28 січня 2016, 11:42

Почати судову реформу сьогодні

Через два роки після завершення Революції Гідності, судова система України яка за часів Януковича була одним зі стовпів режиму, залишається досі нереформованою. Судді та правила функціонування української Феміди досі не змінилися попри постійні пропозиції та заяви як і з боку експертно-активістського середовища так і з боку міжнародних партнерів України.

Після минулорічного триллеру довкола конституційних змін щодо правосуддя, коли в результаті голос експертного середовища не лише почули але і врахували в остаточному варіанті документу, вже сьогодні Верховна Рада може в першому читанні схвалити зміни до головного закону країни. Цей важливий крок стане значним поступом на шляху реформи судоустрою лише за умови системного підходу до творення нової реальності українського судочинства.


До другого читання цього законопроекту Парламент повинен підготувати та ухвалити ряд імплементаційних законів, щоб конституційні зміни не стали "кубічним ціплям у вакуумі". Нову законодавчу реальність мають отримати: перехід до триланкової системи судів, терміни і порядок створення нового Верховного Суду замість вищих спеціалізованих судів і Верховного Суду України; реорганізація всіх апеляційних судів і окремих місцевих судів, терміни і порядок проведення такої реорганізації; порядок зайняття суддями посад у нових судах усіх рівнів на конкурсних засадах, склад і порядок формування органу, який буде здійснювати добір суддів (окремій орган та порядок його формування щодо суддів Конституційного Суду), оцінювання суддів з вирішальним голосом громадськості щодо доброчесності судді; запровадження нових стандартів оплати праці суддів, які пройшли конкурс до нових судів або оцінювання.

Експерти РПР одностайні в нагальній потребі ухвалення поточної версії конституційних змін з одночасним напрацюванням імплементаційних законів щоб ухвалити їх одночасно з другим читанням законопроекту "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) " N3524.



Заява Реанімаційного Пакету Реформ

стосовно проекту закону "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) " N3524


22 січня 2016 року Конституційний Суд України оприлюднив висновок, в якому було зазначено, що запропоновані конституційні зміни щодо правосуддя відповідають вимогам ст. ст. 157, 158 Конституції України.

Як стало відомо з сайту Верховної Ради України 26 січня 2016 року, Президент України подав доопрацьований проект змін. Зокрема, цей проект передбачає залишення за Верховною Радою України права висловлювати недовіру Генеральному прокуророві.

Як і раніше, експерти РПР зауважують, що в цілому ці зміни до Конституції відповідають європейським стандартам щодо побудови системи правосуддя і заслуговують на підтримку.

Водночас внесення останньої правки до проекту в частині висловлення Парламентом недовіри Генеральному прокуророві викликає стурбованість, адже важливі конституційні зміни стали предметом політичних торгів, які не ведуть до його покращення і можуть підірвати легітимність процедури ухвалення конституційних змін.

Окрім того, експерти РПР також не погоджуються з наявністю в проекті змін до Конституції положень щодо запровадження монополії адвокатури на представництво в судах. Також експерти негативно оцінюють відстрочення ратифікації Римського статуту Міжнародного кримінального суду на 3 роки і збереження виключно політичного способу призначення та звільнення Генерального прокурора.

Проект змін містить й інші недоліки, як-от: відсутність чітких строків переходу до триланкової системи, реорганізації судів вищого рівня і оновлення суддівського корпусу (проведення конкурсів на посади суддів в нових судах і оцінювання суддів); чіткого визначення імунітету судді та непоширення його на адміністративні проступки; визначення прозорого порядку добору суддів Конституційного Суду, а також конкурсного добору кандидатів на посаду Генерального прокурора.

Утім, більшість недоліків проекту змін до Конституції можливо подолати шляхом одночасного з остаточним схваленням конституційних змін ухвалення пакету імплементаційних законів. Такий пакет законів повинен передбачати щонайменше: перехід до триланкової системи судів, терміни і порядок створення нового Верховного Суду замість вищих спеціалізованих судів і Верховного Суду України; реорганізацію всіх апеляційних судів і окремих місцевих судів, терміни і порядок проведення такої реорганізації; порядок зайняття суддями посад у нових судах усіх рівнів на конкурсних засадах, склад і порядок формування органу, який буде здійснювати добір суддів (окремій орган та порядок його формування щодо суддів Конституційного Суду), оцінювання суддів з вирішальним голосом громадськості щодо доброчесності судді; запровадження нових стандартів оплати праці суддів, які пройшли конкурс до нових судів або оцінювання.

Зважаючи на викладене, експерти закликають Парламент попередньо схвалити проект змін до Конституції щодо правосуддя відповідно до конституційної процедури. В іншому випадку ймовірність провести судову реформу у найближчі роки стає критично низькою.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...