19 серпня 2017, 12:17

Розшук та управління вкраденого у держави – під громадський контроль

Ідея об'єднати усі європейські країни у мережу, яка б виявляла корупційні активи в різних державах і перешкоджала злочинцям приховувати вкрадені статки закордоном, з'явилася вже давно. Вперше формалізувалася вона в 2007 році. Саме тоді рішення Ради ЄС включило необхідність створення подібних офісів по виявленню та розшуку активів в усіх країнах Євросоюзу. Але з реальним створенням подібного органу в Україні ніхто не поспішав – не було політичної волі. Що й допомогло пізніше носіям цієї волі приховати свої статки після втечі з пограбованої держави.

Лише у лютому 2016 року Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (скорочено – Агентство з розшуку та менеджменту активів або АРМА), після затжних законодавчих баталій та тривалого конкурсу з обрання голови почало працювати. За змістом, обсягом функцій і правовим статусом воно не має аналогів у системі органів державної влади в Україні.

Звісно, робота такого потужного органу як АРМА містить багато ризиків. Перший з них – це можливість політичного впливу на діяльність агентства. Саме тому йому надали спеціальний статус і створили як орган центральної влади. Наступний, не менш важливий ризик – це доступ українських спеціалістів до міжнародних баз. АРМА на двосторонній основі буде долучена до міжнародної мережі, в тому числі СARIN (Камденської міжвідомчої мережі з питань повернення активів), яка має 67 членів та спостерігачів; до ініціативи StAR; до Міжвідомчої мережі з повернення активів Азійсько-Тихоокеанського регіону (Asset Recovery Interagency Network Asia Pacific-ARIN-AP) і т.д. Для того, щоб не відбулося зловживання цими даними, міжнародні партнери мають бути абсолютно впевнені в прозорості та підзвітності роботи АРМА. Та найбільший ризик пов'язаний з функцією управління арештованим майном в Україні.

87,2 млрд грн збитків нанесених державі виявлено у справах юрисдикції Національного антикорупційного бюро України. Генеральна прокуратура України тільки у справді "податківців Клименка" анонсувала виявлену шкоду у розмірі понад 96 млрд. грн. Загдуване недавно повернуте у власність держави Межигір'я. Все це має перейти в управління АРМА після його повноцінного запуску. Обрані на незалежних конкурсах керуючі та оцінювачі дадуть можливість уникати ситуації "палива Курченка", яке в процедурі повернення державі і октанове число в рази втратило, і продано було зацікавленим особам з правом оплати за нього через певний період часу.

Аби новий надважливий орган зміг запрацювати ефективно, на даному етапі є вкрай необхідним обрання прозорої та незалежної громадської ради.



Згідно закону, Громадська рада при Національному агентстві:

- заслуховує інформацію про діяльність, виконання планів і завдань АРМА

- здійснює громадський контроль за витрачанням коштів Державного бюджету України,

- надає висновки за результатами експертизи проектів нормативно-правових актів агенства,

- делегує для участі в засіданнях міжвідомчої комісії з питань реалізації активів та конкурсної комісії на заміщення вакантних посад державних службовців у Національному агентстві по два представники

- має право отримувати документи та інформацію, що стосуються діяльності Національного агентства (крім тих, що становлять державну таємницю).

Це є міжнародним стандартом прозорості та підзвітності – дієві органи громадського моніторингу з достатньо широкими повноваженнями при подібного роду інституціях.

Саме зараз проводиться конкурс з формування громадської ради при АРМА. Кожна громадська організація, статутна діяльність якої пов'язана з протидією корупції чи правозахисною діяльністю, і яка діє не менше двох років, може висунути свого кандидата. Всього існує 9 вакантних місць. Подаватися можуть: науковці, іноземці, державні службовці, громадські активісти, журналісти, юристи, які зацікавлені в тому, щоб держава розвивалася. Дедлайн подачі 22 серпня. Вимоги щодо кандидатів і деталі проведення голосування можна знайти за посиланням.

Після того як комісія перевірить достовірність документів, відбудеться інтернет-голосування за кандидатів.

Дуже важливо, щоб ця громадська рада не стала упередженою та керованою політичними елітами, тому Transparency International Україна активно закликає небайдужих подавати власні кандидатури та висувати доброчесних кандидатів.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...