Володимир В’ятрович Історик, голова Українського інституту національної пам’яті

Група "Першого грудня": не "промайданити" Україну!

22 березня 2018, 12:53

Публікую важливе звернення Ініціативної групи "Першого грудня":

"У попередніх наших зверненнях ми зосереджували увагу на відповідальності влади. Ми намагались остерегти наших керманичів перед спокусою надмірної централізації влади в одних руках, що є насправді рудиментом російської концепції влади. Бо саме там, кажучи словами одного з російських опозиціонерів, "послаблення політичної позиції 'хазяїнаʼ прирівнюється до спроби дезінтеграції країни".



Сьогодні настав час поставити у фокус нашої тривоги відповідальність самого українського суспільства. Адже в ньому також нуртують давні хвороби, які не раз уже ставали причиною наших національних поразок.

На наших очах відбувається чергова національна драма, яка, здавалося б, уже ніколи не мала повторитися. Йдеться про неспроможність нашого суспільства втілити в життя позитивні здобутки своїх повстань. Упродовж кількох десятиліть Україна пережила три переможні Революції – Революцію на граніті, Помаранчеву та Революцію гідності. Завдяки їм було досягнуто подвійної мети: не лише уневажнено кремлівські сценарії переведення України на російську орбіту, а й відкрито перспективи цивілізованого, європейського розвитку нашої держави. Відтак народ мав засвідчити, що він гідний своєї державності.

Що маємо натомість? Здобутки наших майданних перемог щоразу розтринькуються – і то не лише власть імущими. На зміну натхненним Майданам, що були породжені неповторним народним поривом, прийшли не завжди зрозумілі акції, сплановані й учинені не дуже прозорими й не дуже вартими довіри політичними центрами. І кожного разу бачимо намагання організувати черговий протестний "майдан", кожного разу ватажки прагнуть підняти народ на повстання, проте не дають собі труду розʼяснити, хто візьме владу після падіння нинішньої, а головне – під яку програму цю нову владу буде використано. Руїнницькі тенденції вочевидь переважають над тенденціями будівничими.

Проте нинішня Україна – це не острівна Запорозька Січ ХVII – ХVIII століть, а велика держава ХХI століття в центрі Європи. Майдани реалізували право народу не допустити злочинних сценаріїв, але через майдани не можна стабільно керувати державою! Майдани не є інструментами демократії – вони є лише свідченням, що демократичний розвиток у державі пробуксовує. Народ, який знає ціну власній державності, має так організувати життя в суспільстві, щоб майдани стали непотрібними і були замінені добре організованими референдумами.

Боляче спостерігати, як девальвується сама назва "Майдан", освячена жертвою Небесної сотні. Зловживання цією назвою творить бляклі іменні "майдани", а головне – живить героїчний пафос безладдя. Тому щораз помітнішими стають "месники" в балаклавах, які буцімто покликані "навести лад", проте натомість трощать шибки й двері в судах і банках, можуть кинути таку-сяку гранату, але передусім сіють довкола вірус насильства. Як наслідок – шириться дух руїнництва й охлократії. Чи ж дивно, що на цьому тлі вже зʼявилися заклики до військового перевороту?

Звичайно, киплять пристрастями наші рідні українські уми і серця. Але чи так уже важко відгадати, що бензину в це багаття щедро підливає Росія? Чому ми як народ спроможні були не допустити успішного втілення геополітичних сценаріїв Кремля знову поневолити Україну, проте, схоже, виявляємося безсилими перед руїнницьким сценарієм розвалу країни зсередини, який обертається роздержавленням української Держави й нахабним ґвалтуванням її, неповнолітньої?

Зберігати державу і сприяти її розбудові – наша головна мета. Не допустити стихійної чи й інспірованої гіпер-анархії – наше з вами громадянське завдання. Проте передусім слід замислитись над тим, у чому лежить коріння проблеми. На нашу думку, причиною такої героїзації руїни є, звичайно ж, критично низька політична культура суспільства та його схиблена історична памʼять. Дається взнаки засилля шукачів дешевої слави й авантюристів. Проте чи не найважливішими причинами є відсутність або нерозвиненість самоврядування, неможливість для людини чи групи людей вирішувати свої проблеми у звичному законному порядку, параліч законності взагалі. В таких умовах громада деградує до натовпу (або ж ніколи так і не виростає над рівнем натовпу) і стає неспроможною до продуманої раціональної дії. А за умов економічної скрути й суспільної дезорганізації та депресії лише вибуховий бунт здається виходом із безвиході. На цьому й паразитують далекоглядні ненависники України, одверті й приховані.

Тут є що сказати і соціологам, і психологам, і публіцистам. Про це треба говорити не лише із владою, а й зі суспільством, з різними його верствами. З великими тисячами тих, хто називає себе активістами. Із чотирмастами з лишком народними депутатами. З десятками й десятками тисяч депутатів різних рівнів, мерів міст, голів селищ. Це ж та величезна армія, яка й має забезпечити структуру самоврядування. І має відповідати за неї.

Тому ми й ініціюємо розмову про цю суспільну проблему, про колективну й індивідуальну відповідальність тих, кого обрано чи поставлено "кербудами" низових структур громадянського самоврядування. Про культивування їхньої ролі й відповідальності, про процедуру постійного екзаменування їх конкретною громадою. Про відповідальність низових народних ватажків, яким, перш ніж оголошувати "похід на Київ", варто було б навчитися грамотної державницької роботи та вміння облаштовувати життя у своєму малому довкіллі. Адже проблеми "вгорі" – це лише екстракт того безладу, з яким ми миримося "внизу".

Всі ці зболені міркування не є нашим запереченням права суспільства на громадянський протест – вони є лише запереченням його права на громадянську глупоту. Не є вони й ознакою нашої сліпоти, бо ми бачимо й "острівки" позитивних здобутків. Занепадництво і тотальна зневіра не є нашою позицією. Адже країна поволі виходить із тоталітарної травми й набуває нових ознак. Але в тому то й річ, що всі ці позитивні тенденції можуть занепасти, якщо їх не висвітлювати та не пропагувати і якщо гору візьмуть руїнницькі інстинкти, вправно маніпульовані нашими недругами. Щирість намірів багатьох протестувальників не є гарантією правильності їхніх дій. Недарма ж народ запримітив, що часом добрими намірами дорога до пекла встелена.

Звідси й наша осторога: не "промайданьмо" України! Будьмо обачні й не впишімо себе в історію руйначами української державності!

Учасники Ініціативної групи "Першого грудня":

В'ячеслав Брюховецький, Іван Дзюба, Євген Захаров, Йосип Зісельс, Мирослав Маринович, Володимир Панченко, Всеволод Речицький, Вадим Скуратівський, Юрій Щербак, Ігор Юхновський, Ярослав Яцків".

Коментарі — 23
Микола Камінець _ 18.04.2018 21:20
IP: 46.118.197.---
Народ уже хоче порядку в країні! І стабільності! Цікаво, як повпливає на це зростання курсу гривні відносно до рубля?
Эдуард Техов _ 25.03.2018 14:37
IP: 188.163.73.---
"У попередніх наших зверненнях ми зосереджували увагу на відповідальності влади"
От цікаво: а чи звернула влада якусь увагу на ці звернення?
Запросила поважних підписантів на зустріч?
Обговорила шляхи подальшого розвитку країни і засобів профілактики чергового Гуляй-поля?
Можливо, хтось із підписантів оголосив голодування хоча би на 3 дні заради того, щоб бути почутим?
Або ж іншими методами намагався привернути увагу?
Щось я не чув про таке...
Тепер звертаються до народа із абсолютно беззубим зверненням, яке більше нагадує шкільний твір на тему "Як я люблю свою Батьківщину", ніж на виступ авторитетних людей.
Яка мета цього звернення?
Що воно змінить?
Чиї інтереси захищає?
hrim _ 23.03.2018 21:23
IP: 35.205.200.---
mihaylenco:
hrim
Такі остороги та звернення були б зайвими якщо б ВВП зростало на 6-8 %, якщо б Влада...

Як на мене, найбільшою проблемою є не економічне відставання, а беззаконня:
1. Погані закони.
2. Невиконання законів.
3. Відсутність покарання за порушення законів.
4. Нерівність перед законом в залежності від соціального статусу.

Жодне економічне зростання неможливе без наведення елементарного порядку. А елементарний порядок для економіки – відсутність проблем, які я вказав в п. 1-4. Жодна людина в здоровому глузді не захоче вести бізнес в Україні. Гроші з такого середовища приречені тікати. Найкращі, найактивніші фахівці приречені тікати.

Нікому підтримувати економіку країн, де панує свавілля сили!
...

Так, судова система в нас є найлабшою гілкою Влади. Тому, її "дефіцит" чи не головна причина економічного застою, на чому Ви акцентуєте. Її "дефіцит" також спричиняє відчай та зневіру, що й використовують окремі політичні сили.
Anatolii Borodaiev _ 23.03.2018 14:00
IP: 193.19.229.---
Жахлива правдива картина. Але навіщо таке звернення оприлюднювати? Щоб прискорити процес? Так розумні давно все зрозуміли. Хто мав можливість, вже повтікали, чи у процесі. А тим, хто все розуміє так, як написано в цьому зверненні, а можливості втекти не має, від такої детальної констатації тільки гірше й важче. Одна надія, що... все не так погано, що все якось буде... Вижили при радянській владі, пережимо й цю, демократичну.
Александр 1 _ 23.03.2018 13:02
IP: 188.163.12.---
Олег Гора:
Розумні люди з Вятровичем на одному гектарі не присядуть, а не те що вже якусь спільну з ним заяву підписувати...
Ви так ненавидите В'ятровича (якого я дуже високо ціную), що навіть не побачили, що він не підписував заяву. Він лише оприлюднив її в своєму блогу. Схоже на те, що ви і групу "Перше грудня" не поважаєте. Ви українофоб чи просто москаль?
Александр 1 _ 23.03.2018 12:18
IP: 188.163.12.---
Підписуюсь під кожною думкою, кожним словом цього звернення.

На щастя, є у нас такі мудрі люди, як підписанти "Першого грудня", до яких слід прислуховуватись всім українцям.
Sokol Oleh _ 23.03.2018 10:55
IP: 35.196.62.---
как власть создает ВСУ почитайте в новостях про минометы пашинского за 400 000 гривен которые убивают своих солдат, про Багданы Свинарчука по 40 000 долларов, которые не заводятся и ломаются, про дымну сумиш за 72 млн. грв. для кинофильмов, про масла из РФ которые вывели из строя десятки украинских танков. Продолжать?
Sokol Oleh _ 23.03.2018 10:49
IP: 35.196.33.---
Мы не кипим от ненависти и зависти, мы просто хотим чтобы в государстве был честный президент, настоящие депутаты и не было воровства и откатов. Чтобы суды, прокуратура и милиция защищали граждан, а не власть.
Marian Gorban _ 23.03.2018 10:36
IP: 35.195.42.---
Определенно каша не головах членов групы а в наших головах.Мы кипим от ненависти и от зависти. Мы готовы выколоть себе глаз, чтобы власти выколоть два. Откуда такая злоба? Другие хотят ВВП 6-8 процентов. А почему не 18? В то время как в Европе чуть больше 3-х процентов, при положении что там нет войны. Кстати, кто создал Украинскую армию? Не та ли власть, которую критикуют кому не лень. Мы говорим о корупции, забывая при этом, что сами ее создаем. Идя к врачу мы носим деньги. Полицейскому суем взятку чтобы не оштрафовал. А знаете ли что в европейских странах в борьбе с корупцией в равной степени отвечают тот кто взял взятку и тот кто ему ее дал.
mihaylenco _ 23.03.2018 10:22
IP: 93.171.68.---
hrim
Такі остороги та звернення були б зайвими якщо б ВВП зростало на 6-8 %, якщо б Влада...

Як на мене, найбільшою проблемою є не економічне відставання, а беззаконня:
1. Погані закони.
2. Невиконання законів.
3. Відсутність покарання за порушення законів.
4. Нерівність перед законом в залежності від соціального статусу.

Жодне економічне зростання неможливе без наведення елементарного порядку. А елементарний порядок для економіки – відсутність проблем, які я вказав в п. 1-4. Жодна людина в здоровому глузді не захоче вести бізнес в Україні. Гроші з такого середовища приречені тікати. Найкращі, найактивніші фахівці приречені тікати.

Нікому підтримувати економіку країн, де панує свавілля сили!
Sokol Oleh _ 23.03.2018 09:48
IP: 35.231.117.---
Определенно в головах членов группы какая-то каша. Революция достоинства у них победила, все в Украине считают, что пока ещё нет. Может члены группы и народ по разному видят задачи и цели Революции достоинства?
Героями Революция достоинства являются, в том числе, активисты в балаклавах. Члены группы видят в них угрозу Украине.
Или члены группы не понимают что происходит или умышленно манипулируют.
Al Pac _ 23.03.2018 06:32
IP: 46.211.147.---
Отакої. Треба просто мовчки підтримувати розбудову тиранії
Максим Асгард _ 23.03.2018 03:10
IP: 46.211.158.---
Тут Україну вже не спасти, бо політичне жлобство так званної "еліти", яку треба негайно усунути від влади буяє смердючим невіглаством та неперевершеним цинізмом, і все поглинаючою руйнівною жадобою.Я вже не говорю про інородних шкідників, які імплементовані штучно творити безлад та грабувати у вертикально-інтегрованих структурах мафіозно-кримінального типу (система казино:спокуса клептократичної влади і грабунок народу- фактор Рінат)
Sokol Oleh _ 22.03.2018 22:54
IP: 35.195.195.---
Elena Dykun:
===========
все так запутано. "агент" кремля надя хотела уничтожить устоявшую и укрепившуюся систему олигархов януковича?
Elena Dykun _ 22.03.2018 21:48
IP: 35.189.212.---
Пинчуков Сергей:
Ты совсем не в курсе? Какая на хрен хунта? Ахметов с Порошенко – хунта? Ахметов – основной спонсор партии регионов (Януковича), а сейчас партнёр Порошенко. Олигархическая система выстояла, ещё и укрепилась.
Oleg Seltsov _ 22.03.2018 21:30
IP: 93.183.218.---
Как на кладбище все спокойненько,
Ни врагов, ни друзей не видать.

Мабуть таки вмерла.
Пинчуков Сергей _ 22.03.2018 20:07
IP: 35.195.49.---
Отрабатывая ядерные удары по России, американская подлодка вмёрзла в лёд и теперь американцы мерзнут и просят помощи у российских спасателей, освободить их из ледяного русского плена!
_ABM_ _ 22.03.2018 19:57
IP: 77.123.52.---
Log Log:
_ABM_:
Log Log:
Пинчуков Сергей:
- Порошенко то же
- Безграмотный Унитаз, не издевайся над русским языком.
Унитаз понял, что для него изучить свой язык – задача невыполнимая... придет время и какие-то будущие люди прочитав опусы унитазов из паРаши поймут почему русский язык исчез;-))
- Что с него возьмёшь. Унитаз априори знаток Же, а не русского языка, вот и пишет не ТОЖЕ, а то же.
:-)))
hrim _ 22.03.2018 19:11
IP: 35.195.204.---
Такі остороги та звернення були б зайвими якщо б ВВП зростало на 6-8 %, якщо б Влада продемонструвала професійність у вирішенні в проблемних питаннях суспільства, зокрема в таких: створенні інвестиційної привабливості, створенні належних умов для малого та середнього біхнесу, суттєвому послабленні тіньової економіки, розумінні ролі Науки у майбутньому України та демонстрації перших кроків для її поступу, в запобіганні відтоку найціннішого нашого скарбу в чужі країни – талановитої та працьовитої молоді.

П.С. Боротьба з наслідками – це вічна боротьба без перемоги. Професійна ж Влада постійно відслідковує причинно-наслідкові зв'язки й, насамперед, усуває Причини. Професійна Влада!
Mike Naplekov _ 22.03.2018 16:44
IP: 46.118.250.---
Якось слабенько. А головне – забагато брехні, вибачте, про майдани, так багато, що головна думка про неможливість творення майданами просто тоне під нею.
Панове, невже це так складно? визнайте правду, реальну цивілізаційну сходинку народу, й почніть звідси розглядати події сьогодення. Визнайте нарешті, що ніякої української державності ще й досі не існує, є олігархічна державність.
Елена Величко _ 22.03.2018 14:57
IP: 46.201.38.---
"Проте чи не найважливішими причинами є відсутність або нерозвиненість самоврядування, неможливість для людини чи групи людей вирішувати свої проблеми у звичному законному порядку, параліч законності взагалі". (с)
Тут вірно підмітили...Але відносно того, що "унизу" винні – не згодна. Бо саме "зверху" робиться основне, включая Аналіз, Закони та МЕТОДИ, а також обов"язково КОНТРОЛЬ, а також. ОБОВ"ЯЗКОВО у чиїх інтересах. Унизу все робиться так само як уверху роб.лять або не роб.лять. Тому, що вірно. повинні бути ПРОГРАМИ відповідні, але не збагачення одиниць,а про-ми розвитку Економіки та СПРАВЕДЛИВОЇ оплати в першу чергу. У нас 27 років роб.лять роздержавлення від людей у відомі-невідомі гаманці... таким чином країна без потрібних дій занепала й люди у цій країні, бо державні служби не займаються проблемами як і говорилось у цитаті. А якщо не робиться – то й не з"явиться нічого...
Haharin Coh _ 22.03.2018 13:41
IP: 194.60.77.---
Пинчуков Сергей:
Савченко завербована РФ. Це вдала спецоперація Росії, саме тому її захищає Опоблок, Медедчук, Рабінович, Бойко, Шуфрич.

А ваші російські надії про знищення України вже 5 рік залишаються лише вашими фантазіями
Haharin Coh _ 22.03.2018 13:39
IP: 194.60.77.---
Підтримую дану ініціативу.

У часй війни ми повинні концентрувати ресури лише для перемоги над ворогом. А після перемоги будемо вияснятихто сучий син.
Корупція1155 Уряд реформ337 Україна та Європа955 Aтака Путіна1123 Свобода слова550
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter