30 серпня ''Свобода'' в суді домагатиметься скасування дискримінаційного рішення ЦВК щодо формування окружкомів
Всеукраїнське об'єднання "Свобода" звернулося з позовом до Київського апеляційного адміністративного суду, вимагаючи визнати нечинною постанову Центральної виборчої комісії N604 про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, внаслідок якої до складу жодного окружкому не було включено представників ВО "Свобода".
"Свобода" вимагає визнати протиправним проведене ЦВК 24 серпня 2012 року жеребкування для встановлення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій та його результати; визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року; зобов'язати ЦВК утворити окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України", а саме шляхом проведення жеребкування для встановлення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій у кожній окружній виборчій комісії.
Судове засідання з цього приводу відбудеться завтра, 30 серпня 2012 року, о 16-00 у Київському апеляційному адміністративному суді (вул. Московська, 8, корпус 30, зал N1).
Пропоную вашій увазі текст позову повністю:
АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПОЗОВ
про визнання нечинним рішення суб'єкта владних повноважень
24 серпня 2012 року Центральною виборчою комісією (надалі – Відповідач) було проведено жеребкування для встановлення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій.
26 серпня 2012 року Відповідачем було ухвалено Постанову "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 (надалі – Постанова N604 від 26 серпня 2012 року), якою було утворено окружні виборчі комісії у складі представників від таких політичних партій-суб'єктів виборчого процесу: політичної партії "Молодь до ВЛАДИ", політичної партії України "РУСЬ ЄДИНА", політичної партії "Народно-трудовий союз України", Всеукраїнської політичної партії "БРАТСТВО", політичної партії Єдиний Центр, партії Наталії Королевської "Україна – Вперед!", партії "Сам за себе", політичної партії "Союз анархістів України", Всеукраїнського політичного об'єднання "Єдина Родина", Ліберальної партії України, Української партії "Зелена планета", партії "Громадянська солідарність", політичної партії "Руська Єдність", партії "Руський блок", Християнсько-демократичної партії України, Української Народної Партії.
Таким чином, до складу жодної окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року не було включено жодного представника Всеукраїнського об'єднання "Свобода" (надалі – Позивач).
Вважаємо, що Постанова N604 від 26 серпня 2012 року є незаконною та такою, що грубо порушує права Позивача як суб'єкта виборчого процесу та права виборців на забезпечення вільних виборів.
1. Постанову N604 від 26 серпня 2012 року було ухвалено у спосіб, що суперечить Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Постанову N604 від 26 серпня 2012 року було ухвалено на підставі жеребкування черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій.
Відповідно до ч.3 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України", до складу окружної виборчої комісії обов'язково включаються (за наявності відповідного подання) по одному представнику від суб'єкта подання, зазначеного у пункті 1 частини другої цієї статті. Не більше ніж по одному представнику від суб'єктів подання, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу окружної виборчої комісії шляхом жеребкування, яке проводить Центральна виборча комісія у встановленому нею порядку, не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення подань, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Таким чином, жеребкування для визначення представників від політичних партій-суб'єктів виборчого процесу, які будуть включені до складу відповідної окружної виборчої комісії, проводиться до кожної окружної виборчої комісії окремо.
Відповідно до ч.4 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України", Центральний керівний орган суб'єкта подання не пізніш як за шістдесят сім днів до дня голосування подає на паперових носіях та в електронному вигляді до Центральної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, список осіб від цього суб'єкта, не більше однієї кандидатури до однієї комісії, для включення їх до складу відповідних окружних виборчих комісій.
Згідно із Додатком N1 до постанови Центральної виборчої комісії "Про форми подань щодо кандидатур до складу окружних та дільничних виборчих комісій з чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N55 від 23 березня 2012 року, у поданні політичної партії-суб'єкта виборчого процесу навпроти прізвища, ім'я, по-батькові кандидатури до складу окружної виборчої комісії повинно бути зазначено номер одномандатного виборчого округу.
Таким чином, у поданні політичної партії-суб'єкта виборчого процесу обов'язково повинно бути зазначено інформацію про особу (кандидатуру до однієї комісії) та номер одномандатного виборчого округу, на території якого здійснюватиме повноваження відповідна окружна виборча комісія, до складу якої політична партія-суб'єкт виборчого процесу має намір включити вищевказану особу (кандидатуру).
Відповідно до ч.8 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України", у разі, якщо у встановлений частиною четвертою цієї статті строк не надійшли подання щодо складу окружної виборчої комісії або якщо кількість запропонованих до складу окружної виборчої комісії осіб становить менше дванадцяти, окружна виборча комісія утворюється у строк, визначений частиною першою цієї статті, Центральною виборчою комісією за поданням голови Центральної виборчої комісії, внесеним з дотриманням вимог, передбачених у статті 26 цього Закону, у кількості дванадцяти осіб з обов'язковим урахуванням поданих кандидатур від відповідних суб'єктів подання, передбачених частиною другою цієї статті.
Тобто, жеребкування для включення до складу відповідної окружної виборчої комісії не проводиться у разі, якщо у встановлений строк не надійшли подання щодо складу окружної виборчої комісії або якщо кількість запропонованих до складу окружної виборчої комісії осіб становить менше дванадцяти. У такому разі склад вищевказаної окружної виборчої комісії визначається за поданням голови Центральної виборчої комісії у кількості дванадцяти осіб з обов'язковим урахуванням поданих кандидатур від політичних партій-суб'єктів виборчого процесу.
Таким чином, зі змісту ч.3, ч.4 та ч.8 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України" можна встановити наступний порядок проведення жеребкування для визначення складу окружної виборчої комісії:
- політичні партії-суб'єкти виборчого процесу подають список осіб від цього суб'єкта, не більше однієї кандидатури до однієї комісії, для включення їх до складу відповідних окружних виборчих комісій. Тобто, у вищевказаному поданні повинно бути вказано інформацію про особу (кандидатуру до однієї комісії) та номер одномандатного виборчого округу, на території якого здійснюватиме повноваження відповідна окружна виборча комісія, до складу якої політична партія-суб'єкт виборчого процесу має намір включити вищевказану особу (кандидатуру);
- у разі, якщо кількість запропонованих кандидатур до складу окружної виборчої комісії перевищує кількість посад, визначених для відповідної окружної виборчої комісії, то для відповідної окружної виборчої комісії проводиться жеребкування для визначення її складу на підставі подання політичної партії-суб'єкта виборчого процесу для відповідного одномандатного виборчого округу.
Отже, Постанову N604 від 26 серпня 2012 року було ухвалено у спосіб, що суперечить Закону України "Про вибори народних депутатів України", оскільки Відповідачем:
- не було визначено кількість кандидатур, поданих політичними партіями-суб'єктами виборчого процесу, до складу кожної окружної виборчої комісії та, відповідно, не визначено необхідності проводити жеребкування для визначення складу відповідної окружної виборчої комісії;
- було проведено жеребкування для визначення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій та не було проведено жеребкування для визначення складу кожної окружної виборчої комісії окремо.
2. Постанову N604 від 26 серпня 2012 року було ухвалено з порушенням принципу використання повноваження визначення складу окружних виборчих комісій з належною метою.
Повноваження визначати склад окружної виборчої комісії шляхом жеребкування надано Відповідачу з метою забезпечити рівні можливості політичних партій-суб'єктів виборчого процесу здійснювати контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори у межах відповідного одномандатного округу та контроль за встановленням підсумків голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі через висування кандидатур до складу кожної окружної виборчої комісії.
Окрім того, повноваження визначати склад окружної виборчої комісії шляхом жеребкування надано Відповідачу також із метою забезпечити рівноцінну участь усіх політичних партій-суб'єктів виборчого процесу на етапі утворення окружних виборчих комісій.
Таким чином, ухвалюючи Постанову N604 від 26 серпня 2012 року, Відповідач не досяг мети, з якою йому було надано повноваження визначати склад окружних виборчих комісій шляхом жеребкування, а саме:
- не було надано Позивачу можливості здійснювати контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори у межах відповідного одномандатного округу та контроль за встановленням підсумків голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі через висування кандидатур до складу кожної окружної виборчої комісії;
- не було забезпечено рівноцінну участь Позивача на етапі утворення окружних виборчих комісій порівняно з іншими політичними партіями-суб'єктами виборчого процесу.
3. Постанову N604 від 26 серпня 2012 року було ухвалено з порушенням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.
Відповідно до ч. 4 ст. 3 Закону України "Про вибори народних депутатів України", усі партії-суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.
У силу п. 2 ч. 5 ст. 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України", одним із етапів виборчого процесу є утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії).
Згідно п. 1 ч. 2 ст. 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України", виборчий процес здійснюється на засадах дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 2-10 цього Закону, в тому числі – згаданого принципу рівності прав і можливостей брати участь у виборчому процесі, передбаченому ч. 4 ст. 3 Закону.
У цьому аспекті слід врахувати правові позиції Європейського Суду з прав людини, що представлені у рішенні у Справі "Сейдіч та Фінчі проти Боснії та Герцоговини" (Case of Sejdic and Finci v. Bosnia and Herzegovina), в якому "неоднакове, без будь-якої об'єктивної та виправданої причини, поводження з різними особами в однакових ситуаціях" Європейський Суд визнав дискримінацією.
Відповідач, визначаючи черговість усіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій, одночасно до складу всіх окружних виборчих комісій, створив ситуацію, відповідно до якої відбувається дискримінація політичних партій-суб'єктів виборчого процесу в залежності від місця в черзі, оскільки політична партія, яка перебуває вище в черзі, має значно більше можливостей щодо включення висунутих кандидатур до складу усіх окружних виборчих комісій.
Більше того, політичні партії-суб'єкти виборчого процесу, які, відповідно до правил черговості, не отримали можливості включити власних кандидатур до складу окружної виборчої комісії, позбавлено будь-яких прав на етапі формування окружних виборчих комісій, що також є дискримінацією щодо таких політичних партій.
Таким чином, Постанову N604 від 26 серпня 2012 року було ухвалено з порушенням принципу рівності перед законом, оскільки Позивачу не було надано рівних можливостей щодо включення висунутих кандидатур до складу усіх окружних виборчих комісій на відміну від політичних партій-суб'єктів виборчого процесу, які отримали вище місце у порядку черговості.
Відповідно до п.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи ухвалено (вчинено) їх:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для ухвалення рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі ухвалення рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно зі ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, ухвалені відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, у цьому разі – Закон України "Про вибори народних депутатів України".
Відповідно до п. 5 Постанови N9 Пленуму Верховного Суду України від 01 листопада 1996 року "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя", нормативно-правові акти будь-якого державного чи іншого органу підлягають оцінці на відповідність як Конституції, так і закону – якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд застосовує закон, який регулює ці правовідносини.
За таких обставин процедура жеребкування, встановлена і використана відповідачем, є незаконною і не може бути застосована під час здійснення процедур, передбачених ч. 3 ст. 27 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Отже, Постанова N604 від 26 серпня 2012 року є нечинною з огляду на те, що вищевказану Постанову:
- було ухвалено у спосіб, що суперечить Закону України "Про вибори народних депутатів України";
- було ухвалено з порушенням принципів використання повноваження визначення складу окружних виборчих комісій з належною метою та принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.
Відповідно до ч.3 ст.172 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Вищого адміністративного суду України. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду.
Відповідно до ч.6 ст.172 Кодексу адміністративного судочинства України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня ухвалення рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
У силу п. 3 ч. 1 ст. 12 Закону України "Про вибори народних депутатів України", партія, що висунула кандидата у депутати, є суб'єктом виборчого процесу.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст.ст. 11, 27 Закону України "Про вибори народних депутатів України", Законом України "Про виконання рішень застосування практики Європейського суду з прав людини", ст.ст. 2, 9, 172 КАС України,
ПРОШУ:
1. Визнати протиправними дії Відповідача – Центральної виборчої комісії – проведене 24 серпня 2012 року жеребкування для встановлення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій та його результати.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Відповідача – Центральної виборчої комісії – "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року.
3. Зобов'язати Відповідача – Центральну виборчу комісію – утворити окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України", а саме шляхом проведення жеребкування для встановлення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року, та визначення участі вищевказаних партій у формуванні таких комісій у кожній окружній виборчій комісії.
4. У порядку забезпечення доказів витребувати в Центральної виборчої комісії Постанову "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року" N604 від 26 серпня 2012 року та протокол засідання Центральної виборчої комісії від 24 серпня 2012 року про проведення жеребкування.
Додатки:
1. Копії позовної заяви та доданих до неї документів.
2. Докази сплати судового збору;
3. Копія свідоцтва про реєстрацію політичної партії Всеукраїнське об'єднання "Свобода";
Копія рішення Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у народні депутати України.
Голова Всеукраїнського об'єднання "Свобода" Тягнибок О.Я.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.