Планка Чистого Четверга для парламенту. Завдання не лише втримати, а й втілити напрацювання
Про це не говорив лише лінивий, але приємно повторити – минулого тижня, особливо у четвер, парламент 8 скликання показав саме такі темпи законодавчої роботи, на які сподівався його виборець. За цей день було по суті розглянуто (читай, – прийнято рішення по даним законопроектам) 36 ініціатив. Показник, якого парламент не кожного тижня досягав. Тому за тиждень, а особливо за четвер, є підстава подякувати і парламенту, і уряду, і Адміністрації Президента, бо дуже багато проектів були підготовані як депутатами, так і іншими суб'єктами законодавчої ініціативи. Звісно, можна й нарікати (а це ми дуже добре вміємо) на якість чи зміст розглянутих проектів, але це лише до того часу, поки не почнемо аналізувати які саме ініціативи розглядалися.
Експерти Реанімаційного Пакету Реформ запропонували парламенту на минулий сесійний тиждень кілька важливих законопроектів, які, на нашу думку, потребували пріоритетної уваги. І чи не вперше парламент не лише на 100% виконав рекомендації, а й суттєво (вдвічі!) перевиконав їх. Давайте розглянемо, що саме було прийнято з пріоритетного списку законодавчих ініціатив, які розробляли чи підтримують експерти нашої коаліції:
• 2258 "Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних інвестиційних проектів" поданий Міністерством економічного розвитку та торгівлі, який був розроблений у співпраці з ініціативою РПР щодо реформування бюджетної політики. Головна мета законопроекту – зробити механізм державних інвестицій у різноманітні інфраструктурні проекти (дороги, ФАПи, дитячі садочки, тощо) механізмом запуску економіки, а не "міжсобойчиком" депутатів для "підгодовування" мажоритарних округів. На жаль, не всього вдалося досягти: правка народного депутата Ярослава Маркевича, яка б дозволила в комісію по відбору проектів делегувати депутатів Бюджетного комітету у кількості лише 1/3 зі складу комісії (зараз їх мінімум 50%, що політизує процес відбору), не пройшла. Але навіть без неї механізм куди прозоріший та ефективніший.
• Комплекс декомунізаційних проектів, розроблених групою РПР "Політика національної пам'яті": N2538-1 "Проект Закону про правовий статус та вшанування пам'яті учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті", поданий народним депутатом Юрієм Шухевичем, N2539 "Про увічнення перемоги над нацизмом в Другій світовій війні 1939-1945", поданий урядом, N2540 "Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", теж урядовий, та N2558 "Проект Закону про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки", поданий Олегом Ляшком, Юрієм Шухевичем, Вікторією Сюмар, Ганною Гопко, Єгором Соболєвим, Юрієм Луценком, Андрієм Кожем'якіним, Олегом Березюком та іншими. Хоча законопроекти і викликали дискусії, особливо щодо заборони пропаганди, але крок справді епохальний – розірвати пуповину з радянським минулим принаймні в символічному форматі вартувало з проголошенням незалежності, як це зробили балтійські та центральноєвропейські країни.
• 2250 "Проект Закону про ринок природного газу", розроблений урядом за участі експертів групи РПР "Реформа енергетичної сфери", ініціативи "Сильніші разом", перш за все Оленою Павленко та іншими експертами DiXi Group. Це величезна тактична перемога, що закладає законодавчу основу не лише для деолігархізації і демонополізації найбільш корумпованого ринку енергоносіїв (який і ринком назвати дуже важко), а й виконує зобов'язання України перед ЄС, які стосуються вимог долучення до Енергетичного Співтовариства.
• Комплекс законопроектів щодо стимулювання енергомодернізації: N1313 "Проект Закону про запровадження нових інвестиційних можливостей, ґарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації" та 1409 "Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо запровадження нових інвестиційних можливостей, ґарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації) " спільної розробки експертів групи РПР "Реформа енергетичного сектору", команди Володимира Гройсмана ще за часів його перебування профільним віце-прем'єром та групи депутатів на чолі з Віктором Галасюком, Сергієм Кіралем, Олегом Ляшком, Олексієм Рябчиним, Альоною Бабак, Віктором Кривенком, Геннадієм Кривошеєю, Олександром Домбровським та іншими. Фактично цим комплексом створюється законодавче поле для діяльності енергосервісних компаній, які допоможуть запровадити та провести енергомодернізацію, зокрема і бюджетних установ, витрати енергії яких щонайменше у 2-3 рази вищі за аналогічні в розвинутих країнах. Комплекс законопроектів про доступ до інформації у вигляді відкритих даних: N2171 "Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних" та N2172 "Проект Закону про внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України щодо доступу до інформації про бюджетні показники у формі відкритих даних". Дану реформу, а фактично легалізацію такого поняття як відкриті дані, тобто відкритий доступ до інформації, і про діяльність державних органів влади, зокрема і щодо бюджетування та витрати коштів, ініціював Президент України, а до втілення її законодавчого регулювання долучитися експерти груп РПР "Антикорупційна реформа" та "е-Урядування", перш за все Дмитро Котляр.
І це далеко не всі звитяги, які стали можливими завдяки активній співпраці громадських експертів, депутатів, урядовців та команди Президента. Так, було почато роботу над відкритим розміщенням рішень Антимонопольного комітету України (законопроект 2102 авторства Вікторії Пташник, Наталії Кацер-Бучковської, Альони Шкрум, Іванни Климпуш-Цинцадзе, Владислава Голуба, Ганни Гопко та Тетяни Острікової), врегулювання взаємовідносин банків та вкладників депозитів (законопроект 1195 авторства Павла Різаненка, Ольги Бєлькової, розроблений за участі експертів групи РПР "Банківська/фінансова реформа"), запровадження механізму електронних петицій (законопроект 2299, ініційований Адміністрацією Президента, а точніше командою Дмитра Шимківа, розроблений за участі експертів групи РПР "е-Демократія") тощо. Окрему подяку хочеться висловити Володимиру Гройсману, Андрієві Парубію, Оксані Сироїд та всім керівникам парламенту за системність роботи минулого тижня, не зважаючи на всі виклики, які постали перед коаліцією на його початку.
Звісно, результативність напрацювань Чистого Четверга 2015 року залежатиме від втілення прийнятих пропозицій. Але дуже хочеться вірити, що, довго розкачуючись, парламент таки взяв необхідний темп і наступні пленарні тижні будуть не менш ефективними. Адже завдання – дуже важливі: у кінці квітня ВРУ має розглянути комплекс законопроектів по правоохоронним органам та прокуратурі, а на початку травня – по державній службі. Експерти Реанімаційного Пакету Реформ не лише долучалися до розробки цих ініціатив, а й як минулого тижня, готові активно включатися в інформаційну, експерту та будь-яку іншу необхідну роботу, аби законодавче забезпечення реформ відбулося і вдосконалювалося з кожним парламентським тижнем.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.