59
IP: 193.107.111.---
Як зек Янукович руками Табачника довів до сліз донецьких вчителів:
youtube.com/watch?v=brzkNPhDiO0&feature=player_embedded#at=13
Breda _ 16.04.2011 09:18
IP: 93.73.193.---
"Як на сьогодні, головними проблемами, які має вирішити нове виборче законодавство, це, по-перше, витіснення з парламенту безбарвних кнопкодавів, охоронців, водіїв, осіб з кримінальними нахилами та, натомість, прихід до парламенту справжніх професіоналів"
Який механізм забезпечить прихід справжніх професіоналів?
Наявність диплому MBA? чи інших освітніх управлінських форматів? Вони куплять його.
Он і Янукович – кандитат економ наук (чи проффесор).
Скоріше всього на старті ніяк не відсікти сіру масу. А от в самому ходу парламентської діяності щось можна придумати (наприклад – відсутність законодавчої ініціативи у вигляді неподаних законопроектів – щось таке)
tetete _ 15.04.2011 20:37
IP: 77.122.23.---
Читати статтю що ритись в мусорному ящику. Шановні читачі. Автор перед вами вище.Завжди памьятайте тих хто пише.І фільтруйте інфо.
Сергій Таран _ 15.04.2011 20:27
IP: 91.202.72.---
Вікторія Сюмар:
Все вірно. Але за умови, що влада усвідомлює важливість парламенту як важливого елементу суспільного життя та державного механізму. З функцією не лише законодавчою, але й забезпеченням балансу. Натомість поки що перед авторами закону інше завдання – 300 голосів для правлячої політичної команди. Саме виходячи з цього і пишеться закон, обираються системи. Все, на жаль, знову банально.
Мотивація влади, орієнтовно, зрозуміло – зменшити кількість гравців у парламенті, з якими потрібно буде домовлятися, а ще, звичайно, – 300 голосів. Разом з тим, важливо, аби бодай серед експертів говорили про суттєві стратегічні речі, а не про визначальний вплив зайвого відсотка на стан виборчої системи в Україні
Velar _ 15.04.2011 20:17
IP: 93.72.45.---
В нынешних реалиях эта статья – просто набор ниочемных букв.
ПР просто планомерно и методично захватывают власть. Новое выборное законодательство направлено исключительно на усиление власти ПР. Теории про избирательные системы и все остальное – в настоящий момент это просто розовые сопли.
Выбора у нас 2:
- купить вазелин и продолжать демагогию
- купить вилы и отправить нынешнюю опповласть сажать картошку, как завещал рыцарь Пахло.
Вікторія Сюмар _ 15.04.2011 19:48
IP: 193.107.184.---
Все вірно. Але за умови, що влада усвідомлює важливість парламенту як важливого елементу суспільного життя та державного механізму. З функцією не лише законодавчою, але й забезпеченням балансу. Натомість поки що перед авторами закону інше завдання – 300 голосів для правлячої політичної команди. Саме виходячи з цього і пишеться закон, обираються системи. Все, на жаль, знову банально.
serpav _ 15.04.2011 19:16
IP: 109.167.112.---
Насправді всі маніпуляції з виборчим законодавством здійснюються тільки з однією метою – створити найбільш сприятливий режим для фальсифікації виборів. Яким би не став майбутній закон про вибори, вибору в українців більше не буде. Вихід один – революція.
korus _ 15.04.2011 19:03
IP: 217.199.231.---
"... забезпечення максимально відкритого та демократичного виборчого процесу."

Так, про це чомусь чисто "випадково" забувають ті хто повинен забезпечувати такий процес, всі 20 років. І цього разу "забудуть". А процентами тичуть нам у вічі саме для того, щоб ми блукали, засліплені й задурені тими процентами, між трьох сосен і не сподівались на те, що в наших умовах можливий справжній нормальний демократичний процес.
Народ, очі розплющувати будемо, чи ну його?

Спасибі, Серьожо за те, що назвав речі своїми іменами.
Anti-ZEK _ 15.04.2011 18:11
IP: 193.107.111.---
УВАГА! ГОТУЄТЬСЯ ПРОВОКАЦІЯ!

Як стало відомо з неофіційних джерел партія Свобода готується до провокації на спільному мітингу опозиції 27 квітня під памятником Шевченка.
Саме в цей день 11 опозиційних партій домовились провести спільний мітинг на роковини Харківських угод. Свобода теж зголосилась.
Але свободівці вийшовши на сцену вчинять таку саму провокацію як і в минулі рази, публічно критикуючи інших опозиціонерів на мітингу. Також буде дана команда прихильникам свободи засвистувати всіх виступаючих, окрім керівників Свободи.
Таким чином проплачена владою ВО Свобода зробить гарний подаруночок Януковичу публічно розколовши опозицію.
Іншим же подарунком Януковичу стануть акції проти ветеранів на 9 травня, щоб відволікти увагу суспільства від економічних прорахунків влади і змобілізувати східняків проти "страшних і лютих бандерівців".
Anti-ZEK _ 15.04.2011 17:59
IP: 193.107.111.---
ганьба
Aтака Путіна1186 Уряд реформ391 Корупція1287 Україна та Європа1064 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter