На терезах візова лібералізації/продовження реформ чи політичні розборки/імітація. Що обере влада?
Місцеві вибори, які пройшли у надзвичайно важких умовах, але ще більше здивували процесом підрахунку голосів. Арешт чи то політичних конкурентів, чи то одного з топ-рейдерів. Прямі звернення міжнародної спільноти щодо потреби змінити стан речей у реформуванні правоохоронних органів, перш за все прокуратури, яка відповідальна за бездіяльність у боротьбі з корупцією та повернення коштів, здобутих корупційним шляхом та виведених за кордон. Градус піднятий до неможливого і тому що саме обере влада, чим займатиметься парламент – питання номер 1 на порядку денному. На жаль, Президент поки не дає відповіді по ключових питаннях, граючи в гру "я не я і хата не моя", показуючи всіма доступними методами, що арешти та слідчі дія ніяким чином не санкціоновані ним, хоча всім відомо, чиєю людиною є генеральний прокурор Шокін, що не в його повноваженнях замінити принаймні частину складу ЦВК та розблокувати процес заміни квоти парламенту, давши волю фракції блоку власного імені зробити такі дії. Тому подивимося, що обере керований парламент – роботу по суті, нормотворчість чи політично-популістичні баталії навколо арештів, тарифів, кредитів. Ми пропонуємо обрати роботу в інтересах суспільства.
Перш за все, щоб вирівняти й без того дуже низький рівень довіри до влади після скандальних місцевих виборів, і Президенту, і парламенту треба зосередитися над проведенням відкритого конкурсу по обранню 12 членів ЦВК, термін повноважень яких закінчився в травні 2014 року. І дуже сподіваємося на гідний вибір, бо скасування другого туру виборів у Павлограді в процесі самих виборів – це справді повернення в 2012 рік.
Експерти громадської ініціативи Реанімаційний Пакет Реформ щодо Плану дій щодо лібералізації візового режиму з ЄС пропонують завершити законодавче вирішення ключової проблемної його виконання – боротьби з корупцією. В цьому розділі пріоритетами номер один є урядовий комплекс законопроектів щодо конфіскації 2540а, 2541а (а не маніпулятивний 3025, який створить проблеми для повернення активів корупціонерів режиму Януковича), та 3040 підготований за участі експертів групи РПР Антикорупційна реформа, перша з а все Центру протидії корупції. Окрім візової лібералізації ці ініціативи на даний момент є ключовими у законодавчому забезпеченні антикорупційної реформи і тому визначені пріоритетами Робочої групи з парламентського забезпечення реалізації державної антикорупційної політики на чолі з Першим-віце спікером Андрієм Парубієм на цей сесійний тиждень.
У продовження теми візової лібералізації дуже важливим на думку експертів груп РПР "Публічна адміністрація" та "Антикорупція" є не лише унормувати технічно вимоги щодо ідентифікації особи для поїздки за кордон, а й ліквідувати корупційні схеми ЄДАПСу, зокрема порушення принципу охорони особистих даних, які э суттЄвими, на думку правозахисників, через створення та розширення інформації в Єдиному демографічного реєстру, який обслуговує МВС. Законопроект 1632, який вже майже рік чекає на розгляд в парламенті, авторства Валерія Пацканя, Віктора Чумака, Григорія Немирі, Альони Шкрум, Єгор Соболєва, Ганни Гопко, Віктора Кривенка, Сергія Лешенка, Олега Медуниці, Роберта Горвата та Світлани Заліщук вирішує всі названі проблеми і є кращою базою для введення європейьских норм ідентифікації особи. Що оберуть депутати – технічне виконання вимог ЄС (та й то дуже неякісно підготоване урядом в законопроекті 3224) чи реальне наведення порядку в паспортних столах? Поки що в порядку денному лише 3224 (імітація), а не реформа (1632).
Після виборів дуже гостро постало питання прав тимчасово переселених осіб. Це люди, які через дії агресора вже втретє! не змогли проголосувати і обрати собі представника у владі (вони не голосували ні на президентських, ні на парламентських, а тепер й на місцевих їм цього права не дали). Законопроект 2166, авторства організацій "КримSOS", Восток СОС, "Право на захист" та депутатів Георгія Логвинського, Валерія пацканя, Альони Шкрум, Ірини Геращенко та Григорія Немирі принаймні знімає зайву бюрократію в набутті статусу та стосунках держави і людей, які через власну проукраїнську позицію змушені були залишити Донець, Луганськ та Крим. Законопроект вже кілька місяців готовий на розгляді, але чомусь зайнятися правами кпонад мільйонної громади переселенців у парламенту часу нема.
Наступним пріоритетом на думку наших експертів є роздержавлення ЗМІ 1123, підготований групою РПР "Медіа-реформа", Інституту Медіа Права та народних депутатів Миколи Томенка та Олександра Абдулліна. Держава неефективний власник і всіляко намагається використати підпорядковані їй медіа як рупори виправдування, а не джерела інформації. Законопроекти 2913 та 2043а авторства Вікторії Сюмар, Сергія Лещенка, Мустафи Наєма, Світлани Заліщук, Єгора Соболєва, Ганни Гопко, Віктора Кривенка та експертів групи РПР "Антикорупційна" та "Медіа-реформа" спрямовані на посилення відповідальності за приховування інформації, яка має бути надана відповідно до закону про доступ до публічної інформації. Влада часто намагається його обійти то ж мета ініціативи обмежити їй такі можливості. мають працювати прозоро.
У і "реформа N1" – формально урядовий законопроект (хоча уряд, так виглядає, не дуже цієї реформи прагне) щодо змін до закону про державну службу 2490. – деполітизація, відкриті конкурси на керівні посади, скорочення апарату зі збереження фонду заробітної плати, що дасть змогу тих хто справді займається реформами її таки підвищити. Робоча група на чолі з Альоною Шкрум опрацювала 1306 правок, потім ту ж саму роботу зробив комітет Сергія Власенка – все готово до розгляду. Чи зможе ВРУ 8 скликання зробити те, на що не спромоглися всі попередні парламенти – закласти основу європейські державній службі? Побачимо.
Зрештою, знову в порядку денному є і законопроект 2292 щодо заміни довічного позбавлення волі більш м'яким покаранням, і унормування процедури страхування законопроектом 1797-1, про відновлення мораторію на перевірки бізнесу, окрім тих, які стосуються захисту прав споживачів 3153 і навіть законопроект про Державне бюро розслідувань 2114. Та поки дискусія ведеться навколо арештів, тарифів, кредитів то ж навіть розгляд по суті пріоритетних тем буде справжнім здобутком. Але чи захочуть власники дипломатичних паспортів зробити все для скасування короткотермінових віз (90 днів) для всі українців (хоча тут більший камінь спотикання 4-ка ГПУ у конкурсній комісії по обранню керівних кадрів Спеціальної антикорупційної прокуратури), чи звернуть увагу на переселенців, держчиновників чи по-факту закріпачених працівників державних ЗМІ побачимо вже з 3 листопада.
А до річниці Коаліційної угоди лишилося менше місяця. Не знаю як депутати, а експерти РПР точно підіб'ють підсумки її виконання і точно відзначать тих, хто її втілював, атакож тих, хто займався імітацією та шрейхбрехерством/популізмом.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.