Dozorro в медицині: контролювати всіх не можна дискваліфікувати
Ми, Transparency International Україна, як одні з найактивніших учасників команди ProZorro спершу працювали над тим, щоб система стала досконалою технічно. Потім – щоб стала обов'язковою для всіх замовників. І першу, і другу ціль ми досягнули. Але тепер ми хочемо бути певні, що електронна система робить життя громадян кращим. Щоб кошти витрачалися ефективно і люди отримували якісні сервіси від держави. Тому тепер ми концентруємося на моніторингу публічних закупівель.
Тепер під нашим пильним оком і вся система загалом, і окремі сфери публічних закупівель. В січні ми дебютували з місячним звітом про публічні закупівлі в останньому місяці 2016-го. А тепер презентуємо перший секторальний звіт. Ми вирішили почати з медичних закупівель. І не тому, що це давно скандальна тема. Просто це та сфера, з якою доводиться мати справу всім громадянам. І саме від ефективності державних закупівель в медицині залежить рівень життя багатьох українців. Окрім того, ми бачимо позитивні тенденції в роботі нової команди МОЗу, саме в напрямку забезпечення прозорості тендерів. За збігом обставин, ця команда прийшла в міністерство саме тоді, коли ProZorro стала обов'язковою. Тому було цікаво відстежити перші тенденції та зафіксувати стан системи, з яким потім доведеться порівнювати динамічні зміни у наступні роки.
Наш звіт охоплює всі закупівлі в системі ProZorro з 1 серпня по 31 грудня 2016 року. За цей час через ProZorro витратили 4,5 млрд.грн. на медичні потреби. Це закупівлі, які провели понад 2000 замовників. Загалом більше 40 000 тендерів. Цікаво, що в медичній сфері конкурентних процедур більше ніж загалом по системі. Але все одно майже третина – 31% закупівель – відбулися за процедурами, які не вимагали конкуренції.
Ми звернули увагу на декілька особливостей, які відрізняють закупівлі в медичній сфері. Виявилося, що найбільше коштів витрачалося на закупівлю медичного обладнання (більше ніж 1,5 мільярда). І це, напевно, варто вітати. Адже технічного оновлення так бракує українській медицині. Також закупили чимало послуг з ремонту будівель (майже на 700 мільйонів). На ліки через ProZorro витратили півмільярда. Пропорційно дуже багато грошей пішло на тепло та енергію (420 мільйонів), значні витрати і на пальне – 160 млн. грн. Але хотіли б звернути увагу на тенденцію. На неконкурентних торгах найбільше купували саме пального та нафтопродуктів.
Які можна зробити з цього висновки? Добре, що багато витрачається на технічне оновлення. Проте витрати на операційну діяльність займають значне місце. І тут постає питання – чи доцільним є саме таке співвідношення.
Серед, негативних, на нашу думку, явищ ми б хотіли відзначити наступне. Кошти витрачалися дуже непропорційно щодо різних регіонів. Порівняйте – в Києві на одного жителя через ProZorro пройшло в 20 разів більше витрат (347 грн), ніж на громадянина в Тернопільській області (17,5 грн.). Звісно, треба робити поправку на те, що в Києві зосереджені провідні медичні заклади, які надають фахову допомогу всім українцям. Однак все ж таки різниця вражає. Також, завдяки доступності інформації в ProZorro стає ну дуже помітною монополізація ринків медобладнання та ліків. 12 постачальників розділили між собою половину всіх торгів на закупівлю медичної техніки. А 11 продавців ліків "освоїли" 60% витраченого. І ці компанії складають лише 1% від усієї кількості учасників торгів. Але бачимо і зворотню проблему. На значну кількість торгів взагалі не прийшли учасники. Майже половина допорогів по закупівлях ліків провалилася з цієї причини.
Що ж вдалося зекономити медикам завдяки ProZorro. За той період, що ми дослідили ніби і не дуже багато – 260 мільйонів гривень. На надпорогових процедурах – 140 мільйонів, а на допорогових – 120. Але за ці кошти, можна придбати, наприклад, 6 магнітно-резонансних томографів. Нині точиться багато дискусій чи правильно рахується економія. Але незаперечний факт – ці гроші не витратили, їх можна використати на додаткові товари та послуги.
Такі наші найзагальніші висновки з дослідження. Вони показують певні тенденції, які, сподіваюся, Міністерство охорони здоров'я врахує в своїй політиці. Але на життя людей більше впливають конкретні закупівлі на місцях. Промоніторити всі з них ми не зможемо окремо суто фізично. Тому закликаємо інші громадські організації, зокрема регіональні, активно моніторити медичні закупівлі. Transparency International Україна готова надати для цього всі інструменти. Можемо провести тренінги з використання публічного аналітичного модулю ProZorro. Забезпечимо певну юридичну підтримку. А точкою збірки для всіх, хто стежить за закупівлями має стати портал DoZorro. Адже саме там, в одному місці, можна зібрати всю закупівельну "зраду" і спільними зусиллями змусити порушників відповідати за свої дії. І таким чином ми зможемо стимулювати всіх учасників рику закупівлі послуг для медицини і не тільки ставати чеснішими, конкурентнішими та прозорішими. Бо зупинити ці торги, дискваліфікувавши всіх хто в той чи інший спосіб зараз уникає прозорих правил немає змоги. Ціна дуже висока – життя та здоров'я людей. Тому кортролюймо, всіх не можна дискваліфікувати.
КОНТРОЛЮЙТЕ ТА ВПЛИВАЙТЕ!
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.