29 грудня 2015, 12:43

Завершальний пленарний тиждень 2015 року: найнагальніше проголосували, далі обов'язково буде

Традиційно бюджетно-податковий останній планерний тиждень у році для парламенту був майже повною копією минулорічного. Ті ж змішування всіх і вся з багном, ті ж популістичні заклики, а через кілька годин тихе голосування за "бюджет скотиняк". Та це якщо концентруватися лише на негативах. Насправді, не зважаючи на те, що уряд і парламент порушили всі адекватні терміни для підготовки програмних для 2016 року документів, таких як бюджетний пакет та зміни до Податкового кодексу, експерти Реанімаційного Пакету Реформ знайшли і ложку меду, ба навіть декілька в цих дьогтевих змінах. Як би не нарікали на Міністерство фінансів України, але їх намагання примусити країну жити за прибутками, а не плодити видатки – крок вперед. Наші експерти наголошують, що вдалося досягти наступних позитивних новацій:

- Суттєво знижено фіскальне навантаження на заробітну плату, що є вагомим економічним аргументом для детінізації заробітних плат. Ставку ЄСВ у 2016 році знижено до 22%, скасовано відрахування робітника, ставка ПДФО на 2016 рік встановлена в розмірі 18%

- Скасовано підстави для таких корупційних можливостей податківців, як анулювання реєстрації платника ПДВ за відсутності за його місцезнаходженням, або неподання до державного реєстратора відомостей щодо підтвердження статусу юридичної особи (ст. 184.1).

- Удосконалено норми щодо порядку адміністрування податку на додану вартість, зокрема, щодо захисту податкового кредиту, унеможливлення його зняття на формальних підставах тощо (ст. 201)

- Зменшено корупційні можливості при застосуванні ТЦУ (норми щодо зменшення порогу для контрольованих операцій та збільшення штрафних санкцій відсутні)

- Здійснено помірковане реформування спрощеної системи, спрямоване на зменшення зловживань (зменшення верхньої границі обсягів річних надходжень для третьої групи до 5 млн на рік) (ст. 291.4)

- Забезпечено публікацію всієї необхідної інформації відносно сум відшкодованого ПДВ та заборгованості по відшкодуванню, з відкритим реєстром та чітким визначенням послідовності відшкодування. (ст.200).

Правда, не вдалося повністю уникнути лобістських рішень, які, традиційно, можуть нести суттєві корпуційні ризики. В процесі розгляду проекту на засіданні ВР було зроблено правку до тексту та створено два реєстри для відшкодування ПДВ, для тих, хто отримує "автоматично" та для всіх інших. Вважаємо, що ця норма є дискримінаційна і спрямована на збережені корупції при відшкодуванні, продовжить нищити український експорт малого і середнього бізнесу, роблячи українські товари неконкурентоспроможними на світових ринках. Закликаємо народних депутатів та Президента України посприяти проведенню слідства з метою з'ясування обставин її виникнення та прийняття, а також виявлення авторів цієї норми. Розуміючи, що часу на повернення проекту до Парламенту не має, звертаємось до Президента України з проханням внести проект змін до Податкового кодексу як невідкладний на початку січня для усунення цієї норми та закликаємо народних депутатів прийняти відповідні зміни до 01 лютого 2016 року та повернути єдиний реєстр для відшкодування ПДВ.

Ну і є ще суттєві речі, які не вдалося втілити в податкових змінах у 2015 року, які є боргом на 2016 рік, а саме:

- Забезпечення функціонування повноцінного електронного кабінету платників податків з 2016 року.

- Ліквідація податкової міліції і формування служби фінансових розслідувань з повною її демілітаризацією та виключно зі слідчими функціями.

- Позбавлення районних відділів ДФС контрольних функцій і їх перетворення на сервісну службу.

- Перехід до оподаткування розподіленого прибутку.

Експерти Реанімаційного пакету реформ вітають народних депутатів з першими позитивними кроками у податковій реформі, але закликають терміново скасувати норму щодо двох реєстрів відшкодування ПДВ. Вважаємо, що невраховані пропозиції мають бути реалізовані у змінах до Податкового кодексу та прийняті до 1 червня 2016 року.



Окрім бюджетно-податкових баталій, парламенту в передноворічний тиждень вдалося прийняти ще ряд важливих рішень, а саме:

- Поширити діяльність системи е-закупівель Прозоро на максимальну кількість державних закупівель (3559). Велика подяка команді Міністерства економічного розвитку та торгівлі, перш за все Максиму Нефьодову та Олександру Стародубцеву. В розробці та просуванні законопроекту активну участь приймали експерти РПР, Transparency International Україна, Центру політичних студій та аналітики, Центру протидії корупції. Вже в процесі проходження законопроекту в залі варто відзначити роль депутата Вікторі Пташник, якій вдалося захистити законопроект від лобістських вихолощень

- Направити на оцінку до Конституційного суду зміни до Конституції щодо правосуддя (3524), які дають основу для судової реформи. При цьому важливо зазначити, що ці зміни будуть не ефективні, суто церемоніальні, якщо разом з ними не будуть прийняті закони щодо зміни чотирирвіненвої системи судів на трирівневу, а також щодо процедури перепризначення суддів. Це позиція співрозробників змін до Конституції експертів РПР та Центру політико-правових реформ, перш за все Романа Куйбіди та Михайла Жернакова

- Прийнято з правками Президента законопроекти про роздержавлення ЗМІ (1123) та про зменшення бюрократії в стосунках між переселенцями та державою (2166). Оперативна робота комітетів на чолі з Вікторією Сюмар та Григорія Немирі дала свої результати і цей борг не перенесеться у 2016 рік.



На жаль, за бюджетно-податково епопеєю парламент не встиг розморозити процедуру реформи державного регулятора ринку енергетики та комунальних послуг (2966), унормувати процедуру банкрутства приватних осіб (2353а), взаємовідносини між ув'язненими та адміністрацією закладів утримання (2708), запровадити адекватні процедури конкурсного відбору керівників закладів культури (2699д), що було у планах на це тиждень. Тому саме це переноситься вже на січень 2016 року.

Загалом, при всіх зауваженнях, особливо щодо дотримання регламенту та процедур, при всій заполітизованості, яка часто межує з популізмом, парламент зміг багато. Традиційно менше ніж хотілося б, але достатньо щоб уряд у 2016 році (сподіваємося, хоча б посилений, якщо не переформатований) мав достатньо роботи по імплементації реформ. Що ж саме зробив у 2015 році і які першочергові завдання ВРУ у 2016 році читайте в одному з наступних блогів.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...