Судова реформа: недоперемога, яку громадськість мусить відстояти
Головною подію минулого сесійного тижня роботи Парламенту, і напевне, цієї сесії, було внесення змін до Конституції та прийняття ключового імплементаційного законопроекту в напрямку судової реформи:
- 3524 Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя). Ініціатор – Президент України П. Порошенко.
- 4734 Проект Закону про судоустрій і статус суддів. Ініціатор – Президент України П. Порошенко.
Експерти РПР брали участь в розробці конституційного законопроекту та послідовно підтримували ухвалення змін до Конституції щодо правосуддя за умови одночасного прийняття якісних імплементаційних законів, які забезпечать оновлення судівського корпусу та перехід до трирівневої судової системи включно з новим Верховним Судом.
Напередодні ухвалення відповідних змін експерти Реанімаційного пакету реформ звертали увагу парламенту і суспільства на суттєві недоліки, які містить президентський імплементаційний законопроект 4734: звуження рамок оновлення суддівського корпусу та збереження можливостей Президента маніпулювати суддями, зокрема через голів судів.
Лише частина цих застережень була врахована владою. Тому замість 100% перемоги в напрямку судової реформи доводиться говорити про напівперемогу. Детальний аналіз плюсів та мінусів ухвалених змін дав головний експерт судової групи РПР та Центру політико-правових реформ Роман Куйбіда.
В будь-якому разі результати цієї недоперемоги представникам громадянського суспільства ще треба відстояти. Йдеться передусім про забезпечення якісного оновлення суддівського корпусу, використовуючи моніторингові інструменти Громадської ради для контролю доброчесності судів, що буде створена відповідно до нового Закону про судоустрій і статус суддів.
Саме з цією метою 09.06 стартує кампанія громадського контролю "ЧЕСНО. Фільтруй суд!"
Як показує попередній досвід реалізації реформ в Україні, саме від громадської активності залежатиме чи відбудеться якісне оновлення судової гілки влади, чи, як у випадку з прокуратурою, отримаємо чергову імітацію.
Здобутками цього пленарного тижня в судовій реформі є законопроекти, які спрямовані на підвищення ефективності державної системи примусового виконання судових рішень та запровадження інституту приватних судових виконавців, їх завдань та правового статусу:
- 2506а Проект Закону про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів.
- 2507а Проект Закону про виконавче провадження. Ініціатор обох ініціатив – Президент України П. Порошенко.
Безумовним успіхом в напрямку дерегуляції та ліквідації корупційних схем в фармацевтичній галузі, а заодно кроком назустріч українським пацієнтам, можна вважати ухвалення урядового законопроекту 4484, який запроваджує спрощену процедуру державної реєстрації лікарських засобів, які зареєстровані компетентним органом Сполучених Штатів Америки, Швейцарії, Японії, Австралії, Канади або Європейського Союзу.
Проте, Парламенту забракло 5 голосів (при тому, що майже 50 депутатів з фракцій коаліції, які не взяли участі в голосуванні) для ухвалення в цілому Проекту закону 2418а про внесення змін до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" щодо лібералізації системи державного нагляду (ініціатори: Сергій Кіраль, Віктор Галасюк, Юрій Соловей). Законопроект, який мав би сприяти модернізації системи державного нагляду у сфері господарської діяльності та утвердженню партнерських відносин між державою та підприємцями, відправлено на повторне друге читання.
Супутній законопроект 3153 про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (ініціатори: Віктор Галасюк та 6 інших народних депутатів) – парламент не встиг розглянути.
На минулому тижні Парламент включив в порядок денний рекомендовані РПР законопроекти:
- 4117 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо лібералізації готівкових розрахунків (ініціатори – Олег Кришин та 26 інших народних депутатів)
- 4493 Про ринок електричної електроенергії (ініціатор – Кабінет міністрів), який визначає організаційну структуру та принципи функціонування ринку електричної енергії, з врахуванням інтересів споживачів.
На жаль, депутати вчергове проігнорували Проект Закону 2966-д про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (ініціатори Олександр Домбровський та 11 інших депутатів). Розгляд цього законопроекту, який створює передумови до відкритого формування тарифів на енергоресурси, подолання монополізації і балансування інтересів постачальників та споживачів, відкладається уже не перший місяць.
Ще кілька реформаторських законопроектів залишилися без розгляду:
- 2708 Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за злісну непокору вимогам адміністрації установи виконання покарань (Ініціатори: Валерій Пацкань і 4 інші депутати).
- 2820 Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну (Ініціатори: Ольга Богомолець та 5 інших депутатів).
А на вулиці все тепліше, і депутатів у залі все менше та менше. Чи встигнуть реформувати регулятора НКРЕКП, запустити реформу парламенту, вирішити нагальні питання щодо захисту прав незаконозасудженних (з.п. 2033а) – великі питання. Та мусимо тиснути, бо інакше точно не вдасться.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.