Тарас Возняк www.ji-magazine.lviv.ua

Володимир Щербина: Реформа відносин розподілу результатів праці – ключ до побудови гармонічного суспільства в Україні

24 травня 2014, 10:59

Хоча уряд не визначив реформування податкової та пенсійної сфер буття українського суспільства своїм головним пріоритетом, декілька груп в Україні та окремі фахівці намагаються розробляти, пропонувати та лобіювати свої рішення у реформуванні окремих податків та соціального внеску. При цьому, звичайно ж, методологічної єдності не спостерігається. І це дуже погано, бо реформа податкової та пенсійної сфер – це одна реформа, оскільки і податки, і внески у солідарні фонди суспільного споживання мають одне і те ж джерело фінансування. До того ж більшість розробників-реформаторів у якості обґрунтування своїх пропозицій називають виключно ті чи інші проблеми чи потреби бізнесу. А реформування цієї сфери буття українського суспільства обмежувати лише потребами та інтересами бізнесу не можна: економіку створює все суспільство, а не тільки бізнес.

Саме реалізована в економіці суспільно корисна праця є джерелом фінансування усіх без винятку економічних процесів, в тому числі зобов'язань, які встановлює держава і тим перерозподіляє її частину на користь інших осіб. Частина державних податкових вимог припадає, звичайно ж, і на прибуток, проте для його утворення необхідні належно облаштовані умови функціонування праці, оскільки вона не лише створює товари і послуги, а й визначає платоздатність середовища їх збуту. Інших поточних джерел фінансування не існує: разом вони складають додану вартість. Тому саме перерозподіл праці має найвищий суспільний та економічний пріоритет.

Будь-які "нарахування" на заробітну плату є прихованим відособленням її частини (частини реалізованої праці) від доходів працівника. Цим порушується приватний характер праці: обмежується право працівника на використання частини його праці за власними пріоритетами його сім"ї та родини в реальному часі, а якщо він не доживе до пенсії або нетривалий час скористається пенсією "від держави", – гроші будуть втрачені. Потенційна капіталізація цих коштів за час трудового стажу буде втрачена гарантовано: платити у вигляді відсотків за використання цих коштів не передбачено у принципі.

Утворення значних за обсягом фондів суспільного споживання є одним з "геніальних винаходів" соціалізму, коли приватна власність "не створювалася", а частина доходів сімей та родин вилучалася на створення соціалістичної власності. І до цього часу ці відносини в Україні не реформовані. А працівник навіть ні про що й не здогадується. Навіть роботодавець! Проте, ані суспільство, ані економіка з цим "жити" не можуть: порушується взаємодія ключових для українського суспільства інститутів: сім'ї, родини, громади, праці, нагромаджень та приватної власності.

Тому, при напрацюванні законодавчих змін у податковій та пенсійній сферах України треба обов'язково враховувати, що джерелом фінансування для "нарахувань" на зарплату є виключно та сама заробітна плата. І обов'язково розглядати суспільство, як самоврядну систему, що створює свою економіку.

Для гармонізації інтересів у відносинах суспільства та бізнесу важливою є міра перерозподілу кожного з двох елементів доданої вартості – праці та прибутку – і те, що вона повинна бути співставною для кожної з цих її складових. Це забезпечить рівномірність перерозподілу доданої вартості, як цілісної економічної категорії, а відтак – гармонічність суспільних відносин.

Розрахунки ж показують, що в діючих умовах жодної співставності нема. Натомість є глибока диспропорція! В той час, коли прибуток перерозподіляється на 50%, легально реалізована праця перерозподіляється на 150%! Точніше – в чинному законодавстві України існує вимога віддати в податки та солідарні соціальні фонди 150% легальної зарплати. І це при тому, що ще більш як 100 років тому доведено: межею вилучення у цьому випадку є 32%. До того ж цією межею лімітується вилучення коштів на потреби усіх рівнів суспільної побудови: сім'ї, громади та держави.

Вказана диспропорція в перерозподілі праці є причиною глибокої тінізації української економіки, корумпованості суспільства внаслідок дискредитації інституту праці, постійної інфляції та неплатежів, нестабільності національних грошей..., руйнування українського суспільства у моральному та фізичному сенсах. Економіка України "функціонує" без поточного легального джерела фінансування суспільних та економічних процесів. Україна, як держава і як суспільство, не може ані виробляти конкурентоздатну продукцію, ані заробляти в легальному полі.

Хоча вказана диспропорція створює ще багато проблем для українського суспільства та його економіки, вважаю за необхідне підкреслити і наголосити: становище з законодавчим регулюванням відносин обміну працею та її перерозподілу є причиною протистояння суспільства і влади, яке знайшло свій прояв у всіх Майданах часів Незалежності, а також – сьогоднішніх подій на сході України. Чим більше сім'ї та родини залежні від доходів, отриманих від найманої праці (а саме такими є сімейні бюджети промислових районів Сходу), тим у гіршій ситуації вони опиняються: сімейні бюджети хронічно порожні... і просвітку не видно. Тому російська пропаганда лягає на набагато більш плідний ґрунт, ніж у центрі та на заході України, де структура зайнятості робить суспільство менш чутливим до цього перекосу в регулюванні суспільних відносин.

Для належного реформування відносин перерозподілу праці в Україні вважаю необхідним громадянському суспільству докласти зусиль до вироблення спільної з урядом концепції та цілісної державної програми реформування податкової та соціально-пенсійної сфер, яку можна було б розглядати, як технічне завдання для напрацювання конкретних законопроектів.

З цією метою пропоную провести 2-3 тематичних круглих столи на урядовому майданчику "Центр Підтримки Реформ" з залученням представників як експертних середовищ, так і уряду. Тоді є шанс, що люди прийдуть на цей захід "кожен зі своїм", а підуть – "з нашим".

Дуже важливою є участь ЗМІ у висвітленні як самого перебігу цих круглих столів, так і результатів їх роботи, щоб суспільство змогло краще усвідомити причини проблем та пропоновані шляхи їх подолання.

powered by lun.ua
Коментарі — 22
New_G _ 10.02.2015 23:37
IP: 195.78.58.---
Економіка зростає, а країна в цілому та громадянин зокрема багатшає, коли:
1. Захищені права людини та її власності
2. Відбувається справедливий розподіл результатів праці та природних ресурсів
3. Існує соціально-політична стабільність
В Україні не виконується жодна з цих умов. Якщо не виконується хоча-б один пункт рівень життя падає.
Миколай Паращак _ 11.06.2014 23:05
IP: 194.145.217.---
Стаття піднімає надзвичайно важливе питання. Навіть, архіважливе. Серед коментаторів слід звернути увагу на п.Теодора Дяківа. Решта – здебільшого балаболи.
realist_2 _ 06.06.2014 12:22
IP: 93.180.245.---
Шановний авторе! у Швеції через бюджет та соціальні фонди перерозподіляється 66% ВВП, в ФРН -50%!
Справа в тому, що там вони не розкрадаються, а йдуть на використання суспільством! А значить – є платіжно спроможний попит, і економіка розвивається. Китайська мудрість: "Бідний живе за рахунок своєї праці, а багатий – за рахунок бідного!"
Теодор Дяків _ 26.05.2014 00:00
IP: 92.112.213.---
Микита Дмитрів:
До Теодора Дяківа. Демонтаж це не обов"язково революція. Це буде головне завдання нового Президента. В цій державі недоторкана злодійня вже майже чверть століття "регулює"...
- Не Президент і не злодійня мають "регулювати", а ми з вами... І поки ми не спроможемося "регулювати", доти будуть регулювати вони.
Віра Сила _ 25.05.2014 16:20
IP: 46.200.183.---
Сьогодні українська мова збідніла на ще одне словосполучення:
Так я ніразу не прозвучало за всю передвиборчу кампанію.
Вперше за всі вибори президента.
Кортеж Турчинова
Маєток Турчинова
Полювання Турчинова
"Адмінресурс Турчинова"
Віра Сила _ 25.05.2014 16:19
IP: 46.200.183.---
51. Україна першою з країн, які не є членами Європейського союзу, приєдналася до системи прозорого відображення даних AGSI + за стандартами асоціації Європейських операторів підземних газових сховищ (GSE).
52. Україна підписує з Євросоюзом угоду про спільний авіапростір.
53. Прийнятий і підписаний закон про громадське телебачення.
54. Україна розмістила п'ятирічні єврооблігації на 1 мільярд доларів, емітовані під гарантії США.
55. Експорт товарів з України вперше за 8 років перевищив імпорт.
56. Голова Верховної Ради Олександр Турчинов доручив секретаріату парламенту розробити нову систему голосування депутатів, яка виключає неличное голосування.
57. НАТО запросило Україну до вступу в організацію.
58. Інформація про кінцевих власників усіх банків має бути оприлюднена на сайті Нацбанку до 1 вересня цього року.
59. Кабмін пропонує ліквідувати Державне Управління справами.
60. Розпочато процедуру заборони комуністичної партії.
Віра Сила _ 25.05.2014 16:18
IP: 46.200.183.---
41. Фінансування армії збільшено на 5 млд. грн.
42. Заборонені "Російський блок" і " Русское едніство ".
43. Кабінет міністрів зняв обмеження щодо присутності депутатів на засіданнях уряду.
44. У власність Києва повернуто Гостинний двір, книжковий магазин " Сяйво", Будинок актора, Центр серця і стадіон "Старт".
45. Створено спецкомісію при Мін'юсті з розслідування фактів катувань у в'язницях і СІЗО.
46. Кабінет міністрів збільшив посадові оклади працівників бюджетної сфери з 1 жовтня 2014 на 40 %.
47. Посольство США в Україні продовжило дію віз до десяти років.
48. Вперше з 2005 року США дали українському аеропорту перший клас безпеки, чим фактично відкрили своє небо для наших авіакомпаній.
49. МВФ надав Україні стабілізаційний кредит у розмірі 17 млд. доларів.
50. США виключили Україну зі списку основних порушників інтелектуальної власності.
Віра Сила _ 25.05.2014 16:17
IP: 46.200.183.---
29. Вжито необхідні закони для безвізового режиму з Євросоюзом, який очікується з початку 2015.
30. Спрощено доступ до публічної інформації.
31. Розпочато скорочення 24000 держчиновників і приватизація держдач в Конча -Заспі.
32. 100 країн- членів ООН на Генасамблеї підтримали Україна і засудили Росію.
33. Заарештовано рахунки Медведчука і закрита його газета "Вести".
34. Затримано беркутівців, які підозрюються в розстрілі людей.
35. Україна стала купувати ядерне паливо для електростанцій в США.
36. Уряд запустило спільний з низкою IT -компаній проект, що передбачає створення 100 тис. нових робочих місць в IT- сфері, а в модернізацію освітньої системи України планується інвестувати $ 1 млрд.
37. Україна обігнала Росію за рівнем соціального розвитку за версією Deloitte.
38. Прийнято закон про люстрацію суддів.
39. Відкрита вся інформація про держзакупівлі.
40. Надходження до загального фонду держбюджету на 9 % більше показника минулого року.
Віра Сила _ 25.05.2014 16:17
IP: 46.200.183.---
14. Заборонена трансляція російських телеканалів на території України.
15. Створена Національна гвардія України.
16. Організована розпродаж дорогих авто чиновників на відкритому аукціоні.
17. Демонтовано десятки пам'ятників Леніну.
18. Підписана політична частина договору про асоціацію з Євросоюзом.
19. Отримано 1,6 млд. доларів фінансової допомоги від США.
20. Українські оборонні заводи на рік завантажені державними замовленнями для переоснащення армії. Армія вперше отримала нові "пліт", "Булат" та іншу техніку.
21. Україна вийшла з СНД.
22. Розпочато підготовку до введення візового режиму з Росією.
23. Підписано указ про протидію рейдерству.
24. Державний борг України скорочено на 10 %.
25. Японія оголосила про надання Україні в кредит 10 млд. доларів на 40 років під 0,1 %.
26. Уряд скасував 158 актів уряду Арбузова -Азарова.
27. Скасовано утилізаційний збір на авто.
28. Ліквідовано злочинні схеми Нафтогазу угруповання Курченко.
Віра Сила _ 25.05.2014 16:16
IP: 46.200.183.---
1. Відновлено дію Конституції 2004 року. Ліквідована узурпація влади президентом.
2. Конфісковано Межигір'я та інші маєтки чиновників, побудовані за награбовані кошти.
3. Ліквідовано кортежі та перекриття вулиць для чиновників.
4. Звільнено з в'язниць всі політичні в'язні.
5. Звільнено з в'язниць всі незаконно засуджені (сім'я Павличенко, Запорожець та ін.)
6. Демонтовано паркани і шлагбауми біля урядових будівель.
7. Ліквідовано "Беркут".
8. Україна отримала запрошення вступити до Євросоюзу.
9. Організовано реверс газу з Європи, закупівля газу в Росії зменшена в три рази.
10. Отримано 1 млд. євро фінансової допомоги та 10 млд. євро кредитів під мінімальний відсоток від ЄС.
11. Високопоставлені чиновники літають на міжнародні переговори економ -класом.
12. Активісти безперешкодно побували вдома у Яценюка і Тимошенко.
13. Євросоюз відкрив кордони для українських товарів. Обнулені близько 98 % мита.
Віра Сила _ 25.05.2014 15:42
IP: 46.200.183.---
Ваш блог – Про найголовніше різними мовами має недоліки.
Щоб Ваш блог був популярний, викладайте його спочатку державною мовою.
Далі робіть посилання на перекладач google різними мовами, в кінці можна надрукувати різними мовами, і по російські, але...
У Вас в блог одні державні прапори, як "червоні прапорці для вовків на полюванні Януковича".
Сунеш вздовж них, сунеш, тоді здогадуєшся, як автор цінує Державну Мову.
Не знаю, хто між тими прапорцями хоч раз дійшов до кінця, щоб побачити Ваш блог Державною?
Не простіше спочатку ДЕРЖАВНОЮ мовою.
А після статті державною мовою можна просто словами – English і посилання google, або стаття без прапорців.
Ви пишете для читача в україномовне інтернет видання, а не для "міждержавного полювання на вовків".
Ми Всі спочатку патріоти України, а далі...як Бог послав.
zilwowa _ 25.05.2014 14:28
IP: 94.178.67.---
Величезна проблема українського суспільства полягає в тому, що воно завжди сподівається, що прийде хороший президент або й ціла партія і зробить їм добре.
А так не було, не є і не буде, бо не може бути. А самим вникати у суттєві зв"язки складних категорій їм лінь. Ба більше, вони готові жертвувати навіть життям, аби лиш напружувати мізки, вдаватися до суспільного діалогу і не вникати у складніші речі... А в результаті суспільство не у стані сформулювати чіткий запит на реформи по суті.
Микита Дмитрів _ 25.05.2014 09:29
IP: 109.201.245.---
До Теодора Дяківа. Демонтаж це не обов"язково революція. Це буде головне завдання нового Президента. В цій державі недоторкана злодійня вже майже чверть століття "регулює". Обличчя змінюються, навіть нові партії прориваються до корита, а система тільки модифікується, трошки підштукатурююється фасад і все. Грабунок прикривається туманом болтовні: винні попєрєднікі, винні москалі, народ не такий, – водити треба як Мойсей водив (автор вислову ющ, який приміряв тогу Мойсея), економіка квола, гривня не така, невродило і т.п. Болтовнею підмінюють діло і намагаються нагадати народу про доцільність свого існування. В результаті, на Сході, через кордон камази з найманцями їздять туди сюди. І ніхто цим особливо не переймається, ну хіба що у Фейсбуці пописують. А воювати нехай йдуть патріоти, без броніків, зброї, зв"язку і з паркетними генералами, крутизна яких вимірююється висотою тулії на кашкеті. Така держава нікому окрім "злодіїів в законі " не потрібна. Новому Президенту дано 100днів.
Теодор Дяків _ 25.05.2014 01:09
IP: 74.125.17.---
Pavlo Kolomiets:
Мда, що до автора напрошується назва – балабол. Навіть назву не може придумати лаконічно – поки дійдеш до кінця, робиться тоскливо.
- Я, наприклад, не розумію змісту китайських ієрогліфів, проте не вважаю всіх китайців балаболами...
zilwowa _ 25.05.2014 00:23
IP: 95.133.31.---
Сьогодні оцінкова формула перерозподілу праці в базовому рівні (без урахування потреби у фінансуванні акцизів, мит і податку на прибуток підприємств) виглядає так (для двох півциклів відтворення праці):
1) на стороні роботодавця: (1/0,80*1,4*1,2) -1=1,1 (вже в першому півциклі джерела фінансування не існує, не кажучи вже про те, що зарплата вилучається повністю...)
2) на стороні робітника (коли він купує товари, послуги та платить по тарифах): 1/6=0,166 (6).
Сума податків і внесків: 1,27 грн. А чистої зарплати: 0,83 грн. (процентне співвідношення 152% "на користь" зобов'язань.
Тобто, сума податків і соціально-пенсійних внесків, яка "функціонує" в економічному обороті "проти" гривні чистої зарплати і утворюється в результаті їх взаємодії шляхом "накручування"одного на інше, перевищує розмір джерела фінансування легальної з/п). Якщо ж працівник не дожив до пенсії, то всі зобов'язання, які виконувалися в попередніх періодах, втрачають своє призначення, а відтак – і економічний зміст.
zilwowa _ 25.05.2014 00:07
IP: 95.133.31.---
До Pavlo Kolomiets _ 24.05.2014 22:41

А щодо предмету ви маєте якісь міркування?
Чи про автора міркувати звичніше?
Pavlo Kolomiets _ 24.05.2014 22:41
IP: 94.244.144.---
Мда, що до автора напрошується назва – балабол. Навіть назву не може придумати лаконічно – поки дійдеш до кінця, робиться тоскливо.
zilwowa _ 24.05.2014 21:30
IP: 194.44.236.---
До mihaylenco _ 24.05.2014 21:16
Бізнес розуміє все не гірше, а краще, за інших.
Якщо "законодавство" вимагає від бізнесу "знайти" 120% податків та пенсійних внескі на гривню зарплати, він не зможе того виконати при всьому бажанні. Для нього омріяна ситуація, – коли він заплатить всю зарплату працівникові на руки, а той вже хай виконує "державні" зобов"язання. І його (працівника) вистачить тільки на 2-3 місяці. А тоді в нього очі відкриються і він прийде під КМУ і ВР і знесе їх з фундаменту разом з депутатами і урядовцями.

Не можливо з криниці з дебетом 10 відер на добу черпанути 15 відер за раз. Норма – з відра.
Чудеса трапляються лише в казках...
mihaylenco _ 24.05.2014 21:16
IP: 178.93.170.---
Бізнес має зрозуміти, що виплачауючи пристойну зарплату, він створює покупця для власної продукції. Немає зарплати, немає покупця. Реалії нашої економіки такі, що виробника в нас практично немає. Практично весь наш бізнес – торгівля. В нас економіка торгашів. Яка частка матеріального виробництва в нашій економіці? І яка частка матеріального виробництва реалізовується в Україні для населення? Якщо ця частка мізерна, то й роботодавцеві немає ніякого стимулу платити гідну зарплату. Маю велику підозру, що матеріальний, інтелектуальний продукт, та послуги, що реалізовуються для населення, справді мізерні. Де знайти таку статистику?

Реформи мають бути спрямовані на зменшення частки експорту, та посередництва в економіці України.
Теодор Дяків _ 24.05.2014 19:46
IP: 91.124.231.---
До Микита Дмитрів – змінити суспільні відносини можна тільки шляхом змін правового регулювання відповідноі сфери суспільного буття. Революційність тут не допоможе...
Теодор Дяків _ 24.05.2014 19:42
IP: 74.125.181.---
Не зовсім вчасна публікація з огляду на завтрашні вибори Президента. Проте, тема архіважлива. Є нагальна необхідність у тому, що пропонує автор. – сформувати групу експертів, які б могли напрацьовувати зміни законодавства не тільки у сфері умов реалізаціі праці та пенсійного забезпечення, але й у податковому законодавстві, причому УЗГОДЖЕНО, у взаємозвязку. Вирішити ці питання окремо, вважаю, неможливо.
Микита Дмитрів _ 24.05.2014 19:19
IP: 109.201.232.---
Існуюча суспільно-економічна система повинна бути негайно демонтована. Жодний розподіл жалюгідної доданої вартості, створюваної економікою країни, не спроможний забезпечити потреби суспільства. Просто немає що розподіляти. Олігархи доїдають залишки створеного в радянський період, і, з огляду на відсутність іншого, плюс численні депутати та їх челядь, переключились на дерибан державного бюджету (закупівлі, котрабас в стилі тов. Курченка і т.д.), відкачують технологічну нафту з нафтопроводів і т.п. Яник і його кодло намагались перерозподілити те, що створено в нечисленних успішних укр. підприємствах. На всіх не вистачає. Тому витискають соки з легального бізнесу, а нелегальний і так під ними. Продуктивність праці вкрай низька, технологічне оснащення ніяке, освіта перетворена в збір бабла з студентів, кредитів немає – банки зайняті валютуванням. І ви ще хочете щось продавати в ЄС? Які круглі столи? Хто, з правлячої касти недоторканних, добровільно розстанеться з такою халявою?
Aтака Путіна1167 тітушки14 Україна та Європа1020 Корупція1255 Уряд реформ371
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter